|

Újjászülető Bradley-k

Az amerikai hadsereg jelenleg véglegesíti a közel 30 tonnás, már „egynéhány” harci bevetést maga mögött tudó M2/M3 Bradley páncélozott gyalogsági harcjármű modernizálásának terveit, mely keretében felszerelnék olyan modern szenzorokkal, számítógépekkel, illetve fegyverekkel, melyekkel 2050-ig is szolgálatban maradhatnának.


A modernizáláson átesett járművek illeszkedni fognak a hadsereg következő generációs, a Future Combat System programkeretén belül fejlesztett eszközei közé.


Bradley

„A fejlesztések a digitális korba emelik át a Bradleyt,” – hangsúlyozta Mike Lanears a hadsereg tábornoka.

A hadsereg és a modernizálással megbízott BAE elmondásai alapján kétféle modernizált változatot álmodtak meg eddig: a Bradley A3B1 2010-re, az A3B2 pedig 2012-re készülne el.

BAE többféle modern rendszerrel felszerelt változatot is épített. A február 27.-29. között tartott Egyesült Államok Hadseregének Egyesületének téli kongresszusán bemutatott modellt nagy hatósugarú szenzorokkal szerelték fel a nagy hatótávú felderítés és a jobb célzás céljából. A járműbe szerelt számítógépek segítségével a legénység élő képeket kaphat a közelben tartózkodó UAV-októl (Unmanned Aerial Vehicles, pilóta nélküli repülő eszközök).

„Akár 10 km-re előre kiküldhetünk egy UAV-ot, s a számítógépek segítségével folyamatos képet kapunk a jármű előtti környezetről. Az erős szenzorok segítségével még a hagyományos fegyverek lőtávolságán kívül azonosítani tudjuk a célpontokat.”

A Bradley-be szerelendő szenzorcsomagot sikeren tesztelték Fort Knox-ban még december folyamán.

A technológia demostrálására épített Bradley-t külső üzemanyagtartályokkal látták el, ezáltal is növelve a belső teret.

Harci helyzetekben értelemszerűen nagyobb biztonságban vannak a katonák egy páncélozott járműben, mint szabad területen, így a Bradley-t az izraeli Merkava harckocsikhoz hasonlóan precíz kamerákkal látták el, így a bent lévők pontos képet kaphatnak a jármű körüli területről a jármű elhagyása nélkül.

„Több sorban helyeztünk el kamerákat: egy sort a jármű hátulján, illetve még egyet a tetőn elhelyezett reflektoroknál. Ezek mellett további kamerák is helyet kaptak a szerkezeten, melyek akár színes, akár infravörös képet is tudnak adni, mégpedig a teljes körben.”