A Piasecki Aircraft Corp. X-49A jelű új helikoptere június végén teljesítette első repülését.
A gép pontos neve Vectored Thrust Ducted Propeller (VTDP) Compound Helicopter Technology Demonstrator, ami azt jelenti, hogy ez egy vektorálható tolóerőt generáló "csőlégcsavarral" meghajtott, technológia-demonstrációs helikopter. A megoldás érdekessége, hogy az említett légcsavar kiváltja a farokrotort, de még (vektorálható) tolóerőt is nyújt cserébe, a szárnycsonkok felhajtóerőt termelnek, és láthatóan repülőgépszárny-szerű kialakítású, mechanizált egységek. A cég reményei szerint a megoldásuk sok komoly előnyt hoz majd a klasszikus kialakítású helikopterekhez képest: nagyobb sebességet, hatótávolságot, emelkedőképességet eredményez, és még a gép túlélőképessége is jobb lehet a helikopterekhez képest.
—————————————————
Más helikopteres hír: elvégezte szűzfelszállását a Lockheed Martin/Agusta Westland VH-71A, amely az új elnöki helikopter, a "Marine One" prototípusa.
A "repülő ovális iroda" első repülése 40 percig tartott, az avionikai rendszerek tesztelésével fűszerezve. A típusnak 2009-re kell elkészülnie.
—————————————————-
A Pentagon megrendelt 75 darab E-2D Hawkeye légtérellenőrző gépet, mely a 70-es években rendszerbe állt, és széles körebn elterjedt E-2C legújabb változata. A cél az, hogy a gépek az elkövetkező 25 évben biztosítsák a légi felderítést a flotta számára olyan kihívásoknak is megfelelve, amilyeneket a stealth robotrepülőgépek, a túlzsúfolt légterek, és a légi felderítéssel párhuzamos felszíni felderítés jelent. Az E-2D kívülről a néhány éve bemutatott, rendszeresített, és exportra is került (Egyiptom, Franciaország, Tajvan, Japán, Emirátusok) Hawkeye 2000 típusra emlékeztet -itt vezették be pl. a nyolcágú légcsavarokat is-, de a gép belül teljesen átalakult. A legfontosabb újdonság természetesen az APY-9 radarrendszer, amely már elektronikus sugáreltérítésű típus. A korábbinál nagyobb távolságban, több, kisebb, és rejtettebb célpontot képes felderíteni. Egyidejűleg képes légi, és felszíni felderítést végezni. Javult a zavarvédettsége, és összességében a korábbihoz képest 2 generációval korszerűbbnek titulálják. Új műholdas kommunikációs rendszert kapott a gép, és jobb hajtóműveket. A gép szinte teljes feladatvégrehajtó elektronikája megújult, ennek azonban ára is van: a program teljes költsége meghaladja a 17 milliárd dollárt…
—————————————————
A finn légierő minden bizonnyal kiváló üzletet csinált, amikor 18 BAe Hawk 66 típusú, használt gyakorlógépet vásárolt Svájctól.
A gépek bőséges üzemidő-tartalékkal rendelkeznek: 2017-2019 között érik el élettartamuk végét, és összes repülési idejüknek mindössze egyötödén vannak túl. Ez azt jelenti, hogy még 90000 repült órájuk van hátra, ami kb. 9 darab zsírúj, Hawk kategóriájú gép össz rep. idejének felel meg. A gépek ára (az üzemeltetéshez szükséges berendezésekkel együtt) viszont mindössze 40 millió euró volt, amiért a nemzetközi fegyverpiacon 2 (azaz kettő!) darab ilyen kategóriájú, új harci gyakorlógépet adnak.
—————————————————
Érdekes az egyre szorosabb izraeli-indiai "barátság"
a légvédelmi iparban. Miután 2006-ban közösen fogtak a Barak nagyhatótávú ( 60 km, szuperszonikus)légvédelmi komplexum fejlesztésébe, és India eldöntötte, hogy az öreg SA-8, és SA-13 kishatótávú légvédelmi rendszereit az izraeli SPYDER-re cseréli (vegyesen alkalmazhatja a nagy manőverezőképességű Derby. és Python IV rakétákat), most bejelentették, hogy szintén kooperációban egy új középhatótávú rendszer fejlesztésébe fognak. Az elemzők értékelése szerint ez valószínűleg szintén a Barak-rendszerrel fog közeli rokonságot mutatni.
A SPYDER
—————————————————-
Nagy lépés az Eurofighter történetében, hogy június 29-én az angol F2-esek először vették át az éles készültséget a Tornado F3-asoktól. A QRA (quick reaction alert) készültségi lánc részeként a RAF Coningsby-i támaszpontján álltak először a startvonalra a Typhoon-ok, és ez azt jelenti, hogy most már légvédelmi feladatkörben teljes értékűnek tekinthetjük a hadrendben álló gépeket.
—————————————————-
Az orosz Központi Aero- és Hidrodinamikai Kutatóintézet (a híres CAGI) megkezdte a Szuhoj új, tervezett utasszállítójának, a Superjet 100-asnak az aerodinamikai tesztelését. A gép tervei nagyon szépek, de persze kérdéses, hogy a nagyon telített, és bizami alapon működő piacon hogyan tud majd a Szuhoj megrendeléseket szerezni.
—————————————————-
A dánok megkapták negyedik új C-130J-jüket is, amiket azonban nem a kirakatban tartanak, hanem kőkeményen használnak is. Az első gépet 2004-ben kapták meg, de már összesen 5000 órát repültek a típussal! Igen sokat repülnek Kuvaitban, a délkelet-ázsiai cunami után oda is sok humanitárius segélyt szálítottak, és az ENSZ számára is sok szállítást teljesítettek afrikai helyszínekre. A gépek azonban nem csak a trópusi körülmények közt állják meg a helyüket, rendszeresen repülnek e legészakibb dán támaszpontra, Grönlandra, az északi sark közelébe is.
—————————————————-
Ismét beszédtémát jelent az F-22 Raptorok valamilyen változatának exportja Japán számára, ugyanis a távol-keleten meglebegtették, hogy tulajdonképp az Eurofighter Tranche 1-esek (amilyeneket az osztrák légierő is rendszeresít) az MBDA Meteor rakétájával jó alternatíva lenne számukra, és a kizárólag légi célok elleni potenciállal rendelkező gép kiválóan illeszkedne a japánok kizárólag védekező jellegű katonai doktrinájába.