|

Lezuhant egy Harrier Arizonában

Az yumai tengerészgyalogsági bázis AV-8B Harrier típusú gépe éles fegyverzettel épp gyakorlaton vett részt, mikor is szerdán, helyi idő szerint 14:30 [23:30 nálunk] a város külvárosára zuhant. A pilóta még időben katapultálni tudott és saját lábán hagyta el a helyszínt. A gép egy ház kertjébe csapódott, ahol könyebben megsebesített egy helyi lakost. Körülbelül 1 mérföldes [1,6] kilométeres sugarú körben 1300 lakóházat és egy kisebb bevársárlóközpontot ürítettek ki a fegyverzet eltávolításának idejére. Bár az illetékesek szerint a gyakorlat megkezdése elött nem élesítik a fegyverzetet. [A gép bázisától 1 mérföldnyire zuhant le, és ezek szerint épp csak megkezdte a bevetést.]

|

A Northrop új vevőket keres a Hawkeye 2000-re

A Northrop Grumman a párizsi légishow során számos lehetséges vsárlónak – többek közt csendes-óceáni ás ázsiai vezetőknek – mutatja be a Hawkeye 2000 AWACS platformját. A cég számos helyzet szimulálásával igyekszik demonstrálja a gép képességeit, illetve, miképpen integrálható egy-egy nemzet meglévő védelmi rendszerébe.

"A Hawkeye 2000 egymagában kielégíti bármely vásárlónak egy ilyen rendszerrel kapcsolatos alapvető igényeit. Azonban a piacon kapható korai előrejelző rendszerekkel ellentétben a Hawkeye 2000 úgy lett kialakítva, hogy alapját képezze egy nemzet szélesebbkörű parancsnoki és irányítási rendszerének." -nyilatkozta Tim Farrell a Northrop Grumman Airborne Early Warning Programs alelnöke. Azt is megjegyezte, hogy míg a többi cég égi szenzorokat árusít, addig az ő megoldásuk egy égi szerver, mely képes összekapcsolni a nemzet döntéshozóit, a többi platformmal egy hatékony hálózatba, mely nagyban megkönnyíti az ország védelmét, illetve a krízishelyzetek megoldását.

A Hawkeye ugyan már nem egy mai gép, de igen széles körben elterjedt, hiszen az USA mellett 6 további ország is hadrendbe állította a gép valameilyen típusát. Ezzel a legelterjedtebb a hasonló feladatú platformokkal összehasonlítva. A Hawkeye 2000 a legújabb széria, melyet 2001 novemberében állított először hadrendbe a US Navy. A többi nemzet vagy új Hawkeye 2000-eseket vett, vagy meglévő gépei modernizálása mellett döntött.

|

Ukrajna gyakorlógépet fejleszt

Az elkövetkezendő 3-4 évben Ukrajna kifejleszt egy saját harci repülőgépet – mondta Petro Porosenko, az Ukrán Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács vezetője az ukrán hadsereg újonnan alakuló légierejéről szóló tárgyalások után. Állítólag az ország 3-4 éven belül kifejleszti a saját harcirepülő-gyakorlógépét. Ezen kívül Porosenko szerint lehet, hogy újra beindul a saját helikoptergyártásuk.

|

Lezuhant egy DC-3-as

A repülőgép a kaliforniai Fort Lauderdale repülőteréről szállt fel, fedélzetén a két pilótával és egy utassal. A gép egyik hajtóműve felszállás után rögtön kigyulladt, mert – a pilóták szerint – eltörött egy üzemanyag-vezeték. A gép még kb. 5 km-t repült, aztán kényszerleszállást hajtott végre egy utcán. Senki sem sérült meg súlyosan, de az anyagi kár jelentős. (A DC-3-as teljesen leégett, plusz a szárnyak lesodortak egy-két cserepet az út menti házakról.)
Annak ellenére, hogy a DC-3-ast már több mint 50 éve kezdték el gyártani, mind a mai napig nagy népszerűségnek örvend a pilóták körében megbízhatósága, és jó irányíthatósága következtében. Egyébként a DC-3-ast az oroszok is gyártották, Li-2 névvel.

|

Irak: túl az 1700-on

A hadsereg bejelentése szerint a hétvége során megölt 4 katonával 1700 fő fölé emelkedett az Irakban elesett amerikai katonák száma az ország lerohanásának kezdete óta. Ez egyben azt is jelenti, hogy egy év leforgása alatt megduplázódott az áldozatok száma, lévén tavaly ilyenkor még csak 825 fő hosszú volt a lista. Szaddam bukása persze nem csak az amerikaiakra van ilyen hatással, lévén az iraki rendőrség és civil lakosság is nagy áldozatokat szenvedett el. Goeorge W. Bush 2003 május 1-i bejelentéséig, vagyis a nagyszabású katonai hadműveletek végéig összesen 138 amerikai esett el.

Walter Jones észak-karolinai republikánus szenátor – aki annakidején a háborúra szavazott – azt nyilatkozta, hogy csatlakozik azon szenátorokhoz, akik a jövő héten egy kivonási menetrendet fognak követelni a kormánytól

"Úgy érzem bebizonyosodott, hogy amiért mentünk – tömegpusztító fegyverek – soha nem is volt ott." – nyilatkozta vasárnap a szenátor. "Érzésem szerint mindent megtettünk amit lehetett."

|

2B helyett a 2A-ról, azaz költöznek a légitársaságok

Június 20-ától a Ferihegyen 14 légitársaság gépe (CSA; LOT; Alitalia; Montenegro Airlines; TAP Portugal Airlines; Moldavian Airlines; Tarom; Air Europa; Air Malta; Carpatair; Egyptair; Air Finland; Nouvelair Tunisia; Hola Airlines) a 2B terminál helyett a 2A terminálból indul, illetve innen fog történni az induló check-in, az útlevél-, az utasbiztonsági-, és az induló csomagellenőrzés.
A változás nem érinti az érkező járatokat, azok továbbra is a 2B terminálra érkeznek.
A döntés indokát Somogyi-Tóth Gábor, a Budapest Airport forgalmi vezérigazgató-helyettese közölte a sajtóval: "Az átszervezésre a nyári csúcsforgalom kényelmesebb kezelése érdekében volt szükség." És véleménye szerint "ezek után gyorsabban és kényelmesebben lehet majd a repülőgépekhez eljutni."

|

Megállapodások sora a Paris Air Show-n

A tegnap kezdődött Paris Air Show-t jelenleg a világ legújabb óriásgépe, a hatszáz utas szállítására is képes Airbus A380-as nyitotta meg. Ez volt az első repülése, amit a nagyközönség is láthatott.
Ezután pedig, (jó szokásukhoz híven) az üzletembereké lett a főszerep. Az A380 motorjainak gyártója, a Rolls Royce bejelentette, hogy az Air China légitársaság a 20 darab új Airbus A330-200 gépein Rolls-Royce Trent 700 típusú hajtóműveket fognak szerelni. Ez körülbelül 800 millió dolláros szerződést jelent.
Eközben a Boeing közölte, hogy a United Technologies-szel közösen ajánlatot tesz az USAAF kutató-mentő helikoptereinek felújítására, vagy lecserélésükre. Hogy most melyiket csinálják, azt nem tudom pontosan, mert nem mondta a szóvivő, de mihelyst valamit megtudok, rögtön közlöm veletek. Különben a hivatalos bejelentés ma várható.
A Sagem és a francia Thales a francia Dassault harci gépek korszerűsítésében egyeztek meg. A Sagem a navigációs, küldetés-tervező és fegyverkezelési rendszereket, míg a Thales a repülőtéri radarokat és a kommunikációs berendezéseket újítja fel. (A Thales egyébként most épít ki Szaúd-Arábiában, egy több száz radarból álló határvédelmi rendszert, így ezzel a Dassault-felújítással már egész szép megrendelése (és persze bevétele :) )lesz.)

|

Paris Air Show 2005

Megnyitotta kapuit a 46 Paris Air Show. Az idei év programjának (június 13.-18.) középpontjában az Airbus legújabb óriásgépe az A380 áll. Ez lesz az első bemutató, ahol a nagyközönség is megcsodálhatja a repülő masinát. A dinamikus kiállításban lesznek még old-timer gépek is, akik a II. világháború 60 éve történt befejezésére emlékeznek. A modern harcigépeket a F/A-18E, Szu-27, Eurofighter, Mirage 2000, Rafale és Gripen képviseli.
A statikus soron is sok érdekes gép lesz: a polgári légi közlekedéstől ott lesznek még a Boeing és a Bombardier gépei is. A katonai oldalt a francia, amerikai, angol, svéd, ukrán és orosz gépek képviselik.
[color=blue]Bővebb információ:[/color] http://www.paris-air-show.com

|

Végeztek a ruszkik

Oroszországbeli Tveriben lezuhant MiG-29-es katasztrófájának kivizsgálása véget ért. A sajtót Vladimir Mihajlov orosz repülő tábornok tájékoztatta a vizsgálat eredményéről. Az előzményekről annyit kell tudni, hogy 2005. május 12-én Valerij Guszev őrnagy a MiG-29-es repülőgépével az Andreapolban található repülőtér körzetében tervszerű repülést hajtott végre, azonban a leszállási manőver közben a gép a földhöz csapódott, és teljesen kiégett. A pilóta megpróbált katapultálni, de az alacsony magasság és a nagy süllyedési sebesség miatt a világ egyik legjobbjának számító K-36D katapultülés már nem tudta megmenteni.
A balesetet vizsgáló bizottság végül arra a következtetésre jutott, hogy az ok emberi mulasztás volt. A pilóta alacsony magasságban (145 m) nem engedélyezett manővert – egy orsót – próbált meg végrehajtani, ehhez azonban nem volt megfelelő felkészültsége. A helyzetet tovább rontották a bonyolult időjárási viszonyok.
Mihajlov tábornok azt is elmondta még, hogy a repülési tilalom felesleges volt a típusra, és a pilóta légi huliganizmusa miatt az Orosz Légierő elvesztett egy magasan képzett repülőgép-vezetőt, és egy korszerű gépet.

|

7 új videó

Kikerült 7 db kisebb videó az oldalra, a szárazföldi haderők kategóriába. 4 db Leopard -os video, 2 db Abrams és 1 db M113 klip.