Érdekes beavatkozást hajtottak végre a finnek egy F/A-18C Horneten: leoperálták a törzs első részét és egy kétüléses pilótafülkével rendelkező darabot műtöttek rá vissza.
Az érdekes operációt finn Patria cég mérnökei és munkásai végezték, amely a Hornetek korszerűsítésében is érdekelt. A kritikus beavatkozás mutatja, hogy a finnek utolsó kábelig ismerik Hornetjeiket, ami végülis nem meglepő. hiszen ezen cég gyártotta az összes „C” verziót Finnország számára.
Az áldozat egy korábbi szerencsétlenség során repülésképtelenné vált. 2001 novemberében két finn F/A-18-as ütközött össze egy éjszakai gyakorlórepülés alkalmával, az egyik gép lezuhant, míg a másik sérült, egy járó hajtóművel repülő gépet hazavitte a pilóta. A finnek ragaszkodtak újbóli repképes állapotba hozatalához, ráadásul nem is akármilyen módon. Mivel kétüléses gépre volt szükségük, így Kanadából beszereztek egy használt, kétüléses „B” törzselsőrészt és ezt operálták rá a sérült gépre. Ez az átalakítás jóval olcsóbb megoldás volt, mint új gépet vásárolni a leselejtezett és megsemmisült példányok helyett. A gép régi, „kanadai szolgálatát” idéző pilótafülkéjét az újabb, modernizált „D” verziókhoz hasonlóan alakították ki.
Igen nehézkes is lett volna egy új „D” beszerzése, ugyanis majd’ 10 éve nem gyártják. Már akkor sem gyártották, mikor az említett baleset történt.
Minden esetre követendő a finnek példája.
Hát nem semmi mutatvány. Nem sok légierő képes ilyen mutatványra a világon szerintem.
Azért ez már a „nem kispályás” kategória!
Mondjuk nem is tudom, miről beszélünk… Úgy rémlik, hogy nálunk még a tavaly összetört 15-ösből is nyertek ki ezt-azt, hogy üzemeltetni tudják a maradék 29-eseket…
Azért kinyerni ezt-azt és ráoperálni egy másik gép (nem csak, hogy másik, más altípus!) komplett orrát azért nem ugyanaz.
Az egyik olyan, mint egy roncsautó hátsó lökhárítóját és pótkerekét leszedni és használni. A finn olyan, mintha az autó ép részét levágnád és ráraknád egy másik félig ép autóra és csinálnál egyet. Ennek a szintnek a közelében sem vagyunk és talán nem is voltunk soha, még MiG-21 gépek esetén sem.
Egyféle ironizálás akart lenni az előbbi. A 21-eseknél asszem volt azért ilyen cserebere, de szerintem csak azonos verziók, nem pedig mondjuk Bisz és UM között…
http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=1110
Lezuhant a gép. Sponsored by Zord.
Köszi, hnap reggelre megírom.
Kissé korábban elkészült, már kint is van. :)