|

F-15 Eagle és egyéb állatságok

A korábban már szó esett az F-15 Eagle vadászgépről, ami annak csapásmérő képességével foglalkozott. Mára ez repülőgép gyakorlatilag fogalommá vált, és a neve, a „Sas” ismerősen cseng talán még a laikusoknak is. De hogyan is kapta nevét? Ma ránézve kézenfekvőnek látszik, hogy a hatalmas csúcsvadászgép egy nagy és decens kinézetű ragadozó madárról kapja nevét, ami ráadásul az Egyesült Államok címer állata is. Minden klappol ahhoz, hogy ezt a nevet viselje egy vasmadár is.

De hogyan is kapják a nevüket a repülőgépek? Már, ha egyáltalán van nekik…

Azok számára, akik inkább a hangoskönyveket és animációt kedvelik a cikk anyaga videón, narrálva is elérhető.


Az F-15-nél anno ötletpályázat volt, amire számtalan elsőre jól hangzó név érkezett, amiket aztán végül mégis ejtettek. Érdemes ránézni ezekre, mert sajátos indoklás húzódott meg a „miért ne” érvelés oldalán. A vadászgép számára választott névtől a fő elvárás az volt, hogy ütős és mély benyomást tegyen. Mai szóhasználattal élve legyen cool és badass.

És hogy milyen nevek merültek fel?

Voodoo II. Ezt a nevet azért utasították el, mert az akkor már koros és elavult F-101 Voodoo is ezt a nevet viselte, de az F-15 tervezett hadrendbe állításkor még bőven repülték volna. A ’70-es években Amerikában leginkább Nemzeti Gárda repülte, illetve az RF-104C felderítő változatát is még használta a Légierő.

Fiend, jelentése ördög. Az elutasítás indoka, hogy ez egy kiváló rövidítésből származó név is lehetne, csak a többség nem jönne rá, hogy a név milyen rövidítést takar. Ebben igaza lehet a dokumentum szerzőjének, mert én sem jöttem rá arra, hogy ez mit takarhat…

Holloman AFB F-4 Phantom II ,

Phantom III. A név kiváló lett volna, de az indoklás ugyanaz volt, mint a Voodoo estében, az F-4 Phantom II bőven hadrendben állt volna még az amerikai fegyveres erőknél is, nemhogy az exportált változatai. A ’70-es években az A-10 Thunderbolt II és a 2000-es években az F-35 Lightning II esetében ilyen utódlási probléma nem állt fenn.

Demon. Ez a név is kellően ütős volt, csak sajnos a Haditengerészetnél a nem túl sikeres F3H típusjelzésű vadászgéppel forrt egybe. Mondjuk, hogy ez a Légierőt miért érdekelte az furcsa. Bár marketinges szemmel nézve érthető, ha valaki nem szeretné, hogy az új csúcsterméke kapcsán bárki egy nem túl sikeressel párosítsa fejben össze annak nevét.

Banshee. A Demon vadászgépnél felmerült okokból utasították el. Mondjuk úgy, hogy a Haditengerészet vadászgépei az ’50-es évek átmeneti időszakában nem voltak túl sikeresek… A név amúgy az ír mitológiában megtalálható túlvilági lényt fed.

Goblin. Ez a név nem váltott ki azonnali elutasítást, csak a DeHavilland cég egy hajtóműve viselte ezt a nevet. Érdekes módon a B-36 interkontinentális bombázóhoz tervezett, kisméretű, kísérleti parazita vadászgépét nevezték így, az XF-85-öst. Ahhoz passzolt is, hiszen az egy rendkívül kisméretű gép lett volna, ami elég rút is volt, ahogy a fantázia világban létező lény is. Ehhez képest az F-15 nem volt se nem kicsi, se nem rút. A Goblinoz képest a többség valószínűleg csodaszép vonalvezetésűnek tartja. Az elutasítás okai között ezek tényezők nem szerepeltek, ezek csak az én észrevételeim.

Ghost, vagyis szellem. Itt is csak a Goblinnál említett okot hozták fel, ezt is egy DeHavilland által gyártott hajtómű használta.

Satan vagyis Sátán. A véleményezés szerint pompás név, az F-4 vadászgépnél is a nagy többség erre voksolt. Csak éppen James Smith McDonnell, a cég alapítója és vezetője megvétózta, mondván, „nem az angyalok oldalán állni az elfogadhatatlan”. Így ez is kizúgott, immáron másodjára is…

???????????????????????????????????? ,

Falcon, vagyis sólyom. Itt is elég érdekes, mondhatni helyenként vicces vélemények születtek. Első körben a Hughes által gyártott AIM-4 Falcon rakéta miatt utasították vissza. Ez a légiharc rakéta még a kőkorszaki AIM-9B Sidewindernél is használhatatlanabbnak bizonyult, legalábbis vadászgépek ellen.

A következő kifogás, hogy egy olcsó Ford autómárka is ezt a nevet kapta, bóvlihoz meg hát ne akarunk már hasonlítani no…

A harmadik érvelés az, ami aztán tényleg muris, hogy azért nem jó, mert egy középszerű francia repülőgép neve. Aha…

A Dassault cég akkori első business jetje, a Falcon 20-as viselte ezt a nevet. Ami annyira volt csak középszerű, hogy több, mint 20 évig gyártották és majd 600 darabot adtak el belőle. De már 1971-ben, a dokumentum születésekor is sikeres termék volt. A Falcon család mind a mai napig létezik és fogalom a business jet kategóriában. Így nézve elég nagy melléfogás volt ez a komment, vagy inkább csak „picit” nagyképű. Az odáig rendben, hogy akkor is létezett már a Gulfstream cég hasonló kategóriás gépe, csak darabszámban jóval szerényebb eladást ért el…

Amúgy mi az, ami ennél is viccesebb? Miután az F-15-nél a Falcon nevet kikukázták a mellette futó, kicsit később induló Könnyűvadász Programból születő F-16 típus nevet mi lett? Fighting Falcon. Ok, hogy elé bigyesztettek még egy szót, de hát akkor is…

Az már csak tényleg hab a tortán, hogy hiába a Falcon az F-16 hivatalos neve, a pilóta közösség és lényegében szinte minden érintett csak Vipernak, vagyis Viperának hívja a vadászgépet. Ennek oka gép kinézetében keresendő, a kabin közelében kiszélesedő kinézete hasonlít egy Vipera fejére. Meg hát valljuk be, a viperafélék között is szántalan halálos méreggel bíró ragadozó található és azok is fürgék, mint aminek az F-16-ost tervezték.

De nem ez volt az egyetlen vicces névadási kanyar az Amerikai Légierő történetében. Az F-111 típuscsaládnak a Légierő hivatalosan soha nem adott nevet, ezért 1983-84 táján úgy gondolták, hogy ideje lenne ezt hiányosságot orvosolni.

Szóval végeztek egy felmérést a személyzet tagjai között, hogy hogyan kéne nevezni a Légierő legnagyobb, legpotensebb csapásmérő gépét. Lehengerlő többséggel az Aardvark név, magyarul földi malac győzött. A választott név egyértelműen az állat és a repülőgép hosszú orrának hasonlóságán alapult, no meg a gép földközelben repült, ahol az állat szaglászik orrával.

A Légierő vezetése viszont hallani sem akart arról, hogy egy ilyen állatról nevezze el a  vadászbombázót, mert miféle szerzet az…? Se nem harcias, se nem szép. Ezért simán eltemette csak az egész kérdést. Érdekes módon, amikor 1997-ben kivonták a gépeket a szolgálatból, akkor a dokumentumokban már ez a név szerepelt hivatalosan is. Amikor nagyjából mindenki így hívta már úgy legalább 15 éve, ha nem régebb óta…  A névadási hercehurcával kapcsolatosan egy, a típuson repülő pilóta csak annyit mondott, hogy senki ne tegyen fel olyan kérdést, amire olyan választ kaphat, ami nem tetszik neki…

Amúgy nem ez volt az egyetlen félresikerült névadási folyamat a történelem során. Egy sarkkutató hajó névadásakor is a szavazás kabaréba fulladt, de Magyarországon is volt hasonló történet, amikor a Megyeri-hídnak kerestek nevet. Az, hogy egyes repülőgépek milyen becenevet kaptak, arról talán majd máskor… ;)