|

HTT – A világ legjobb vadászgépe

Az online sajtóban napi hírek vagy érdekességek címén a tech rovatokban számtalanszor jelennek meg haditechnikai témájú írások, akár a hidegháborús idők érdekességeiről, vagy éppen futó haditechnikai programokról és tervekről.

A haditechnikával kapcsolatos ismeretterjesztés dicséretes dolog, azonban alapvető probléma, hogy a megjelenő írások számottevő hányada jellemzően igen pontatlan, sőt, akár teljességgel értelmezhetetlen kijelentéseket is tartalmaznak annak köszönhetően, hogy az angol és magyar nyelvű (szak)kifejezésekkel nincsenek tisztában a szerzők.

Saját, erősen tematikus oldalunk – több mint egy évtizeddel ezelőtti létrehozásakor – a célkitűzések egyike volt a haditechnikai alapismeretek és érdekességek minél szélesebb körhöz történő eljuttatása, kapcsolódó mítoszok és tévedések oszlatása, a mindenkori lehetőségeinkhez mérten legpontosabb információk közzététele. Erre nézve kontraproduktívnak tartjuk más hazai, ismertebb és olvasottabb online sajtóban és blogokon megjelent haditechnikai írások pontatlanságokat tartalmazó szeletét.

Ez a cikk egy állandónak szánt rovat / cikksorozat (HTT – Haditechnikai Tévedések) második tagja, amely más hazai, ismertebb és olvasottabb online sajtóban, adott esetben blogokban megjelent haditechnikai írásokra fókuszál javítva azok tévedéseit, és adott esetben további magyarázatokat fűz azokhoz, hogy a hír és/vagy cikk jelentéstartalma értelmezhető legyen. A cikkekben csak rövidített és egyszerűbb magyarázatok kapnak helyet, a bővebb és mélyebb háttér információk és a téma kifejtése a már korábban megjelent írásokra hivatkozással történik meg.

A rovat nem titkolt célkitűzése, afféle kérés, kezdeményezés más online felületeken haditechnikai témákban is publikáló, a téma iránt így nyilvánvalóan érdeklődő újságírók és bloggerek felé, hogy törekedjünk a közös cél elérésére, azaz a haditechnikai témákban is minél pontosabb tartalmak előállítására.

A cikksorozat második témája az F-35 vadászgépről megjelent rövid, összehasonlító írás, az index blog.hu felületén
https://pervenimus.blog.hu/2018/09/30/a_vilag_legjobb_vadaszgepe

Frissítés: 2018.10.08.-án, javaslatok alapján több pontban frissítve lett a fenti, ezen cikk apropóját adó blog bejegyzés.


Időközben frissítették? Jelezd nekünk, hogy mi is jelezhessük itt.


A problémás részek idézve az eredeti blog bejegyzésből:

„Az élvonalban amerikai, orosz, francia és brit gyártmányú gépek is akadnak.”

Brit gyártású vadászgép a cikkben felsoroltak között nincs, az Eurofighter Typhoon vadászgép közös európai fejlesztésű. Az utolsó, teljesen angol fejlesztésű és gyártású vadászgép még bőven a hidegháború ’50-es éveire tehető English Electric Lightning típus volt. A későbbi szuperszonikus Jaguar és Tornado vadászbombázók már közös angol-francia, illetve angol-német-olasz programok voltak. Az utolsó tisztán angol tervezésű sugárhajtású és (nagyon elméleti szinten) harcba is bevethető gép az BEA Hawk iskolagép a ’70-es évekből.

„Aztán világszerte elismerésnek örvend a szintén ötödik generációs, 2005-ben hadrendbe állított F-22 (Raptor) amerikai vadászgép, mely végsebességével (1,5 mach, 2000 km/h, ami a hangsebesség több, mint másfélszerese) és komoly színvonalú fegyverzetével már 10 éve sorolódik a vadászgép-gyártás élvonalába. (Hozzátéve, hogy végsebesség terén ma már akadnak gyorsabbak is.)”

Az F-22 Raptor csúcssebessége nagyjából M2,0, de ennél többet nemigen tudni, bizalmas adat, csak becslések vannak, gyakorlati szempontból ennél nagyobb sebességnek nincs jelentősége, mert harcászati szempontból lényegében kihasználhatatlan, csak elméleti szinten kihasználható ekkora sebesség.

Az M1,5 csúcssebesség mellé állított 2000 km/h érték borzalmasan pontatlan. Az F-22 (és más vadászgépek is) csak közepes (~5 km), vagy még nagyobb magasságban képes elérni ezt a sebességet, reális hatósugár mellett. Az M1,5 kb. 1620 km/h sebességnek felel 10 km magasan1, amely igen messze (10 km+) esik a blogon közölt értéktől.

Az F-22 ráadásul utánégető nélkül képes szupercirkálásra 10 km vagy azt meghaladó magasságban, más szóval gyorsítás után tartja a kb. M1,7 sebességet a gép tömegétől és az adott légköri viszonyoktól függően. Értelmezhető mennyiségű fegyverzettel ekkora sebesség közelébe kerülni vagy azt tartani egyetlen más típus sem képes az igen különleges MiG-25 és MiG-31-et leszámítva, de azok nem klasszikus légifölény-vadászgépek.

Az Eurofighter Typhoon fegyverzet nélkül a legendák szerint képes M1,4-re, de erről semmiféle bizonyítékot nem mutattak még be a nyilvánosság számára. Jelentősége amúgy nincs, mert harcászati szempontból lényegtelen. A Raptor a fenti sebességre teljes légiharc-fegyverzettel és alacsony észlelhető (stealth) módon képes értelmezhető hatósugár mellett.2

F-15 és F-22 sebesség-magasság repülési teljesítmény görbe maximál utánégető teljesítményen.3 ,

„Harmadikként vetélkedhet a »legjobb vadászgép« címért az oroszok évek óta bevált vadászgép-típusa, a Szuhoj Szu-35. A NATO nevén: Flanker -ként emlegetett, 4. generációs típus sokak szerint a Raptorral azonos harcértékű, főleg a manőverező képessége és a “rádiózavaró rendszere” terén (bár tűzerőben elmarad tőle). Végül akad még három amerikai egy francia és egy kínai típus, melyek említést érdemelnek, ha az élvonalbeli gépeket vizsgáljuk; ezek az amerikai F-16, F-18, F/A-18 Hornet, a francia Dassault Rafale és a kínai J-20. A világ legnagyobb hadseregei ezekből a típusokból is rengeteget tartanak hadrendben.”

A Flanker néven hívás az nem „emlegetés”. Az USA és a NATO is fenntart egy (majdnem teljesen) logikus kódrendszert a szovjet-orosz fegyverrendszerek azonosítására. Ez az egységes jelzés-, illetve jelölésrendszer a rádiókommunikációt és az azonosítást segíti. Az USA csak típusmegjelölést használt, angol rövidítésből és sorszámozásból álló rendszert hozott létre. A NATO-kód minden egyes szovjet (és kínai) repülőgép-kategóriához vagy fegyverfajtához hozzárendelt egy kezdőbetűt, ez alapján adtak kódnevet mindennek. Ma már többnyire ismertek az szovjet-orosz megnevezések is4. A Flanker az eredeti Szu-27Sz megjelenésekor született, de mivel a Szuhoj vadászgépének számtalan alváltozata került sorozatgyártásba, ezért a Flanker megnevezés kiegészült, így a Szu-35-ös a Flanker-E jelölést kapta.

A 4. generációs – vagy legyen akár 4++ generációs5 – vadászgépek nem alacsony észlelhetőségűek (stealth kialakítás), ezért soha nem fognak azonos szintet képviselni az F-22 Raptorral, mert a külső függesztésű fegyverzet miatt azok radarkeresztmetszete6 és repülési teljesítmény a függesztmények légellenállása miatt messze elmarad az 5. generációs amerikai vadászgéptől. A Raptor belső fegyvertere és eltérő aerodinamikai alakítása miatt teljesen más szintet képvisel minden korábbi vadászgéppel szemben annak páratlan gyorsulási, csúcssebesség- és stealth képességének kombinációjával, amit világszínvonalú harcászati elektronikával párosít.

A rádiózavaró-rendszer alatt a szerző az elektronikai zavaró / elektronikai hadviselési rendszereket érti. Erről publikus információ nem nagyon van, az orosz nagyotmondásra pedig nem szerencsés alapozni, illetve a terminológia pontosabb használatára is ügyelnie kellene a szerzőnek.

A tűzerőben elmaradás tett észrevétel is nehezen értelmezhető. A Szu-35 nagyobb mennyiségű és jobban variálható csapásmérő fegyverzet alkalmazására lesz majd képes – ahogy a gép fejlesztése befejeződik –, de a légiharc-fegyverzet terén a két gép azonosnak tekinthető mennyiségileg. A Szu-35 akár 12-14 db légiharc-rakétát is képes hordozni, de ennek a repülési teljesítményre és hatósugárra gyakorolt hatása miatt nincs túl nagy jelentősége, a kiegyensúlyozott képességeket hatósugár és manőverező képesség terén a 8-10 db rakétás javadalmazás biztosítja.(Hozzáteszem a mostanában bemutatott 8 darabnál légiharc rakéta hordozására képes F-15 továbbfejlesztésnek sincs túl sok értelme.)

A függeszthető fegyverzet számát csökkenti, hogy a Szu-35 elektronikai zavarórendszereinek egy része a szárnyak törővégén kap helyet, ezért az arra a helyre függeszthető kis hatótávolságú 1-1 db R-73 infravörös vezérlésű légiarc-rakétával csökken a mennyiség, amennyiben ezen a téren az elérhető maximális képességet akarják biztosítani. Az F-22 légiharc-rakéta javadalmazása stealth konfigurációban 6 db AIM-120C + 2 db AIM-9M vagy X változat. A Szu-35 esetében a realitás 8-10 db R-77 (RVV-AE) + 2 db R-73.

Csapásmérő fegyverzet terén az F-22 Raptor csak a GPS vezérlésű JDAM bomba családot és az GBU-39 SDB (esetleg az GBU-53 SDB II) bombák használatára képes akár belső, akár külső függesztéssel számolunk, mert lézeres célmegjelölő konténerrel7 nem rendelkezik, és belső fegyvertérben az elektrooptikai (TV/IR) vezérlésű fegyverekkel indítás előtti célbefogás nem lehetséges. Az F-22 az USAF no.1. vadászgépe, ezért csapásmérő képességének minősége másodlagos tényező. (Ennek ellenére első éles bevetésekor csak csapásmérő fegyverzetet használt, légi célok hiányában.)8

A vadászgépeket nem „hadseregek” hanem légierők tartják rendszerben, mert a II. világháborút követő időszakban – de számtalan országban azt megelőzően is – a légierő már önálló haderőnem volt. Az USA-ban a „Hadsereg” a US Army, a „Légierő” az UASF, amely 1947-ben alakult meg, amikor az USAAF kivált szervezetileg a Hadseregből. További tévedés ennél a résznél, hogy a kínai J-20 nincs hadrendben jelenleg. csak kis mennyiségben gyártott, előszériás gépek repülnek tesztelési célzattal, harcászati századoknál nem repül ez a típus.

„Bár érte kritika is – például Pierre Sprey részéről (F-16 társtervezője), aki szerint az “egyszerre vadászgép, csatarepülő és bombázó F-35 valójában egyik műfajban sem tökéletes” – ez a típus jelenti ma a vadászgép-gyártás csúcsszínvonalát. Érdemes tehát az F-35 -tel közelebbről is megismerkedni.”

Pierre Sprey soha nem volt társterezője az F-16-nak, az LFW program során a műszaki specifikációkat és az alapvető elvárásokat fogalmazta meg, de egyetlen csavart sem tervezett a gépen. Az F-35-re vonatkozó kommentjei olyan nevetségesek, hogy még arra sem pazarlom az időt, hogy megcáfoljam azokat, mert számtalan helyen megtették már – nem újságírók, hanem mérnökök – a legalapvetőbb aerodinamikai törvényszerűségeknek és tényeknek is ellentmondanak kijelentései. Ennek bővebb kifejtése a cikk terjedelmét messze meghaladja. (A később linkelt videók cáfolják állításait az aerodinamikáról.) Sprey a vele készített interjúkban egyébként semmiféle forrást nem ad mondanivalójára, csak dobálja be a vadabbnál vadabb kijelentéseket a teljes laikus újságírók számára.

A Sprey által leginkább kedvelt F-16 könnyű vadászgépnek készült, ehhez képest karrierje nagy részét csapásmérőként élte le, és pontosan olyan többfunkciós svájci bicska lett belőle utólag faragva, mint az

F-35-öt alapból tervezték. Érdekes módon a fenti „ami egyszerre jó, semmire sem jó” megközelítést nem alkalmazza az F-16-ra, míg interjúiban folyamatos pocskondiázza az F-35-öst.

Az F-16 továbbfejlesztésének viszont ára volt: különféle konténerek használatával és a gép folyamatos tömegnövekedésével érték ezt el a célt. A gép tömegnövekedésével és a függesztmények légellenállásával a nagyobb teljesítményű hajtóművel rendelkező változatok nem érték el az F-16A Block 1 által képviselt repülési teljesítményt, attól kismértékben, de elmaradtak.

Az már csak hab a tortán, hogy maga a gép főkonstruktőre, Harry J. Hillaker9 jelentette ki mosolyogva az F-16 sikere után sok évvel, hogy ha tudta volna, mire használják majd az F-16-ost, máshogy tervezte volna meg. Az F-16-os típust a nagyobb tömegű csapásmérő fegyverzet nagyobb arányú miatti hordozása miatt élete során végigkísérték az utólagos szerkezeti megerősítések, amik a gép tömegnövekedésével jártak.

„Az F-35 a lopakodó és felderítő hadviselés jelenlegi legjobbja… az F-35 a hatékonyság, túlélés és alkalmazkodóképesség legjobb kombinációját hozta a vadászgép-gyártás történetébe.”

Ez a kijelentés nehezen értelmezhető és félreérthető. Az F-35 valóban páratlan lehetőségekkel bír az AESA radar, a DAS10 szenzorrendszer, az EOTS, illetve a digitális adatkapcsolat miatt a célfelderítés és légi helyzetképalkotás, illetve a vizuális célazonosítás terén , de nem felderítő repülőgép, a szóhasználat emiatt nem szerencsés. A „felderítő repülőgép” és felderítő képesség terminológia egészen más képességeket takar, lásd a forrásban/lábjegyzetben11.

„Hadrendbe állítás: 2016 augusztus 2.”

A blogon szereplő hadrendbe állítási dátum csak egyetlen változatára vonatozik (F-35A), annak értelmezése is amolyan marketing / PR módon történik, mert a gép teljes képességeit messze nem érte még el. A szenzorfúzió nem tökéletes, ahogy a fegyverzet integrációja sem – a szoftver nincs teljesen kész. A F-35-ös jelenleg csak néhány csapásmérő fegyvertípus használatára képes olyan környezetben, ahol a rá leselkedő veszélyek minimálisak. Tömören: Irak és Afganisztán feletti, alacsony intenzitású konfliktusban bevethetőek, de egy nagy és hagyományos konfliktusban még 2018-ban sem lehetne használni azokat, vagy csak alig néhány gépet.

Az USMC (Tengerészgyalogsága) csak azért erőltette a még korábbi (2015) papíron a hadrendbe állítást, mert az erősen korosodó AV-8 Harrier flotta kirepülhető élettartama a végéhez közeledett. A Harrier flotta hadrendben tartása annyira nehézkes, hogy 2011-ben a hadrendből kivont brit változatokat vásárolták meg, hogy a saját flottájukat kisegítsék.12

Sajnos mára a hadrendbe állítás fogalma (IOC, inital operational capability) teljesen elkoptatott lett. A ’70-es években ez a pillanat azt jelentette, amikor az első harcászati század korlátozás nélkül bevethető lett. Például az F-15A Eagle 1976. januári dátuma az 1. Harcászati Vadászezred (1st TFW, Langley AFV Virgina) 27. vadászszázadának (27th TFS) hadrafoghatóságát jelentette, korlátozás nélkül légiharc feladatkörben. A Rafale és Eurofighter is akkor kapták meg ezt a titulust, amikor lényegében csak kis hatótávolságú infravörös légiharc-rakéták és a gépágyú használatára voltak képesek.

(Valahol szomorú látni, hogy az USA is ide süllyedt mentalitásban: így igazolják a programra költött pénzeket, hogy papíron jobban nézzen ki a helyzet.)

„Típusok: A, B, C variánsok, melyek közül az “A” hagyományos fel és leszállással, az amerikai légierő számára készül, a “B” a brit és amerikai tengerészgyalogságnak van szánva, helyből felszálló képességgel, a “C” pedig repülőgép hordozókra van kifejlesztve (szintén hagyományos fel és leszállással).”

A „B” változat a USMC (Amerikai Tengerészgyalogság) igényei alapján született, de az F-35B-t a Royal Navy (vagyis a Királyi Haditengerészet) és a Royal Air Force (Királyi Légierő) állítja szolgálatba, a Royal Marines (Királyi Tengerészgyalogság) nem, annak soha nem is volt önálló légiereje. A RAF-nál a legendás „Gátrobbantó” 617. század13 már megkezdte a gépek átvételét, a Royal Navy állományából a 809 Naval Air Squadron fogja a gépeket elsőnek hadrendbe állítani.

„A gyártás helyszíne: Fort Worth, Texas, USA”

Az F-35 részegységeit számtalan helyen gyártják, összeszerelő üzem Amerikán kívül Európában is található, pl. Olaszországban, Cameriben, ahonnan kész repülőgép is gördült ki már14. (Final Assembly and Check Out facility).

„Legyártott mennyiség: a 2016 -os évben 41 db, 2017 -ben 66 db, 2018 -ban pedig (eddig) 193 db készült el, így összesen jelenleg (2018 őszén) 300 db F-35 -ös van szolgálatban. Az elkészültek közül 197 db “A” típusú, 75 db a “B” 28 db pedig a “C” variánsba tartozik. Az előállítás tempója növekedni fog, 2023 -tól az amerikaiak már évi 160 db -ot terveznek legyártani„

Az átadott F-35-ös gépekről a linken15 lehet naprakész adatokat találni. A kritika megírásának pillanatában 377 db gépet szállítottak le, de eddig hadrendben – a már fent említett módon – csak az USA-ban van, de az USA számára leszállított gépek mennyisége csak 287 darab. A leszállított gépek közül azonban kb. 200 db jelenlegi állapotában soha nem lesz hadrafogható, csak kiképzésre és gyakorlásra alkalmas16. Ezen példányokat azért gyártották le ebben a konfigurációban, mert a gyártás megkezdésére kötbéres szerződése volt a Lockheed Martin cégnek a vevővel szemben. A linkelt cikkben felvetett probléma az, hogy ha a későbbi normál üzemű sorozatgyártást nem kívánják lassítani, akkor a korábban gyártott gépek átépítésére nincs mód.

A fenti összefoglaló lényege, hogy hiába van „szolgálatban” és legyártva a fent említett mennyiség, a szolgálat nem jelent teljes képességű szolgálatot.

„Előállítási költség: az “A” típus 89 millió dolláros áron, a “C” típus 108 millió dolláros költséggel, a “B” pedig 116 millióért gördül le a gyártószalagról. Ugyanakkor a Pentagon a későbbiekre átlagosan 80 milliós darabonkénti bekerülési költséget céloz meg (az elkövetkező évtizedekben legyártandó, több mint 3 ezer F-35 esetében). Az F-35 projekt, a világ legnagyobb szabású és legdrágább haderő-fejlesztési programja, hiszen az elkövetkező években (a további Pentagon megrendelésekkel együtt) 391 milliárd dollárra kerekedik a Lightning II. budget.”

Fix gyártási költségek közlésének sok értelme nincs, mert az szériáról szériára változik (csökken), ahogy növekszik a gyártás üteme. Az F-35A esetén a Lot 11-et követő szériákra célozták meg a 80-85 millió közötti árat17. A program még mindig nem érte el a teljes tervezett gyártási kapacitást, emiatt további árcsökkenés várható a program felfutásával.

A „C” és „B” változatok ára esetén nemigen lehet az „A” változat árszínvonalát realizálni, mert azok lényegesen kisebb mennyiségben kerülnek majd legyártásra, ezen felül a típusazonosság a tervekkel ellentétben a várnál alacsonyabb lett, ami kisebb szériás egyedi elemek gyártását követeli meg.

„Egyéb műszaki adatok: hossz: 15,4 m, fesztáv: 10,6 m, magasság: 4,6 m, üres tömeg: 10 125 kg, hajtómű: Pratt & Whitney JSF-119-611 utánégetős, kétáramú, gázturbinás sugárhajtómű, hatósugár: 1080 km. Ha a fő rivális Szu-35 -tel vetjük össze, annak hossza: 22,2 m, fesztávja: 15,16 m, magassága: 6,36 m, üres tömege: 18 400 kg (vagyis az orosz gép sokkal nagyobb). Az F-35 méretében inkább a MIG-29 -es vadászgéphez hasonlit.”

Az F-35A üres tömege 29 300 font (13 290 kg) az F-35B tömege 32 300 font (14 650 kg), az F-35C tömege 34 800 font (15 785 kg).

Az F-35 három eltérő változatán az F135 hajtómű család három eltérő van beépítve, az F119-es hajtómű az F-22 Raptor erőforrása. A bejegyzésben említett F119-PW-611 hajtómű az X-35 technológiai demonstrátor erőforrása, de nem a széria F-35-ös gépeké.

Az F-35A-ban pont az a „mulatságos”, hogy a kb. 8,5 tonnás üres tömeggel rendelkező F-16C-t egy kvázi 13 tonnás gép váltja le, amely már alulról közelíti a kéthajtóműves F-15E Strike Eagle tömegét.

„Kritika: magas előállítási költség (egyelőre), lopakodó képesség tökéletlensége, közepes aerodinamikai mutatók”

A magas előállítási költség igen relatív fogalom, mihez képest és milyen műszaki tartalommal? Összevetve az európai gyártású vadászgépekkel, amelyek beszerzési csomagból visszaszámolt fajlagos ára egyes esetekben meghaladta a 100 milló dollárt, az F-35A nyers 80 milliós darabára még egész baráti.

Még igen jóindulatúan nézve, a beszerzési csomagok egyes tételeit becsülve és lehúzva azok teljes árából az derül ki, hogy nagyjából 80 millió USD áron kínálták az utóbbi 10 évben a Rafale és Eurofighter vadászgépeket. Ez utóbbi típusból ráadásul csak a T3A és T3B változatok tekinthetőek valóban többfeladatúnak, amik képesek precíziós csapásmérésre és SEAD18 feladatkör betöltésére.

Amíg az F-35 a világ talán legkorszerűbb AESA19 eleven működő radarjával rendelkezik, addig az Eurofigther ma már ódivatúnak tekinthető mechanikus legyezésű radarral bír. A DAS szenzorrendszer teljesen egyedi és a más gépeken számára több millió dollárost extra tételt jelentő lézeres célmegjelölő konténer is az F-35A-ba integrált elem.

A cikkben szereplő kritika, mely szerint az F-35 közepes aerodinamikai mutatókkal rendelkezik, nem állja meg a helyét, ennek több bizonyítéka is van. az F-35 olyan manőverekre is képes, amire csak a tolóerő-vektorált orosz típusok, lásd a lent linkelt videókon. A kis sebességű manővereknél a maximális állásszög20 korlátozása +/-70 fok volt a teszek során, amit az átlagos pilóták képességeihez igazítva és a biztonság felé elmozdulva 55 fokra korlátoztak le. Ezzel még mindig toronymagasan vezet minden más típus előtt. A hadrendben álló 4. generációs gépek esetén ez a limit jellemzően 26-28 fok táján van. Ez alól csak a Hornet és Super Hornet térnek el jelentősen felfelé, különösen az utóbbi, ahol ez 40-45 fok körüli érték. A 4. generációs gépeknél ezek függesztmény nélkül értékek, fegyverzetet hordozva módosulhatnak. Ezzel szemben az F-35 esetén, ameddig a fegyverzet hordozása csak belső térben történik, a korlát változatlan.

A gép manőverező képességének ismertetése is hiányos a cikkben, az aerodinamikai mutatók emlegetése erre a képességre próbál láthatólag utalni. A vadászgépek teljesítménye a következő fő tényezőktől függ, amelyek a manőverező képesség, tehát manőverező légiharc alapját képezik:

  • a repülőgép tömege és légellenállása,
  • repülési magasság,
  • repülési sebesség,
  • rendelkezésre álló tolóerő (magasság és sebességfüggő),
  • maximális engedélyezett/ lehetséges túlterhelés nagysága,
  • maximális állásszög,
  • az adott repülőgép sajátos aerodinamikai jellemzői.

Összefoglalva, a manőverező képesség, a repülőgép, sebesség-, magasság- és irányváltoztatásra való képessége, tetszőleges kombinációban. Ezen a téren sincs szégyenkezni valója az F-35A-nak. Bár a gépek még mindig bizonyos korlátozásokkal repülnek, és a maximálisan engedélyezhető túlterhelés csak 7,5G a tervezett 9G helyett, már így is olyan bemutatókat repül, amit az F-16C. Abszolút teljesítményben eléri annak képessége „demo”, vagyis fegyverzet nélküli és kis tüzelőanyag kapacitással.

A maximális forduló szögsebesség, vízszintes gyorsulás és emelkedő képességben F-16C szinten van – ezt várták el tőle, nem az F-22 teljesítményét –, nagy állásszögű manőverek végrehajtása közben egészen más dimenzióban van az F-16-hoz képest, de még a Super Hornetet is felülmúlja (ez utóbbi a US Navy fő típusa ma.)
Néhány videó az F-35 által előadott kis sebességű manőverekből és a leggyorsabb fordulót bemutató repülésről.

A harcászati kivetülése ezeknek az alap paramétereknek az, hogy míg az F-35 összes változata a fegyverzetet stealth konfigurációban, belső térben hordozza, és a gépek felülete és légellenállási tényezője változatlan marad, addig a 4. generációs gépek teljesítményét ezek erősen lerontják. Ráadásul azonos tömegű fegyverzet hordozása még azonos légellenállás mellett is jobban rontja az F-16C teljesítményét az F-35A-hoz képest, mert annak tömege kisebb, tehát a relatív tömegnövekedés sokkal nagyobb.

Röviden, ha egy nehezebb gép repülési teljesítménye azonos egy könnyebbével „demo” (fegyvertelen) állapotban, akkor a nagyobb gép többet őriz meg erejéből, ha fegyverzetet is hordoz.

(Tegyük fel, hogy van két azonos teljesítményű autó, csak az egyik 1 tonnás, a másik 2 tonnás. Ha mindkettőbe beleül 200 kg-nyi ember, akkor a nehezebb autó teljesítménye csökken kevésbé.)

Nagyjából ezek fent korrigált részek legfőbb hiányosságai és tévedési a blog bejegyzésnek. A kritika megírásának pillanatában 12 ezer feletti látogatásnál járt a blog, tehát számtalan ember olvasta és kaphatott igen pontatlan és félrevezető információkat a témával kapcsolatban.

Nem szégyen hibázni, senki sem tévedhetetlen, azonban a cikk megszületésének erőteljes lendületet adott az, ahogy a szerző reagált az írásával kapcsolatos kritikákra. A blog gazdájának többen is jelezték a HTKA közösségéből, hogy pontatlanságok vannak a megjelent tartalomban, az erre adott reakció azonban nem volt pozitív, a kommentek cenzúrázása történt meg. Ez pontosan az a hozzáállás, amit részünkről nem tartunk méltónak a blogolás műfajához, de semmilyen nyilvánosan megjelenő írással kapcsolatban sem, főleg úgy, hogy a blog semmiféle forrást nem ad meg egyetlen állítására sem.

Az bejegyzés végén található link gyűjtemények nagyrészt csak arra példák, hogy mit nem szabadna ajánlani senkinek. Régi, soha nem frissített oldalak még az Internet kőkorszakából, semmitmondó rövid tartalmak, amiket a blog gazdája nem megfelelően értelmezett.


Köszönet Mészáros Gabriellának a stilisztikai észrevételekért.


Források

  1. http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalculator.html Itt számolható Mach szám és magasság megadásával, True Airspeed adja meg a keresett értéket. A különféle sebességek definiálása 736. oldalon. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/
  2. https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/104506/f-22-raptor/,
    https://fas.org/man/dod-101/sys/ac/docs/n19990721_991378.htm, http://www.weeklystandard.com/michael-goldfarb/f-22-supercruise-revealed
  3. http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=230032&sid=66b960bd9fb67e351d49824b1c546468#p230032
  4. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 10. oldaltól bővebben kifejtve a nevezéktan metódusa.
  5. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 693. oldaltól bővebben kifejtve a generációs besorolás.
  6. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 227. oldaltól részletesebben a radarkeresztmetszetről és a stealth képességről.
  7. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 643. oldaltól bővebben a konténerekről.
  8. https://foxtrotalpha.jalopnik.com/the-f-22-raptor-finally-bloodies-its-talons-in-attack-o-1637984159
  9. http://www.codeonemagazine.com/article.html?item_id=37
  10. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 179. oldaltól bővebben a rendszer képességeinek bemutatása.
  11. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 52. oldaltól bővebben a felderítő gépek képességei és típusai.
  12. https://www.bbc.com/news/uk-15876745
  13. http://www.thedambusters.org.uk/chastise_index.html
  14. https://theaviationist.com/2018/06/16/work-on-the-first-european-built-f-35-for-the-netherlands-starts-at-cameri-faco-in-italy/
  15. http://www.f-16.net/aircraft-database/F-35/
  16. https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a28685/f-35s-unfit-for-combat/
  17. https://www.reuters.com/article/us-britain-airshow-f35/exclusive-lockheed-f-35-jet-price-falls-6-percent-to-below-90-million-sources-idUSKBN1K50D3
  18. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 86. oldaltól.
  19. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 97. oldal aljától.
  20. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 728. oldaltól.

Fórum hozzászólások

  • dudi
    Mi az,hogy alternatív tény?Olyan nincs.A tény az nem nézőpont kérdése vagy bármi másé.
    • Pontatlanul beszélt brit vadászgépről. Olyan nincs a cikkben.
    • Mach szám és sebesség nem passzolt. Ez FIZIKA. Az én időmben még középsulis tananyag is volt.
    • Az F-22 maximális sebessége nem passzolt, a szupercirkálás alatti sebességet adott meg.
    • Szu-35 tűzerő összehasonlítás, mennyiségi szempontból pontatlan volt.
    • A RM-nek soha nem volt önálló légiereje tudtommal, ehhez képest ezt jelölte meg, mint üzemeltetőt.
    • Az összes F-35-nek rosszul adta meg a tömegét.
    • Az összes F-35-nek rosszul adta meg a hajtómű típusát.
    • Rosszul adta meg Pierre Sprey szerepét.
    Nem sorolom tovább, sok van. Ezek csak a legalapvetőbb TÉNYSZERŰ tévedések voltak, nem vélemény, ahol a "a "szerintem" kijelentésnek még esetleg helye van, ha alá is támasztja azt valamivel.

    A legvégén még odahányta a „Kritika: magas előállítási költség (egyelőre), lopakodó képesség tökéletlensége, közepes aerodinamikai mutatók” mondatot, ami vélemény, csak semmivel nem támasztotta alá, ahogy egyetlen korábbi állítását sem, de tényszerű tévedés is részben, pl. a három tengely körüli kormányozhatóság AoA limitjén. A korábban gyenge aerodinamikai mutató kijelentés is nettó hülyeség pontosan az ellenkezőjére példa a gép. Lásd korábbi Allesmor kommentet rudival.

    Felőlem a pörkölt főzés kapcsán is írhatott volna hülyeséget, csak azt nem javítottam volna ki, mert annyira nem szívügyem a konyha, még ha főzök is, de attól igenis felmegy a vérnyomásom, ha n+-ik meg nem értett zseni nekiáll akkora marhaságokkal teliböfögni a netet - ezt nem lehet szebben mondani - ahol egy 5 sec-es keresés megmutatja, hogy mekkora marhaságokat ír. Mindent, amit valahol látott beborított egy maszlagba. Látszik, hogy fogalma nem volt arról miről ír. Eszem a nagy értelmiségi szívét, aki ennyire értelmes, ezt még megfejelte a cenzúrázással.

    Ez szerinted az értelmiségi blog, amit a móttója állít? Sírjak, röhögjek vagy hányjak?

    Mi lenne a véleményed, ha valaki nekiállna okoskodni gyalogsági harcászat terén úgy, hogy láthatólag a bakancsot nem tudja a bakától megkülönböztetni és még te lennél a helikopter...?

    Igazából megint csak azért érzem, hogy csak azért állsz bele te is teli talppal a hülyeségbe, mert én írtam meg és nem mondjuk Allesmor...
  • Allesmor Obranna
    Kedvenc kommentjeim:

    "...Korrekt, közérthető, érdekes poszt. Nem viszi túlzásba a technikai részeket, de elég adatot közöl ahhoz, hogy felkeltse a téma bővebb ismeretének igényét..."

    "...HTKA! Ismerem. ... Állandó okoskodások, felesleges precízkedés, faszirágiság, lovagolás apró-cseprő részleteken..."


    Ez a klasszikus sz*rból erénykovácsolás tipikus esete.

    "...Közlemény: 2018.10.08 -án reggel bizonyos pontosításokat hajtottunk végre posztunkban Molnár Balázs (molnibalage) javaslatára (HTKA). Ám nem minden javaslatát fogadtuk el és fenntartjuk továbbra is jogunkat arra, hogy a cikkben szereplő adatok saját forrásaink és információink alapján, változatlanok maradjanak. Az ügyet lezártnak tekintjük és azt javasoljuk a HTKA -nak, hogy feles energiáikat és lelkesedésüket inkább saját tartalmaik frissítésére fordítsák (nagyon rá fér az oldalra). :).."

    Igazán büszke ez a bloggazda a saját tudatlanságára. Ha jól értem, neki JOGA VAN ostobának lenni. Átolvastam a javított írását és még mindig benne maradt a Szu-27SzM fotója a Szu-35Sz helyett, illetve a hajtóműveknél se értette meg hogy a három külön variánsnak három külön hajtóműve van.
    Nem vagyok a HTKA szerkesztőségének tagja, de ez azért nem semmi nagyképűség, hogy pár, szakmai alázatot hírből se ismerő Y generációs kisgyerek megmondja, hogy egy szakmai fórumra mi fér rá és mi nem.
    Akkor a köbös bór-nitriddel bevont, tompa leszúrókéssel esztergált, rozsdáslánccal ékesített, tölgyfanyelű faszkorbács nyertese az ottani tisztelt bloggazda.

    Tipikus hisztikriszti, kaffog a tényekkel. Abban nincs semmi szégelynivaló, ha alulmaradsz egy nálad sokkal jobbal szemben és méltosággal viseled. De ezt így!?

    Az meg valahol megint elgondolkodtató, hogy a frissen regisztrált, ódivatú torony meg a spanja milyen vehemenciával esett neki itt széttúrni a dolgokat, ott meg megy a szercsilávcsi...

    Itt (Vaterland) hasonló szinten értenek a haditechnikai témához, cserébe magasabb szinten tolják a hülyeségeket, pl. F35 vs helikopter összecsapások, meg földháttérben repülō PAKFA 300km-rōl indít rakétákat a LOPAKODÔ-MÔDBA kapcsolt GenV amerikai gépekre. Az egész mondandót a lelōtt F117-es eset totális félremagyarázása hivatott alátámasztani.
  • molnibalage
    • Pontatlanul beszélt brit vadászgépről. Olyan nincs a cikkben.
    • Mach szám és sebesség nem passzolt. Ez FIZIKA. Az én időmben még középsulis tananyag is volt.
    • Az F-22 maximális sebessége nem passzolt, a szupercirkálás alatti sebességet adott meg.
    • Szu-35 tűzerő összehasonlítás, mennyiségi szempontból pontatlan volt.
    • A RM-nek soha nem volt önálló légiereje tudtommal, ehhez képest ezt jelölte meg, mint üzemeltetőt.
    • Az összes F-35-nek rosszul adta meg a tömegét.
    • Az összes F-35-nek rosszul adta meg a hajtómű típusát.
    • Rosszul adta meg Pierre Sprey szerepét.
    Nem sorolom tovább, sok van. Ezek csak a legalapvetőbb TÉNYSZERŰ tévedések voltak, nem vélemény, ahol a "a "szerintem" kijelentésnek még esetleg helye van, ha alá is támasztja azt valamivel.

    A legvégén még odahányta a „Kritika: magas előállítási költség (egyelőre), lopakodó képesség tökéletlensége, közepes aerodinamikai mutatók” mondatot, ami vélemény, csak semmivel nem támasztotta alá, ahogy egyetlen korábbi állítását sem.

    Felőlem a pörkölt főzés kapcsán is írhatott volna hülyeséget, csak azt nem javítottam volna ki, mert annyira nem szívügyem a konyha, még ha főzök is, de attól igenis felmegy a vérnyomásom, ha n+-ik meg nem értett zseni nekiáll akkora marhaságokkal teliböfögni a netet - ezt nem lehet szebben mondani - ahol egy 5 sec-es keresés megmutatja, hogy mekkora marhaságokat ír. Mindent, amit valahol látott beborított egy maszlagba. Látszik, hogy fogalma nem volt arról miről ír. Eszem a nagy értelmiségi szívét, ami cenzúrázik is.

    Mi lenne a véleményed, ha valaki nekiállna okoskodni gyalogsági harcászat terén úgy, hogy láthatólag a bakancsot nem tudja a bakától megkülönböztetni és még te lennél a helikopter...?

    Igazából megint csak azért érzem, hogy csak azért állsz bele te is teli talppal a hülyeségbe, mert én írtam meg és nem mondjuk Allesmor...
    Nem értem,hohy monek akarsz annak okosságt átadni akiknek nyilvánvalóan nincs erre igényük?Elpazarolt idő nem is érdekli őket.
  • dudi
    Mi az,hogy alternatív tény?Olyan nincs.A tény az nem nézőpont kérdése vagy bármi másé.
    Debizony. Vannak alternatív tények, ahogy van legalább 57 gender, és a fizikai törvényei csak "társadalmi konstrukciók".
    Üdv abban a korban, amikor olyanok lehetnek táplálkozási szakértők, akiket másfél évtizede még a greenpeace-esek visszadobtak volna a tengerbe.
    Egy alternatív tény, hogy ne maradj példa nélkül a víz DNS-e.
  • dudi
    Ha valakinek van igénye akkor 1 óra guglis hadditechnikai keresgélés alatt kb 1000× fog belebotlani a HTKA-ba.Akinek meg csak el akar olvasni valami jólhangzót az olvasson olyat.Szerintem nem kell itt senkinek kereszteshadjáratot folytatni az ilyesmi ellen.
    Igen, ebben van igazság. Annyi történt csupán, hogy kijavítottam lendületből pár tévedést, majd előzetes moderálás alapján kitiltottak.
    Ez nekem különös volt, olyannyira, hogy az ilyenkor teljes terjedelmében bevethető molnibalage-t rájuk állítottam :)
    Neki meg nem kellett kétszer mondani.

    De ezen túlmenőleg, az tény, hogy a HTKA-n több, valósabb és velősebb információ terjed, mint ezen a dolgokat csakazért is másképp tudó gyerekblogon.
    Ahogy az is, hogy mindenki azt olvas és azt hisz, amit akar.
  • dudi
    Ha valakinek van igénye akkor 1 óra guglis hadditechnikai keresgélés alatt kb 1000× fog belebotlani a HTKA-ba.Akinek meg csak el akar olvasni valami jólhangzót az olvasson olyat.Szerintem nem kell itt senkinek kereszteshadjáratot folytatni az ilyesmi ellen.
    Akkor miért látom én azt, hogy akit érdekel mégsem talál ide...? Szokták mondani, hogy a negatív reklám is reklám. Most kapott az oldal azért némi hírverést. Talán ezek után leesik majd többeknek, hogy mi a komolyan vehető oldal és mi az, ami nem.,

    Allesmor Obranna
    Igen, ebben van igazság. Annyi történt csupán, hogy kijavítottam lendületből pár tévedést, majd előzetes moderálás alapján kitiltottak.
    Ez nekem különös volt, olyannyira, hogy az ilyenkor teljes terjedelmében bevethető molnibalage-t rájuk állítottam :)
    Neki meg nem kellett kétszer mondani.

    De ezen túlmenőleg, az tény, hogy a HTKA-n több, valósabb és velősebb információ terjed, mint ezen a dolgokat csakazért is másképp tudó gyerekblogon.
    Ahogy az is, hogy mindenki azt olvas és azt hisz, amit akar.
    Hadrafoghatóság közel 100%. :)

    Azért valahol elképesztő, hogy egyesek szerint a bloggazda úgy látszik igazi tévedhetetlen polihisztor - mert úgy tűnik mindenhez ért pszihológiától kezdve biztpolig, a katonai repüléstől, a szociológáián át politikáig - az nem tűnik fel, hogy akkor valahol félremegy és csak azt hiszi, hogy ért ezekhez?
  • molnibalage
    Az külön muris, hogy "saját adataink és információinak alapján". Aha. És mik azok...?
    A "saját adataink és információinak alapján" az az, hogy módjukban állt kipróbálni egyet, méréseket végezni rajta, ill. a tesztidő rövidsége miatt utólag megsaccoljanak pár értéket ill. nem publikus kinai forrásokból kitartó hirszerző munkával szerzett információ-morzsákból következtessenek bizonyos összefüggésekre. Na :cool::eek::D
  • molnibalage
    Akkor miért látom én azt, hogy akit érdekel mégsem talál ide...? Szokták mondani, hogy a negatív reklám is reklám. Most kapott az oldal azért némi hírverést. Talán ezek után leesik majd többeknek, hogy mi a komolyan vehető oldal és mi az, ami nem.,


    Hadrafoghatóság közel 100%. :)

    Azért valahol elképesztő, hogy egyesek szerint a bloggazda úgy látszik igazi tévedhetetlen polihisztor - mert úgy tűnik mindenhez ért pszihológiától kezdve biztpolig, a katonai repüléstől, a szociológáián át politikáig - az nem tűnik fel, hogy akkor valahol félremegy és csak azt hiszi, hogy ért ezekhez?
    Azért mert nem érdekli annyira a dolog.Tesóm meg tud különböztetni egy SZU-27-et egy MIG-29-től őt ennél jobban nem is érdekli.
  • dudi
    Azért mert nem érdekli annyira a dolog.Tesóm meg tud különböztetni egy SZU-27-et egy MIG-29-től őt ennél jobban nem is érdekli.
    Az igazság a kettő közt terül el.
    Vannk azok, akiket ez nem érdekel, de itt az a bánat, hogy a mindent tudó nagyokos kritikát el nem tűrve körömszakadtáig ragaszkodik egy most formálódó tévképzetéhez, melyet az internetnek hála széles körben propagál. Ami nem volna még önmagában baj, ha nem vennénk figyelembe az írástudó ember felelősségét, azaz a kontrol nélkül megfellebbezhetetlen kinyilatkozásait.

    Van ez a HTKA fórum, itt a haditechnikától kezdve a biztpolig mindenki megvitat mindent és mindenkit, oda-vissza, de az "információs eredő" végül jó közelítéssel korrelál a valósághoz.
    Ehhez viszont kellenek a felesleges okoskodások és precízkedések (ahogy az ominózus blog kommentelői panaszolták) és kellenek az oldalon időnként megjelenő minőségi cikkek is, ami viszont a HTKA szerkesztőinek itélőképességét minősíti.
    Nyilván dilettánséként az ember habitus szerint csak kettőt tehet. Vagy csendben marad és megpróbál tanulni, még ha az egymás időnkénti anyázása miatt ez elég nehéz is, vagy elkezd óbégatni és jogot formálni az önjelölt ostoba szerepéhez.
  • molnibalage
    Akkor miért látom én azt, hogy akit érdekel mégsem talál ide...? Szokták mondani, hogy a negatív reklám is reklám. Most kapott az oldal azért némi hírverést. Talán ezek után leesik majd többeknek, hogy mi a komolyan vehető oldal és mi az, ami nem.,


    Hadrafoghatóság közel 100%. :)

    Azért valahol elképesztő, hogy egyesek szerint a bloggazda úgy látszik igazi tévedhetetlen polihisztor - mert úgy tűnik mindenhez ért pszihológiától kezdve biztpolig, a katonai repüléstől, a szociológáián át politikáig - az nem tűnik fel, hogy akkor valahol félremegy és csak azt hiszi, hogy ért ezekhez?
    Azért mert nem érdekli annyira a dolog.Tesóm meg tud különböztetni egy SZU-27-et egy MIG-29-től őt ennél jobban nem is érdekli.
  • Jericho
    Az F-35 igazi bizonyitása még hátravan. Nem volt elég éles harci bevetése eddig egy objeltiv vélemény megalkotásához. Az amerikaiak is csak most szeptemberben vetettek be először villámokat Afganisztánban.
    Az Izraeli légierő bevetéséről nem olvastál véletlenül.... Az Iráni légierő parancsnokát lekukázták nem oly rég, s mind ez kapcsolatban volt azzal hogy az Izraeli F 35 körbenézett Iránban......
  • Allesmor Obranna
    Az igazság a kettő közt terül el.
    Vannk azok, akiket ez nem érdekel, de itt az a bánat, hogy a mindent tudó nagyokos kritikát el nem tűrve körömszakadtáig ragaszkodik egy most formálódó tévképzetéhez, melyet az internetnek hála széles körben propagál. Ami nem volna még önmagában baj, ha nem vennénk figyelembe az írástudó ember felelősségét, azaz a kontrol nélkül megfellebbezhetetlen kinyilatkozásait.

    Van ez a HTKA fórum, itt a haditechnikától kezdve a biztpolig mindenki megvitat mindent és mindenkit, oda-vissza, de az "információs eredő" végül jó közelítéssel korrelál a valósághoz.
    Ehhez viszont kellenek a felesleges okoskodások és precízkedések (ahogy az ominózus blog kommentelői panaszolták) és kellenek az oldalon időnként megjelenő minőségi cikkek is, ami viszont a HTKA szerkesztőinek itélőképességét minősíti.
    Nyilván dilettánséként az ember habitus szerint csak kettőt tehet. Vagy csendben marad és megpróbál tanulni, még ha az egymás időnkénti anyázása miatt ez elég nehéz is, vagy elkezd óbégatni és jogot formálni az önjelölt ostoba szerepéhez.
    Másként látjuk a világot.Én úgy gondolom ha valakit valami valóban érdekel akkor megtalálja a megfelelő helyet az érdeklődésének megfelelően akit meg nem vagy csak felszínesen érdekel az meg megint megtalálja a neki való tudásbázist.
    És nem gondolom,hogy feladatom lenne terelgetni a népet.Vagy jön neki magától vagy hagyni kell mert nem éri meg a belefektetett energiát.
  • dudi
    Másként látjuk a világot.Én úgy gondolom ha valakit valami valóban érdekel akkor megtalálja a megfelelő helyet az érdeklődésének megfelelően akit meg nem vagy csak felszínesen érdekel az meg megint megtalálja a neki való tudásbázist.
    És nem gondolom,hogy feladatom lenne terelgetni a népet.Vagy jön neki magától vagy hagyni kell mert nem éri meg a belefektetett energiát.
    Pont a blog rá példa, hogy nem. Bakker Allesmor idézte is a vicces kommentet...

    Korrekt, közérthető, érdekes poszt.

    Nem volt sem korrekt, sem közérthető, totál zavaros és félig értelmetlen fogalmakkal is dobálózott. És ez egyes érdeklődőknek tetszett és ment a lájk.
  • dudi
    Másként látjuk a világot.Én úgy gondolom ha valakit valami valóban érdekel akkor megtalálja a megfelelő helyet az érdeklődésének megfelelően akit meg nem vagy csak felszínesen érdekel az meg megint megtalálja a neki való tudásbázist.
    És nem gondolom,hogy feladatom lenne terelgetni a népet.Vagy jön neki magától vagy hagyni kell mert nem éri meg a belefektetett energiát.
    Valóban nincs szükség néptanítói küldetéstudatra, de ma már az információs dömpingben a sok bába közt elvész a gyerek, miközben észre se vesszük, hogy az adott online közlésnek mekkora járulékos véleményformáló ereje van.
    Az internet mára már nem egy könyvtár, ahová az tér be, aki akar ott valamit.
    Ma már a közösségi oldalakon és információs portálokon a képünkbe kéretlenül tolt kattintásvadász blogok korát éljük, ahol mindenkinek igaza van.
    A tények meg köszönik szépen, jól elvannak.

    Az, hogy kinek a saját tényközlése jut végül érvényre, a netto online hangerőn, és/vagy a közlés minőségén múlik.
    Mivel a téma iránt érdeklődők az egyéb források hiánya (naprakész nyotatott szakirodalom, szakmai képzés, valódi haderő) miatt tényleg csak a youtube-akadémia, wikipedia-főiskola és google-egyetem alapján tájékozódhatnak, ugyanakor a legtöbben az alapok hiánya miatt még keresni se tudnak rendesen (nemhogy a választ, de még a kérdést se tudják), így kiváló célpontjai lesznek a hangzatos címmel ellátott blog bejegyzéseknek.

    Ez egy tendencia. Ha arra alapozunk, hogy a nagy számok törvénye alapján akkor is akad majd olyan, aki fog tudni keresni és így találni is, elárulom, ez idővel sajnos el fog tűnni.
  • Allesmor Obranna
    Valóban nincs szükség néptanítói küldetéstudatra, de ma már az információs dömpingben a sok bába közt elvész a gyerek, miközben észre se vesszük, hogy az adott online közlésnek mekkora járulékos véleményformáló ereje van.
    Az internet mára már nem egy könyvtár, ahová az tér be, aki akar ott valamit.
    Ma már a közösségi oldalakon és információs portálokon a képünkbe kéretlenül tolt kattintásvadász blogok korát éljük, ahol mindenkinek igaza van.
    A tények meg köszönik szépen, jól elvannak.

    Az, hogy kinek a saját tényközlése jut végül érvényre, a netto online hangerőn, és/vagy a közlés minőségén múlik.
    Mivel a téma iránt érdeklődők az egyéb források hiánya (naprakész nyotatott szakirodalom, szakmai képzés, valódi haderő) miatt tényleg csak a youtube-akadémia, wikipedia-főiskola és google-egyetem alapján tájékozódhatnak, ugyanakor a legtöbben az alapok hiánya miatt még keresni se tudnak rendesen (nemhogy a választ, de még a kérdést se tudják), így kiváló célpontjai lesznek a hangzatos címmel ellátott blog bejegyzéseknek.

    Ez egy tendencia. Ha arra alapozunk, hogy a nagy számok törvénye alapján akkor is akad majd olyan, aki fog tudni keresni és így találni is, elárulom, ez idővel sajnos el fog tűnni.
    Én ennél sokkal jobban hiszek az egyén felelősségében.Elsősorban az egyénen múlik az persze vitathatatlan,hogy ma már nehezebb dolga van az embernek.
  • Meanwhile, the Pentagon still plans to roll out the F-35 as the main fighter aircraft for all US military branches, costing the taxpayer a cool $350 billion.
  • Nagy Csaba
    Az Izraeli légierő bevetéséről nem olvastál véletlenül.... Az Iráni légierő parancsnokát lekukázták nem oly rég, s mind ez kapcsolatban volt azzal hogy az Izraeli F 35 körbenézett Iránban......
    Vagy igaz, vagy nem.
  • notaricon
    [​IMG]
    The RAF’s Voyager Air-to-Air Refuelling tanker has completed the first UK refuel of the F-35B Lightning II jets.

Ugrás a fórum topichoz