|

Bemutatkozott a Z-10K harcihelikopter exportváltozata

A kínai Zhuhai haditechnikai kiállítást nyomon követő olvasók előtt nem ismeretlen a típus, az alapul szolgáló minden időjárási viszonyok közepett bevethető, többfeladatú Z-10K rendszeresítésével számos pozitív változás figyelhető meg az export piacra szánt változaton.

Az AVIC helikopterekért felelős részlege, a CAIC (Changhe Aircraft Industries Corporation) a 2017-es Párizs Air Show-n mutatta be a Z-10ME prototípusát, a Z-10ME001 számú sorozatgyártásra érett példány már 2018. szeptemberében a levegőbe emelkedett.

Az aktív szolgálatban lévő Z-10K-hoz képest számos újítás figyelhető meg az új változaton, első körben megemlítve a hazai fejlesztésű rakéta indításra figyelmeztető rendszert (MAWS) és a radar besugárzásjelzőt (RWR). A programozható védelmi eszköz képes automatikus ellentevékenység indítására a törzs két oldalán elhelyezett 6×4 töltetet tartalmazó indítóegységből.

A Z-10K-hoz képest további eltérés a hajtómű fúvókák felfelé történő eltérítése, mely az infravörös kisugárzást hivatott csökkenteni. A hajtóműveket szűrővel látták el (IPS – inlet particle separators), hogy megakadályozzák a homok, por és a hajtómű érzékeny részeire veszélyt jelentő szennyeződések égéstérbe jutását, növelve ezzel annak élettartamát és megőrizve teljesítményét.

A nem túl éles képen egy Z-10 van felszerelve páncéllemezekkel. A hírben szereplő helikopterrel ellentétben itt a WZ-9 hajtóművet látták el extra védelemmel. Forrás: tiananmenstremendousachievements.wordpress.com ,

A kiállítás keretében nem mulasztották el megemlíteni, hogy a helikopter a könnyű, de erős grafén alapú páncéllemezekkel ellátható, ami a kiállított példányon is megfigyelhető volt a MAWS érzékelők körül, valamint a törzs oldalán a pilótafülke alatt.

(További, jó minőségű képek a Z-10ME-ről a kapcsolódó fórumban találhatóak.)

Fórum hozzászólások

  • Kínában egy lopakodó helikopter jön létre

    A fórumon a sinodefenceforum.com arról számolt be, hogy a kínai repülőgépgyártó vállalat egyik legmagasabb rangú alkalmazottja az AVIC-nek néhány évvel ezelőtt nyilatkozatot tett arról, hogy egy "nehéz, titkos támadó helikopter" kifejlesztése folyamatban van.

    Várható, hogy a Zhuhaiban (novemberben) megjelenő (rendszeres) kiállításon a projektről szóló információk megjelennek. Egy 2015-ös cikkben azt feltételezték, hogy az új helikopter 2020-ban lép működésbe, egy másik forrás nehezen jelezte, hogy 2018-ban és 2019-ben a kínai helikopteripar számára vízválasztó lenne. A kommentárok úgy vélik, hogy mindezek szilárd jelek, hogy hamarosan megjelenik egy új kínai harci helikopter.

    Basszus ezek hamar lépnek mindenen! a Z-10 és a Z-19-ből már lassan 400 db van .És már jön is az új harci heli.
  • Nagyon CG-nek néz ki az a kép. Nem tudom eldönteni, hogy már megvan, vagy ilyesmire tervezik az esetleges exportváltozatot.

    Roni
    Basszus ezek hamar lépnek mindenen! a Z-10 és a Z-19-ből már lassan 400 db van .És már jön is az új harci heli.
    Már vagy 10 éve nagyon lógott a levegőbe ez a bődületes fejlődés. Kb. akkortól kezdtem el jobban figyelemmel kísérni a kínai fejlesztéseket.
  • https://vpk.name/news/230630_grafenovyii_z10_bronya_prochnee_v_100_raz.html

    A helikopterek páncélvédelmében azonban Kína jelentős előrelépést tett, mi pedig az ilyen rendkívül tartós anyag, mint a grafén technológiáinak mestere. Ez a technológia - összetett grafén - biztosítja a Z-10 helikopter magas szintű védelmet az európai tigris katonai helikopter felett.

    A grafén egy nanoanyag - a nagy fajlagosságú atomok monostruktúrája, ez a "legvékonyabb a világon" anyag, amelynek egyenlő vastagsága meghaladja az acélt. A grafén alkalmazható könnyű alumínium mátrixok hozzáadására, amelyek rendkívüli erővel bírnak.
  • Grafént elég nehéz előállítani. Nem is tudom mennyi Kína éves graféntermelése de megvan jó pár tonna. Szóval elméletileg igaz is lehet a dolog.
  • Mackensen
    Grafént elég nehéz előállítani. Nem is tudom mennyi Kína éves graféntermelése de megvan jó pár tonna. Szóval elméletileg igaz is lehet a dolog.
    A grafént rendkivül nehéz megmunkálni. A világon mindenki ezzel küszködik. Én kétlem, hogy Kína olyan hatalmas előrelépést tett volna ez ügyben.
  • Az egészen kis átmérőjű faroklégcsavar valószínű relatíve nagy fordulaton forog, a lapátok végei is csapottak, az oldalviszonyuk relatíve kicsi.
    Érdemes összevetni a Mi-28-aséval, ami lassabb fordulatú és "karcsúbb" lapátokkal vanellátva, vagy az AH-64-esével, amelynél a faroklégcsavar valahol a kínai és az orosz közt van.
    Talán az lehet a ráció, hogy így kisebb a lengés, kisebb a vibráció.
    De hülye egy rím ez...
  • Allesmor Obranna
    Az egészen kis átmérőjű faroklégcsavar valószínű relatíve nagy fordulaton forog, a lapátok végei is csapottak, az oldalviszonyuk relatíve kicsi.
    Érdemes összevetni a Mi-28-aséval, ami lassabb fordulatú és "karcsúbb" lapátokkal vanellátva, vagy az AH-64-esével, amelynél a faroklégcsavar valahol a kínai és az orosz közt van.
    Talán az lehet a ráció, hogy így kisebb a lengés, kisebb a vibráció.
    De hülye egy rím ez...
    Nem pont a faroklégcsavar felelő a zaj nagy részéért? Ráadásul ha kicsi, akkor még jobban? Jó hangos lenne ez a heli?
  • beta
    Nem pont a faroklégcsavar felelő a zaj nagy részéért? Ráadásul ha kicsi, akkor még jobban? Jó hangos lenne ez a heli?
    Az X-alakú faroklégcsavarok nagy titka, hogy kisebb a zajuk, mint a hagyományos lapátelrendezésűeké. Az egymást követő lapátok kioltják egymás zaját. Legalábbis erősen csökkentik.
    Az ilyen gépeknek inkább morgó-berregő hangja van amit főleg a forgószárny zaja ad. És alacsonyabb hangnyomással.
  • Allesmor Obranna
    Az X-alakú faroklégcsavarok nagy titka, hogy kisebb a zajuk, mint a hagyományos lapátelrendezésűeké. Az egymást követő lapátok kioltják egymás zaját. Legalábbis erősen csökkentik.
    Az ilyen gépeknek inkább morgó-berregő hangja van amit főleg a forgószárny zaja ad. És alacsonyabb hangnyomással.
    Mi a hátrányuk? A harci helikoptereken kívül (már amelyiknek van), azt hiszem, egyedül a Mi-38-as kapott X faroklégcsavart. Pl az UH-60-asoknak is 4 ágú a faroklégcsavarjuk, mégis hagyományos elrendezésű.
  • beta
    Vegyünk ilyet, hátha olcsón adják :)
    Egyébként én komolyan megfontolandónak tartom az ötletet! Szerintem ez egy jó gép lehetne ár/érték arányban.
  • ghostface
    Egyébként én komolyan megfontolandónak tartom az ötletet! Szerintem ez egy jó gép lehetne ár/érték arányban.
    Van olyan újságíró, aki szerint a HM kínai harci helikopterek beszerzésen is gondolkodik.... (bár az is lehet hogy csak ő gondolja így, a többi újságíró meg tőle "tudja")

    Azért elég durva fordulat, hogy 5 év alatt az "univerzális AW139 méretű" helikopter koncepciótól, az egységes nemzeti helikopterflottán át, eljutottak addig, hogy a 3-4 (?) különböző típus akar rendszeresíteni a Honvédség. És közben még az orosz típusokat is felújíttatta.

    Egyébként a csodafegyver H-145M HForce-max mellé szükség van még harci helikopterre?

Ugrás a fórum topichoz