Hírek a világból

A Piasecki Aircraft Corp. X-49A jelű új helikoptere június végén teljesítette első repülését.

A gép pontos neve Vectored Thrust Ducted Propeller (VTDP) Compound Helicopter Technology Demonstrator, ami azt jelenti, hogy ez egy vektorálható tolóerőt generáló "csőlégcsavarral" meghajtott, technológia-demonstrációs helikopter. A megoldás érdekessége, hogy az említett légcsavar kiváltja a farokrotort, de még (vektorálható) tolóerőt is nyújt cserébe, a szárnycsonkok felhajtóerőt termelnek, és láthatóan repülőgépszárny-szerű kialakítású, mechanizált egységek. A cég reményei szerint a megoldásuk sok komoly előnyt hoz majd a klasszikus kialakítású helikopterekhez képest: nagyobb sebességet, hatótávolságot, emelkedőképességet eredményez, és még a gép túlélőképessége is jobb lehet a helikopterekhez képest.

—————————————————

Más helikopteres hír: elvégezte szűzfelszállását a Lockheed Martin/Agusta Westland VH-71A, amely az új elnöki helikopter, a "Marine One" prototípusa.

A "repülő ovális iroda" első repülése 40 percig tartott, az avionikai rendszerek tesztelésével fűszerezve. A típusnak 2009-re kell elkészülnie.

—————————————————-

A Pentagon megrendelt 75 darab E-2D Hawkeye légtérellenőrző gépet, mely a 70-es években rendszerbe állt, és széles körebn elterjedt E-2C legújabb változata. A cél az, hogy a gépek az elkövetkező 25 évben biztosítsák a légi felderítést a flotta számára olyan kihívásoknak is megfelelve, amilyeneket a stealth robotrepülőgépek, a túlzsúfolt légterek, és a légi felderítéssel párhuzamos felszíni felderítés jelent. Az E-2D kívülről a néhány éve bemutatott, rendszeresített, és exportra is került (Egyiptom, Franciaország, Tajvan, Japán, Emirátusok) Hawkeye 2000 típusra emlékeztet -itt vezették be pl. a nyolcágú légcsavarokat is-, de a gép belül teljesen átalakult. A legfontosabb újdonság természetesen az APY-9 radarrendszer, amely már elektronikus sugáreltérítésű típus. A korábbinál nagyobb távolságban, több, kisebb, és rejtettebb célpontot képes felderíteni. Egyidejűleg képes légi, és felszíni felderítést végezni. Javult a zavarvédettsége, és összességében a korábbihoz képest 2 generációval korszerűbbnek titulálják. Új műholdas kommunikációs rendszert kapott a gép, és jobb hajtóműveket. A gép szinte teljes feladatvégrehajtó elektronikája megújult, ennek azonban ára is van: a program teljes költsége meghaladja a 17 milliárd dollárt…

—————————————————

A finn légierő minden bizonnyal kiváló üzletet csinált, amikor 18 BAe Hawk 66 típusú, használt gyakorlógépet vásárolt Svájctól.

A gépek bőséges üzemidő-tartalékkal rendelkeznek: 2017-2019 között érik el élettartamuk végét, és összes repülési idejüknek mindössze egyötödén vannak túl. Ez azt jelenti, hogy még 90000 repült órájuk van hátra, ami kb. 9 darab zsírúj, Hawk kategóriájú gép össz rep. idejének felel meg. A gépek ára (az üzemeltetéshez szükséges berendezésekkel együtt) viszont mindössze 40 millió euró volt, amiért a nemzetközi fegyverpiacon 2 (azaz kettő!) darab ilyen kategóriájú, új harci gyakorlógépet adnak.

—————————————————

Érdekes az egyre szorosabb izraeli-indiai "barátság"
a légvédelmi iparban. Miután 2006-ban közösen fogtak a Barak nagyhatótávú ( 60 km, szuperszonikus)légvédelmi komplexum fejlesztésébe, és India eldöntötte, hogy az öreg SA-8, és SA-13 kishatótávú légvédelmi rendszereit az izraeli SPYDER-re cseréli (vegyesen alkalmazhatja a nagy manőverezőképességű Derby. és Python IV rakétákat), most bejelentették, hogy szintén kooperációban egy új középhatótávú rendszer fejlesztésébe fognak. Az elemzők értékelése szerint ez valószínűleg szintén a Barak-rendszerrel fog közeli rokonságot mutatni.


A SPYDER

—————————————————-

Nagy lépés az Eurofighter történetében, hogy június 29-én az angol F2-esek először vették át az éles készültséget a Tornado F3-asoktól. A QRA (quick reaction alert) készültségi lánc részeként a RAF Coningsby-i támaszpontján álltak először a startvonalra a Typhoon-ok, és ez azt jelenti, hogy most már légvédelmi feladatkörben teljes értékűnek tekinthetjük a hadrendben álló gépeket.

—————————————————-

Az orosz Központi Aero- és Hidrodinamikai Kutatóintézet (a híres CAGI) megkezdte a Szuhoj új, tervezett utasszállítójának, a Superjet 100-asnak az aerodinamikai tesztelését. A gép tervei nagyon szépek, de persze kérdéses, hogy a nagyon telített, és bizami alapon működő piacon hogyan tud majd a Szuhoj megrendeléseket szerezni.

—————————————————-

A dánok megkapták negyedik új C-130J-jüket is, amiket azonban nem a kirakatban tartanak, hanem kőkeményen használnak is. Az első gépet 2004-ben kapták meg, de már összesen 5000 órát repültek a típussal! Igen sokat repülnek Kuvaitban, a délkelet-ázsiai cunami után oda is sok humanitárius segélyt szálítottak, és az ENSZ számára is sok szállítást teljesítettek afrikai helyszínekre. A gépek azonban nem csak a trópusi körülmények közt állják meg a helyüket, rendszeresen repülnek e legészakibb dán támaszpontra, Grönlandra, az északi sark közelébe is.
—————————————————-

Ismét beszédtémát jelent az F-22 Raptorok valamilyen változatának exportja Japán számára, ugyanis a távol-keleten meglebegtették, hogy tulajdonképp az Eurofighter Tranche 1-esek (amilyeneket az osztrák légierő is rendszeresít) az MBDA Meteor rakétájával jó alternatíva lenne számukra, és a kizárólag légi célok elleni potenciállal rendelkező gép kiválóan illeszkedne a japánok kizárólag védekező jellegű katonai doktrinájába.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az új török vadász

Levegőben az új török vadász

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390