|

Moszkva vs. Szöul: az indonéz üzlet

A tengerfenékben meglapulni vélt jelentős energiahordozó készletek miatt Délkelet-Ázsia egyre inkább egy lőporos hordóhoz kezd hasonlítani. Lőporos hordóhoz, amibe ráadásul több kanócot is dugtak: a Spratly- és a Paracel-szigeteket Kína kívánja megszerezni magának, melyet Vietnám és a környező országok nem néznek jó szemmel, de említhetnénk az indonéz maláj határkérdést, azaz a Sipadam, és Ligatan-szigetek hovatartozásának kérdését is.

Mindez persze csinos kis fegyverkezési versenybe kezd torkollni, melynek legfrissebb fejezete az indonéz tengeralattjáró beszerzés ügye. Az indonéz haditengerészet parancsnokának keddi bejelentése szerint a technológiai transzferrel megfűszerezett, két tengeralattjáró szállításáról szóló 700 millió Dolláros tenderre nevezett 4 versenyző közül immáron csak ketten várhatják az augusztus vége felé esedékes eredményhirdetést.

„A négy pályázó közül Dél-Korea és Oroszország jutott a végső körbe, kiejtve Németországot és Franciaországot.” – nyilatkozta Tedjo Edhy Purdijatno admirális.

Dél-Korea a Daewoo által a német licence alapon gyártott Type-209-essel nevezett, melyből a dél-koreai haditengerészet állományában 9 egység áll hadrendben Chang Bogo-osztály megnevezéssel. A nemzetközileg rendkívül sikeres Type-209 mellesleg Jakarta számára sem ismeretlen, hiszen 2 Type-209/1300 rendszeresítettek a 80-as évek legelején. Dél-Korea a Type-2009/1200 változatot üzemelteti.

Az egyik Dél-koreai Type 209-es, a Lee Sunsin érkezése Perl Harborba

Az egyik Dél-koreai Type 209-es, a Lee Sunsin érkezése Perl Harborba ,

Moszkva a szintén sikeres Kilo-osztállyal, azon belül is természetesen a Project 636-os változattal nevezett az a tenderre. Kilo-kat legutóbb pont a térségbe sikerült exportálni, hiszen Vietnám rendelt meg 6 egységet a rendkívül csendesnek minősített tengeralattjáróból.

Az indonéz bejelentés alapján a nyertes fél 2011-ben szállítaná az egységeket.