|

Il-476, az új generáció

Zajos, sokat eszik és elöregedett. Körülbelül ezzel a három jelzővel lehet leginkább jellemezni az orosz szállítóflotta gerincét alkotó típust, az Il-76 „Candid”-ot. Ám aggodalomra semmi ok, érkezik a típuscsalád negyedik generációja, az Il-76-os újabb, modernizált változata, az Il-476.

Az „új” típus új szárnyainak köszönhetően nagyobb tömeget képes majd a levegőbe emelni, emellett további 13-17%-kal nő az üzemanyag-kapacitása. Azonban a hatótáv-növekedés nem csak az üzemanyag-kapacitás növelésének köszönhető, hanem az új, erősebb, de takarékosabb PS-90A-76 hajtóműveknek is.
A gépnek azonban nem csak a külsejét piszkálták meg, hanem a pilótafülkében található korszerű avionikai és a digitális vezérlőrendszer is gyarapítja újdonságok számát.

Il-76

„Véleményem szerint az Il-476, mely végső soron az Il-76 leváltására érkezik, 2012 környékén jelenhet meg a katonai teherszállítás színterén.” – nyilatkozta Viktor Kacsalkin altábornagy a gépek szolgálatba állásáról.
A gépek gyártására – melyek teherszállító- és tankerverziójából legalább 38 darab kerül az orosz fegyveres erők állományába – az uráli Aviastar-SP repülőgép-gyár készül fel.

Il-76MD-90

Az Orosz Légierő állományában több mint 300 teherszállító gép repül, ezek nagy része még a ’60-as, ’70-es években állt szolgálatba, és többségében korántsem felelnek meg a szigorú nyugati környezetvédelmi előírásoknak.
Manapság 119 Il-76-os repül orosz felségjellel, melyeket az Il-76MD-90 szintjére korszerűsítenek a közeljövőben, ezzel csökkentvén a gépek zaj- és környezetszennyező hatását, valamint üzembentartási költségeiket.

6 hozzászólás “Il-476, az új generáció”

  1. Hát van egy kis fogalomzavar az elnevezések terén arrafelé, annyi biztos.. Szerintem igazad lesz, utánajártam, de nem lettem sokkal okosabb:

    Jelenleg az „MD” változatokat repülik.
    Na, ha erre pakolják a PS-90-es hajtóműveket, akkor kapja az Il-76MD-90 jelölést.

    Van azonban egy MF jelzésű variáns is, ennek 6.6m-rel megnövelték a törzsét az alapváltozathoz képest és erre alapból a PS-90-es erőforrásokat pakolták (’95-ben repült először, csak párat gyártottak)

    arról azonban nem szól a fáma, hogy milyen volumenű korszerűsítésnek vetik alá az orosz gépeket. ha növelik a törzs hosszát, akkor MF-90-es jelölés helytálló.

  2. Még jobban beleástam a dologba, aztán rájöttem hogy túl mélyen és túl bonyolultan keresek.

    aztán beírtam a google-be h 76MD-90 és 76MF-90, aztán az elsőnél tömérdek mennyiségű, KONKRÉT anyagot listázott, míg a másiknál csupán pár dolog volt, az is „félrebeszélés”. ennyi. javítom:) köszi h szóltál!

  3. > Zajos, sokat eszik és elöregedett. Körülbelül ezzel a három jelzővel lehet leginkább jellemezni az orosz szállítóflotta gerincét alkotó típust, az Il-76 “Candid”-ot.

    Micsoda felütés! Ugye van még neki egy primitív kinézetű, de meglepően hatékony autonóm navigációs rendszere, amire a C-17-ig nyugaton nem volt válasz. Továbbá elég strapabíró gép, szavannán is megy. Ezért használta az ENSZ annyit, ott meg a zaj nem számít. A C-141 régen múltidő, ez még megy.

    Kár lenézni, a jobban sikerült cccp vasak közé tartozik és nagyon sok ember köszönheti neki az életét! (Én személy szerint örülök, ha tovább gyártják, csak már le kéne szokni a vacak hazai hajtóművek rárakásáról.)

  4. Helló!

    -Az IL-76MF valóban más variáns és tudomásom szerint csak 1 van belőle.
    -A gép katonai változatai voltak: IL-76M valamint
    IL-76MD ( Szolovjev D-30KP )
    -„Polgári” változatok: IL-76T ( asszem még faroklövész helyével )
    IL-76TD.
    -Amint PSZ-90 hajtóműveket kaptak, lett: IL-76TD-90VD [( polgári )
    RA-76950, RA-76951(Vlagyimír Kokkinaki) mindkettő a Volga-Dnyepr
    színeiben. valamint 4K-AZ100 SILK-WAY AIRLINES (Azerbajdzsán) ]
    – van egy db IL-76MD-90 is,ezt az orosz légierő használja.

    -RA-76951 járt Szeptemberben Ferihegyen is.
    -Egyébként rendszeresen járnak IL-76-osok az Antarktiszra is, tehát
    nagyon sokat kibír a vas.

    véleményem szerint nem ártana kb. 2 db IL-76TD-90VD Magyarországnak
    sem ( polgári üzemeltetésben ) és akkor nem kéne folyton a fent
    említett országokkal végeztetnünk a légi szállítást.

    Tisztelettel: vilmoci

  5. Szerintem a legelpusztíthatatlanabb szállítógép.

    A tűzoltó variánsnál eleinte a nyitott hátsó rakodóajtó által keltett örvénylés néhány köbméter vizet „visszapakolt” a raktérbe. Ez okozott itt-ott zárlatot, de mivel ezen a vason a fontosabb rendszerek 3x-os, a többi 2x-es biztosítással üzemel, a nagyjavításig észre sem vették a problémát.

    Keresem az erről szóló cikket…