|

Új Tu-160-assal gyarapodott az orosz légierő

Mindennaposnak éppen nem mondható esemény helyszíne volt a Volga menti Kazan a közelmúltban. A Kazan Aircraft Production Association (KAPO) vezetői ünnepélyes keretek között átadták az orosz légierő 121. nehézbombázó ezrednek azt a teljesen új Tu-160-as startégiai bombázót, mely építésének befejeztéről tavaly év végén röppentek fel a hírek.

A Vitaly Kopylov
A Vitaly Kopylov átadása. Forrás: RIA Novosti

Ezzel a Tu-160-asok száma 16-ra növekedett, lassan megközelítve a Szovjetunió összeomlása elött hadrendben álló 19 gépes gépparkot. A gép a Szaratov Körzetben található Engels bázis lakója lesz.

A szovjet időkben a légierő (nukleáris) csapásmérő erejének krémjét képző Blackjack gépekkel ellátott 184. Nehézbombázó Ezred a Szovjetunió összeomlása elött nemsokkal, 1991-ben érte el teljes feltöltöttségét 19 géppel. Az összeomlást követően az Ukrajnában állomásozó ezred ott is maradt, az ukránok pedig lecsaptak a gépekre. Mondhatni Moszkva pár pillanat alatt elvesztette egyik legnagyobb büszekségének tekintett nehézbombázóit.

Persze a gyorsan bekövetkező szörnyú anyagi helyzet miatt nemhogy a gépek repülésre, de még karbantartására se volt pénz, azok állapota szépen alaposan leromlott. Moszkva 1998-ig nem tudott megegyezni Kijevvel a gépek visszavásárlásáról. Ekkor drámai fordulat következett be: Washington anyagi támogatását ajánlotta fel a gépek megsemmisítéséhez. Megkezdődött a gépek feldarabolása. Ezt már Moszkva sehogysem nézhette, így 1999-re „villámgyorsan” megszületett a szerződés a 8 legjobb állapotban lévő Tu-160-as visszavételéről, Kijev tartozásainak mérséklésével. Megjegyzendő, hogy igencsak jutányos áron jutottak a 8 Tu-160 illetve 3 Tu-95Msz valamint a hozzájuk tartozó 575 H55 és H55MNsz rakétához: mindössze 285 millió Dollár értékű földgázba került. A gépek 1999 novembere és 2000 februárja között térhettek haza. Nagyjavításukat a gyártó 2001 végére el is végezte!

És ha már a gyártónál tartunk. A gépek elvesztése után Moszkva 1991-1194 között még összesen 6 gépet tudott legyártani. Illetve 4 befejezetlen gép maradt a gyárban. Utóbbiakból 2000-ben sikerült átadni egyet. Ezzel akkor 15 gépesre növekedett az állomány (7 új + 8 felújított ex-ukrán). 2003-ban az egyik gép odaveszett. 2004/5 magasságában sikerült befejezni egy újabb gépet. És most egy újabbat.

Hogy az 1994-es félbehagyásuk óta átadott gépek mindegyike modernizált belsőségekkel került-e átadásra azt nemt tudni, annyi azonban bizonyos, hogy a most átadott, a KAPO egykori igazgatója után Vitaly Kopylov-ra keresztelt gép új tűzvezető rendszerrel és felújított navigációs rendszerrel és avionikával rendelkezik.

Moszkva korábbi bejelentése alapján 1-2 évente tervez újabb gépet hadrendbe állítani a 30-as darabszám eléréséig. Illetve modernizálni a meglévő gépeket. A feljövőben lévő gazdasági helyzetüket szemlélve ez akár át is vihető lesz.

Felkeltettük az érdeklődésed ezen gyönyörű típus iránt? Nos akkor olvasd el a típusról szóló cikkünket. Ennek jelenleg csak offline, PDF formátumú változata érhető el. Ehhez pedig ide kéne kattintanod!

One Response to “Új Tu-160-assal gyarapodott az orosz légierő”