|

Nyert az Airbus

Ez csak képletesen van így, annyi azonban igaz belőle, hogy az Airbus kétszer annyi megrendelést kapott a Paris Air Shown-n, mint ősrégi riválisa a Boeing.
Az Airbus összesen 280 gépre kapott megrendelést, míg a Boeingnak "csak" 146 repülőgépet sikerült rásóznia a vevőkre. Ezzel arányosan az Airbus megrendelései elérik a 33.5 milliárd dollárt, míg a Boingé csak 15.2-őt. Egyébként a két cég küzdelmeinek középpontjába az óriásgépek (A380 és a B-747 Advanced) és a nagy hatótávolságú gépek (A350 és a B-787 Dreamliner) került.
Egyébként a Boeing jelentős veszteségeket szerzett azzal, hogy az Air Canada vezetői mégsem kötötték meg a 6 milliárdos beígért üzletetet. Air Canada pilótái megtagadták volna a munkavégzést, ha cégük megköti 32 nagy hatótávolságú repülőgépre, köztük 14 darab B-787-esre és 18 darab B-777-esre leadott megrendelését. Azonban a munkabeszüntetés félelmétől vezérelve, az elnökség ezt mégsem tette.

|

Lángvágók áldozatává vált az utolsó orosz atomvonat is

Nos, igazából azt nemtom, hogy milyen módon szerelték le őket (de a lángvágó olyan jól hangzott :D), de az tény, hogy immár múlt idő a hidegháború egyik legfélelmetesebb fegyverplatformja. A hivatalos magyarázat az volt, hogy lejárt a garantált élettartam. Ugyanakkor az 1980-as évek végétől hadrendben álló BZHRK rendszer felülmúlta a modernebb Topol illetve Bulava rakétarendszereket.

A rendszer igencsak nyugtalanította a Pentagont, lévén lehetetlen volt megkülönböztetni ezen speciális vonatokat az akkori Szovjetunió vasútvonalain közlekedő többi BZHRK mozdonnyal vontatott szerelvénytől. Éppen ezért kényszerültek arra, hogy egy 18 kémműholdból álló hálózatot hozzanak létre a Szovjetúnió felett.

A bevett kialakítás szerint egy-egy BZHRK mozdony 4 vagont vontatott: egy parancsnoki kocsit és 3 nyitható tetejű indítóvagont, melyböl fel tudott emelkedni az indítőcső. [kép] A rendszeresített rakéta az impresszív tulajdonságokkal rendelkező ukrán RT-23 (NATÓ kód: SS-24 Scalpel) volt. Ez egy 3 fázisú, szilárd hajtóanyagú, cirka 10000km hatótávolságú ICBM (volt) 10 robbanófejjel (300-550KT/fej, nem hivatalos orosz becslések szerint 500m-es pontosság). Volt, lévén a START-2 értelmében 2003-ig le kellett szerelni az összeset. [Ukrajna ezzel végzett is a határidőig, a ruszkik nemtom, hogy csak az utolsó vonatot szedték szét most, vagy még rakétájuk is volt-e hozzá]

Egy feltöltött szerelvény cirka 2 hónapot tudott távol lenni logisztikai bázisától, akár 1500km távolságban. Egy-egy hadosztály 5 ilyen szerelvényből állt össze. A kilövés előre kialakított indítóhelyekről és a pálya tetszőleges pontjáról is megvalósítható volt. Feltöltés alatt direkt erre kialakított alagutakban állomásoztatták a szerelvényeket. Ennek kettős szerepe volt: egyrészt eltűntették őket a műholdak szemei elől, másrészt egy atomcsapás ellen is nyújtott némi védelmet.

Washington amint a politikai helyzet az 1990-es években lehetővé tette egyből megpróbált megszabadulni ezen vonatoktól. Először azt igyekezett kiharcolni, hogy a vonatok helyben állomásozzanak [így elég volt 3-4 műhold a megfigyelésükre], majd később [nyilván anyagi támogatás ellenében] arra próbálta rábeszélni az orosz vezetőket, hogy szereljék le a teljes rendszert. [Hozzá tartozik, hogy anyagi okok miatt 1994-től a legtöbb szerelvény tartalék állományba került.]

|

Lezuhant egy második világháborús veterán

Tegnap délután lezuhant a dániai (karupi) nemzetközi repülőnapon egy Harward típusú második világháborús repülőgép. A gépek gyakorlórepülésre szálltak fel, amikor a kísérőgép kis sebességű forduló után dugóhúzóba esett, és a pilóta az alacsony magasság és az erős szél miatt már nem tudta kivenni belőle. Mindkét pilóta meghalt, a gép teljesen kiégett.

|

Debütált a Neuron Le Bourget-ban

Az idei Paris Air Show keretein belül került sor a Neuron UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle, harci UAV) 1:1 méretarányú modelljének bemutatására. A francia Dassault vezetésével jelenleg 6 európai ország dolgozik a projecten. A prototípus első repülésére 2010 magasságában, a tervezési fázis befagyasztására pedig idén nyáron kerül sor. A Neuron az 1980-as évek óta az egyik legnagyobb európai project és lényegében ez lesz az első, nem amerikai lopakodó gép. A Dassault ugyanakkor hangsúlyozza, hogy nem gyártásra készül a modell. Elsődleges célja szinten tartani az európai hadipar mérnökeit, hogy mikor 2030 körül megkezdődik a Eurofighter és a Rafel leváltására szolgáló gép tervezése, ne adódjanak inkompetenciából adódó peoblémák.

A nagyjából Mirage 2000 méretű gépnek a következő dolgokat kell demonstrálnia: gazdaságos lopakodó képesség, látóhatáron túli biztonságos adatkapcsolat, hatékony irányítási rendszer. A tesztek során a kompozit alapú gépnek belső fegyverteréből kell majd preciziós fegyvereket célba juttatni. Felderítéshez szükséges szenzorok nem lesznek e gépbe integrálva, lévén a tervek szerint a moduláris kialakítású fegyvertérbe munició helyett érzékelők is elhelyezhetőek lesznek. Ennek megoldása egyébként az olasz Alenia feladata lesz a saját Sky-X UAV-jukra alapozva. [Neuron koncept nagyobb kép ]

|

J-13: a kínai F-22?

Kína új vadászgépe igyekszik megközelíteni az idén szolgálatba lépő F-22 teljesítményét. Persze utolérni esélyük sincs, de impresszív az a fejlődés, amin a kínai hadiparral együtt a repölőgépiparuk átment. Az egyszerűen csak J13-nak nevezett gép most tart a prototípus megépítését megelőző szélcsatorna tesztek fázisában. A gép a Kína által megvásárolt, kifejlesztett vagy ellopott technológiákat ötvözi majd. Mivel 100%-ban saját gyártású alkatrészekből fog felépülni – a meghajtásról pl. 2 db, saját fejelsztésű WS10A hajtómű gondoskodik majd – szolgálatba állására még legalább egy évtizedet várni kell.

Mint említve lett, elég valószínűtlen, hogy az F-22 nyomába érjen, de szépen tükrözi, a kínai repülőgépipar színvonalát és, hogy Kína milyen ütemmel szűkíti a közte és az USA haditechnikája közti rést.

|

Washington kész rakétaelhárító rendszer eladásáról tárgyalni Indiával

Stephen Rademaker helyettes fegyverkezési államtitkár tegnapi nyilatkozata szerint kormánya kész rakétavédelmi rendszer eladásáról tárgyalni Indiával, ám annak elöbb gondoskodni kell a fejlett technológiák exportjának kontrollálásáról.

"Készek vagyunk Indiával rakétavédelmi rendszerröl tárgyalni. A rakátavédelem nagyon költséges. Így nem valószínű, hogy India könnyedén beleugrik …"

Rademaker elégedettségét fejezte ki az indiai parlamentnek a közelmúltban hozott, a fejlett technológiák exportjának ellenőrzéséről szóló törvénykezésével kapcsolatban, ám hozzátette, hogy a betartásra vonatkozó intézkedéseken van a hangsúly. Washington nagy erőkkel igyekszik magához édesgetni Indiát: az idén megkezdett stratégiai tárgyalások keretein belül katonai és gazdasági együttműködést ajánlott fel. [fejlett technológiák, civil atomenergia, vadászgép ajánlat, stb.]

Washington nyilván szeretne a térségben egy komoly szövetségest és ennek érdekében mindent meg is tesz. Ám könnyű dolguk nem lesz, lévén India múltbéli és jelenlegi ellenségeikkel is jó viszonyban van. Az oroszokkal való jó kapcsolat a mai napig fennáll, és Iránnal is szoros kapcsolatokat tart fent Új Delhi. Fegyvereit ezidáig tradicionálisan Oroszország, Anglia illetve Franciaország szolgáltatta, ám az utóbbi időben kacsingatnak az amerikai haditechnika felé is.

Meglátjuk mi lesz… érzésem szerint a jövőben lesz még 1-2 igencsak kedvező ajánlata Washingtonnak.

|

Újabb szerencsés légibaleset az USA-ban

Megint egy városnéző helikopter zuhant a New York közepén átfolyó East Riverbe. A 6 vízbe esett embert sikeresen kimentették, szerencsére mindenki csak könnyebben sérült meg.
Úgy tűnik, ez a hét az amerikai szerencsés légibalesetek hete.
Tegnap egy Harrier típusú harcigép zuhant le Arizonában, fedélzetén 2 tonna fegyverrel, és 300 géppuskalőszerrel. A pilóta katapultált, a gép földnek csapódott és teljesen kiégett. A lőszerek nem robbantak fel, mert a Harrier gyakorlatra indult, és a – állítólag – gyakorlat előtt még nem élesítették a lőszereket. Habár a gép házak közé zuhant, csodával határos módon senki sem sérült meg.
Szerdán egy DC-3-as kényszerleszállt Floridában egy kisvároska utcáján, senki sem sérült meg. A hibát egy elrepedt üzemanyagcső okozta, amitől a gép egyik motorja kigyulladt.
Kedden egy városnéző helikopter zuhant bele szintén a New York-i East Riverbe. A helyszíntől 50 méterre pedig a katasztrófavédelem különleges egységei épp ilyen balesetekre gyakoroltak, így a 6 utast és pilótát percek alatt kimentették. A balesetnek egy súlyos sérültje volt.

Hát, ezekhez még annyit fűznék hozzá,hogy egy héten négy baleset, az nem szokásos. És a hétnek még koránt sincs vége… :)

|

Ultimátum és ajánlat Észak-Koreának

Dél-Korea kész tetemes gazdasági segítséget adni Észak-Koreának, ha az lemond atomprogramjáról – mondta a dél-koreai újraegyesítési miniszter a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság vezetőjének.

Ez a mondat akkor hangzott el, amikor Kim Jong, Észak-Korea tejhatalmú ura újabb gazdasági segítséget kért éhező országának a Phenjanba látogató déli újraegyesítési minisztertől. (Ez idáig sikerült is, hiszen egy hónapja kaptak 2000 tonna műtrágyát. Azt, hogy éhínség lenne, azt hivatalosan tagadják, bár a műholdfelvételek, és a sikeres disszidálók vallomásai is ezt támasztják alá.)

Ez a lépés (mármint az ultimátum) – szerintem – katonailag indokolt, hiszen atomfegyver birtoklása potenciális veszélyt jelent a Földre nézve, viszont emberileg hülyeség volt, mert Phenjan valószínűleg nem lesz hajlandó lemondani atomprogramjáról, és ezért még sok ártatlan észak-koreai fog éhen halni.

Kim Jong azt is elmondta még, hogy Phenjan hajlandó visszatérni a hatoldalú atomtárgyalásokhoz, de csak akkor, ha Washington egyenlő félként kezeli az észak-koreai küldöttséget. Tudniillik a tárgyalások azért szakadtak meg, mert az USA kormánya ellenséges magatartást tanúsított Észak-Koreával szemben.
(Egyébként a hatoldalú tárgyalások résztvevői a következő országok: a két Korea, Japán, Kína, az Egyesült Államok és Oroszország. A tárnyalások témája a félsziget atommentessé tétele. Ha a tárgyalások sikerrel járnak, akkor Észak-Korea visszalép az atomsorompó egyezménybe, és ellenőrző vizsgálatokat engedélyez a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség számára.)

|

Airbus: hülyeség a rakétavédelem a 380-asra

"Hülyeség" Ennyi volt John Leahy az Airbus egyik igazgatójának a válasza azon amerikai törekvésre, hogy az óriásgépet rakátaelhárító rendszerrel szereljék fel. Leahy hozzátette, ha a 380-as kapna ilyet, a többi gépnek is kéne.

Az Airbus A380-as föld-levegő rakéták elleni védelme a republikánus John Mica képviselőtöl, a Képviselők Házának (?) repülésügyi alcsoportjának vezetőjétől származik, aki azon az állásponton van, hogy az A380-as ellenállhatatlan célpontja lesz a terroristáknak. Arra kérte az amerikai civil légügyi szervezeteket, hogy követeljék meg a védelmi berendezés meglétét a szupergépen.

A 840 utas szállítására képes óriás első útjára 2006 végén kerül sor.

|

Fegyverraktár Paul Schaffernél

A Chilében élő német náci szektavezérnél hatalmas mennyiségű régi fegyvert találtak. A vizsgálatokat a chilei hatóság kezdeményezte, a visszaélések, és a telep körül eltűnt (főleg zsidó) emberek miatt. Az egész kis kolóniát átkutatták, és végül a három hatalmas konténert, – amiben a fegyverek és iratok voltak – a föld alá temetve találták meg. A konténerekben többek között föld-levegő rakéták, M-16-os gépfegyverek, pisztolyok, rakétavetők, gránátok és hatalmas mennyiségű lőszer került elő.

Bővebb anyag Schafferről, mindenkinek ajánlom: Katt ide