A XI. Kecskeméti Repülőnap és Haditechnikai Bemutató során alkalmunk nyílt különböző személyekkel elbeszélgetni, interjút készíteni. Szombaton horogra akadt többek közt egy holland pilóta is, aki az F-16-osok egyikével érkezett hazánkba. (Sajnos a nevét a külpolitikai konfliktusok elkerülése végett nem írhatjuk le.. ;)

Holland F-16AM demo | Fotó: Spawn HTKA.hu ,
Rövid haverkodás után Aim kollégával láttuk, hogy az úr nagyon közlékeny, így rátértünk arra a dologra, amit minden típusváltás előtt álló ország pilótáitól meg kívántunk érdeklődni, mégpedig azt, hogy a pilóták és a műszakiak melyik gépet választanák és mit gondolnak az alternatívákról.
Hamarosan döntenek az F-16 Fighting Falcon váltótípusáról. A holland pilóták melyik típust preferálják?
A Joint Srike Fightert, természetesen.
És mi a helyzet a többi lehetőségről?
Konkrétan?
Több típusról is szóltak a hírek. Kezdjük a Eurofighterrel!
Az egy sz*r! (Itt a küldöttségünknek leesett az álla…)
Kifejtenéd?
Számos német pilótával tartjuk a kapcsolatot, ezek közül többen repültnek a típussal. Hiába új gép, sokszor csak a baj van vele. Az elektronikus diagnosztikai rendszer folyton hibákat jelez, legtöbbször tévesen. Mondták, hogy volt olyan eset, amikor 10 gépből csupán 2 volt üzemképes. Emellett még rengeteg munka van a típussal.
És a Gripen? Legtöbbször ezt lehet hallani alternatívaként. A Saab nagyon el akarja adni.
Igen. Ám visszalépés lenne az F-16-os után. Hiába az erősebb hajtómű és az átépítés, a Gripen így is kevesebb teher hordozására lesz képes (és rövidebb távra), mint a mi jól bevált Falconjaink. Emellett az új radar hatótávolsága is elmarad a mi berendezéseinktől. A svédek repülőgép helyett egy túlméretes gyerekjátékot gyártottak.
Végül – utolsó európaiként – mit mondanál a Rafale-ról?
Sajnos nem ismerem a gép képességeit, ám láttam ma a bemutatóját és tényleg fantasztikusat repült. Hasonlóan jó manőverezőképességű, mint az Eurofighter Typhoon. Ám nem a műrepülés és a bemutató a lényeg. Míg ezek a gépek csak szórakoztatják a közönséget, addig mi harcolunk ÉS ÉLÜNK!
Befejezésként mi a véleményed a másik Falconról, az izraeli F-16I ‘Soufa’-ról?
Az egy kamion! Az izraeliek telepakolták egy csomó berendezéssel, így hiába az új hajtómű, a mi F-16 MLU gépeink jóval fordulékonyabbak, mint a Soufa-k.
Utolsó kérdésként megérdeklődtük, hogy megnézhetjük-e belülről is a gépet, ám elmondta, hogy sajnos most nem lehet, mert nincsenek biztosítva a katapultülések. A beszélgetésnek itt vége is szakadt, ám interjúalanyunk nem ekkor látott minket utoljára, vasárnap visszamentünk hozzá. (Meglepő módon felismerte küldöttségünket.) Ekkor már be lehetett jutni a géphez, ám itt nem kígyózott akkora sor, mint az izraeli Falconok előtt. A holland pilóta készségesen magyarázott, minden kérdésre szívesen válaszolt.
Egyszer mindennek vége szakad, ám gondoltuk, hogy nem ártana továbbra is jó kapcsolatot ápolni újdonsult barátunkkal, így elköszönéskor el kívántuk kérni interjúalanyunk email-címét, amit sajnos nem volt hajlandó megadni, ám élénk érdeklődést mutatott a HTKA Lapcsoport iránt és megígérte, hogy meglátogatja az oldalunk és majd hozzászól az interjúhoz. Úgyhogy csak megfontoltan tessék kommentelni! ;)