|

Lesújtó vélemények a Mobile Gun Systemről

A hírek szerint lesújtó véleménnyel vannak a katonák a népszerű Stryker legújabb változatáról.


Míg a kerekeket nézzük a Mobile Gun System ugyanolyan kutyaközönséges csapatszállítónak tűnhet, mint a többi Stryker. 4 tengely, 8 kerék megvan, stimmel, na nézzük tovább. Hopp itt van egy löveg. A Mobile Gun System ugyanis egy 105 mm-es löveget hordoz a hátán. Ugyanannak az M68A1, 105 mm-es lövegnek az alacsony profilú változatát, ami anno az M1 és IPM1 Abrams harckocsik is hordoztak az A1 változat debütálása elött.

Styker MGS

Nade mire is jó egy ilyen jármű? Semmiképpen sem tankot teljes körűen helyettesítő, bár vannak olyan terepek ahol egy kerekes jármű jobban elboldogul. Szerepkörében hasonló a tankokoz: gyors és halálos közvetlen tűztámogatás az előrenyomuló gyalogság számára. Ennek megfelelően többféle munició küldhető a rosszfiúk irányába:

  • – High Explosive (HE), azaz nagy robbanóerejű lövedék a megerősített bunkerek, géppuskafészkek, esetleg mesterlövész poziciók ellen, átjárót robbantani falakba a gyalogság számára és hasonlók
  • – High Explosive Anti Tank (HEAT), avagy nagy robbanóerejű páncéltörő lövedék
  • – Kinetic Energy (KE), azaz kinetikus energiával operáló lövedék szintén páncélozott járművek ellen
  • – És végül természetesen a gyalogság elleni repesz sem maradhat ki az arzenáéból

Ez így papíron mind jól hangzik és valószínűleg az is lesz, de az elmúlt időszak tesztjei alapján van még mit csiszolgatni. Tudni kell ugyanis, hogy ez a Stríker változat még nem áll sorozatgyártás alatt. A kis példányszámú gyártási fáziban 72 került legyártásra, ebből az első kettő 2005 decemberében került átadásra. A menetrend szerint a különféle tesztek 2007 végéig zajlottak, majd ezen eredmények alapján lenne döntés a sorozatgyártás megkezdéséről.

C-17 airdrop
Az MGS a radikális súlycsökkentés ellenére egyelőre? kihízta a C-130-ast. A képen épp egy C-17 bendőjéből indul útnak. Apropó ilyen teherszállítók lesznek Pápán.

Hogy ne húzzuk már tovább a dolgot, lássuk miket is kifogásolnak az MGS-t Irakban használó katonák.

A problémákat taglaló listában sokminden megtalálható a rendszeresen lefagyó számítógépes rendszertől az elviselhetetlenül forró belső téren át az alkatrészek komoly hiányáig. Ezek közül az egyik legkellemetlenebb a jármű belsejében uralkodó iszonyatos hőség lehet – amit az iraki klíma nyílván csak tovább fokoz. Emiatt a katonák különleges, vízhűtésű ruhában tevékenykednek a járműben – ami viszont meg gyakran túlságosan hűt. Jó móka lehet annyi bizonyos.

„Azt kívánom az ellenség bárcsak felrobbantaná, akkor legalább letudnám végre”, „Semmi nem működik rajta”, „A koncepció jó, de még rengeteg mindent ki kell javítaniuk.” – ilyen és ehhez hasonló véleménnyel vannak egyes katonák a tapasztalatok alapján meszsze nem tökéletes járműről.

A katonák és a Védelmi Minisztérium által megfogalmazott nem éppen rózsás tapasztalatok ellenére a hadsereg kitart amellett hogy az MGS megfelelő és harci szolgálatra kész.

A stabilizált, tehát menet közben is pontosan használható, automatikus töltővel ellátott löveggel nem adódtak gondok, hatékonyságát nem kérdőjelezi meg senki.

A harci járművet Irakban használó katonák számára végül van egy másik frusztráló tényező. Ha éppen minden rendben működik, akkor sem biztos, hogy harcba bocsátkozhatnak az ellenséges erődítmények ellen a parancsnokok abbéli aggálya miatt, hogy esetleg civil áldozatai lesznek a rajtaütésnek. Így az Irakban állomásozó több tucat MGS személyzete közül sok gyakran kihasználatlanul szemléli a preciziós légicsapások gyakoribbá válását, illetve a régi, jól bevállt gyalogság vezette rajtaütést.

Akció közben
Akció közben valahol Irakban

„Bedöntheted az ajtót a srácok életét veszélyeztetve, vagy szimplán ledönthetem az épületet egy kilóméterről és volt egy jó napunk” – nyilatkozta az egyik MGS-en szolgáló katona.

Végezetül egy a U.S. Army által összeállított video. Érdemes megnézni.