|

Kunsan – a mozgalmas sólyomfészek

Legalábbis a múlt héten garantáltan az volt. A dél-koreai bázison két okból is nagyobb volt a forgalom a megszokottnál.


Az USAF a csendes-óceáni régió biztonságának fenntartásához szükséges képességek szintentartása végett, az ezt célzó Theater Security Package program keretén belül bizonyos időközönként áthelyez csapatokat hoszabb-rövidebb időszakokra. A múlt héten a dél karolinai Shaw légibázis állományából több mint 300 fő és a bázison állomásozó 79. Vadásszázad jónéhány F-16-osának 4 hónapos koreai vendégszereplése vette kezdetét.

F-16 landol a Kunsan légibázis betonján
A 79. Vadásszázad parancsnoka teszi le gépét a koreai betonra

Ezzel párhuzamosan ráadásul lezajlott az az esemény, amit még tavaly év vége felé megírtunk.

Nevezetesen, hogy a Kunsan-ban állomásozó erőket kicsit feltupírozzák egy századnyi, (18 gép) CCIP programon átesett F-16C Block40-et küldenek át az alaszkai Eielson légibázisról. Cserébe a kunsan-i bázisról ugyanennyi Block 30 települ át Alaszkába. Utóbbi gépek a helyi agresszor századba kerülnek.

Érkezik az egyik alaszkai sólyom
Itt pedig az egyik agresszor alaszkai sólyom érkezése látható. A gépek a 80. Vadásszázad állományában váltják elavultabb társaikat.

És végül, hogy ne csak dobálózzunk itt a rövidítésekkel, álljon itt egy röpke szösszenet a CCIP, becsületes nevén a Common Configuration Improvement Program-ról.

Az F-16C/D változatokhoz kidolgozott modernizációs program jelentős frissítéseket tartogat a Block 40 és 50 gépeknek. A program alapvető célja, hogy a fő komponensek tekintetében egységes hardver és szoftver alapra hozza a Block 40/42 és 50/52 gépeket.

A csomaghoz olyasmik tartoznak, mint a Link 16 adattovábbító rendszer, JHMCS sisakcélzó/display rendszer, moduláris, nyitott architektúrájú fedélzeti számítógép, színes kijelzők. Az első ilyen formában modernizált gépet 2001 decemberében adták át. A CCIP csomagban számos olyan komponens megtalálható, mely bekerült az európai F-16A/B modernizációs programba, az MLU-ba (Mid-Life Update).

Az USAF aktív állományában a közeljövőben már csak a Block 40/42 és 50/52-es sólymok lesznek megtalálhatóak, a korábbi – Block 25, 30/32 – gépeket attól kezdve csak a nemzeti gárda és a tartalékos egységek repülik majd.