Az Eurojet EJ200 kerülhet ki győztesen az LCA (Light Combat Aircraft) program termékének, a Tejas harcigép meghajtásáért folytatott küzdelemből.
750 millió dollárért 99 darab hajtóművet vásárolnának az indiaiak a Tejas következő szériájának meghajtására. Az európai erőforrás ugyan gyengébb, mint a rivális General Electric F414 jelzésű hajtóműve, azonban kisebb átmérője nem tesz szükségessé komolyabb átalakítást a Tejas sárkányszerkezetén. Ha sikerül elérni gép további súlycsökkenését, akkor az EJ200-as 9 tonnás tolóereje is elegendő lesz a Tejas számára, legalábbis az Indiai Légierő illetékesei szerint.
Azonban a végső döntést nem a légierő, hanem a védelmi minisztérium hozza meg, ők eltérő véleményen vannak. Az egy dolog, hogy az amerikai hajtómű „öccse” már évek óta üzemel a Tejasban, és sokkal több indiai tapasztalat gyűlt össze vele, mint az EJ200-assal, de van még (legalább) egy dolog, amiért a nehezebb és nagyobb átmérőjű, ámde erősebb amerikai erőforrás mellett voksolnának a minisztériumiak, ez pedig az pénz.
„Amerikából sokkal olcsóbban kaphatjuk meg a szükséges alkatrészeket, mivel nagyobb mennyiségben gyártják, így alacsonyabb a darabára. Az európaiak nem érik el ezt a termelési szintet, így gyakran jóval drágábban szállítanak.” – nyilatkozta egy illetékes.
Mindkét versenyben lévő gyártó nagyon presszionálja saját termékét, végtére is, eléggé valószínű, hogy ez a hajtóműválasztás rányomja bélyegét az MMRCA-tender végeredményére is. Hogy Indiában az olcsóbb amerikai hajtóművet, de nagyobb (kockázatosabb és költségesebb) átalakítást, vagy a gyengébb, kisebb, de drágább erőforrást választják, hamarosan kiderül.
Az az érzésem, ez a Tejas ugyanolyan jelentéktelen, komoly exportra nem kerülő, másodvonalbeli és feledhető típus lesz a repülés történelemkönyvében, mint a Marut, vagy a tajvani Ching Kuo.
Inkább megvettem volna a helyükben az AMX, a Mirage F.1,a MiG-29, vagy az F-18A/B licenszét – akkor már vagy 10 éve gyárthatnának egy működőképes harcigépet, ehelyett évtizedek óta tökölnek a saját fejlesztésükkel. Kicsit olyan ez mind a 4-es metró: soha nem lesz kész, a határidők mindig módosulnak.
Ching Kuo miért jelentéktelen? Nem exportra szánták. A tajvani igényekhez készült, mert politikai okokból nem kaphatnak mindent a pénzük ellenére.
A Mirage F-1 aerodinamikailag őskövüet, nem jó.
Az AMX nem szuperszónikus.
A MiG-29 egyfeladatos volt, mikor ezt kezdék, és a licensz eladása senkinek nem történt meg eddig.
A Hornet licenszét sem adták el, csak a végösszeszerlés volt USA-n kívűl emlékeim szerint, a gyártása nem. A hajtóműé meg főleg.
Te végig szoktad gondolni amit leírsz? Mert nem baj az, ha tájékozatlan az ember, de az hogy folyamatosan elég merdek dolgokat írsz le, azért az kicsit fura.
Szóval a saját hajtóműfejlesztés nem hozott sikert. (mint sok más sem…) Csak nem értem miért erőltetik még mindig. Elavult az egész gép. Egy ócska mirage klón! Ezt a pénzt is inkább a nagy tenderre költötték volna.
Üdv.
Ha saját hadiparukat akarják fejleszteni akkor indítsanak X-programokat.
Ha olyan gépet szeretnének amelyen bárkikor gyárthatnak és a saját elképzelésüket ki probálhatják.
Az a Mig-29 lett volna ideális az alap 29-es össze dokumentumát megkapták volna.
Mivel oroszoknál ma a Sz-27 család dominál. Mig tervező iroda meg pénz szűkébe.
Akkor ma nem egy Tejas bütykölnének ,hanem Mig-29 alapú gépet.
Szerintem 29 van elég olyan megoldás ami megértése saját mérnök gárdának hasznos ismeret jelentet volna.
közben meg a gyárból kikerülő gépeket Izraeli-Nyugati avionitikával ellátva használható gépeik lennének.
Egy eleve használható gép szárkányával könnyebb kísérletezni mint nulláról elkezdeni tervezni.
Valamint ki tudja orosz politikába kegyvesztett mikojan tervező iroda embereit alkalmanként meg is lehet volna hívni egy kis tovább képzésre.
Jó pénzért titoktartási és egyéb dolgok ellenére tudtak volna indiai szakembereknek utat mutatni.
Miután az USA végül is leszállított az F-16-osokat a Ching Kuo-nak annyi értelme van, hogy a zöldfülű pilóták alá ezt adják összetörni és nem a Falcont vagy a Mirage-t. Az utóbbi kettőhöz mérve gyenge teljesítményű, másodosztályú gép, egy esetleges háborúban nem tulajdonítanak neki nagy jelentőséget.
A Mirage F.1 kétségkívül nem lenne ellenfél egy F-35-nek a légiharcban, de pár korszerű műszer beépítésével vadászbombázóként elsősorban földi és vízfelszíni célok ellen működve még megfelelne az indiai légierőnek. A a kilencvenes években már nyilván olcsón megvehették volna a licenszgyártási jogot, ahelyett, hogy a jelek szerint elég feleslegesen a Tejas-ba nyomják a pénzt.
A ami fontos: az F.1 viszonylag egyszerű gép, India képes lett volna gyártani.
A töbit később
Megvásárolhatnák a JF-17 gyártási jogát a Pakiktól:)))))
„Az AMX nem szuperszónikus.”
Tényleg nem, de földi célok elleni vadászbombázóként elmegy és korszerűsíthető. Mindenesetre jobb ma egy AMX-veréb mint 20 év (?) múlva egy Tejas-Túzok. Meg olyan fontos, hogy az indiai légierő könnyű vadászbombázója szuperszónikus legyen? Elfogóvadást feladatra van/lesz épp elég 29-esük, Szuhojuk, és Mirage-uk.
29-es: Az én meglátásom szerint hegyaljahunnak teljesen igaza van, az lett volna a legjobb megoldás, ha mondjuk 95-ben (vagy előbb) megveszik az alapváltozat dokumentációját és az első 100 darabos sorozat után beindítják a korszerűsítési/átműszerezési programot.
Ismert, hogy a 29-est egyfeladatú légifölény-frontvadásznak tervezték és ezen műszakilag nehéz túllépni (a Szu-27 alkalmasabb volt arra, hogy többfeladatú vadászbombázó gépcsaládot fejlesszenek belőle), de egy javított 29-es a Tejast szerintem messze felülmúlja. Leszámítva az üzemeltetési költségeket.
Az USA meg mostanában nyalizik Indiának, az elavult F-18A/B dokumentációját talán ki lehetett volna ott lobbizni.
S azért az F-18A/B-be is berakhatóak az izraeli, olasz, svéd, stb berendezések. Ha nem adják hozzá az AMRAAM-ot, akkor ott a Derby, vagy a Derbyhez hasonló képességű új dél-afrikai típus.
S kedves Balage megkérlek, finomíts a stílusodon.
„Megvásárolhatnák a JF-17 gyártási jogát a Pakiktól:)”
Na annak a (pakisztáni rajzok alapján épült) változatnak lenne kemény a baleseti statisztikája…
Nem értem, hogy mi ez a lefitymáló hangnem Indiáról. Szó se róla, de Kínai is csak a Szu-27 licensz és az aztán való lopásból tud valami értékelhetőt összehozni. Még a ’90-es években a 30-40 éves J-7 gépen és kicsit újabb J-8-on csámcsogtak. A J-10 is izraeli eredetű. India viszont nem kapott ilyen lehetőséget, de ők legalább próbálkoznak. Nagyon nagy arca van itt egyeseknek…
A tajvani pilótákat miért is fikázod?
Franciaország miért adná el bármi liszencét, ha magát a gépet eladhatta drágábban? Más nem adott akkor nekik fejlettnek számító nyugati cuccot.
Az AMX nem tudja az, amit a Tajastól várnak. Soha nem fogja. Tényleg olyan nehéz ezt belátni?
Én finomítsak (min is és miért?), mikor nettó buttaságokról álmodoztok, de az indiai ipartól kezdve a tajvani pilótákig mindenkit lefikáztok?
Megáll az ész, komolyan mondom.
azért az F-18A/B-be is berakhatóak az izraeli, olasz, svéd, stb berendezések. Ha nem adják hozzá az AMRAAM-ot, akkor ott a Derby, vagy a Derbyhez hasonló képességű új dél-afrikai típus.
F/A-18A/B gépekete már étizedek óta nem gyárt senki. Attól, hogy átadok a full doksit – miért tennék ? – attól legyártani még más tészta. Kicsit érdekes, hogy két ponttal feljebb a Tejast fikázzátok, aztán hirtelen Hornet gyártás lebeg a szemetek előtt? Atyaisten…
Egy olyan gépbe, ami nincs is, mitől lehetne bármit is berakni? A méretkorlát az meg smafu? A radarokat nem véletlenül adott géphez tervezik szinte mindig. Az orrkóp mérete erősen behatárolja a dolgokat. Egyes blokkok persze lehetnek azonosak és a tervezési alapkoncepció.
A MiG-29 meg nem versenyképes a Szuhojjal szemben. Ez tisztán látszott az elmúlt 20 évben. A kisméretű hordozón van esélye, mert oda a Szuhoj nagy. Ha CATOBAR hordozó lenne, ott sem lenne esélye a MiG-nek.
Nem a tajvani pilótákat kritizáltam, hanem azt mondtam, a jelenben és a jövőben Ching Kuo helyét elsősorban a kiképzésben látom- gyakorlógépként. Jobb, ha a gyakorlatlan újoncok ezt csapják oda és nem a 25 millió USD-s, nagy harcértékű F-16-ot.
Ha a CK olyan tökéletesen alkalmas lenne harci gépnek, akkor miért kell nekik a Falcon és a Mirage? Miért nem gyártattak inkább a hazai iparral még 300 CK-t?
Azért, mert ez a gép nem elsővonalbeli típus – és ezt ők is tudják.
De arra nagyon alkalmas, hogy afféle tajvani T-50-esként szolgáljon.
„Nem értem, hogy mi ez a lefitymáló hangnem Indiáról. Szó se róla, de Kínai is csak a Szu-27 licensz és az aztán való lopásból tud valami értékelhetőt összehozni. Még a ‘90-es években a 30-40 éves J-7 gépen és kicsit újabb J-8-on csámcsogtak. A J-10 is izraeli eredetű. India viszont nem kapott ilyen lehetőséget, de ők legalább próbálkoznak. Nagyon nagy arca van itt egyeseknek…”
Na ez itt a különbség! A kínaiaknak mindenre maguktól kell rájönni nem mondják meg nekik mit miért és hogyan és mégis működik! Nem a legmodernebbek és vannak néha nehézségeik a hajtóművekkel, de használható!
Az indiaiak nyugaton képeztethetik a mérnökeiket, több dologhoz hozzájutnak legálisan és mégis képtelenek egy használható 3. genes gépet előállítani.(kínában több saját 3genes típus is repül!) Persze el kell kezdeni valahol, de ha valami nem megy azt nem kellene igy erőltetni. ott az új tenderük aminél kapnak technológiai traszfert is. Egyszerübb lenne abból továbbfejleszteni. De ha van felesleges pénzük akkor szorják csak.
„A méretkorlát az meg smafu? A radarokat nem véletlenül adott géphez tervezik szinte mindig. Az orrkóp mérete erősen behatárolja a dolgokat. Egyes blokkok persze lehetnek azonosak és a tervezési alapkoncepció.”
Ez igaz, de az APG-65-öt 1978-80 körül tervezhették és történt némi előrelépés a méretcsökkentés terén. Arra a helyre ma valószínűleg egy több üzemmódú és nagyobb hatótávolságú izraeli, brit, svéd, stb. lokátor is beférne. Bár az indiai igényeknek valószínűleg tökéletesen megfelelne egy korszerűsített-feljavított 65-ös változat is.
A nagy titok itt (F-18A/B) nem a radar, hanem a hajtómű. Ha átadják a licenszét, akkor Indiában hozzáférhetnek az oroszok. Ez a hajtómű sokkal jobb, mint az RD-33, nagyot lépnének vele előre.
Az APG-65 doksiját már a 80-as években megszerezték.
„Franciaország miért adná el bármi liszencét, ha magát a gépet eladhatta drágábban? Más nem adott akkor nekik fejlettnek számító nyugati cuccot.”
Mert a kilencvenes években a Mirage F.1 kapcsán a gyártó már nem számíthatott más megkeresésre és 250 gép licenszdíja csinos összeg. Másrészt így megnőtt volna annak az esélye, hogy India egyszer majd rendszeresíti a Rafale-t.
Nyugati cuccként India megkaphatta volna akkor (90 körül) a Tornadót, nem? Bár ahhoz akkor valószínűleg nem adtak volna komplett gyártási doksit.
Félig a Growler/SH topicjába tartozik, félig ide.
Sokat tapasztalt ismerősöm szerint India esetében az USA nem akar igazán modern technikát eladni, mert Új-Delhit nem tekintik megbízható szövetségesnek. A jelenlegi közeledés-barátkozás ellenére hosszú távon könnyen ellenséggé válhat a két ország. Ez már túlmutat a repülés és a Super Hornet problémakörén.
Tehát ha lesz indiai SH, az igencsak lebutított képességű változat lesz. De azért a MiG-29K-nál mindenképp többet ér.
„Én finomítsak (min is és miért?), mikor nettó buttaságokról álmodoztok, de az indiai ipartól kezdve a tajvani pilótákig mindenkit lefikáztok?”
Nem azért, de itt CSAK a hobbinkról, érdeklődési körünkről társalgunk virtuálisan. Te pedig úgy csinálod mintha egyéni életünket befolyásoló vér komoly dolgokról vitatkoznánk.
Csak érdekességként mondom, hogy india a Saab 37-est is akarta gyártani a nyolcvanas években, de az USA közbeszólt, mivel a hajtóművek amerikai eredetűek. Pedig már a nyolcvanas években sem volt valami „mai csirkének” nevezhető az RM8-as alapjául szolgáló JT8D, és alapvetően nem is katonai gépekhez használták.
Tejasról egyébként nekem egy „dakota közmondás” jut eszembe:
„Ha egy élő békát beleraksz egy tál hideg vízbe, és elkezded alatta nagyon lassan forralni, akkor a béka nem csinál semmit, és lassan megfő. De ha egy tál forró vízbe rakod bele, akkor azonnal kiugrik belőle!”
Ha előre tudták volna az indiaiak, hogy micsoda szenvedés lesz ezzel a géppel, akkor valószínűleg bele se kezdenének, vagy teljesen más utat választanának. De ha már ennyi pénzt és időt beleöltek, akkor már csak szeretnének látni valami eredményt, mert csak úgy törölni nagyobb blama lenne. Kiderülne, hogy az indiai ipar még egy ilyen képességű repülőt sem képes összehozni? Így akarnak majd 4+ gen.-es gépet licenszben gyártani?
Na ez itt a különbség! A kínaiaknak mindenre maguktól kell rájönni nem mondják meg nekik mit miért és hogyan és mégis működik!
Ez a butaságot komolyan gonodolod? A gyártás orosz segítséggel indult be. Nem csak körbepontozák a nyuszit, szinte körbe is rajzolták. A Tejas úgy indult, hogy a nyuszit pontozást is meg kellett tervezni…
Az indiaiak nyugaton képeztethetik a mérnökeiket,
A kínaiak miért is nem? A BME-n évről évre több vágott szemű ÉS jellemzően indiai vagy paki kinézetű egyén volt amíg oda jártam.
Ez a hajtómű sokkal jobb, mint az RD-33, nagyot lépnének vele előre.
Miben? Fajlagos fogyasztásban? Abszolút tolóerőben? Megbízhatóságban? Mert nem minden téren ám. Mondjuk füstölni nem füstöl…
Az APG-65 doksiját már a 80-as években megszerezték.
Nem az AN/APG-66 és Peace Peral programra gondolsz a ’80-as évekből? Az J-7 gépek katpak volna F-16A avionikát részben, csak a Tianmenn téri események elkaszáltál az egészet.
Mert a kilencvenes években a Mirage F.1 kapcsán a gyártó már nem számíthatott más megkeresésre és 250 gép licenszdíja csinos összeg.
De minek venne bárki F-1-et, ha van jobb 2000?
Másrészt így megnőtt volna annak az esélye, hogy India egyszer majd rendszeresíti a Rafale-t.</b]
Mitől? Még az M2k és a Rafale között is irtózatos ugrás van, nemhogy az F1 és Rafale között. Annyi közös van a két gépben, hogy francia…
Nyugati cuccként India megkaphatta volna akkor (90 körül) a Tornadót, nem? Bár ahhoz akkor valószínűleg nem adtak volna komplett gyártási doksit.
Hova is exportálták a Tornado-t? Szaúd-Arábia és passz. Enek kívűl csak európai partner kapott belőle. Valszeg ott is kenőpénz és régi brit kapcsolat segített.
Így akarnak majd 4+ gen.-es gépet licenszben gyártani?
Ez melyik gép akar lenni? Szerintem a végösszeszerelés van keverve a gyártással itt.
Ha jól emlékszem fokozatosan áttérnének a végösszeszerelésről a teljes gyártásra. Különösen ha a 126 db-on felül gyártanának még (ami ugye tervbe van véve).
Molnibalage
Pontosan azért írtam a Mig-29. Mivel az alap 29 teljes terv és gyártás technológiát megkaphatták volna már a 90-évek közepe vége felé.
Mig-29 egy kis ható távolságú vadásznak tervezték mert ezt a feledatot kapta a mikojan tervező iroda.
De a gép sok olyan elvet és technológiát tartalmaz ami segíthettet volna Indiának hogy képet kapjon arról hogyan is lehet vadász gépet építeni és sok apróság ami egy gép tervezése kor döntő lehet. Valamint ilyen esetben szabadon lehet játszani hogy a géppel méretei megnövelik stb.
Ma sokkal könnyebb lenne a India helyzete. Mért mer, hajó fedélzeti Mig_29 terveit kellett volna meg venni és egyből gyárthatták volna.
A többi típust ami használható tudást szerezhettetek volna azt nem kaphatták meg.
Tejas és más hasonló progaramok tudás gyűjtésre tökéletesek.
Majd dan a 20 különböző megoldásokat felvonultató X-gép után össze lehet rakni egy hadredbe állithatót.
Az az igazság lehet az oroszokat is fikázni mert le vannak maradva a amcsiktól de így is mekkora tudás mennyiséget halmoztak fel év tizedek alatt.
Amit nulláról indulva nehéz behozni.
Itt is van:
„A gyorsabb szolgálatba állítás véget a gépek egy kis csoportja még az eredeti gyártó által elkészítve kerül Indiába, majd a helyi üzem is bekapcsolódik a gyártásba, először mint összeszerelő üzem, majd később a teljes gyártást átveszi.”
https://htka.hu/2009/03/17/indiai-mmrca-tender/
Samoth!
Meg 5. generációsat. A PAK-FA saját változatát.
Amúgy tudja valaki, hogy a Jaguarokat csak összeszerelték, vagy teljes gyártás volt? Még a hetvenes-nyolcvanas évekhez képest (F-111, Tornado, Mirage F.1E és 2000) sem egy bonyolult gép, mégsem hiszem, hogy minden alkatrész és berendezés helyben készült volna.
India fikázása véleményem szerint valamilyen szinten érthető. A Tejsz nem egy elszigetelt fiaskója az indiai hadiiparnak, oda lehet még sorolni az Arjun harckocsit és az Akash rakétát is.
http://theasiandefence.blogspot.com/2009/03/poor-planning-over-optimistic-timelines.html
Molnibalage!
Tudtommal élettartamban és fogyasztásban. Ezek elsőrangú szempontok.
Pl. inkább 4 tonna üzemanyagot és 6 tonna fegyverzetet vigyen az X hatósugárra tervezett vadászbombázó, mint 6 tonna üzemanyagot és 4 tonna fegyverzetet. De ezt Te úgyis érted, ha repülőmérnök, vagy gépészmérnök vagy.
Nem keverem össze a 66-ost a 65-össel. Itt az utóbbiról volt szó.
A szovjet felderítés rávett egy hozzáféréssel rendelkező amerikait, hogy szállítsa nekik a dokumentációt. Az illető lebukott (a szovjet összekötőjével együtt) ,de már későn, az anyag jó része addigra már Moszkvában landolt. Tanulmányozás és a kinyert eredmények szovjet gyártási viszonyokra igazítása (átdolgozás) után ebből született meg a Fulcrum és a Flanker alapváltozatok lokátora.
Erről a radar lopásról tudnál valami linket adni? Nem találok róla egyelőre semmit.
Fajlagos fogyasztsában nem sokban maradt el a ’80-as években az RD-33. Élettartam és füstölés volt a gond. A MiG-29 hatósugara azért olyan kicsi, mert a kopoltyús rendszer elvette a helyet az üzemanyagtól. Az újabb verziókon nincs is…
Minek venne bárki F.1-et, ha már létezik a 2000-es?
Mert az F.1-nek aránylag baráti áron megszerezhették volna a licenszét, és gyártani is tudták volna. Előbb-utóbb szinte 100 százalékban. A Mirage 2000 bonyolultabb és igen drága típus.
Ráadásul vadászbombázó feladatkörnél előnytelen a nagy „tiszta deltaszárnyú” kialakítás. Indiának egy aránylag olcsó gép kell, amiből több százat szolgálatba állítva mennyiségileg feltöltheti a légierejét. És amin tanulhat-fejlődhet a repülőgépipara.
Ezeknek a szempontoknak a már kiforrott F.1 jól megfelelt volna, és ha annak idején a Tejas program helyett ezen az úton indulnak el, akkor mára kidobhatták volna a 21-eseket, lenne kb. 300-350 MICA indításra képes, korszerűsített Mirage F.1-esük, amivel ki lehet húzni a PAK-FA vagy a Rafale licenszgyártásáig.
Ha meg ilyen szoros kapcsolat alakul ki napjainkra a francia repülőgép és hadiiparral, akkor igen logikus, hogy abból Rafale következik.
Indiának is jók a brit kapcsolatai, a kilencvenes évek elegelején már nyilván eladták volna nekik a Tornado exportváltozatait.
Csak nem akarták megvenni.
Miért is előnytelen a nagy deltaszrány? Több fegyvert vihet a gép, mint az F-1-es és szerintem még messzebbre is. Az M2k-ból van kétülésés, ami még mindig alap szerintem egy valódi első osztályú csapásmérő gépnél.
A MICA indítsára képest F-1 honnan is lenne? A franciák kellenek ahhoz. Majd hülyék lesznek megcsinálni az F-1-hez, ha kapcsolt árúként adhatják jó drágán az M2k-hoz.
Indiának is jók a brit kapcsolatai, a kilencvenes évek elegelején már nyilván eladták volna nekik a Tornado exportváltozatait.
Csak nem akarták megvenni.
A szándékre van valami bizonyíték? Akartak egyáltalán akkor gépet venni?
Összevissza ugrál a gondolatmeneted.
Mar 40 db Tejas rendeles allatt gyartjak es 2011-tol az IAF uzemeltetni fogja ezeket a 40 gepeket.
Az „Eurojet-Tejas házasság?” a Tejas II Markarol beszel. Egyetlen problema a Tejassel hogy majdnem 10 – 15 evet kesett. De ez Indiai Legi Ero (IAF) tobb szoros specifikacio megvaltozasanek koszenheto mert minden aron ki akartak kerulni az elavulast.
Indiai Legi Ero tapasztalattal rendelkezik szeles es moderenebb vadaszgep flotta uzemeltetesevel. Ezzel a tapasztalattal varhato hogy nem fogjak elfogadni vmi elavult vagy ami nem a leg jobb a kategoriajaban. Tehat magasak az elvarasok a Tejassal szemben, De igy egy modern gep lett Tejesbol. Tehat, Tejas mar egy sikeres fejlesztes.
N-019/APG-65
Nem találtam részletes leírást az esetről a neten, csak utalnak rá.
A magyar nyomtatott szaksajtóban a TOP GUN és a Haditechnika egyaránt röviden említette az illegális adatszerzést a lokátor kapcsán, amikor a 29-essel foglalkoztak a gépek hazai rendszeresítésének környékén, a kilencvenes évek elején.
Úgy néz ki, a Hughes-nél dolgozott az oroszoknak kémkedő ügynök, akiről tapasztalt ismerősöm azt mondta, az ilyeneket nem szokták szabadon engedni, általában tesznek róla, hogy mielőtt erre sor kerülhetne a börtönben elhunyjon az illető.
Így nem okozhat később kellemetlenségeket, nem köt le kapacitást- nem kell élete végéig figyelni, mint nagyon veszélyes és megbízhatatlan elemet.
De ez már egy másik szakma, nem a repülésügy.
Szerintem úgy vannak a Tejas-szal, hogy ha már annyi pénzt és időt beleöltek, és Kína mellett már a pakik is vadászgépet gyártanak, akkor India presztízsokból sem hagyhatja veszni az ügyet. Kerül amibe kerül, megfizetik a Dassault-ot, a MiG OKB-t, az IAI-t, vagy bárki mást és csak összehozzák.
„Kicsi is, savanyú is, de a mi narancsunk.”
Viszont a rá fordított pénzből szerintem sokkal előbb megoldották volna a 29-es, vagy rosszabb esetben a Mirage F.1E licenszgyártását.
Előnytelenül használták fel a pénzt és az időt.
Tiszta Mirage-Delta:
Molni, gondolj a mélyrepülésre, a nyilazott szárnyú gép sokkal stabilabban, nyugodtabban viselkedik.
Kit érdekel a stabilitás, ha 0 mennyiségű fegyverzetet vihet egy újabb géphez képes? Az egy igen elavult nézet, hogy nagy felületi szárnyzerhelés kell csapásmérő gépnek. Ma nem nagyon repkednek olyan alacsonyan a megnövekedett MANPAD fenyegetés miatt.
Nem értem mit erőlteted az F-1-et. Ősrégi, elavult kostrukció. Szép és jó volt a maga korában, de az nem ma volt.
Továbbá sem értem, hogyha a Tejas nem megy, akkor a MiG-29 gyártás képességét miből vezeted le?
Azt magyarázom, hogy kár volt szinte a 0-ról indulva saját fejlesztést indítani és a nehézségek ellenére azt erőltetni, amikor
valószínűleg kevesebb pénzből orosz segítséggel licenszben gyárthatták volna a Fulcrumot. + Korszerűsíthették volna. Előbb kész van és (feljavítva) többet ér, mint a Tejas.
Rosszabb esetben, ha az oroszokkal nem lehet normális árban megegyezni, akkor jöhetett volna a Mirage…
A jugók ugyanezt a hibát követték el az Oraoval. Önállóskodtak, pedig a Jaguar exportváltozat licenszét eladták volna nekik. Lett egy gyenge teljesítményű gépük, amivel a reményeikkel ellentétben nem tudtak egyetlen komolyabb exportüzletet sem kötni.
A Tejas sem lesz egy F-16C/D kategória, azt borítékolom. Szerintem még a JF-17 is felülmúlja.
Önállóskodtak, pedig a Jaguar exportváltozat licenszét eladták volna nekik.
Már bocs, de ezt honnan veszed? Az Oraovam meg nem a nyugati piacot célozátk meg.
Hol írtam én, hogy a nyugati piacon akarták eladni az Oraot???
Igen, a Jaguar-nál a jugoszláv licenszgyártás lehet,hogy túlzás, de összeszerelésről és részleges gyártásról nagy valószínűséggel összejött volna a megegyezés.
Az F-16 vagy a Tornado ott szóba sem jöhetett, ám a Jaguar azért egyszerűbb típus. Azért kaphatta meg pl. India.
Talán a Mirage F.1-et vehették volna meg a jugók 1980 körül, ám az nyilván rendesen fel volt árazva, pláne ha helyi összeszerelésről van szó.
Korábban A-7-eseket akartak venni az USA-tól, de NEM volt a válasz.
Úgy rémlik, amerikai részről még az F-5E odaexportálásától is elzárkóztak.
szerintem jó kis gép ez a tejas. ha lenne kacsaszárnya kb úgy nézne ki mint a gripen. :) nyílván presztizs kérdést csinálnak a saját gépből.
Igen, a Jaguar-nál a jugoszláv licenszgyártás lehet,hogy túlzás
Nem lehet, biztos.
de összeszerelésről és részleges gyártásról nagy valószínűséggel összejött volna a megegyezés.
És ezt mire alapozod?
Az F-16 vagy a Tornado ott szóba sem jöhetett, ám a Jaguar azért egyszerűbb típus. Azért kaphatta meg pl. India.
Az F-16 jenki, a másik kettő európai. Teljesen független egymástól, hogy mit kaphat meg ezek közül, mert a döntés máshol születik.
Az Jaguar olcsóbb, mint egy Tornado. Valószínűleg ezért vette azt India. Akkor meg már kezdett kiütközni az, hogy a variaszárny nem is olyan tuti dolog. Ergo Tornado kiesett. mi maradt? A Tornado amúgy is nemzetközibb volt, mint a Jaguar. A Jaguar jellemzően angol-francia volt. Csak kettejüknek kellett rábólintani. Franciák bármit bárkinek. Pipa. India volt angol gyarmat, ápolni kell a kapcsolatokat. Pipa.
Talán a Mirage F.1-et vehették volna meg a jugók 1980 körül, ám az nyilván rendesen fel volt árazva, pláne ha helyi összeszerelésről van szó.
Erre milyen bizonyítékod van? Hol akarta eladni és mikor akarta megvenni Jugoszlávia?
Korábban A-7-eseket akartak venni az USA-tól, de NEM volt a válasz.
Úgy rémlik, amerikai részről még az F-5E odaexportálásától is elzárkóztak
Magyarán a franciákon kívűl igazából senki nem adott semmit nekik. A franciák akkor és most is bármit eladtak bárkinek.
A Mirage F-1 vesszőparipádat nem értem. Kinek kell a ’80-as évek végén a ’60-as évek géptípiusa? A franciák is csak kényszerből használták, mert nem volt elég másból.
Semmiféle logikát nem vélek felfedezni abban amit írsz.
a lényeg hogy az indiaiak képtelenek egy normális eszközzel előállni. Arjun (HK) egy rakás szar. A Tejas (megintcsak) és még sorolhatnám az elmúlt 10 év próbálkozásait! A kínaiak ugyanezen idő alatt több használhatóbb eszközt kezdtek el rendszeresíteni.
Valaki még rakás szarral sem képes előállni. 10 milliós csehek, repcsit, metrót, villamos gyártanak. Mi mekkora ország is vagyunk?
Szeritem saját portán néz körül, mielőtt élből lefikázol valamt. Ők legalább próbálkoznak és nem adják fel.
Ismételten kihangsúlyozom, hogy az orosz segítség és izraeli segítség nélkül J-11 és J-10 sem lenne. J-10 Lavi aerodinamikán alapul és orosz hajtómű van benne. Akkor mitől is ‘kínai’ termék? Kellettek ők is hozzá, de saját kútfőből nem ment. A Szu-30 sem saját gyártmány.
Indiát minek cseszegetni?
Inkább most látszik meg hogy a lesajnált orosz hadipar is mekkora tudás anyaggal rendelkezik.
Én még mindig amondó vagyok hogy ezt anno csak a Mig-29 teljes technológia és terv dokumentációjának megvételével lehet volna nem nulláról kezdeni.
Most meg tehetik akkor F-18SH és amit lehet tudjanak meg róla és vegyék meg hozzá a lehető legjobb gyártás technológiát.
Ez akkor is igaz ha kimondatlanul is USA szövetségessé kell válniuk.
Ezzel meg maradna az erő egyensúly is.
A tudásnak nagy értéke van anno az amcsik és a oroszok és milliárdokat öltek abba hogy oda jussanak ahol vannak.
Nem egyik napról a másikra lett F-22 ez egy 1946- óta folyó kemény fejlesztési program eredménye.
rengetek mellék vágánnyal számtalan X-géppel.
Ha teszik ha nem ezt mindenkinek valamilyen szinten végig kell járnia.
Snakeye!
Talán ott van a különbség elásva, hogy Kína sok kis lépésekkel haladt előre, India meg mohó volt.
Északon Fantan, J-8, J-7 mai elektronikával felszerelt változatainak kialakítása-gyártása, új szárny a J-7-hez, FC-1 viszonylag egyszerű új vadászgép, J-11 licenszgyártás, J-10 izraeli és orosz segítséggel, orosz hajtóművel.
Harckocsiknál kezdetben kisebb-nagyobb változtatások a nyugatiakhoz képest primitív szovjet típusokon…
Délen meg egyből egy Leo-II jellegű tankot akartak kihozni.
Meg a Mirage-2000 kistestvérét saját tervezésű hajtóművel.
Úgy látszik a Jaguar és a MiG-21, 27 helyi gyártása kevés volt előzménynek.
Molnibalage!
Itt is lenne pár dolog, ha nem azok vezetik 7 éve az országot és Bp-et, akik vezették-vezetik. Gondolok itt pl. a villamosra.
Véletlenül úgy alakult, hogy megismerhettem pár részletet a jugo repülőgépgyártás régi ügyeiről. Hiteles és némileg bennfentes forrásból.
Erre az Orao Jaguár dologból nekem is rémlik valami. Főleg a románokon keresztűl ment volna a dolog, akik 80 években megkaptak egy rakás nyugati fegyver licenszét.
A kínaiak által járt út tűni egyelőre a befutónak, akik a lehető legkisebbre próbálták szorítani a tehnikai rizikót. Bevált orosz/izraeli típusokat másoltak, vásároltak, fejlesztettek stb. Ezt az utat símán bevállalhatták volna az indiaiak is.
Hegyaljaihunnak igaza van: hibát követett el India, amikor lemondtak a Fulcrum gyártásáról. Pedig Bill Gunston szerint a nyolcvanas években komolyan tárgyaltak róla.
Az esetleges indiai Super Horneteknél meg minden bizonnyal hiányozni fog pár fontos képesség…
Most az USA és India helyében is az F-18A/B doksiját erőltetném.
Egy füst alatt megvehetnék a Electric F404 hajtóművet, az APG-65 lokátort, az AIM-9L légiharcrakétát és az AIM-120B-t. Ezeket a Tejas szintén megkaphatná.
Én azt nem értem, hogy miért állítod be úgy, mintha az USA haljandó lenne megoszatni azokat a dolgokat, amíről irsz?
AIM-120 rakéta gyártási jogát nem is tudom, hogy kinek adták oda. Nem is vagyok benne biztos, hogy odaadták bárkinek.
Mi ez a ragaszkodás az A/B-hez? Akkor miért nem C/D? Már az is félig kifutó típus. Az SH és F-35 szépen lassan kiszorítja majd őket.
India minek akarna A/B-t, ha lehet SH-ja is? Lehet, hogy nem ő gyártja, de legalább lesz. Közben semmi nem gátolja őket, hogy fejlesszennek.
A jugók tudtommal nem licenszet kaptak, magát a fegyvereket vteték meg. AGM-65 nemtom milyen verizóját és BL775 kazátts bombát kaptak. Ez utóbbi élesbel láthattuk Barcs mellett is.
Vannak kétségeim az ügyben, hogy AGM-65-öt tudtak -e volna gyártani.
Az Orao, ha jól emlékszem Jaguar orrfutóját megkapta és pár kisesbb dolgot, de a lényegről szó sem lehetet. Semmik komoly avionika és hajótműből is csak egy elég régi valamit kaptak. A Jaguar hajtóműve sem az a combos valami, de az Orao-é még ennél is gyengébb.
Azt hallottam, az Oraonál jól megszívatták őket az angolok, mert eredetileg leginkább 1 db nagyobb hajtóművet szerettek volna berakni a típusba (Spey, vagy a Tornado RB-199-ese???) , de rábeszélték őket a két kisebbre.
A végén eladták nekik jó áron az ősöreg, korszerűtlen Vipert, ami a tervezők eredeti hajtómű kivánságlistáján a 7. helyen szerepelt a 9 vagy 10 jelölt közül.
A britek 3 okból is jól jártak így, mert:
– megőrizték a korzsreű hajtóművek titkát
– a Viperek garanciár jelentettek rá, hogy elégtelen teljesítményű
típusként a jugoszláv/román gép az exportpiacon soha nem lesz
versenytárs a Jaguarnak
– és ráadásul kerestek egy rakást pénzt, ami nyilván jól jött az új
fejlesztéseiknél (EFA hajtóművei)
Helyesbítek: „az ősöreg, korszerűtlen Viper egyik változatát…”
Egyébként az új generációs gyakorlógépük, a Super Galeb ugyanazt a hm-et kapta, ez meg a Hawk fölényét biztosította az exp.piacon. Erősebb hajtóművel a Super Galeb slágercikk lehetett volna a harmadik világban. (Arab országok, Afrika, Talán Dk-Ázsia és Latin-Amerika.)
Annak aki még ilyen hajtóművet sem tud gyártani és félig a keleti blokk tagja volt, még ez is jó üzlet volt szerintem. Mindenkinek van kívánságlistája. Lásd F-22. Ki kaphatja meg? Hm… Kívánni lehet, kapni meg azt amit eladnak. A Tornado hajtóművének eladása egyszerűen az álom kategória volt a ’70-es évek végén. Az akkori csúcs európai hajtómű volt igazából. Majd hülyék lettek volna odaadni.
Jobb üzlet lett volna, ha vesznek 50-80 db Jaguar exportváltozatot hazai végszereléssel, részleges gyártással. Mondjuk 99-ben a Jaguar-ok sem segítettek volna rajtuk.
Az elterjedt tévhitekkel ellentétben, hogy „J. a két hatalmi tömb között semleges volt és vásárolhatott innen is, onnan is, kiválogatva, hogy melyik kategóriában mi a legjobb” a valóságban ez úgy működött, hogy az ötvenes évek közepe után egyik oldal sem tartotta megbízhatónak és ebben a szellemben kezelték a vásárlási igényeit.
A jugoszláv rep.ipar nagy dobása egyébként a Rafale kisebb, 1 hajtóműves változata lett volna.
De ez a franciáknak lett volna rivális az exportpiacon.
Ennek nyomán -meg amúgy sem szívbajosak- biztos úgy árazták az együttműködés-műszaki segítség költségeit hogy a nyolcvanas években pénzügyileg már különben is lerobbant Jugoszláviának elmenjen a kedve ettől a szép tervtől.
Így letudva a szovjet tartozásokat beszereztek pár MiG-29-et.
Mintha a Mirage-2000-esen is gondolkodtak volna (akárcsak Irak), de az ár…
Molnibalage!
„AIM-120 rakéta gyártási jogát nem is tudom, hogy kinek adták oda. Nem is vagyok benne biztos, hogy odaadták bárkinek.”
Jó, akkor az USA szállított volna 5000 db kb. B szintre lebutított AIM-120-ast, mondjuk AIM-120I jelzéssel.
Onedin. Továbbra sem értem, hogy miért írsz le olyan példákat, hogy mi lett volna a jobb, ha azok nem valós alternatívák. Akkor írd le, hogy igazából az F-111 és F-15 lett volna a legjobb. Azokat sem adták volna el. :)
Szerinted, ha nyugati szemmel ócska hajtóművet adtak, akkor miért adtak volna komplett gépet és technológiát a keleti blokknak?
Az, hogy a jugók kicsit szabadabbak voltak, az kb. odáig ment, amit láthaszt. Megkaptak egy kb. 20 éves hajtóművet és valamennyi nyugati fegyverzetet. Az AGM-65 akkor tényleg nem volt rossz, de a kazettás bomba az oroszoktól is beszerezhető lett volna. Meg odáig, hogy kommersz cikkeket beszerhezettél ott és nyugati luxuscikket. Ezeknek viszont semmi köze az első osztályú haditechnikához.
A Rafale példát sem értem. A Rafale a 90-es évek elején protó volt, de nagyon keményen. Mit gyártottak volna, mikor kész sem volt a gép? A franciák sem gyártották. Mikor a Rafale-t elkezdék gyártani akkor Jugoszlávia akkor meg már rég nem volt. Kellemes időzavarban vagy.
Továbba a gépek alapvető kialakítása a hajómű. Aköré épül fel a gép. Ha van egy sárkányos ami kéhatjóműves, komoly módosítás nélkül nem lesz abból egyhajtóműves.
Az USA most is elad AIM-120-at a politikailag megbízható országoknak. Eléggé sejthető, hogy az export AIM-120 verziók nem teljesen azonosak a saját verziókkal érthető okokbók.
Tehát igazából megint az van, hogy nem tudom, hogy akkor most miről van szó. Mert az SH-hoz is AMRAAM-ot fognak kapni és az sem „indiai” verzió. Ugyanazon AMRAAM-ok, amit pl. mi is megkaphattunk, vagy akár a svédek is.
Mármint a „fognak kapni” rész úgy értendő, ha ők lennének a befutók.
Ráció!
USA mag titán holnap biztosan gyengébb lesz mint ma.
Ez hosszú távon erő egyensúly megbomlást eredményezné.
Ha csak India nem lesz USA szövetséges.
Abban a térékben ez Japánnak is jól jönne.
Meg Dél-Koreának is.
India meg kapna jó minőségű nyugati technikát.
Ami ellen súlyozná Kína tömeg termelt légierejét.
Végső soron India és Kína gazdaságilag és regionálisan versenytársak.
A Mirage-2000-et (készen, nem a licenszet) Fro. eladta volna nekik. De akkor arra a mondjuk egy századra rámegy ingük-gatyájuk. Mind a minénk a Gripenre.
Egy harcigép kiválasztásánál nyilván a hajtóművet választják meg legelőször. Mint írtam, az Oraonál eredetileg 1 nagy hajtóművet akartak, aztán angol rábeszélésre lett 2 Viper 632-es. A részletes tervezés azután indulhatott, hogy ez eldőlt.
Az Oraok az AGM-65-öt csak pár km-ről tudták használni, műszaki-felszerelési hiányosságok miatt.
A Rafale (és az EFA) fejlesztésének elhúzódása elsősorban a magas költségekre, illetve a SzU meggyengülésére, a két szuperhatalom közötti enyhülésre, a katonai fejlesztésekre fordított összegek korlátozására, a csökkenő megrendelésekre vezethető vissza.
83-85 körül ezt még nem lehetett egyértelműen látni.
Akkor már beindult a később Rafale néven ismert többfeladatú vadász fejlesztése. Miért olyan hihetetlen, hogy felmerült egy kisebb, 1 hajtóműves változat?
A franciáknál különben hagyománya van ennek, gondolj a Mirage F.2-re és F.1-re, a 2000-esre és a 4000-esre.
Pénzügyileg persze a project meghaladta a jugoszláv lehetőségeket.
A Mirage-2000-et (készen, nem a licenszet) Fro. eladta volna nekik.
Az ilyen állításoknál szerintem tisztázzunk, hogy itt most te mit állítasz pontosan.
– Jugoszlávia megkereste a franciákat az igénnyel?
– Foglakoztak is vele?
– A Dassault rábólinott? A francia kormány is?
Az lehet, hogy a Dassault eleadta volna. Nem tudom, hogy a kormány engedélye is kell -e fegyver exporthoz. Ne feledd, még mindig a Hidegháborúban vagyunk és a Reagen korszak legsötétebb idejében. A KAL 007 leszedése a Hidegháború egyik legridegebb pontját jelentette. Erős kétségem vannak az idézett résszel kapcsolatban.
Egyikre sem találok semmiféle utalást sehol a keresővel. Pedig elég sokféleképpen próbálkoztam. Nincs egy link róla valahol?
Vagy kérdezzem meg egy francia ismerősőmet? Mármnt nem mezei francia, katonai repüléssel foglalkozik. Hátha ő többet tud.
Bennem az eddigi posztjaid alapján erősen él a gyanú, hogy te szóbeszéd szintű infót, vagy egyenesen városi legandákat kész tényként írtál le vagy csak a sajtá véleményedet is akként kezeled.
Egy harcigép kiválasztásánál nyilván a hajtóművet választják meg legelőször. Mint írtam, az Oraonál eredetileg 1 nagy hajtóművet akartak, aztán angol rábeszélésre lett 2 Viper 632-es. A részletes tervezés azután indulhatott, hogy ez eldőlt.
Ez a „rábeszélés” valószínűleg inkább kész tény lehetett. „Ezt kaptok vagy semmit” felállás. Az angolok nem ettől az üzlettől várhattak fontmilliárdokat… Nem fogom fel, hogy miért gondolot az, hogy félig a kommunista tömhöz tartozó ország csúcstechnikát kaphatott volna? A COCOM lista Jugoszláviára is vonatkozott tudtommal. A MiG-15-be került angol hajtómű fiaskója jó lecke lehetett. Ennyire még az angolok sem hülyék.
Az Oraok az AGM-65-öt csak pár km-ről tudták használni, műszaki-felszerelési hiányosságok miatt.
Sokáig tartotta magát ez a nézet, merthogy úgy tudtuk, hogy nem volt display a MAV kersőfej megjelenítéséhez, csak a HUD-on megjelenített TD box-szal lehetett célozni. A pontos sztorira nem emlékszem, de pár hónapja az Air Power blogon kiderült, hogy Zord is tévedett. A jugó gépek elég jól tudták használni. Megpróbálhatom visszakeresni.
Miért olyan hihetetlen, hogy felmerült egy kisebb, 1 hajtóműves változat?
Itt is jó lenne tisztázni, hogy a „felmerült” szó mit takar? Tényleg csak felvetést, hogy „mi lenne ha”? Koncepcióterv? Aerodinamikai modellezés, szélcsatorna, vagy protógép?
A franciáknál különben hagyománya van ennek, gondolj a Mirage F.2-re és F.1-re, a 2000-esre és a 4000-esre.
Az F1 történetét nem ismerem, de a ’60-as években volt egy generációváltás. Hajtóművek terén is. Gondolom azért volt egy és kéthajtóműves is, mert nem volt elég erős ÉS üzembiztos hajtómű egy ideig, de aztán jött az áttörés. Ezek után győzött az egyhajtóműves.
Ez csak tipp, de ha belegondolsz, az F-5E utódja is az F-20 ilyen lett volna. Ott is volt egy generáció váltás a két gép kzöött. Egy db hajtómű teljesítménye az F-20-ban majdnem kétszerese lett volna, mint az elődben levő kettőé (!) összesen. Itt is erről lehetet szó, csak nem a 3. és 4. gen közötti váltás volt ott, hanem a 2. és 3. közötti.
http://legiero.blog.hu/2008/11/20/maverick_1
Molni, Molni. Te, aki olyan sokat tudsz a repülésről meg sem említetted, hogy a Tornado legfőbb exportesélyt csökkentő része éppenséggel a fedélzeti radar. Ami ugye amerikából származik a Texas Instumnts fejlesztette ki. Jó hogy benne van mert így megvétózható az esetleges export, akárcsak az említett Viggen esetében.
Tény akkor jártak volna legjobban az indiaiak, ha minnél hamarabb a franciákhoz húznak és nem az oroszokhoz. Most hogy ebből korszerűsített Mirage F1, vagy további Mirage 2000-es vásárlás lett volna hát ki tudja. De technikai vonalon szerintem előrébb tartanának, mint most.
A Mirage 2000-est meg tesztelték Jugoszláv pilóták, de hogy gyártani is akarták volna azt eddig nem hallottam. (Persze ez nem jelenti azt hogy lehetetlen…)
Minek, ha már a hajtómű elkaszálja az egészet? Még sok rendszert fel lehetne sorolni valószínűleg. Radar nélkül még felszáll a gép, de hajtómű nélkül már kicsivel trükkösebb mutatvány.
Igazából csak Uri Geller kellett volna. Szallj fel, muuuuuuuodj! :)
Csak az az ország számít valamit is,aki ha lehet 100%ig maga szereli fel a hadseregét. A minőség másodlagos. ezért kellenek a szar repülők, és tankok is.
Ha el akarsz menni Pomázra,nem mind1 hogy a saját autóddal mész,vagy a szomszédéval szeretnél. Az, hogy neked mercid van, vagy moszkvicsod,lényegében mind1.
A hajtómű lényege az első sor turbinalapát. Ennek a hőterhelhetősége a hajtómű kulcsa.Ettől függ a gázhőmérséklet,és ettől a 6ásfok.Namármost a turbinalapátok 1kristályból való növesztésének a technológiáját soha senki sem adta el.Ezért is nem tudnak 2.vonalbeli országok 1. vonalbeli hajtóművet gyártani.
manapság csak nagyon kevés olyan ország van aki gazdaságilag és anyagilag is képes a saját hadseregének felfegyverzésére. És ezen országok listája csak kissebb lesz idővel. És a minőséget kell előtérbe helyezni a mennyiséggel szemben, ezt a kínaiak is belátták.
Gacsat ez jóformán a föld egyetlen országára sem igaz! Az USA még küzd az állításod igazáért! „pl. Tankergép tender” De lássuk be neki is egyre nehezebben megy saját forrásból megoldani mindent! Előbb utóbb ők is kénytelenek lesznek néhány dolgot más forrásból beszerezni. Persze az sem utolsó szempont, mint azt a JSF példája is bizonyítja, hogy olcsóbb másokat is bevonni egy eszköz fejlesztésébe, gyártásába. Mert igaz így is hatalmas összegbe kerül, de nem az egészet nekik kell állni! A minőségen pedig a szintén nem olcsón kiképzett katonák élete múlik! Azokat pedig nehezebb pótolni, mint az eszközöket!
> A Mirage 2000-est meg tesztelték Jugoszláv pilóták, de hogy gyártani is akarták volna azt eddig nem hallottam. (Persze ez nem jelenti azt hogy lehetetlen…
A jugók egyhajtóművesített törpe Rafale-t akartak licencben gyártani, de csak makettig jutottak, mert a britek meg az usztasák közben szétszedték alattuk az országot. Talán ezt a „Novi Avion” projektet nézte valaki Mirage 2000-esnek:
http://en.wikipedia.org/wiki/Novi_Avion
A dolog kb. annyira volt reális, mint az, hogy a magyar fotonrakéta pulikutyákkal népesíti be a Betelgeuze mindhárom gázóriását.