|

Bemutatkozott a Z-10K harcihelikopter exportváltozata

A kínai Zhuhai haditechnikai kiállítást nyomon követő olvasók előtt nem ismeretlen a típus, az alapul szolgáló minden időjárási viszonyok közepett bevethető, többfeladatú Z-10K rendszeresítésével számos pozitív változás figyelhető meg az export piacra szánt változaton.

Az AVIC helikopterekért felelős részlege, a CAIC (Changhe Aircraft Industries Corporation) a 2017-es Párizs Air Show-n mutatta be a Z-10ME prototípusát, a Z-10ME001 számú sorozatgyártásra érett példány már 2018. szeptemberében a levegőbe emelkedett.

Az aktív szolgálatban lévő Z-10K-hoz képest számos újítás figyelhető meg az új változaton, első körben megemlítve a hazai fejlesztésű rakéta indításra figyelmeztető rendszert (MAWS) és a radar besugárzásjelzőt (RWR). A programozható védelmi eszköz képes automatikus ellentevékenység indítására a törzs két oldalán elhelyezett 6×4 töltetet tartalmazó indítóegységből.

A Z-10K-hoz képest további eltérés a hajtómű fúvókák felfelé történő eltérítése, mely az infravörös kisugárzást hivatott csökkenteni. A hajtóműveket szűrővel látták el (IPS – inlet particle separators), hogy megakadályozzák a homok, por és a hajtómű érzékeny részeire veszélyt jelentő szennyeződések égéstérbe jutását, növelve ezzel annak élettartamát és megőrizve teljesítményét.

A nem túl éles képen egy Z-10 van felszerelve páncéllemezekkel. A hírben szereplő helikopterrel ellentétben itt a WZ-9 hajtóművet látták el extra védelemmel. Forrás: tiananmenstremendousachievements.wordpress.com ,

A kiállítás keretében nem mulasztották el megemlíteni, hogy a helikopter a könnyű, de erős grafén alapú páncéllemezekkel ellátható, ami a kiállított példányon is megfigyelhető volt a MAWS érzékelők körül, valamint a törzs oldalán a pilótafülke alatt.

(További, jó minőségű képek a Z-10ME-ről a kapcsolódó fórumban találhatóak.)

Fórum hozzászólások

  • https://vpk.name/news/230630_grafenovyii_z10_bronya_prochnee_v_100_raz.html

    A helikopterek páncélvédelmében azonban Kína jelentős előrelépést tett, mi pedig az ilyen rendkívül tartós anyag, mint a grafén technológiáinak mestere. Ez a technológia - összetett grafén - biztosítja a Z-10 helikopter magas szintű védelmet az európai tigris katonai helikopter felett.

    A grafén egy nanoanyag - a nagy fajlagosságú atomok monostruktúrája, ez a "legvékonyabb a világon" anyag, amelynek egyenlő vastagsága meghaladja az acélt. A grafén alkalmazható könnyű alumínium mátrixok hozzáadására, amelyek rendkívüli erővel bírnak.
  • Grafént elég nehéz előállítani. Nem is tudom mennyi Kína éves graféntermelése de megvan jó pár tonna. Szóval elméletileg igaz is lehet a dolog.
  • Mackensen
    Grafént elég nehéz előállítani. Nem is tudom mennyi Kína éves graféntermelése de megvan jó pár tonna. Szóval elméletileg igaz is lehet a dolog.
    A grafént rendkivül nehéz megmunkálni. A világon mindenki ezzel küszködik. Én kétlem, hogy Kína olyan hatalmas előrelépést tett volna ez ügyben.
  • Az egészen kis átmérőjű faroklégcsavar valószínű relatíve nagy fordulaton forog, a lapátok végei is csapottak, az oldalviszonyuk relatíve kicsi.
    Érdemes összevetni a Mi-28-aséval, ami lassabb fordulatú és "karcsúbb" lapátokkal vanellátva, vagy az AH-64-esével, amelynél a faroklégcsavar valahol a kínai és az orosz közt van.
    Talán az lehet a ráció, hogy így kisebb a lengés, kisebb a vibráció.
    De hülye egy rím ez...
  • Allesmor Obranna
    Az egészen kis átmérőjű faroklégcsavar valószínű relatíve nagy fordulaton forog, a lapátok végei is csapottak, az oldalviszonyuk relatíve kicsi.
    Érdemes összevetni a Mi-28-aséval, ami lassabb fordulatú és "karcsúbb" lapátokkal vanellátva, vagy az AH-64-esével, amelynél a faroklégcsavar valahol a kínai és az orosz közt van.
    Talán az lehet a ráció, hogy így kisebb a lengés, kisebb a vibráció.
    De hülye egy rím ez...
    Nem pont a faroklégcsavar felelő a zaj nagy részéért? Ráadásul ha kicsi, akkor még jobban? Jó hangos lenne ez a heli?
  • beta
    Nem pont a faroklégcsavar felelő a zaj nagy részéért? Ráadásul ha kicsi, akkor még jobban? Jó hangos lenne ez a heli?
    Az X-alakú faroklégcsavarok nagy titka, hogy kisebb a zajuk, mint a hagyományos lapátelrendezésűeké. Az egymást követő lapátok kioltják egymás zaját. Legalábbis erősen csökkentik.
    Az ilyen gépeknek inkább morgó-berregő hangja van amit főleg a forgószárny zaja ad. És alacsonyabb hangnyomással.
  • Allesmor Obranna
    Az X-alakú faroklégcsavarok nagy titka, hogy kisebb a zajuk, mint a hagyományos lapátelrendezésűeké. Az egymást követő lapátok kioltják egymás zaját. Legalábbis erősen csökkentik.
    Az ilyen gépeknek inkább morgó-berregő hangja van amit főleg a forgószárny zaja ad. És alacsonyabb hangnyomással.
    Mi a hátrányuk? A harci helikoptereken kívül (már amelyiknek van), azt hiszem, egyedül a Mi-38-as kapott X faroklégcsavart. Pl az UH-60-asoknak is 4 ágú a faroklégcsavarjuk, mégis hagyományos elrendezésű.
  • beta
    Vegyünk ilyet, hátha olcsón adják :)
    Egyébként én komolyan megfontolandónak tartom az ötletet! Szerintem ez egy jó gép lehetne ár/érték arányban.
  • ghostface
    Egyébként én komolyan megfontolandónak tartom az ötletet! Szerintem ez egy jó gép lehetne ár/érték arányban.
    Van olyan újságíró, aki szerint a HM kínai harci helikopterek beszerzésen is gondolkodik.... (bár az is lehet hogy csak ő gondolja így, a többi újságíró meg tőle "tudja")

    Azért elég durva fordulat, hogy 5 év alatt az "univerzális AW139 méretű" helikopter koncepciótól, az egységes nemzeti helikopterflottán át, eljutottak addig, hogy a 3-4 (?) különböző típus akar rendszeresíteni a Honvédség. És közben még az orosz típusokat is felújíttatta.

    Egyébként a csodafegyver H-145M HForce-max mellé szükség van még harci helikopterre?
  • Mackensen
    Ez már a grefén páncélos változat.
    [​IMG]
    Alakul ez is, nekem egyre jobban tetszik. Kicsit olyan hatása van, mint ha egy Tigert (az agyon fikázott EH-665-öt, nem csíkos nagy cicát) szteroidon tartottak volna, és vérrel itatnának pár hónapig.
  • Terminator
    Egyébként a csodafegyver H-145M HForce-max mellé szükség van még harci helikopterre?
    A csodafegyver H-145M nem harci helikopter.
    Hogy szükség van e harci helikopterre? Attól függ, hogy mi a feladat? Ha a jövőben olyan fenyegetést tartunk reálisnak, ahol több irányból kell szárazföldi csapatainknak páncélos ékekkel harcolni, őket megállítani/felőrölni, akkor egyértelműen szerintem egy korszerű harci helikopter erre az optimális megoldás.
    Nagy mozgékonyságú ATGM platform, ami szemben egy vadászgéppel bárhová kitelepülhet és üzemelhet.


    Modern szenzorokkal és fegyverzettel, jó elektronikai védelemmel ellátva potens eszközök, én nem temetném őket. Hogy topiknál is maradjunk, a Z-10 nekünk több lenne mint elég.
  • zsolti
    Alakul ez is, nekem egyre jobban tetszik. Kicsit olyan hatása van, mint ha egy Tigert (az agyon fikázott EH-665-öt, nem csíkos nagy cicát) szteroidon tartottak volna, és vérrel itatnának pár hónapig.
    Nekem a T129 jut eszembe róla.

Ugrás a fórum topichoz