Mint ismeretes, az év elején a RAF Tornado GR4 gépei váltották Afganisztánban a Harrier GR9-eket. A kandahari repülőtérről felszálló vadászbombázók feladataik során már bevethetik az új Paveway IV bombákat is.
A Paveway IV 2008 novemberében került használatba. Afganisztánban a Harrier GR9-ek ez idáig már többször is alkalmazták őket, és a fegyver lenyűgözte a pilótákat pontosságával és hatékonyságával. A britek szerint más nemzetek repülőgép-vezetői irigyelték tőlük a fegyvert.
Mostanra pedig sikerült integrálni az eszközt a Tornado GR4 vadászbombázók arzenáljába is. E gépek inkább alkalmazhatók csapásmérőként, mint a Harrierek, úgyhogy a britek reményei szerint még inkább ki tudják majd használni a fegyver előnyeit, mint eddig. Szegény tálibok…
Mint az már lapcsoportunk hasábjain is szerepelt, a bombával nem volt minden rendben, ezért a fejlesztése csúszott. Ám úgy tűnik, megérte a fáradozás, mert éles bevetésen a Paveway IV még egyszer sem mondott csődöt, mindig célba talált és fel is robbant. Teszi, amit tennie kell.
Bár csak feleakkora tömegű, mint a korábban alkalmazott Paveway II, sokkal hatékonyabb annál. A bevetések során a Harrierek többet voltak képesek hordozni belőlük, továbbá a környezetben sokkal kevesebb kárt okoztak a célpont megsemmisítése mellett.
A bomba három üzemmódban képes a pusztításra: robbanhat becsapódáskor, késleltetve és előre meghatározott magasságban is. Főleg ezért kedvelik a britek, mert így bármilyen célt képesek megsemmisíteni vele.
A lézeres rávezetésnek köszönhetően pedig még akkor is módosítható a röppálya, mikor a bomba már a levegőben van. Ez különösen fontos lehet, ha a körzetben baráti csapatok tartózkodnak, akik esetleg már likvidálták a korábban megsemmisíteni kívánt ellenséget. Lássuk be, nem túl szerencsés dolog, ha épp az ő fejükre pottyan a „csomag”.
A Paveway IV-nek ugyan van GPS-e, de mégsem ez, hanem az inerciális navigációs rendszere irányítja. A GPS abban segít, hogy ellenőrzi, a bomba helyes pályán halad-e, és az általa adott adatok alapján a navigációs rendszer pályakorrekciót végezhet.
Szintén ide illik a hír, hogy az Eurofighter Typhoon is végrehajtotta az első bombavetését a Paveway IV-el, igaz, még csak tesztcélból. Minden esetre fontos mérföldkő, hogy sikerült integrálni a fegyvert rá. Erre június 18-án került sor, és a légierő nyilatkozata szerint a közeljövőben még 15 tesztet végeznek majd el.
A Typhoon egyszerre akár hat ilyen bombát is hordozhat. Kérdés, hogy éles körülmények között mikor próbálhatják ki tudásukat a britek új üdvöskéi. Mert egyes fejesek szerint már ideje lenne Afganisztánba küldeni őket…