|

Új fejezet előtt az Antonov An-124 karrierje

Egyelőre úgy tűnik, hogy a tekintélyt parancsoló méretű és szállítókapacitású Antonov An-124 Ruszlan (NATO: Condor) karrierje újabb fejezethez érkezett, lévén az egy ideje napirenden lévő modernizálási program pár lépéssel közelebb került a megvalósuláshoz.

Dimitrij Medvegyev elnök ugyanis a közelmúltban jóváhagyott egy menetrendet az Antonov An-124 Ruszlan gyártásának újraindítására. A rendkívül sikeres igásló gyártásának újraindítása már egy ideje napirendi ponton van, azonban a modernizációs csomag megalkotása és a gyártás beindításának elérése nagyjából az orosz állam égisze alatt egyesített orosz repülőgép fejlesztőket, gyártókat tömörítő UAC, azaz United Aircraft Corporation színre lépésének idejében valósult meg, mely mind az ukrán (Antonov), mind pedig az orosz fél számára elfogadható üzleti tervvel hozakodott elő.

Antonov An-124 Wroclaw 2008

A legnagyobb civil An-124 üzemeltető, az orosz Volga-Dnepr Airlines, az ukrán Antonov és az UAC vezette harcot a gép modernizálására és a gyártásának újraindításáért tehát siker koronázta. Az eredeti An-124-100-re alapozó modernizált változat elvileg An-124-500 név alatt fog futni (a korábban felröppent An-124-150 helyett) és többek között teljes glass cockpit kerül a pilótafülkébe és a Motor Sich D-18T hajtóművek sem maradnak megpiszkálás nélkül. Utóbbitól a Ruslan-ok amúgy is tekintélyes teherbíró kapacitásának illetve hatótávolságának növekedése várható. Az új építésű nagyvasaktól ráadásul az eredeti, módosítások nélküli A124-100-hoz képest mintegy kétszeres élettartamot, akár 50 000 órát remélnek.

Mivel a modernizált változat már megkapta az orosz légügyi hatóságok engedélyeit, így alapvetően bármikor indulhat a gyártás. Illetve indulhatna, ha nem kéne helyrepofozni a gyártósorokat, pótolni a gyártóeszközöket. Mivel az értesülések szerint ez mintegy 500 millió Dolláros befektetést igényel, így értjető módon nem árt, ha lesz fix megrendelés is. Nos, úgy tűnik ebben nem lesz hiba, hiszen a Volga-Dnepr Airlines kész 10 gépet átvenni 2011-2020 között megfejelve további 10 géppel 2021-2027 között.

Ehhez azért hozzátesszük, hogy a jelenlegi nyilatkozatok alapján az első An-124-500-asok átadása csak 2014-15 magasságban kezdődhet. A gyártást az UAC felügyelete alatt az uljanovszki Aviastar-SP végzi majd. És hogy mennyi új Kondorkeselyű kelhet ki a tojásból? Nos egyes elemzőcégek a túlméretes szállítmányok drasztikusan növekedő piacának figyelembe 2030-ig történő figyelembevételével azt jósolják, hogy akár 70 An-124 is realizálódhat.

Ha nincs kéznél Globemaster vagy Galaxy, akkor bizony az orosz kollégia viszi Afganisztánba az utánpótlást.

Ha nincs kéznél Globemaster vagy Galaxy, akkor bizony az orosz kollégia viszi Afganisztánba az utánpótlást. ,

Ezzel párhuzamosan megemlítendő az is, hogy arról egyelőre nincs információ, hogy az Orosz Légierő hogyan viszonyul az új Ruszlanhoz. Azaz bevásárolnak belőlük, avagy a meglévő, ámde felújításért kiáltó An-124 gépparkjuk lap némi figyelmet a jövőben.

9 hozzászólás “Új fejezet előtt az Antonov An-124 karrierje”

  1. Mi van az An-225-össel, épül már a második, vagy az enyészeté lesz a törzse?

    Amúgy ki az a hülye, aki orosz hajtóművel akar új Ruszlánt gyártani? Azok a motorok az afgán Ariana DC-10-eséből zabrált farokhajtómű koppintásai, 30 éves technológia. Európai vagy amcsi új generációs turbinával fele annyi üzemanyagot fogyasztana, 50%-kal többet tolna és tizedannyi karbantartást igényelne, na meg a baleseti arányszám is csökkenne. Ráadásul nemzetközi piaca is lenne.

  2. Megjegyzendő, hogy az An-124/225 hatótávolsáa gyalázatos, tökig megrakva csak 2000km, fél terheléssel 4500km, minden állomáson és megállóhelyen megáll.

    Ezen új motorokkal sokat lehetne javítani és akkor Ferihegyről nem görög leszállással menne a bálna az ománi olajsejkhez… A második An-225 szörnyű légellenállásán sokat javíthatna, ha 6db helyett elég lenne rá négy motor, a B-777 vagy az A-380 ajánlásával.

  3. Az An-225 teljes terheléssel tudtommal 4500 km-es néveleg hatótávval bír. Mindnehol kb. ez van megadva. Honnan szedted a 2000 km-es értéket?

    Tényleg nem ártana egy jobb hajtómű, de az orosz hajtóműfejlesztés sem a 30 évvel ezelőtti szinten van.

  4. Tacsk0: Megjegyzendő, hogy az An-124/225 hatótávolsáa gyalázatos, tökig megrakva csak 2000km, fél terheléssel 4500km, minden állomáson és megállóhelyen megáll.

    Ezeket a hatótávolság adatokat egyébként honnan vetted? Csak mert elég ha ráguglizol hogy lásd, nem stimmelnek. A Ruszlannak 120 tonna hasznos teher mellett 5 000 – 5 400 km-es hatótávot adnak meg. És ezzel nincs szégyenkezni valója a C-5B Galaxy mellett, sőt! Gyalázatos a Galaxy is akkor? :) Apropó az An-124-500 elvileg 150 tonnát elreptet majd 5 200 km távra.

    Amúgy ki az a hülye, aki orosz hajtóművel akar új Ruszlánt gyártani?
    Az ukránok és az oroszok? :)

  5. Rétegszinten túlméretes rakományok miatt így is van/lesz rá rétegigény. De az, hogy eredetileg 7500hra tervezték/gyártották rányomja a bélyegét a projektre, a gyárat nem szimplán felújítani kell, kiscsillió dolgot újra is kell tervezni 50.000h+hoz.

    Amúgy sztem airbusnál billeg a piac, ha így nő az igény akkor nem elképzelhetetlen egy lehajtható 380-800F és azis visz 150tonna+t, és azt nem 7500hra tervezték.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.