|

Új korvettek érkeznek az orosz haditengerészethez

Az orosz United Shipbuilding Corporation bejelentése szerint 2010 és 2011 folyamán 2 új korvettet fognak átadni a haditengerészet számára.

Sztereguscsij
Az első 20381-es, a Sztereguscsij (Nagyítható)

Ezen hadihajók az alacsony észlelhetőségű, partközeli vizeken való tevékenységre optimalizált Project 2038.0 (Project 20380) 2. és 3. egységei, a Soobrazitelny és a Stoiky lesznek. A szent pétervári Szevernaja Verf hajógyár az előbbit 2003-ban, utóbbit pedig 2006-ban kezdte el építeni. Az Almaz tervezőiroda által megálmodott hajóosztály első egységét, a Sztereguscsijt 2007 novemberében állították hadrendbe és jelenleg az orosz haditengerészet legújabb hadihajójának számít.

Sztereguscsij oldalnézetben
(Nagyítható)

Ezen új hajóosztály esetében – mely úgy tűnik igazából a Project 20381 nevet viseli a pályázati fázisban használt 20380-as jelölés helyett – számos olyan megoldást alkalmaztak az orosz fejlesztők, mellyel állításuk szerint drasztikusan sikerült csökkenteni a hajó észlelhetőségét, legyen szó radar keresztmetszetről, akusztikus jellemzőkről vagy infravörös hőképről. Ehhez járul hozzá például, hogy a kompozit anyagú felépítmény felületei szögben döntöttek és az antennák pedig nem „össze-vissza” erdőből állnak, hanem kompakt, integrált rendszert alkotnak. Ezen radarkeresztmetszetet csökkentő megoldások mellett az akusztikus fronton a hajótörzs kialakításával igyekeztek erősíteni az orosz mérnökök.

A 2 000 tonna vízkiszorítású, 100 méter hosszú korvettek tervezésénél az Almaz szerint az alacsony észlelhetőség ide-oda, a hangsúly a lehető legnagyobb tűzerő egy relatíve kis hajótörzsre koncentrálásán volt. A hajóosztály fegyverzete lehetővé teszi, hogy vízfelszíni és vízfelszín alatti, valamint part-menti és légi célpontokat egyaránt támadjon.

Ugyanakkor azonban, mivel a hajóosztályt eredetileg az 1 000 tonna vízkiszorításúnál kisebb Nanuchka (Project 1234), Grisha (Project 1124) és az egykori NDK-ból származó Parchim (Project 133) osztályok leváltására szánták, a tervezési folyamat során 1 500 tonnáról 2 000 tonnára hízott 20381 túlméretesnek számít. Ugyan a tengeralattjárók elleni képességei jónak tekinthetőek költségcsökkentési megfontolásokból adódóan légvédelmi szempontból például hagynak kívánni valót az osztály képességei. Ezt a vonalat mindössze egy Kahstan-M közel körzet védelmi rendszer alkotja. Nyilatkozatok alapján ugyanakkor a későbbi hajók esetében várható új felszíni és légi célpontok leküzdésére szolgáló rendszerek megjelenése, utóbbi esetén vertikális indítótubusokból indítható rakéták képében.

Kastan-M
A hajóágyú mögött található a Kastan-M (Nagyítható)

Oroszország 20 Project 20381 osztályú korvettet kíván hadrendbe állítani parti vizeinek, valamint gáz és olaj érdekeltségeinek biztosítása végett, különösen a Balti és a Fekete-tenger területén.

Project 20380 makett
A hajón sikerült helyet szorítani egy hangárnak egy darab Ka-27 helikopter számára is

Kahstan munka közben