|

Hazatért az első, nagyjavításon átesett „Ecureuil” helikopter

Minőségi és alapos munkát követően, gyönyörű új festésében pompázva érkezett Szolnokra a Magyar Honvédség 102-es oldalszámú AS350B típusú helikoptere.

A gépet – egy másik, hasonló típusúval együtt – 2016. június 15-én ünnepélyes keretek között adta át a szolnoki helikopterbázis katonáinak az akkori honvédelmi miniszter. A forgószárnyasok korábban a légimentők kötelékébe tartoztak. A gépek a Magyar Honvédségnél kiképzési, felderítői, futár és repülőjártasság-fenntartási feladatokat látnak el. Átvételük után az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis hajózói egy év alatt ezer repült órával gyarapították repülési idejüket. A gépek intenzív használat mellett is szinte meghibásodás nélkül teljesítették ezt a magas óraszámot. 2018-ban elérkezett a gépek nagyjavításának ideje, melyet a végrehajtó cég [HeliControl kft – a szerk.] magas szakértelemmel és minőségben hajtott végre. A most visszaérkezett helikopter – a szükséges jogosítások helyreállítása után – visszatér az eddigi feladatai ellátásához. (Forrás: honvedelem.hu)

Fotó: MH 86. Szolnok Helikopter Bázis ,

A két “Mókus” nagyjavítására (144 hónapos karbantartás) a HM VGH 2017. novemberében írt ki közbeszerzési eljárást, melyet tavasszal egy EASA Part 145 karbantartói engedéllyel rendelkező hazai vállalkozás, a HeliControl Kft. nyert el (amely a PG bezárása óta az első cég, mely képes volt helikopter nagyjavítási képességre szert tenni Magyarországon). A 144 hónapos karbantartás mellett a nyertes pályázó feladata volt a helikopterek szélvédőjének és oldalablakainak cseréje, a gépek újrafestése, teheremelő berendezés és kiegészítő tükrök felszerelése, a kért műszerek beépítése, valamint az összes olyan üzemidős berendezés, alkatrész lecserélése (beleértve a hajtóművet és annak berendezéseit is), mely nem éri megrendelő által meghatározott hátramaradó üzemidőt vagy naptári időt. (Részletek a kiírásban.)

A HeliControl Kft. minőségi és alapos munkát végezve, ráadásul a (2 gépre kapott) 10 hónapos határidő leteltéhez képest jóval előbb, bő 4 hónap alatt elkészült a 102-es oldalszámú példány nagyjavításával, melyet a szolnoki állomány a rendszerellenőrzéseket és beszabályzást követően október 3-án átrepült az MH 86. Ittebei Kiss József hadnagy Helikopter Bázisra, ahol másnap a helikopter hivatalos átvétele és hatósági berepülése is megtörtént. Bízunk benne, hogy a 101-es oldalszámú gép is ugyanilyen profizmussal születik újjá és hamarosan azt is birtokba vehetik a szolnoki pilóták és műszakiak.

Fórum hozzászólások

  • honved
    Kis lépés, de nagyon is szükséges, ha egy nyugati fejlett típust szereznénk be, megöregedett és talán már eléggé elavult egykori orosz gépek helyett. Nem beszélve az üzemeltetési kultúráról, ami fényévnyire van egymástól.

    http://airbase.blog.hu/2016/10/10/ismerkedes_a_mokusokkal
    Boki épp nem ér rá, úgyhogy én védeném most az oroszokat. :)
    Írnak ilyeneket, hogy ezeken már nincs összerohadt csavar, meg nem papír alapú dokumentáció, meg stb., milyen jó és mennyire nyugati, a gyártó fogja a kezüket, ezt az oroszok nem teszik meg.
    Ezt honnan veszik?
    Az oké, hogy nem egy korszakot tükröz a szállítókkal, de évtizedes különbség van a két típus közt. De most, ha vennénk akármit, ami új, vagy újabb, ahhoz honnan veszi a cikk írója, hogy nem járna, vagy nem lenne előfizethető ugyan ez orosz részről?
  • borisz
    Boki épp nem ér rá, úgyhogy én védeném most az oroszokat. :)
    Írnak ilyeneket, hogy ezeken már nincs összerohadt csavar, meg nem papír alapú dokumentáció, meg stb., milyen jó és mennyire nyugati, a gyártó fogja a kezüket, ezt az oroszok nem teszik meg.
    Ezt honnan veszik?
    Az oké, hogy nem egy korszakot tükröz a szállítókkal, de évtizedes különbség van a két típus közt. De most, ha vennénk akármit, ami új, vagy újabb, ahhoz honnan veszi a cikk írója, hogy nem járna, vagy nem lenne előfizethető ugyan ez orosz részről?
    Nem mondom hogy nincs igazad. Azokat kellene kérdezni ,akik a MIG-29 alkatrész ellátásában szereztek tapasztalatot a rendszerváltás után. Ők talán tudnák miként érkeztek a meg, vagy nem, a megrendelt alkatrészek a gépekhez, mennyi idő alatt, stb. Hozzátartozik persze, az üzemeltető is mit és mennyit költ az üzemeltetésre.
    Hozzá lehet mérni a Gripenek nyugati üzemeltetési kultúráját.
    Biztosan a SZU óta ott is sok minden megváltozott, de inkább ebben a témában tapasztalatot szerzőket kellene megkérdezni.
    Mindenesetre óvatosságra ad okot, hogy abban a kultúrkörben szocializálódott Ukránok mit sóztak a Horvátokra MIG-21 felújítás címén, hát lehetünk kicsit kritikusak :)
  • honved
    Nem mondom hogy nincs igazad. Azokat kellene kérdezni ,akik a MIG-29 alkatrész ellátásában szereztek tapasztalatot a rendszerváltás után. Ők talán tudnák miként érkeztek a meg, vagy nem, a megrendelt alkatrészek a gépekhez, mennyi idő alatt, stb. Hozzátartozik persze, az üzemeltető is mit és mennyit költ az üzemeltetésre.
    Hozzá lehet mérni a Gripenek nyugati üzemeltetési kultúráját.
    Biztosan a SZU óta ott is sok minden megváltozott, de inkább ebben a témában tapasztalatot szerzőket kellene megkérdezni.
    Mindenesetre óvatosságra ad okot, hogy abban a kultúrkörben szocializálódott Ukránok mit sóztak a Horvátokra MIG-21 felújítás címén, hát lehetünk kicsit kritikusak :)
    A 29-esekről én ezt hallottam:
    Alaptézis: az oroszok nem küldenek alkatrészt.
    Rossz nyelvek hozzá teszik, hogy ingyen.
    Van, aki meg azt is: főleg, ha meg sem rendelik.

    Láttam már pár vitát más fórumokon, meg az Arckönyvben, a MiG-ek körül. Ha valaki egy kritikus szót is mert szólni, már küldték a kurva anyjába a nagy "szakértők". Mert hogy ő szerelte. Igazából nagyon érveket nem tudtak, csak annyit, hogy a Gripen szar és nem manőverezik úgy, bezzeg a Váriék milyen jó díjat hoztak Fairfordból.
  • Olyanokat is írtak más fórumokon, hogy az oroszok mindig előnyben részesítették a többet fizető vevőket. Ha megrendeltünk valamit, de valaki több minden mást is rendelt tőlük vagy többet tudtak vele fizettetni ugyanazért, akkor ő kapta meg hamarabb, mi pedig vártunk, amíg újra lett ilyen alkatrész. Az alkatrészekre rövidebb üzemidőt állapítottak meg nekünk, mint pl. a saját gépeiknél, így az üzemidő hamarabb lejárt és csak sok pénzért adtak egy pecsétet, ezzel meghosszabbítva az üzemidőt valamennyivel stb. Hogy az oroszellenes lengyelek miért tudják ilyen hosszan üzemeltetni a típust, a bolgárok és a szlovákok pedig miért nem, arra a lengyel ipar felkészültsége és a sok ex-német pótalkatrész lehet a válasz, a megfelelő politikai elkötelezettség mellett.
  • Terminator
    Magyarország-Budapest: Helikopterjavítási és -karbantartási szolgáltatások

    2 db AS-350B típusú helikopter 144 havi karbantartása (nagyjavítás)

    2017/S 218-453292

    2018/S 016-033917

    2018/S 023-049323

    2018/S 027-059471
    Tájékoztató az eljárás eredményéről:

    http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:209274-2018:TEXT:HU:HTML&src=0


    Helikopterjavítási és -karbantartási szolgáltatások

    A nyertes ajánlattevő neve és címe
    HeliControl Kft.
    Lechner Ödön fasor 3.
    Budapest
    1095
    Magyarország
    Internetcím: http://www.helicontrol.hu

    A szerződés/rész végleges összértéke: 603 329 133.00 HUF
  • Terminator
    Tájékoztató az eljárás eredményéről:

    http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:209274-2018:TEXT:HU:HTML&src=0


    Helikopterjavítási és -karbantartási szolgáltatások

    A nyertes ajánlattevő neve és címe
    HeliControl Kft.
    Lechner Ödön fasor 3.
    Budapest
    1095
    Magyarország
    Internetcím: http://www.helicontrol.hu

    A szerződés/rész végleges összértéke: 603 329 133.00 HUF
    Egy kicsit sok nak tűnik az összeg de át olvasva a linket lehet hogy reális.

    "− hajtsa végre 2 darab AS-350B típusú helikopteren (gyári számok: 2607 és 2472) a típusra érvényes karbantartási terv szerinti terjedelemben a 144 havi karbantartási munkákat;
    − a karbantartás során hajtsa végre a típusra a karbantartás befejezésének dátumakor érvényes bülletinekben kötelező jelleggel meghatározott munkákat, amelyek biztosítják a helikopter naptári és javításközi üzemidejének meghosszabbíthatóságát (minden elvégzett munka a helikopter dokumentációjában kerüljön rögzítésre). Ide értendők mind az EASA, mind a helikopter és a hajtómű gyártói által kiadott direktívák;
    — a karbantartás magába foglalja helikopter sárkányának és rendszereinek karbantartását, a pilótafülke belső burkolatainak felújítását, a szervesüveg szélvédő panelek cseréjét víztiszta szervesüveg szélvédő panelre (A helikopterek oldalablakainak cseréje az aktuális műszaki állapot függvényében szükséges),
    — a karbantartás során cserélje le mindazon berendezéseket és alkatrészeket, melyek üzemideje nem biztosítja a helikopter visszavételétől számított további 600 óra üzemidő teljesítését vagy naptári üzemideje 2019. március 31-ig biztosított, kivéve a hajtóművet (beleértve a készletébe tartozó berendezéseket), amely esetében annak üzemideje nem biztosítja a helikopter visszavételétől számított további 900 óra üzemidő teljesítését vagy naptári üzemideje 2020. június 30-ig biztosított. A hajtóművek tekintetében a repült óra szerinti üzemidő tartalékhoz álljon rendelkezésre a következő ciklusszám mennyiség: Gasgenerator cycle (GGC) 2,3 szoros szorzószámmal, illetve power turbine cycle (PTC) 1,1 szeres szorzószámmal.,
    — a karbantartás során építse be külső súly szállításához szükséges fedélzeti eszközt, illetve az azt segítő kiegészítő tükröket. Ajánlatkérő a típushoz már integrált cargo hook-ot kér megajánlani. A cargo hook javításközi üzemidejének minimális időtartama 5 év / 1000 repült óra,
    — a karbantartás során a repült órák vagy a naptári idők szerinti esedékességtől függetlenül, hajtsa végre a helikopter karbantartási tervében időszakonként előírt összes karbantartási munkapontot,
    — amennyiben a karbantartási munkafolyamatok olyan mélységben kerülnek végrehajtásra, hogy indokolttá válik a helikopter újrafestése, vállalkozó vállalja a helikopter gyári technológia szerinti poliuretán alapú festékkel történő festését (külső/belső festés, az azonosító jelzések és emblémák, kiszolgálási, szintező és biztonsági, vagy veszélyes pontjait jelölő jelképek és vészjelölések feliratai festése) a Megrendelő által rendelkezésre bocsájtott festési vázlat alapján.
    − a fődarabokra felépített, azokhoz készletezett segédberendezések javításközi és hátralévő teljes üzemideje nem lehet rövidebb az adott fődarab javításközi üzemidejénél;
    − hajtsa végre a helikopterek üzemanyaggal, kenőanyagokkal történő feltöltését, utánpótlását a helikopter a karbantartási munkába adásától a visszavételig;
    − a karbantartás folyamán készülő összes műszaki dokumentációt angol és/vagy magyar nyelven állítsa ki, továbbá az elvégzett munkákról a helikopterek eredeti egyedi kísérő dokumentációjában a bejegyzéseket angol nyelven tegye meg;
    Nyertes Pályázó a helikopter műszaki állapotának vonatkozásában különleges követelményt nem támaszthat;
    A részletes műszaki követelményeket a Kiegészítő Közbeszerzési Dokumentum (továbbiakban: KKD) tartalmazza."

    "− Nyertes Ajánlattevő biztosítja, hogy a helikopterek belső, illetve műszer világítása kerüljön átalakításra a meglévő AN/AVS-9 típusú, vagy ezekkel egyenértékű éjjellátó készülék (NVG) eszköz használatához, beleértve az önálló belső megvilágítással rendelkező berendezések cseréjét (pl. InterCom);
    − Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken lecserélésre kerülnek a rádió berendezések „8,33 kHz osztású” típusokra, melyek VHF sávú kommunikációt egyaránt biztosítanak. (Akár integrált rendszer részeként is) Nyertes Ajánlattevő kettő készlet 8.33. kHz isztású fedélzeti rádiót biztosít.;
    − Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken beépítésre kerül egy darab UHF sávú kommunikációt biztosító rádió berendezés VAGY egy darab VHF/UHF frekvenciasávon működő rádió berendezés (Akár integrált rendszer részeként is);
    − Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken lecserélésre kerülnek a transzponderek „S módú” típusokra; (Akár integrált rendszer részeként is).
    − Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken modernizálásra kerülnek a navigációs berendezések, GPS alapú navigációs képesség kialakításával, vállalja továbbá a GPS rendszer adatbázis frissítést 2018 évre; (Akár integrált rendszer részeként is).
    − Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken új gyártású eszközökkel lecserélésre kerülnek a jelenlegi rádió magasságmérők (a jelenlegitől eltérő típus elfogadható);
    − Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a karbantartás végrehajtása során a helikoptereken új gyártású eszközökkel lecserélésre kerülnek a jelenlegi műhorizontok (a jelenlegitől eltérő típus elfogadható). Ajánlatkérő helikopterenként egy darab műhorizont cseréjét kéri.;
    − Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy beépítésre kerül másodlagos („stand by” jellegű) műhorizont. Ajánlatkérő a stand-by jellegű műhorizonttal szemben az alábbi minimumkövetelményeket támasztja:
    Nem kell állandóan üzemelnie („stand by). Képes üzemelni saját beépített akkumulátorról is. A beépített akkumulátor minimum 3 év „stand-by” élettartamot biztosítson, minimum 30 perc bekapcsolt üzemidőt. A beépített akkumulátor cserélhető legyen (leválasztható akkumulátor).
    − Nyertes Ajánlattevő vállalja, hogy a helikoptereken végrehajtásra kerülő karbantartás során beépít ILS navigációt alkalmassá tevő berendezéseket; (Akár integrált rendszer részeként is);
    AK a szerződéskötéskor él az opció esetleges lehívásának lehetőségével, melyről nyertes AT-t az összegezés megküldésével tájékoztatja. AK tájékoztatja AT-t, hogy AK az egyes opciós feladatok közül akár egynek, akár többnek a megrendelésére jogosult."
  • Luthero
    Egy kicsit sok nak tűnik az összeg de át olvasva a linket lehet hogy reális.
    A munka része, hogy a helikopterek még legalább 900 órát biztosító hajtóművekkel repüljenek, melyet a jelenlegiek nem garantálnak, ami miatt hajtóművet kell cserélni a gépekben. Így már nem is olyan nagy az az összeg...
  • Luthero
    Egy kicsit sok nak tűnik az összeg de át olvasva a linket lehet hogy reális."
    Szerintem teljesen legális az összeg. 2005 környékén cikkeztek róla, hogy az akkori 144 havi asszem 230+280 millióba került a két gépen (akkor még mentősként)... Ahhoz képest most bruttóban kijön valami 760-ra a kettő.
    És ebben most így lesz ILS-képesség, rádió-magasságmérő csere. stb.
  • Pocok75
    A cikkben van egy kis kavar a dátumokkal, október 15én nem repülhették a gépeket Szolnokra mert az csak 10 nap múlva lesz! :D
    De lehet ünnepet tartani, ha már amúgy is zöldben van. ;)

Ugrás a fórum topichoz