|

Kútba esett a kínai megrendelés

Az orosz felsőbb vezetés elutasította Kína Szu-33 Flanker-D típusú vadászgépek iránti kérelmét. Az ázsiai ország 50 hajófedélzeti gépre adott volna le megrendelést, melyek a (közel)jövőben elkészülő saját fejlesztésű repülőgép-hordozóra kerültek volna, de a szerződéskötést megelőző tárgyalások kudarcba fulladtak, amikor a kínai képviselők 2 darab Flankert kértek „tesztekre”. Az oroszok tudva, hogy a kínai félnél ezek a tesztek a gépek alapos átvizsgálását jelentik, megtagadták a típus eladását, mivel a kistigrisek jó szokás szerint ezeket is licensz nélkül gyártották volna, mint annyi más terméket.

Szu-33-085001.jpg

Kína rendelkezik a szükséges infrastruktúrával ehhez a művelethez, mivel a Szu-33 alapjául szolgáló Szu-27 továbbfejlesztett változatát gyártják jelenleg is J-11A jelzéssel. A 200 gép legyártását engedélyező kontraktus még 1995-ben köttetett, a megállapodás fejében a kínaiak 2.5 milliárd dollárt fizettek az orosz félnek. Azonban később nem elégedtek meg a típus képességeivel, saját fejlesztésű rendszerekkel modernizált változatot készítettek, ezeket J-11B néven állítják elő mind a mai napig „természetesen” orosz engedély nélkül. Emiatt az orosz fél kilépett a szerződésből a 95. gép legyártása után, így az általuk szállított avionikai rendszerek és hajtóművek hiánya fájón érintette a kínaiakat. A fedélzeti rendszerek pótlásával nem volt nagy probléma, mivel a J-11B-be szánt eszközöket építették be a gépekbe, viszont a lemásolt hajtóművek élettartamával meggyűlt a bajuk.

Szu-33-084401.jpg

Mindezek ellenére a Kínában gyártott J-11-esek ma már magasabb színvonalat képviselnek, mint az eredeti, ’95-ben megrendelt Szu-27-esek.
Ráadásul a kínaiak olcsóbban kínálják exportra a gépeket, mint az oroszok, így Oroszország abba a csapdába került, hogy saját terméke győzheti le valamelyik tenderen.

Szu-33-084402.jpg

A Szu-33-asok eladásának kútba esésével a kínaiak gondban vannak, mivel jelenleg nem rendelkeznek hajófedélzeti vadászgéppel a (közel)jövőben elkészülő saját fejlesztésű repülőgép-hordozóra, így később még vissza fognak térni erre a kérdésre, legvégsőbb esetben maradnak a „jól bevált módszernél”, a másolásnál.

One Response to “Kútba esett a kínai megrendelés”