Titkosítás alól feloldva: az USAF és a kanadai csészealjak

Az Egyesült Államok Nemzeti Archívuma a múlt hónap vége felé blogbejegyzés formájában tett közkincsé pár rajzot egy titkosítás alól feloldott adatbázisból. Konkrétan az USAF 1794-es jelölésű egykori projectjéről van szó, mely az 50-es évek második felében zajlott és szuperszonikus sebességgel repesztő, csészealj szerű gépet tűzött ki céljául. Merjük állítani, hogy világszerte akadnak bőven akik szerint ez sikerült is nekik, de mi inkább maradnánk annál, hogy a prototípus közeli állapotig eljutott Project 1794 valóban elbukott.

Valami ilyesmi volt az elképzelés. ,

A 100 000 láb magasságban Mach 3-4 sebességgel tevékenykedni tudó légijármű programjával kapcsolatos érdekes vonatkozás, hogy nem amerikai, hanem kanadai kezdeményezésű – mint ahogy a fenti képen is látszik az Avro Canada a szóban forgó cég. Az 1962-ben becsődölt kanadai nagyvállalatot oldalunkat olvasók egy részének biztosan nem kell bemutatni. A talán leginkább az Avro Arrow program kapcsán beszédtémát adó vállalat az 50-es évek elején kezdett bele mindenféle titkos projectekbe, melyekben az Egyesült Államok hadereje is partner volt. A leginkább a Lockheed Skunks Works-szel összehasonlítható Avro Special Projects Group volt a felelős a Project Y, majd később a Project Y-2 elnevezés alá besorolt fejlesztésekért.

A Project Y-2 „Flat Vertical Take-Off Gyroplane” kapcsán a kanadaiak a Coanda hatásra alapozó VTOL géppel kezdetk el foglalatoskodni, amit elvileg a U.S. Air Force és a U.S. Navy azon felhívására prezentáltak, amiben a két haderőnem vertikálisan felszállni képes, adott terület védelmét ellátni hivatott vadászgépet vizionáltak

Az elérhető információk szerint a U.S. Air Force először 1953-ban szembesült a kanadai programmal, majd nem sokkal később beleegyezett annak támogatásába. Később az Avro saját zsebből 2,5 millió dollárral támogatta a titkos csoportjának ezen vonalas ténykedését. Az USAF részéről 1957-ben további támogatások érkeztek, majd a programot Weapon System 606A megnevezés alatt erős titkosítás alá helyezték.

Az Avro korong alakú elképzelésének különféle modelljeivel elvileg mintegy 1 000 órányi szélcsatona tesztet végeztek el és a Nemzeti Archívum által közzétett egyik képen létható gépelt oldal tanúsága szerint a fejlesztés teljesítmény vonalon sokkal biztatóbb eredményekkel kecsegtet, mint azt korábban, az USAF támogatásának elnyerésekor remélni merték.

Végül az Avro-hoz köthető VTOL fejlesztések, úgymint a Weapon System 606A / Project 1794, vagy az Avrocar 1961 tavaszára különféle problémáik miatt elvesztették az anyagi támogatást.

Az egyik elképzelés ,

Az USA Nemezeti Archívumának kapcsolódó blogbejegyzése: http://blogs.archives.gov/ndc/?p=426

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nincsenek kapcsolódó tartalmak.