|

Orosz flottamozgások – Szingapúrba tart a Varjag

A kavarodás elkerülése végett gyorsan megjegyezzük, hogy nem a jól ismert ex-Varjag-ról, azaz a leendő kínai repülőgép-hordozó Shi Lang-ról, hanem az orosz Csendes-óceáni flotta zászlóshajójáról, a szintén a Varjag nevet viselő, Szláva-osztályú rakétás cirkálóról van szó.

Az egykori Vörös Ukrajna, fedélzetén többek között ismeretlen számú kadéttal kedden indult útnak egy hónapos útjára, melynek elsődleges célja egy, Szingapúrban tett kapcsolatépítő, baráti látogatás. A flotta szóvivője szerint a Varjag kíséretét a Fotiy Krylov vontatóhajó illetve a Pechenga nevezetű tanker adja.

A cirkáló legutóbb annak a nemzetközi „hajóhadnak” a részét képezte, mely idén áprilisban, a kínai haditengerészet megalakulásának 60. évfordulója kapcsán rendezett ünnepségre érkezett a kínai Qingdao kikötőjébe.

Az amerikai USS Fitzgerald romboló és az orosz Varjag (jobboldalt) cirkáló az élen

Az amerikai USS Fitzgeral és az orosz Varjag (jobboldalt) cirkálók az élen ,

A szerző úgy emlékszik korábban a Vörös Október már szerepelt az oldalon, de sehogy sem sikerült előkotorni a kapcsolódó hírt, így álljon itt pár mondat újfent.

Tehát mint említve lett a Varjag Szláva- vagy ha jobban tetszik Project 1164 Atlant osztályú rakétás cirkáló, melynek gerincét 1979-ben fektették le az ukrajnai Mikolajiv hadihajók építésére képes egyik hajógyárában. Vízre bocsátására, akkor még természetesen Vörös Október néven 1983-ban került sor, majd 1990-ben csatlakozott a Csendes-óceáni Flottához, ahol alapvetően semmilyen feladat nem várt rá.

1990: még Vörös Október néven úton a Fekete-tengeren a Csendes-óceáni Flottába

1990: még Vörös Október néven úton a Fekete-tengeren a Csendes-óceáni Flottába ,

Hovatovább évekig redukált, mondhatni karbantartó személyzet jutott csak neki. Egyetlen komolyabb változás tán az volt, hogy a Kuznyecov testvérhajójának, a Varjag építési munkálatainak leállítása után a 90-es években megkapta a Varjag nevet.

2002-ben végül sor kerülhetett az évek során leromlott állagú hadihajó felújítására, melyek után 2008 elejétől ismételten a Csendes-óceáni flottát erősíti, mint annak zászlóshajója.

Varyag

Maga a relatíve nagy méretű Szláva-osztály a tiszteletet parancsoló fegyverzettel bíró, nukleáris meghajtású Kirov-osztályú csatacirkálók kevésbé innovatív, ámde ezzel párhuzamosan olcsóbban is előállítható alternatívájaként született meg.

Összesen csak három egység áll hadrendben, míg egy ukrán tulajdonú negyedik majdnem teljesen kész állapotban várja sorsa ilyen, vagy olyan alakulását. A szóban forgó 3 orosz egység az ex-Slava/Moskva, az ex-Lobov/Marsall Usztinov és az ex-Vörös Ukrajna/Varjag. A Moskva az orosz Fekete-tengeri Flotta zászlóshajója és az elmúlt időkben többször is szerepelt híreinkben, a szintén zászlóshajó Varjag-ról most volt szó, míg a Marsall Usztinov-nak a Kirov-osztályú Nagy Péter mellett nem teremhet zászlóshajó szerep az Orosz Északi Flottában.

A Moskva rakétás cirkáló Szevasztopol kikötőjében 2009 nyarán

A Project 1164 / Szláva-osztályú Moszkva ,

17 hozzászólás “Orosz flottamozgások – Szingapúrba tart a Varjag”

  1. Roland: ha csöndben maradtál volna, bölcs maradtál volna :) Engedelmeddel idézem a hír első mondatát:

    „A kavarodás elkerülése végett gyorsan megjegyezzük, hogy nem a jól ismert ex-Varjag-ról, azaz a leendő kínai repülőgép-hordozó Shi Lang-ról, hanem az orosz Csendes-óceáni flotta zászlóshajójáról, a szintén a Varjag nevet viselő, Szláva-osztályú rakétás cirkálóról van szó.”

    Legközelebb kérlek olvasd el figyelmesen a híreket, mielőtt butaságokat mondasz! :)

  2. Roland:

    A repülőgép-anyahajó az első és második világháború között virágkorát élő (de gyakorlatilag a a 10-es évektől létező) osztály elnevezése (seaplane carrier). Ezek gyakorlatilag repülő-csónakokat (úszó testű repülőgépek, pl: PBY) és hidroplánokat (úszótalpas repülőgépek) szállítottak. Eleinte vízről indultak a gépek, de a 20-as években már katapultról. A landolás mindíg vízre történt. A repülőgép-hordozók (carrier) kiszorították, mivel rugalmasabban használhatóak voltak.

  3. Wolfrick:
    (Azt hiszem) ezt egy Zichermann könyvből idézted mi?Nekem is meg van csak azért:)

    Montezuma te benne vagy ezekben a dolgokban,én most épp radar témában gyúrom magam,annyit akarok kérdezni hogy nem tudsz valami kiadványt ami e téren kikupálhat még jobban? Konkrétan csak azért kezdtem kutakodni mert érdekelne miért pont Tubesre akarják a radart,ezért elkezdtem kutakodni mi az optimális egy radar telepítésénél,mi alapján választanak helyet.Mert gondolom azért Tubes mert ez az optimális szal csak azt akarom tudni miért.Eddig ugy tűnik a domborzat a lényeg.

    Előre is kössz,nem találtam olyan fórumot ahol ebben fejtegetésbe lehetett merülni szal remélem senki nem hurrog le mert nem ide valo a kérdésem.

  4. @Tubesre radart

    Nagyon egyszerű. Lehetőleg magas helyre, amit nem takar el semmi. A tubes tudommal nem optimális, mert a tervezett NATO kérésnek megfelelő zónákat nem fedi le teljesen. Zengőre akarta a NATO és nem véletlenül.

    legiero.blog.hu

    Több bejegyzés is van a radarral kapcsolatban.

  5. tubes katonailag nem optimális: jóval több dolog takar be mint Zengőnél.

    pogári szempontból is egy agyrém: Pécs legkedveltebb erdei sétálós útjai átmennek rajta. TVtoronyremeterét, de a Rotary sétány is kb a tubest kerüli meg.

    Ellenben a zengőre tubeshez képest kb a kutya se megy. Sött kb senki. Ha evvel vki vitába akar szállni akkor legyen annyi tapasztalata mint nekem: Életében legalább 200* volt a Tubesnél és legalább 20* a Zengőn. (Pécsi vagyok és 10évig MTB CCztem.)

    Zengő a magyar hadsereg főparancsnoka miatt bukott meg, miatta elképzelhetetlen és lett a minden szempontból rosszabb Tubes kiválasztva.

  6. anno Tubes volt az egyik gyüjtőhely, ide mentünk fel, itt találkoztunk és mentünk tovább orfű/jakabhegy irányába.

    Hosszuhetény/Zengőre is eljártunk, merthogy kb mindehova elmentünk…. de ott rendszerint emberrel nem találkoztunk, sött a feljutás se egy álom… ehez képest Tubest jó idő esetén napi többszáz sétáló érinti, szvsz a legforgalmasabb Pécsi erdei sétálóutvonal.

    Nemhiszek a narancsoknak. szvsz populista/demagog/pénzlopó banda akár a vörösek. Az egyik dolog ami változtathat ezen ha Zengőre rakják fel azt a radart. És felrakják mert kell. Nem a NATOnak: Nekünk.
    (Csak a tisztánlátás végett: Szélsöjobban mégannyira se hiszek.)

  7. Fade:
    Szintén pécsiként: akkor ezek szerint mindig rosszkor megyek fel mert ennyi embert sose láttam lófrálni a hegyen, csak kb. akkor mikor leesik a hó azt mennek jéggé taposni a Misinatető meg a Tubesek környékét :)

    Na jó, egyébként persze teljesen igazad szép időben azért tényleg jelentős kiránduló/futó/bringás „forgalom”, Mandulásnál gyerkőcsereg van odafent. Megjegyzem szvsz sajna közel sem akkora, amekkorának „illene”… Mondjuk engem nem igen zavar, mert nem szeretem a tömeget :) (Szerintem egyébként tán a Mandulás – Remeterét útvonal a legforgalmasabb, a kocogók, kutyasétáltatók miatt)

    —–

    Egyébként meg nevetséges ami ezzel a radarral megy – meg amennyire politikai tőke kovácsolására igyekszik kihasználni mind2 fél. A főparancsnoknak nem kellett volna „felrepdesni” a Zengőre bazsarózsát féltve (extra röhej), már állhatna a radar a sokkal megfelelőbb helyen. Ehelyett megy a hiszti.

    És hogy milyen baromságokkal, képtelen dolgokkal érvelnek ellene. Pl. bama.hu kommentek között olvastam olyanokat, hogy ihaj! Géppisztolyos amerikai katonák elaknásítják a Tubest a radar védelmében, 60 000 kamionnyi erdőt fognak kivágni, csak és kizárólag amerikai érdekeket szolgál (rakétavédelem), először kerül radar nagyobb város közelébe, stb, stb. :)

    Jó, nem vitás, tényleg nem ideális helyre kerülne sem radar, sem polgári szempontból, plusz mondjuk félig-meddig bólintsunk rá a sugárzás miatti félszre is. Bár hozzáteszem épp ma mesélte apám, hogy anno a 400-ágyasban volt olyan kórterem, ami a TV-toronyra nézett és bizony fémbevonat kellett rakni az ablakra, mert olyan powerral tolta a torony, hogy zavarta az EKG készüléket. Azért ilyeneket nem harsognak, meg hogy a panelban a fejük felett van az átjátszó, reptereken a radar, bluetooth, wifi orrba – szájba, szóval nem egyszerű kérdés…

    Összességében +1 a radar mellett, de akkor már ideálisabb helyén, a Zengőn! Egyébként máshol nagyon javasolgatta valaki a Villányi-hegységből a Szársomlyót is. De azt meg a magyar zöldmozgalom szent helyének titulálta a Sólyom :)

  8. Isten bizony, Moldovának lesz igaza….. Ő már a hetvenes években értekezett a Balatonban állomásozó rep. hordozóról és a Dunán járőröző tengóról… :-)
    A legjobb lenne, ha Szerbiát is felvennék a NATO-ba és akkor oldják meg ők :-)

  9. Az biztos hogy jó zsíros célpont lenne az a radar majd egyszer ha valaki ránk támad.Ez nem vitás.De másrészről azt is nézni kellene mire is való egy radar,Pécs ott van a határ mellett szinte,fontos hogy képben legyenek a „szakértők” mi fenyeget arról,meg hogy az ország legyen teljesen lefedett.Amugy azt hiszem a környezetvédők miatt valószinűleg egy hely sem lenne jo még az Alföld közepe sem.De vicc hogy a honvédelmi minisztériumot visszatartja egy helyi barikád.Ha már van határozat csinálják.Egyébként Zengő alkalmasabb lenne szerintem is.