|

JAS-39 Gripen & MiG-29 – Gondolatok a honvédelemről – 2020-as kiadás

JAS-39 Gripen & MiG-29 – gyakran felmerülő kérdések, avagy szüksége van-e az országnak légierőre? A dokumentum igyekszik az általában felmerülő kérdésekre választ adni és eloszlatni bizonyos téveszméket.

A cikk nem más, mint a korábbi Gripen FAQ kibővített, immáron 6. változata, mely azonban alaposan túlmutat az eredeti művön – innen is a cím változása. Az utolsó frissítés dátumát a szokott módon a bejegyzés tartalmazza, az írás végén is megtalálható.

A JAS-39 Gripen & MiG-29 – Gondolatok a honvédelemről 2020-as kiadása:

Fórum hozzászólások

  • arbalest
    Aranysas oldaláról van.
    Hármat találgathatsz.
    Fogalmam sincs. Hany dollarba kerul percenkent a fenntartasa? :D
  • Allesmor Obranna
    Idétlen egy táblázat, mert valóban nincsenek megadva a dimenziók. Elviekben a darabszámok vannak összevetve, de az se stimmel.
    A 800 db aktív MiG-29 az, ahol én is éreztem, hogy nem kerek a táblázat.
  • arbalest
    10+ éves videó.
    A képesség papíron jó, de az F-15 gép CAP idejét nézve kb. vállalhatatlanul drága.
    Lényegében egy vadászgép repórába kerülő rakéta indítóállásod van.
    Ami olyan 25-40 ezer dollár/óra.

    0/24 CAP esetén ez napi 720-800 ezer USD és - 1db gép más célra, amire jó lenne.
    Ehhez képest filléres az, hogy akkor + 1 antenna mast group és +1 rakéta indító állvány...
  • rudi
    Ha csak ennyi kommunikáció lenne a csapatok és a vezérkar között akkor nem lenne értelme a SIGINT nek.
    De mint látjuk a valóságban van értelme, sőt mindenki stratégiai képességként tekint rá.

    Szerintem messze nem ennyi kommunikáció kell ahhoz hogy kilőjenek egy ATACMS rakétát.


    ...meg a radaroké meg a parancsnoki kabiné.

    A parancsnoki kabinból jön a tűzparancs, a radarok meg felderítik a célt és MCG t adnak a rakétáknak.
    Lehet játszani a radarokkal hogy csak rövid időre kapcsol be egy-egy radar aztán fut, de ami épp üzemel az felderíthető és ezért támadható is. (igen, tudom hogy a támadó nem biztos hogy tudja hol vannak az indítók és ezért nehéz eldònteni hol van a stand-off távolság széle)

    Ez alapján érdekelne, hogy akkor mit gondolsz az airstrip üzemről, amiért egyesek annyira odavannak...
    Ennek fényében annak nulla értelme van, vagy inkább negatív imaginárius szám.

    Az airstrip nem nagyon mozog egy MLRS-hez vagy SRBM-hez képest.
    Elég feltűnő az nagy hatótávolságú radarnak, hogy egy gép mindig adott tájon süllyed le. Az airstrip ott lesz.

    Az airstrip üzem olyan, hogy ha van egy jól védett várad, akkor azt feladnád és beveszed magad az erdőbe csupaszon.
    Egy reptéren lehet betonfedezék - mintha te írtad volna, hogy 30000 PSI-os betonból is - légvédelem, drón védelem, amit akarsz. Ezt nem tudod n+1 helyen és airstripen.

    A széttelepülésnek semmi értelme, ha a te nézőpontodat veszem...
  • Úgylehet nem kéne nagyon rosszban lenni a Noevégokkal...
    Ezek az új Nammo fejlesztés ramjer rakéták elég ütősnek igérkeznek.
  • Csak egy kérdés...lehet légvédelmi topikban jobb helye volna,de...(a kép csak illusztráció):
    [​IMG]
    A térségünkben jelenleg használatos vadászgépek és légvédelmi radarokkal számolva mennyire kivitelezhető pl. vadászbombázó kötelékeket civil gépek "radar-jelébe álcázni"?...csak úgy... @molnibalage @Hpasp ?
  • arcas
    Csak egy kérdés...lehet légvédelmi topikban jobb helye volna,de...(a kép csak illusztráció):
    [​IMG]
    A térségünkben jelenleg használatos vadászgépek és légvédelmi radarokkal számolva mennyire kivitelezhető pl. vadászbombázó kötelékeket civil gépek "radar-jelébe álcázni"?...csak úgy... @molnibalage @Hpasp ?
    Ilyen kis távolság esetén nem vagyok meggyőzve afelől, hogy szétválasztható a cél.
    De háborús övezetben nem repül civil gép. Ha me igen, akkor szarjon sünt, aki megteszi ezt.

    Így nézve nem kivitelezhető, mert nincs mihez bújni. Aki meg ezt csinálná, az is szarjon sünt.
  • arcas
    Csak egy kérdés...lehet légvédelmi topikban jobb helye volna,de...(a kép csak illusztráció):
    [​IMG]
    A térségünkben jelenleg használatos vadászgépek és légvédelmi radarokkal számolva mennyire kivitelezhető pl. vadászbombázó kötelékeket civil gépek "radar-jelébe álcázni"?...csak úgy... @molnibalage @Hpasp ?
    molnibalage
    Ilyen kis távolság esetén nem vagyok meggyőzve afelől, hogy szétválasztható a cél.
    De háborús övezetben nem repül civil gép. Ha me igen, akkor szarjon sünt, aki megteszi ezt.

    Így nézve nem kivitelezhető, mert nincs mihez bújni. Aki meg ezt csinálná, az is szarjon sünt.
    Azért előfordulnak civil repülést kihasználó esetek, például amerikai RC-135-ös kémgépek rendszeresen repülnek malajziai civil transzponderrel kínai légtérben, illetve emlékeztek, 2018-ban a szíriai légvédelem elől egy IL-20-as mögé bújt egy izraeli F-16-os. Az IL ugyan orosz ELINT gép volt, rosszkor rossz helyen, 15 személlyel a fedélzetén leszálláshoz készülődött, de lehetett volna civil is, állítólag oktatják az IAF-ban ezt a taktikát. Szóval harci helyzetben a koszos civilek továbbra is csak addig számítanak amíg fel lehet őket valamire használni. Mint mindig.

  • arcas
    Csak egy kérdés...lehet légvédelmi topikban jobb helye volna,de...(a kép csak illusztráció):
    [​IMG]
    A térségünkben jelenleg használatos vadászgépek és légvédelmi radarokkal számolva mennyire kivitelezhető pl. vadászbombázó kötelékeket civil gépek "radar-jelébe álcázni"?...csak úgy... @molnibalage @Hpasp ?
    Modern doppler radaroknak nem probléma különválasztani a szoros kötelékben repülő gépeket. (sebességük alapján)
  • Hpasp
    Modern doppler radaroknak nem probléma különválasztani a szoros kötelékben repülő gépeket. (sebességük alapján)
    De ugyanannyival mennek. Ha szorosan mellé bújnak, pláne ha tudják merre van a radar és a nagyobb gép árnyékba húzódnak, gondolom át lehet verni.
  • Horizon
    De ugyanannyival mennek. Ha szorosan mellé bújnak, pláne ha tudják merre van a radar és a nagyobb gép árnyékba húzódnak, gondolom át lehet verni.
    Nem tudnak ugyanannyival menni. (hacsak éppen nem fix csőből tankolnak)
    Mindig vagy kicsit lassabban mennek, vagy kicsit gyorsabban.
    (egészen apró sebesség különbség doppler eltolódása is jól mérhető frekiben)
    Sz-300PMU-nál van külön opció a szoros kötelék egyes gépeinek elkülönítésére, és rakéta rávezetésére.
  • Hpasp
    Modern doppler radaroknak nem probléma különválasztani a szoros kötelékben repülő gépeket. (sebességük alapján)
    Horizon
    De ugyanannyival mennek.
    Én is valami ilyesmire gondoltam (0:35-től):
  • Horizon
    illetve emlékeztek, 2018-ban a szíriai légvédelem elől egy IL-20-as mögé bújt egy izraeli F-16-os.
    Nem.
    Az oroszok által prezentált adatok alapján sem ezt történt.
    https://forum.htka.hu/threads/sz-200-angara-vega-dubna-sa-5-gammon.373/page-3#post-490978

    A többi rész ezért az észrevételednek nem releváns.

    Hpasp
    Nem tudnak ugyanannyival menni. (hacsak éppen nem fix csőből tankolnak)
    Vagy kicsit lassabban mennek, vagy kicsit gyorsabban.
    (egészen apró sebesség különbség doppler eltolódása is jól mérhető)
    Sz-300PMU-nál van külön opció a szoros kötelék egyes gépeinek elkülönítésére, és rakéta rávezetésére.
    Ezt nem igazán vágom. Egymástól 4-5 méterre levő gépek 1-2-3 km/h-s eltéréseit is ki tudják mérni?

    A szoros kötelék az kb. azt jelenti, hogy harcászatilag értelmes közelségben levő.
    Az F-16C Block 25 is tudott ilyet, de ez tudtommal nem azt jelenti, hogy ez néhány méteres távolságot jelent....
  • molnibalage
    ...
    Ezt nem igazán vágom. Egymástól 4-5 méterre levő gépek 1-2-3 km/h-s eltéréseit is ki tudják mérni?

    A szoros kötelék az kb. azt jelenti, hogy harcászatilag értelmes közelségben levő.
    Az F-16C Block 25 is tudott ilyet, de ez tudtommal nem azt jelenti, hogy ez néhány méteres távolságot jelent....
    Akkor leírom neked is utoljára.
    Ki. (pont ez a lényegük)
  • Horizon
    Köszi a videót, lemaradtam róla. Az lehetséges, a szíriaiak bénázásán kívül, hogy az S-200-as tűzvezető radarjának pontossága/nyaláb átmérője valójában lényegesen rosszabb mint hisszük? Ez is érthetővé tenné az oroszok ködösítését.
    Eredeti titkosítás alól feloldott anyagokból van...
    http://historykpvo.narod2.ru/

Ugrás a fórum topichoz