|

HTKA Hírhalom 2019. 8. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Tovább módosul a Tejas MkII-es verziójának koncepciója. A nemrég bemutatott modellen már „kacsaszárnyakkal” is rendelkezik a típus, ezzel bizonyos szögekből már meglehetősen hasonlít a Gripenre.

A 2 évtizedes csúszásban lévő program továbbra sem váltja be a hozzá fűzött reményeket, de ennek ellenére is meglepő, hogy a prototípus 2001-es szűzrepülése után 18 évvel, a második verzión ilyen drasztikus aerodinamikai módosítást eszközölnek.


Indiánál maradva az idei AeroIndia szakkiállításra időzített Lockheed Martin bejelentés alapján az Indiának kínált F-16-os immáron F-21-es megjelölés alatt kínálja az indiai Tata-val együttműködésben lévő amerikai vállalat.

Az olyan frázisok, mint „Different Inside and Out” (Különböző kívül-belül) és „To India, From India” (Indiának, Indiából) ellövése mellett a Lockheed Martin nem igen ecsetelte (a marketingfogáson felül) mi is indokolja a típusjelzés módosítását. Az amerikai vállalat az F-21-est F-22 és F-35 komponensekkel felvértezett megoldásként említette és egyes források szerint az eredeti sajtóanyagban az is szerepelt, hogy ugródeszka lehet India számára az F-35 program irányába.

Az F-21 kapcsán mindenesetre igen erősen ki van domborítva, hogy a helyben gyártandó gép nagyban erősítheti India és az Egyesült Államok közti együttműködést a fejlett technológiák terén.

A bejelentés illusztrálásához készített videóanyagban mutogatnak ezt-azt, de ezek egy része vagy már korábban tesztelt, vagy az Indiai ajánlatok kapcsán már régebben bejelentett fejlesztések. Ez alól talán az átalakított glass cockpit jelent szembetűnő kivételt.


Első alkalommal fog találkozni Japán haditengerészete a Csendes-óceánon a franciák repülőgép-hordozójával. Az élettartama felénél esedékes 18 hónapos felújítási, modernizálási munkálatok után 2018 szeptemberében szolgálatba visszaállt, nukleáris meghajtású Charles de Gaulle márciusban indul a Csendes-óceán irányába. Az 5 hónapos őrjáratra induló kötelékben a hordozón felül 3 romboló, 1 atom-tengeralattjáró és 1 ellátóhajó lesz megtalálható.

Az R91 Charles da Gaulle az idén februári FANAL 19 hadgyakorlaton:


A közelmúltban aktív státuszba lépett a Francia Haditengerészet 5. FREMM fregattja a D655 Bretagne.

Ismert lehet, hogy a franciák már egy hajóval előrébb járnának, viszont az egyik korábban elkészült FREMM-jük átadták Egyiptomnak utóbbiak 2 hajós, SOS megjelölésű rendelését gyorsítandó.


A Turkish Aerospace Industries február 22-én hivatalosan is megkapta a már 2017 októberében belengetett ATAK 2 harci-helikopterre szóló fejlesztéséről szóló megrendelést.


A Hornet géppark leváltását célzó finn HX programban többek között érdekelt a Boeing is, mely a Super Hornet Block III és a típus elektronikai zavarógép változatának kombinációjával versenyez. Az egyelőre csak az Egyesült Államok és Ausztrália által hadrendbe állított, de Japánt is érdeklő Growler megkapta a zöld lámpát Finnország esetében is egy esetleges Boeing győzelem esetén.

Az egyik Ausztrália új EA-18G-i közül |Forrás: RAAF

A finn haditengerészet modernizálását célzó, 1,2 milliárd Euróból gazdálkodó Squadron 2020 programban megépülő 4 korvett egy újabb eleme véglegesedett a védelmi minisztérium közelmúltbeli bejelentésével: az elvileg idén elkezdett építésű korvettek légvédelmi fegyverzetének a RIM-162 Evolved SeaSparrow Missile (ESSM) lett kiválasztva.

A Pohjanmaa hajóosztály egy látványterve.

A tervek szerint 2027-28-ig bezáróan elkészülő 4 új korvett a modernizált Hamina naszádokkal együtt alkotja majd a finn haditengerészet gerincét.