|

Előrehozott, ámde sikertelen Bulava teszt

Ha ez így folytatódik, egész biztosan fejek fognak hullani. Igen, újabb Bulava füstölt el.

Az elmúlt évben elég sokszor számoltunk be a Bulava-val kapcsolatos eseményekről. Nem mutat jól a Bulava megbízhatósági mutatója. Immáron 11 tesztből 6 esetben sültek fel vele. Nem épp egy Trident II.

Mielőtt még azt hinné a kedves olvasó, hogy fikázzuk a Bulavát, megnyugtatjuk, hogy nem így van, csak hát a tények sajnos kemény dolgok. Azaz ha Moszkva idén valóban hadrendbe akarja állítani a szintén idén debütáló Project 955 / Borej-osztályú rakétahordózókon, akkor most már nagyon ideje lesz javítani ezen Topol-M származék statisztikáin! Konkrétan elbeszélgetni a beszállítókkal… Ugyanis állítólag megint csak elégtelen minőség-ellenőrzés, azaz defektes alkatrész vezetett az önmegsemmisítés beindításáig.

Yury Dolgorukiy a hajógyárban
A Yury Dolgorukiy itt még a hajógyárban, de azóta már hasad benne az atom, tengeri tesztjeire készül és legfőképp várja a Bulavákat…

A sajtónyilatkozat szerint az egyik beszállító defektes piropatronokat szállított, mely hibát okozott az első rakétafokozat leválása során, melynek következtében meg kellett semmisíteni az amúgy problémamentesen startoló rakétát.

No igen az elstartolással nem is volt eddig sem probléma. Az esetek többségében a rakétafokozatok, esetleg a visszatérő egységek szeparálódása során támadt galiba.

A 2008 decemberi sikertelen teszt után debütált táblázatunk atualizált változata
Teszt Megjegyzések Kimenetel
#1: 2003.12.11. Tubus elhagyási teszt modellel Sikeres
#2: 2004.09.23. Tubus elhagyási teszt valódi rakétával Sikeres
#3: 2005.09.27. Első teljes teszt – vízfelszínen lévő tengeralattjáróról. Híresztelések a 3. fokozat hibájáról Sikeres ?
#4: 2005.12.21. Első teszt alámerült tengeralattjáróról Sikeres
#5: 2006.09.07. Alámerült tengeralattjáró, kilövés után nemsokkal probléma az első fokozattal Sikertelen
#6: 2006.10.25. Alámerült tengeralattjáró, probléma az első fokozattal Sikertelen
#7: 2006.12.24. Felszínen lévő tengeralattjáró, probléma a harmadik fokozattal Sikertelen
#8: 2007.06.28. Nem megerősített híresztelések a visszatérő egységek hibájáról Sikeres ?
#9: 2007.11.10. Az első fokozat meghibásodása nem sokkal az indítás után Sikertelen
#10: 2008.09.18. Alámerült tengeralattjáró, nem megerősített híresztelések a visszatérő egységek szeparálódásának hibájáról Sikeres ?
#11: 2008.11.28. Alámerült tengeralattjáró, minden rendben Sikeres
#12: 2008.12.23. Alámerült tengeralattjáró, probléma a harmadik rakétafokozat szeparálódása után Sikertelen
#13: 2009.03.16. Alámerült tengeralattjáró, probléma az első rakétafokozat szeparálódása után Sikertelen

Megemlítendő, hogy bár februárban még márciusra időzítették az idei Bulava tesztek közül az elsőt, március 5-én ezt júniusra módosították: Vlagyimir Popovkin tábornok, hadügyminiszter helyettes akkor úgy nyilatkozott, hogy az idei tesztek megkezdése június előtt nem várható. Nos, úgy tűnik mégiscsak hamarabb kezdték.

Ha a a továbbiakban minden jól megy és realizálható az idei rendszeresítés, akkor az eddigi egy rakétaindítás/teszt mellett idén lesz többszörös rakétaindítás is. Mint korábban már írtuk, 2009-re 5 Bulava indítást terveznek az oroszok.

Ja igen! A teszt felállását már szerintem említeni sem érdemes, hiszen ezúttal is a „szokásos” volt:

  • Indító platform: Dimitrij Donszkoj
  • Indítás helye: Fehér-tenger
  • A rakéta célpontja: Kamcsatka, Kura-tesztmező