A legtöbb országban elérkezett az idő, hogy a negyedik generációs harci gép típusokról átálljanak a modernebb technikát képviselő, 4+ vagy 5. generációs utódokra. Az áttérés folyamata zajlik, úgy Európában, mint a világ többi részén. Hazánk a Gripent választotta, míg a szomszédban, Ausztriában hasonló csatározások után és jelenleg is vitákkal övezve folyik a Eurofighter Typhoon szolgálatba állítása. Nézzük hát, hogy mit is vásároltak sógorék!
Fejlesztés
A kezdetek
A ’80-as évek elején a Tornádót kifejlesztő és gyártó országok elkezdtek a típus utódjáról gondolkodni. Az egyeztetések után 3 fő elvárást támasztottak az új géppel (Agile Combat Aircraft/ACA/ ~ nagy manőverezőképességű harci repülőgép) kapcsolatban:
- Egyszemélyes, tehát a pilótának kellett ellátni egy személyben a navigátor, a fegyverkezelő és rádiós munkáját, nem beszélve a repülőgép vezetéséről. Ez csakis modern számítógépes rendszerek mellett lehetséges, melyek sok feladatot elvégeznek a pilóta helyett, a többit pedig a színes, többfunkciós kijelzőkön jelenítik meg. Ezzel leegyszerűsödik a helyzet és a hajózó a gép vezetésére és a döntéshozatalra figyelhet, a többit elvégzi a számítógép.
- Többfeladatú, tehát a gép képes a levegő-levegő mód mellett levegő-föld feladatot és felderítést is végezni. Így a korábbi költséges „szokást” megszakítva (miszerint minden egyes típusú feladatra külön gépet alkalmaztak), egy gépbe „gyúrják össze” mindhármat. Mindezt az elektronika fejlődése és ezáltal az eszközök méretének csökkenése tette lehetővé.
- Kimagasló manőverező képesség, melyet a két nagy teljesítményű hajtóműre, a fly-by-wire elektronikus vezérlőrendszerre és az akkori divatnak számító nagy deltaszárny-kacsa előszárny párosra alapoztak.
A British Aerospace-nek történetesen épp volt egy kész tanulmányterve, amire ráillettek a kiszabott feltételek, legalábbis elméletileg. A terveken csiszoltak egy kicsit és így alakult ki az EAP (Experimental Aircraft Programme = kísérleti repülőgép program), melynek termékeit DA (Development Aircraft ~ fejlesztési célokat szolgáló repülőgép) jelzéssel jelölik. (A gépekre tévesen használják az EAP elnevezést is, de az csak a program megjelölése volt.)
A követelmények egyeztetése után egy új programot indítottak (valójában csak új elnevezést kapott) FEFA (Future European Fighter Aircraft = a jövő európai harci gépe) megjelöléssel (emlegetik még szimplán csak EFA/European Fighter Aircraft/, azaz európai harci gépnek is), melynek keretén egy közös vállalatot alapítottak Eurofighter GmbH néven, mely négy cég erőforrásaira építkezett (Alenia Aeronautica /Olaszország/ 21%, BAE Systems /Nagy-Britannia/ 33%, EADS CASA /Spanyolország/ 13% és EADS Deutschland /Németország/ 33%). Az új gép hajtóművének fejlesztését és gyártását is kooperációban valósították meg EUROJET Turbo GmbH elnevezéssel, melyet az Avio /Olaszország/ (21%), a Rolls-Royce /Nagy-Britannia/ (33%), az Industria de Turbo Propulsores (ITP) /Spanyolország/ (13%) és az MTU Aero Engines /Németország/ (33%) birtokolt.
(Franciaország kiszállt a programból, a cégalapításba már nem vett részt, ugyanis saját erőből, külön utakon gondolta megvalósítani elképzeléseit, melynek eredménye a Rafale lett.)
Lépésről lépésre
A döntéshozók nem bíztak semmit a véletlenre, minden momentumot részletesen megterveztek, mivel a modern gyártástechnológiák és anyagok alkalmazása nem kis akadálypályával kecsegtetett. Elsőnek egy 7 darabos kísérleti széria gyártása mellett döntöttek. Ezekben a Tornadokban használt Turbo-Union RB.199Mk 104D kétáramú sugárhajtóműveket alkalmazták még a végleges típus helyett.
- DA1 (Németország) – Az elektronikus vezérlőrendszer jellemzőinek és a hajtóművek teljesítményének tesztelésére (első repülés 1994. március 27.) .
- DA2 (Nagy-Britannia) – Az újonnan alkalmazott bevonatok, a digitális repülésvezérlő és a szerkezet terheléses tesztelésére.
- DA3 (Olaszország) – Fegyverrendszer-tesztekre alkalmazott példány.
- DA4 (Nagy-Britannia) – A radar és az avionika tesztelésére használt gép.
- DA5 (Németország) – A továbbfejlesztett, második sorozatgyártású példányokba (Tranche 2) szánt avionikai rendszerek és radar tesztelése céljából alkalmazott gép.
- DA6 (Spanyolország) – Szerkezeti és vezérlési tesztekre használt példány (2002 novemberében hajtóműhiba miatt lezuhant).
- DA7 (Olaszország) – Navigációs-, vezérlőrendszerek és a fegyverfelfüggesztő pilonok tesztelésére alkalmazott gép.
A kísérleti program során mindent megtettek, hogy reprodukálják a végleges Eurofighter tulajdonságait és jellemzőit. Az eredmények elemzése során észrevett hibákat kijavították és végrehajtották a szükséges módosításokat, majd a második lépésként szintén 7 nullszéria példányt gyártottak le, az egyes feladatokhoz szükséges szoftverek tesztelésére és a fegyverintegrációkhoz.
- IPA1 (Nagy-Britannia) – fedélzeti zavarórendszer (DASS= Defensive Aids Sub System) tesztekésére
- IPA2 (Olaszország) – Levegő-föld fegyverek integrációjára
- IPA3 (Németország) – Levegő-levegő fegyverek integrációjára
- IPA4 (Spanyolország) – Levegő-föld fegyverek integrációjára és
- IPA5 (Nagy-Britannia) – Levegő-levegő és levegő-föld fegyverek integrációjára
- IPA6 (Nagy-Britannia) – átalakított, az addigi tapasztalatok alapján továbbfejlesztett gép (Converted Series Production Aircraft) (BS031) – Tranche 2 számítógépes rendszereinek tesztelése.
- IPA7 (Németország) – A 2. széria végleges szoftververzióinak tesztelését végző gép (GS029).
A kísérletek végeztével tovább frissítették az egyes példányok szoftvereit és besegítettek a csúszásban lévő tesztelésekbe. A tesztek végeztével sorozatgyártásra alkalmasnak minősítették a típust és megkezdődhetett a folyamatos termelés.
Szerkezet
A Typhoon szerkezete korának egyik legfejlettebb képviselője volt. Legnagyobbrészt szénszálas kompozitokból (70%!!!) épült gép 15%-ban tartalmazott még könnyű ötvözeteket és titánt, 12% volt az üvegszál erősítésű műanyagok és 3% az egyéb anyagok aránya. Feltűnően kevés acélt(15%) használtak fel az építés során. Ez és a felületek találkozásának gondos tervezése nagyban közrejátszik a csökkentett észlelhetőséghez. A szerkezetét +9/-3 g-s gyorsulások elviselésére tervezték. A gépen az ún. „kacsaszárnyas” elrendezést alkalmazták, amely egy előszárnyból (titán) és egy deltaszárnyból áll. Ez a konfiguráció instabil aerodinamikai kialakítást eredményez (a gép orrnehéz) viszont a kormányvezérlő-rendszerrel megspékelve kitűnő manőverezőképességet biztosít. A szénszálas kompozitból készült szárny tartalmazza az integrált üzemanyagtartályokat és teljes hosszában rendelkezik lehajtható be- és kilépőélekkel, melyek mindegyike számítógép vezérelt. A gép egy darab függőleges vezérsíkkal rendelkezik, mely kompozitból és alumínium-lítium ötvözetből készült.
A gép képes repülés közben üzemanyagot felvenni, az ehhez szükséges légi utántöltő-csonkot a pilótafülke előtt, jobb oldalon helyezték el. A fülke mögött található az egy darabból álló törzsféklap. A két hajtómű között a függőleges vezérsík aljában építették be a kifutás lerövidítésére szolgáló fékernyőt.
A hajtómű
Az erőforrást a EUROJET Turbo GmbH fejlesztette és gyártja. A nagy teljesítményű, kétáramú, modulrendszerű sugárhajtómű modern technikák és anyagok felhasználásával készült. A tervezés során próbálták minimalizálni a kompresszor- és turbinafokozatok számát a lehető legnagyobb teljesítmény, a legalacsonyabb fogyasztás és a hosszú élettartam mellett. A hajtómű is digitálisan vezérelt, amely a repülési profil és a gázkar állásának függvényében állítja be a teljesítményt, így optimalizálva az üzemanyag-felhasználást. A beömlőnyílások szabályozható keresztmetszetűek, amely segít a nagy állásszögű és erőteljes intenzitású manőverek során a hajtóműbe jutó levegőmennyiség szabályozását. A szívócsatorna falának felső részén radarabszorbens bevonatot helyeztek el, ez részben elnyeli a hajtómű felé haladó, majd a kompresszorlapátokról visszaverődő radarhullámokat.
A kacsa előszárny – nagy deltaszárny kombináció a hatalmas erejű sugárhajtóművekkel és repülésvezérlő rendszerrel együtt hihetetlenül mozgékony harci gépet eredményezett és megvalósult általa a STOL (Short take-off and landing = rövid fel- és leszállás) képesség is. A csökkentett légellenállású pilonok és a géptestbe süllyesztett fegyverzet jóval kisebb légellenállást eredményezett, mint az a korábbi, hagyományos fegyverzetfelfüggesztőket alkalmazó gépek esetében tapasztalható volt, így az erős hajtómű magas tolóerő/tömeg arányt eredményezett. A gép képes nagy magasságban az un. szupercirkálásra (supercruise), azaz a sokat fogyasztó utánégető használata nélküli hanghatár-átlépésre és tartós szuperszonikus repülésre. Ezzel nemcsak a fogyasztás csökken drasztikusan, hanem a hőkibocsátás is.
Az elektronika
A Eurofighter modern pilótafülkével rendelkezik, amely alapkövetelménynek számít az új generációs típusok esetében. A műszerfalon 3 nagy, színes, többfunkciós LCD-kijelző helyeztek el, melyen a bevetési profil függvényében jelennek meg a pilóta által lekért adatok. Megtalálható még a fülkében a HUD(head-up-display ~ szemmagasságú kijelző), mely a modern gépek legfontosabb tartozéka, hiszen a pilóta előtti reflexüvegre vetíti a legfontosabb adatokat, így neki nem kell a műszerfalra lenézni mondjuk manőverező légiharc közben. A másik fontos „tartozék” a HOTAS-rendszer (hands on the throttle and stick = kezek a gázkaron és a botkormányon), melyben minden fontos kapcsoló a gázkarra és a botkormányra van integrálva, így a pilóta a kezelőszervek elengedése nélkül végezheti a harci cselekményt.
Érdekes „extra” még a gépekben a Direct Voice Input (DVI) berendezés, amelyet a pilóta a hangjával vezérel.
A Typhoon nagy teljesítményű, a Euroradar konzorcium által fejlesztett és gyártott CAPTOR radarberendezéssel rendelkezik. A doppler-elven működő eszköz még a hagyományos „pásztázó” radar, de tervezik a gépeket egy fázisvezérelt, továbbfejlesztett egységgel felszerelni. A pilótafülke előtt baloldalt helyezkedik el a MiG-29-eséhez hasonló IRST (Infra Red Search and Track = infravörös kereső), mely a passzív felderítésben játszik szerepet. A pilóta úgy tud általa légiharc-rakétát indítani, hogy nem ad magáról árulkodó jelet. Fejlett érzékelő-rendszert kapott a gép (DASS- Defensive Aids Sub System), mely magába foglalja a közeledő rakétákra figyelmeztető rendszert és a fedélzeti zavarórendszereket. A passzív önvédelmi rendszerek közül a belső „flaperon”-ok működtető buszterének előre meghosszabbított áramvonalazásában helyezték el az oldalanként 16 nagyméretű infracsapdát, míg a Sidewinder indítósínekben a svéd BOL található, ezek egyenként 160 radarzavaró dipólköteget szórhatnak ki. Európában egyedülállóként (kiv. USAF itt állomásozó F-16-osait) rendszeresítették a Typhoonon a huzalon vontatható „rakétacsalikat”. A jobb szárnyvégen lévő áramvonalas konténer végéből két darab egyszer használatos radarzavaró adó bocsátható ki, amely a DASS részeként együttműködik a besugárzásjelzővel és a többi önvédelmi eszközzel.
Fegyverzet
A gépbe integrálták a NATO legmodernebb fegyvereit. A 13 felfüggesztési ponton 3 póttartályt, csapásmérő fegyverzetet („szabadon eső”, lézerirányítású, GPS-alapú és kombinált vezérlőrendszerű bombákat, robotrepülőgépeket, az AGM-65 Maverick levegő-föld rakéta, a lokátorok ellen az AGM-88 HARM és a hajók elleni Sea Eagle rakéta különböző változatait), az ezek bevetéséhez szükséges lézeres célmegjelölő- és felderítőkonténert, és a légiharchoz rendszeresített rakétafegyverzetet (AMRAAM, METEOR, ASRAAM, Sidewinder és IRIS-T), melyből egyszerre 10 darabot hordozhat a gép, ebből négyet a törzsbe süllyesztett kis légellenállású tartókon. Beépített fegyverzetként egy 27 mm-es Mauser gépágyút a jobb szárnytőben helyezték el, a torkolatát egy, az első lövésre átszakadó műanyag hártyával zárták le, ami csökkenti a radarreflexiót, a légellenállást, és megakadályozza, hogy esővíz vagy szennyeződés jusson be a csövébe.
Típusváltozatok
Készen a sorozatgyártásra – Tranche 1
2003-ban elérkezettnek látták az időt a sorozatgyártás megkezdésére. Az első széria (Tranche 1) még csak légvédelmi feladatok ellátására volt képes, mivel a fejlesztő országok előző generációt képviselő harci gépei megérettek már a kivonásra és nem lehetett halogatni a rendszerbe állítást a késő levegő-föld fegyverek integrációja miatt.
Block 1 – alap légvédelmi feladatkört ellátni képes változat
Block 2 – teljes légvédelmi képességgel megáldott széria
Block 5 – teljes légvédelmi és részleges levegő-föld képességgel is rendelkezett
Tranche 2
A jelenleg is gyártott változat. Ez a változat már teljesen alkalmas a földi célpontok megsemmisítésére. A fegyverzetintegrációs tesztek folyamatosan folynak, tovább bővítve az alkalmazható fegyverek sorát.
Block 8 – Új bevetési számítógéppel felszerelt változat
Block 10 – Továbbfejlesztett elektronikai rendszerek jellemzik. Integrálták az AIM-120C-5 AMRAAM és az IRIS-T levegő-levegő rakétákat. Földi célpontok ellen a GBU-24, GPS-irányítású bomba, ALARM (lokátor elleni rakéta), Paveway III és IV lézerirányítású bombákat és a Litening III célmegjelölő konténert.
Block 15 – Még tovább frissített elektronikai berendezések és újabb fegyverintegrációk jellemzik, mint a METEOR levegő-levegő rakéta, a TAURUS, Storm Shadow és Brimstone csapásmérő fegyverek.
Block 20 – Továbbfejlesztett szoftvereket tartalmazó elektronikai rendszerek jellemzik.
Alkalmazók
AMI (Aeronautica Militare Italiana = Olasz Légierő)
Olaszország 121 darabot rendelt 1998-ban, melyek közül az elsőt 2004. február 19-én kapták meg. 2006 júliusában állt fel az első, Eurofightereket üzemeltető és repülő ezred. A Typhoon az F-104S Starfightereket váltotta le (az EF-2000-es megérkezéséig először Tornadokat, majd F-16-osokat béreltek).
EdA (Ejército del Aire = Spanyol Légierő)
Spanyolország 87 darabot rendelt az 1998-as szerződéskötéskor, ezek közül az első 2003 októberében érkezett meg a Moron légibázisra. Az első század 2006 decemberében vált teljessé. A gép spanyol jelölése C.16 Typhoon. A gépeket a Mirage F-1-es leváltására és az EF-18 Hornet kiegészítésére rendszeresítették.
Luftwaffe (Német Légierő)
Németország 180 darabra jelezte igényét, az első 7 gépet 2004-ben szállították le az alakulatoknak. 2006-ra már 2 ezred repülte a típust. Az új gépek a kiöregedő F-4F Phantom II-esek és a Tornadók leváltására érkeztek.
RAF (Royal Air Force = Brit Királyi Légierő)
Nagy-Britannia adta le a legnagyobb számú Typhoon-rendelést, szám szerint 232 darabot kívántak rendszeresíteni. A gépekre egyedi megjelölést használtak:
Typhoon T1A – Tranche 1, Batch 2 széria kétüléses gépeinek az elnevezése.
Typhoon F2 – az együléses vadászváltozat neve.
Typhoon T3 – kétüléses gyakorló Block 5-ös és későbbi példányok elnevezése.
Az első, F2-es példány 2002. június 6-án végezte el szűzfelszállását.
Luftstreitkräfte (Osztrák Légierő)
Ausztria 1993-ban kezdte el keresni a J-35 Draken váltótípusát. A 24 új gép beszerzéséről szóló döntés először egy lavinakatasztrófa, majd a 2000 augusztusában bekövetkezett árvíz miatt tolódott, a gépekre elkülönített keretösszegből fedezték a károkat és a katasztrófák során napvilágra került tény miatt, miszerint elégtelenül kicsi a helikopteres szállítókapacitásuk, új helikoptereket rendszeresítettek, miközben a beszerzendő gépszámot 24-ről 18-ra csökkentették. 2003. június 11-én írták alá a 18 Typhoon megrendeléséről szóló szerződést. A kormányváltást követő politikai viták áldozata lett a beszerzési program is, így végül még ezt is csökkentették 3 darabbal, 9 új gyártású és 6 használt német gépet rendszeresítettek, melyek közül az elsőt 2007. július 12-én érkezett meg Zeltwegbe. Az előd és a váltótípus közötti űrt a svájciaktól bérelt F-5E Tiger II-esekkel töltötték ki.
RSAF (Royal Saudi Air Force = Szaúd Arábiai Királyi Légierő)
2007 szeptemberében 72 Eurofighter Typhoont vásároltak 6.5 milliárd Euro értékben. A gépek gyártása jelenleg is folyik, ám az első átadásra szánt Typhoonok a RAF által megrendelt gépek közül fognak kikerülni, ám az átadás határideje egy megvesztegetési botrány miatt még kérdéses.
Adatok
Típus: többfeladatú vadászbombázó
Személyzet: 1 fő (kiképzőváltozat: 2 fő)
Hossz: 15,96 m
Szárnyfesztáv: 10,95 m
Szárnyfelület: 50,0 m2
Az előszárnyak felülete: 2,4 m2
Magasság: 5,28 m
Üres tömeg: együléses: 11 150 kg, kétüléses: 11 700 kg
Normál felszállótömeg: 15 500 kg
Maximális felszállótömeg: 23 500kg
Maximális sebesség: nagy magasságban: 2 Mach, földközelben 1,2 Mach
Átesési sebességhatár: 203 km/h
Igényelt felszállási úthossz: 300 m
Igényelt leszállási úthossz: 700 m
Szolgálati magassági határ: 18 290 m
Szolgálati hatósugár: 900 km
Átrepülési távolság: 3 700 km
Hordozható fegyverzet súlya: 8 000 kg
Hajtómű: 2db EUROJET EJ200 nagy kétáramúságú utánégetős sugárhajtómű egyenként 9 177 kg tolóerővel utánégető használata esetén
Tolóerő/tömeg arány: 1,18
Egy repült órára jutó karbantartási órák száma: kb. 9
Ára: 85 millió Euro körül
Jól döntöttek sógorék?
A fentiek alapján elmondhatjuk, hogy az Osztrák Légierő a többi vásárlóval egyetemben a Eurofighter rendszeresítésével egy potens, többfeladatú vadászbombázóhoz jutott, melynél csak az F-22 Raptor tulajdonságai jobbak, de az elsősorban légifölény kivívására készült és „lopakodó” tulajdonságokkal rendelkezik. Annyi biztos, hogy a Typhoon biztosítani tudja a légifölényt és a kellő csapásmérő erőt a jelen és a jövő harcterein. Reméljük, hogy a szomszédságból adódóan mindig ellátogat majd a Kecskeméti Repülőnapokra!
Felhasznált irodalom
http://en.wikipedia.org
http://eurofighter.com
Képek
http://aranysas.hu
Most futottam bele:
http://forum.keypublishing.co.uk/showpost.php?p=1484872&postcount=294
Egy apró pontatlanság van a cikkben, a 70% az a borításra és nem az egész gépre vonatkozik kopmozitkora nézve. Legalábbis tudtommal.
Ha jol tudom akkor az osztrakoknak Tranche 1 es Eurofightereik vannak amik nem hasznalhatoak foldi csapasmeresre csak legvedelmi feladatok elvegzesere.??
erdifefoka:
Az hagyján, hogy nincs semmi földi célok elleni fegyverzet, de semmi BVR fegyver sincs hozzájuk. Van nagyon kevés IRIS-T oszt’ kész!
Ha ehhez hozzáveszed, hogy CSAK nappali készültség van tudtommal, akkor biztos megérte…
Nem elfelejteni, hogy kétfejű az a keselyű és nem csak a koronás van ott, ha baj van …
Websites we think you should visit…
we like to honor many other internet sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out…
This web site…
Correspondingly, reduction of emotional stress brings down how much cortisol (worry testosterone)…
Blogs you should be reading…
please visit the sites we follow, including this one, as it represents our picks from the web…