|

HTT – az F-15X vadászgép koncepció

Az online sajtóban napi hírek vagy érdekességek címén a tech rovatokban számtalanszor jelennek meg haditechnikai témájú írások akár a hidegháborús idők érdekességeit taglalva vagy éppen futó haditechnikai programokról és tervekről.

A haditechnikával kapcsolatos ismeretterjesztés dicséretes dolog azonban alapvető probléma, hogy a megjelenő írások számottevő hányada jellemzően igen pontatlan sőt, akár teljességgel értelmezhetetlen kijelentéseket is tartalmaznak köszönhetően annak, hogy az angol és magyar nyelvű kifejezésekkel nincsenek tisztában a szerzők.

Saját, erősen tematikus oldalunk több, mint egy évtizeddel ezelőtti létrehozásakor a célkitűzések egyike volt a haditechnikai alapismeretek és érdekességek minél szélesebb körhöz eljuttatása, kapcsolódó mítoszok és tévedések oszlatása, a mindenkori lehetőségeinkhez mérten legpontosabb információk közzététele. Erre nézve nehezítő tényezőnek tartjuk más hazai, ismertebb és olvasottabb online sajtóban megjelent haditechnikai írások pontatlanságokat tartalmazó szeletét.

Ez a cikk egy olyan, konstruktív célzattal létrehozott rovat / cikksorozat első tagja, ami a nagy olvasottságú hazai online sajtóban megjelent haditechnikai írásokra fókuszál, javítja azok esetleges tévedéseit és adott esetben további magyarázatokat fűz azokhoz annak érdekében, hogy a hír és/vagy írás jelentéstartalma helyesen, pontosan értelmezhető legyen. A cikkekben csak rövidített és egyszerűbb magyarázatok kapnak helyet, a bővebb és mélyebb háttér információk és a téma kifejtése a már korábban megjelent írásokra hivatkozással történik meg.

A rovat nem titkolt célkitűzése, afféle kérés, kezdeményezés más online felületeken haditechnikai témákban is publikáló, a téma iránt így nyilvánvalóan érdeklődő újságírók felé, hogy törekedjünk a közös cél elérésére, azaz a haditechnikai témákban is minél pontosabb tartalmak előállítására.

A cikksorozat első témája az F-15X vadászgép koncepcióról megjelent írás, az index.hu oldalon 2018.07.30. 09:23 időpontban közzé tett változata: https://index.hu/tech/2018/07/30/mire_kepes_az_f-15x_a_legujabb_lopakodo_vadaszgep/


Időközben frissítették? Jelezd nekünk, hogy mi is jelezhessük itt.


A problémás részek idézve az eredeti írásból:

Az eredeti írás még lopakodónak nevezte az F-15X-et. Az F-15-ből soha nem lesz “lopakodó” (alacsony észlelhetőségű) vadászgép, mert alapvető kialakítása lehetetlenné teszi ezt. Nem rendelkezik belső fegyvertérrel és hiába rejtik el adott estben megfelelő kialakítású konténerbe a fegyverzet egy részét, az kb. kerekítési hiba a nagy összképet tekintve. A fő visszaverő felületek ugyanis a hajtómű kompresszor lapátjai és azzal utólagosan semmit sem tudnak kezdeni a tervezők.1

„Az F–15X projekt létezését egy hete hozták nyilvánosságra. A korábbi hírekkel ellentétben a vadászgép nem tud egyszerre két tucat levegő-levegő rakétát szállítani, de a Boeing AMBER rakétaindítójába így is 22 rakétát lehet betárazni. Ilyen kapacitása csak az F–22 Raptornak, illetve az F–35 Joint Strike Figthernek van”

Sem az F-22 sem az F-35 nem képes a fent említett mennyiségű légiharc-rakétát (levegő-levegő) rakétát hordozni nemhogy alacsony észlelhetőségű (lopakodó/stealth konfigurációban), amikor csak a belső fegyvertér használható, de még akkor sem, ha külső függesztési pontokat is igénybe veszik a szárnyakon. Az F-22A Raptor belső térben 6 db AIM-120 AMRAAM és 2 db AIM-9 Sidewinder rakéta hordozására képes, az F-35 összes változata 4 db AIM-120 AMRAAM-ra. Az F-35 esetén a szárnyak alatt 3-3 db függesztési pont felszerelésére van lehetőség, de ebből a külsőre csak AIM-9X rakétából 1-1 db hordozható illetve fantázia CGI rajzokon a belső indítókon pontonként 2 db AIM-120 lenne felszerelhető, de ezek a függesztők jelenleg nem léteznek egyetlen F-35-ön sem repült még súlymaketekkel (az eredeti fegyver tömegével és légellenállásával rendelkező függesztmény teszteléshez) sem. Még ezen elméleti megközelítéssel is csak 4+(2x2x2) = 12 db AIM-120 és 2 db AIM-9X hordozása lenne lehetséges, ami igen messze van a fent említett 22 db rakétától.

A lenti ábrán is látható, hogy ez csak egy felvetett elképzelés a jövőbeli kapacitás növelésre, de ez igen valószínűtlen, mert harcászatilag szinte semmi értelme nincs ennek, lényegében csak tömeges „cruise missile” (robotrepülőgép)2 támadás esetén van ilyen sok rakéta hordozásának, amire lényegében csak az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének (US Navy) van szüksége. Az F-35C változattal ilyenkor a repülőgépek folyamatos őrjáratot adnának a fenti fenyegetés ellen. Ennek középtávon sincs értelme, mert erre a célra az F/A-18E/F Super Hornet vadászgépek is képesek. Az F-35C lényege, hogy a „lopakodó” kialakítását kihasználva csapásmérőként nagyságrendekkel védettebb a korszerű radar vezérlésű légvédelmi- rakéták ellen, mint a korábbi nem „lopakodó” kialakítási hagyományos 4. generációs vadászgépek.

Az F-22 esetén is hasonló a helyzet, a külső függesztési pontok használatával sem érhető el a 22 darabos légiharc-rakéta mennyiség, csak +4 db rakéta vagy amennyiben feltételezzük, hogy a póttartály (600 gal fuel tanks) helyére is 2-2 db légiharc-rakéta kerül akkor is „csak” 16 db rakéta lehetne a maximális javadalmazás.

Mindkét esetben igaz, hogy ekkora mennyiség lényegében értelmetlen, mert nemigen képzelhető el olyan célsűrűség, ahol fel lehetne használni ekkora mennyiséget még annak ellenére is, hogy a szimultán célleküzdés is lehetséges az AIM-120-szal, tehát több rakéta is úton lehet több célpont felé az aktív radarvezérlésnek3 köszönhetően, F-22 esetén 6 db F-35 esetén 4 db cél támadható párhuzamosan. Vadászgépek ellen sokkal többet ér az alacsony észlelhetőség, mint a többlet rakéta mennyiség.

„Az F-15X egyszerre láthat el légvédelmi feladatokat, illetve támadhat földi célpontokat. Akár az is megoldható, hogy nyolc levegő-levegő rakétával szereljék föl, a maradék kapacitását pedig 28 kisebb átmérőjű bombával (small diameter bombs, SDB), vagy hét, egyenként 900 kilogrammos bombával egészítheti ki. Ez jóval több, mint az F–15X Eagle vagy bármely más rendszerben álló vadászgép kapacitása.”

A cikk magyar fordítása pontatlan, mert az és/vagy kapcsolatok hibásan lettek értelmezve. 8 db légiharc-rakéta és 28 db SDB, vagy 8 db légiharc-rakéta és 7 db 2000 fontos légibombát ír a forrás, a 7 db 900 kg-os (2000 font névleges tömegű) nem kiegészítés a 8 + 28 db fegyver mellé.

„A gépet a legmodernebb radarrendszerrel, sisakvezérlésű célzó rendszerrelz, AGP–82 aktív elektromos radarral, elektronikus megfigyelőrendszerrel és Legion poddal szerelték föl, ami infravörös célzórendszer és az adatkapcsolatért felelős modul szerepét is ellátja.”

Az aktív elektromos radar kifejezés egész egyszerűen értelmezhetetlen, hiszen minden radar elektromos árammal működő berendezés. Itt az “aktív elektronikus nyalábeltérítéses / aktív elektronikus pásztázású radarról, vagyis angol terminológiával AESA (Active Electronically Scanned Array) radarról van szó. Ilyen radarral korszerűsítik egyébként a teljes F-15C/D és E flottát is, ezen felül mindegy F-15C vadászgépen elérhető a JHMCS sisakkijelző és célzórendszer kb. 15 éve. A F-15E változaton csak 2013-tól kezdődött a rendszeresítés, de már azon is elterjedtnek tekinthető a sisakkijelző.

A Legion pod (konténer) feladata kettős. A kőkorszaki Link 16 adatkapcsolattal nem lehetséges az adatcsere az F-15 / F-16 (adott esetben a haditengerészeti F/A-18) és F-22 / F-35 gépek között, erre szolgál a pod, amiben ezen felül infravörös célkereső (IRST)4 is van, aminek célkereső képessége egészen más módon értelmezendő, mint a radarberendezésé.

„A fejlesztésnél fontos szempont volt, hogy az F–15Xmegfizethető legyen. A hírek szerint jóval olcsóbb lesz, mint a darabonként 95 millió dollárba kerülő F–35A. Az új modell 27 ezer dollárba fog kerülni óránként, míg az F–35A-nál ugyanez az összeg 45 ezer dollár. Ha már az időnél tartunk: a Boeing azt ígéri, hogy az F–15X húszezer óra repülésig rendszerben tartható, vagyis évtizedeken át használható lehet. (Az F–15 Eagle alapmodellnél ez az érték ötezer óra volt).”

Az F-35A legutolsó Lot 135 szériától kezdve már 90 millió dollárnál is olcsóbb. A termelés felfutásával egyre olcsóbb a gyártás úgy, hogy még mindig csökkentett ütemtű (LRIP, low rate inital production) szakaszban vannak, mert nem teljes ütemű még sorozatgyártás annak ellenére, hogy már majdnem 300 db (!) különféle változatú F-35-öt szállítottak le eddig. Az F-35B és C változatok valóban drágábbak – főleg a B változat az emelőhajtómű miatt – de egy szárazföldi bázisú gépet a US Navy repülőgép-hordozós változattal vagy a USMC VTOL változatával összevetni értelmetlen.

A gépek üzemeltetési költségére nincs megbízható adat és rengeteg féle módon számolható.6 Tőmondatokban; mivel az F-35 egyik változata sem repült végleges hardver és szoftver konfigurációval és nem volt depot level szintű karbantartás (ez kvázi ipari nagyjavítás / civil repülőgép iparban ezt hívják nagyjából „D check”-nek), ezért nincs átlagolható valódi üzemeltetési költsége a típusnak, ami eleve országonként eltérő. Ehhez képest a 30+ éve repülő F-15E vagy a még öregebb F-15C/D és korszerűsített C/D Golden Eagle változatok ára nem mérvadó, mert nem azonos feltételek között vannak összehasonlítva. 30 év múlva az F-35 költsége is más lenne főleg úgy, hogy fajlagos költségek több gépre oszlanak szét. Az F-35A is olcsóbb lesz, ahogy a flotta és tapasztalat nő.

Az F-15 „alapmodell” alatt gondolom a cikkíró az F-15A-ra gondol. Nos, ez még a ’80-as évek dollár árfolyamával sem volt igaz még úgy sem, amikor szinte csak a direkt költséget számolták fel és nem az élettartamra eső költségeket átlagolták a flotta repült óraszámára. A 2008-12 években az F-15C/D repült óra költsége7 kb. 38-40 ezer dollár/óra, míg érdekes módon a fejlettebb F-15E gépeké olcsóbb volt, 32-35 ezer dollár áron repültek. (Ennek oka az F-15 flottán elvégzett élettartam hosszabbítás és Golden Eagle program is lehet, de erre forrásom nincs.)

Nagyjából ezek a legnagyobb pontatlanságok az indexes cikkben, de ezen felül kiegészítésként magához a hírhez. Az F-15X-ből valószínűleg nem lesz semmi, mert a Legion pod-ot megkapja az F-15C Golden Eagle, az AESA radar és JHMCS is ott van/lesz minden USAF F-15 változaton, az esztelen fegyverterhelésnek semmi értelme, mert ekkora mennyiségű fegyverzetre nincs szüksége egyetlen vadászgépnek sem. Ekkora mennyiségű fegyverzetet több gépre elosztani van csak értelme a harcászati előnyei miatt.

A hatalmas tömegű és légellenállású fegyverzet amúgy is markánsan csökkentené a gép repülési teljesítményét még akkor is, ha az erősebb GE F110 hajtóművel is kerülne leszállításra, amivel minden jelenlegi USAF változattól eltérne, amik csak a régebbi F100-PW-220 vagy F100-PW-229 hajtóművel rendelkeznek. (Az F-15E exportált leszármazott típusain egyes országok már az erősebb GE F110 hajtóművet választották erőforrásnak.)

Az egész koncepciónak semmi értelme, a szaúdi F-15SA van legközelebb az F-15X-hez, de már annál is kicsit megszaladt a ló a tervezőkkel. Szaúd-Arábiánál ez nem probléma, pénz van mindenre, a kevésbé értelmes ötletekre is. Bővebben a szaúdi Sasokról szóló írásban.

Tehát az egyik legnagyobb külföldi F-15 üzemeltetőnél már zajlik egy komoly F-15 korszerűsítési és beszerzési program, ezért további vásárlás valószínűtlen, ahogy a többi F-15 alkalmazónál is, mert túl későn jött már ez az amúgy is kvázi értelmetlen változat. A meglevő gépek továbbfejlesztése sokkal olcsóbb és az F-15X képességeinek nagy részét elérnék.

Az USAF olyan mértékben elkötelezett a stealth F-35A mellett, hogy értelmetlen pénzkidobás számára F-15X. Az F-15C Golden Eagle vadászgépként az F-22 Raptor mellé egyelőre megfelelő, az F-15E ugyanazzal a radarral rendelkezne, mint az F-15X és ugyanazokat a fegyvereket használja, csak értelmes mennyiségben. A repülési teljesítménye a meglevő F-15E flottának gyengébb, de ez már jó ideje nem faktor.

Röviden tehát, a Boeing próbálkozik egy „CGI”, csak „digitális papíron” létező géppel, – hiszen prototípusa sem létezik – ami a meglevő F-15E és SA továbbfejlesztésen alapul, továbbá a kabin idomul a konkurens F-35 kialakításához. F-15X eladásának minimális esélye legfeljebb Izraelben lehetne, ahol amerikai katonai segélyből vásárolnának legfeljebb egy századnyi (24 db) mennyiséget a meglevő F-15I változat mellé (F-15E export változata), ami lényegében az hazai ipar alig burkolt támogatása lenne. Japán már elkötelezte magát az F-35 mellett, teljesen valószínűtlennek tűnik további F-15 vásárlása. Dél-Korea 2000-es évek legelején vásárolt F-15K típust (ez is F-15E-ből fejlesztett export változat) és szintén zajlik már az F-35 beszerzése.8> Tehát, még ha gondolkoznak is afféle „hi-low” mixben, ehhez már rendelkezésre állnak a 4+ és 4++ generációs vadászgépek.9

Az potenciális amerikai haditechnikát beszerző országok terén jellemzően már az F-35A-t preferálják a 4++ generációs vadászgépek helyett. Ennek oka annak „lopakodó” kialakítása, a gépen levő több szenzor (DAS és EOTS)10 és azok fúziója olyan képességeket ad, ami több téren zárójelbe teszi még a legkorszerűbb 4. generációs (4++) vadászgépeket is.

Amennyiben az alacsony észlelhetőség nem követelmény, akkor az F-35A külső függesztéssel képes az F-15E-vel azonos mennyiségű fegyver hordozására némileg kisebb vagy kb. azonos hatósugárral, tehát sokkal rugalmasabban alkalmazható. Az F-35A esetén a legnagyobb légellenállású csapásmérő fegyverzet és a légiharc-fegyverzet fele a belső térben hordozható, sokkal kevésbé rontja a repülési teljesítményt, vagyis a repülőgép gyorsulását és egyéb manőverező képességet leíró mutatókat.11

Források

  1. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 227. oldal.
  2. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 651. oldalon bővebben a problémás terminológiáról.
  3. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 114. oldal
  4. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 171. oldal
  5. https://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-lockheed-drops-f-35-price-in-lot-11-ha-450225/
  6. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 705. oldal
  7. http://timemilitary.files.wordpress.com/2013/04/afcap-data-for-2008-2012.xlsx
  8. https://www.defensenews.com/air/2018/04/20/south-koreas-f-35-purchase-under-probe/
  9. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 688. oldal
  10. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 179. oldal
  11. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 718. oldal

Fórum hozzászólások

  • Most akkor mi is ez az F-15X koncepció?! Egy tovább turbózott F-15SA vagy egy F-15C Golden Eagle tovább gondolása?
  • Python
    Most akkor mi is ez az F-15X koncepció?! Egy tovább turbózott F-15SA vagy egy F-15C Golden Eagle tovább gondolása?
    Nagyjából az SA és GE szerelemgyereke, de még újabb kabinnal, alá F-35A. Értelme szinte semmi, mert az USAF-nál a GE és F-15E a hasznos képességeinek kb. 95%-át tudni fogja fillérekért, mert meglevő gépek.
  • Szerintem az olyan piacokat probálják vele megcélozni mint:
    K.K.E pa. Közel Kelet. India. Esetleg egy két Dél amerikai ország. Indonézia, Malájzia stb....
    Tehát a kevésbé tőke erős (viszonylag orosz/kínai jelentős befolyással nem rendelkező) piacokat.
    Valamint az európai gyárak kiszorítása. Saab, Raffael.
    Hogy nincs semmi értelme a tipusnak.
    Jó hátszéllel megnyomva lesz egy pár ország akik rendszerbe fogják állítani.
  • tonyo
    Szerintem az olyan piacokat probálják vele megcélozni mint:
    K.K.E pa. Közel Kelet. India. Esetleg egy két Dél amerikai ország. Indonézia, Malájzia stb....
    Tehát a kevésbé tőke erős (viszonylag orosz/kínai jelentős befolyással nem rendelkező) piacokat.
    Valamint az európai gyárak kiszorítása. Saab, Raffael.
    Hogy nincs semmi értelme a tipusnak.
    Jó hátszéllel megnyomva lesz egy pár ország akik rendszerbe fogják állítani.
    Totálisan overkill és felesleges műszaki tartalom ellenben hiányzó dolgok. Pl. nincs vontatott csali. Egy mezei F-15E legacy gép is bőven jó lenne, mint az F-15SG, a lényeg, hogy GE F110 legyen már benne a gyengébb PW F100-as helyett.
  • zsolti
    Drága az a gép azokra a piacokra amiket te leírtál.
    Tudom hogy drága. De te is tudod hogy mindig akad egy "hülye".
    Pl ha a lengyeleknek felajánlják egy századnyi F-35 sel 3 századnyi ezzel a géppel. Amilyen fannok lettek biztosan ráharapnának. Nem biztos hogy ilyen felállásban. De valami hasonló.
    Lásd a szlovák f-16 ost beszerzést. (nem a géppel van a baj. Hanem az emberi természettel)
    Ezt a géppet (egyébként Molnival egyetértek hogy nincs értelme) csak a konkurencia aláássására helyzeti előny kovácsolasára és "piaci réskitőltésre hozták létre.
  • Ez egy igen jó írás lett molni! :) Köszi, hogy összedobtad az indexes "agymenésre" reagálva. Így már mindjárt világosabb ez az F-15X dolog.
  • Python
    Ez egy igen jó írás lett molni! :) Köszi, hogy összedobtad az indexes "agymenésre" reagálva. Így már mindjárt világosabb ez az F-15X dolog.
    Sok ilyet tervezek meg. A következő egy 444-es írást szed majd darabokra. Senki nem monjda, hogy csak egy oldalt pecezek ki... :)

    Ezeket az irasokat gyorsan össze lehet tenni. Remelhetoleg felhívja a figyelmet az oldalra. Osztani er fb-es mashol is.
  • Grat a cikkhez, várhatod a pert az Indextől a rosszhír keltésért :D

    Amúgy ez az egész engem emlékeztet arra, amit a Szukhoi csinált a 90es években - megterveztek egymillióféle variánst, aztán reménykedtek, valamelyiket megrendeli valaki és meg is tudják csinálni
  • angelsoul
    Grat a cikkhez, várhatod a pert az Indextől a rosszhír keltésért :D

    Amúgy ez az egész engem emlékeztet arra, amit a Szukhoi csinált a 90es években - megterveztek egymillióféle variánst, aztán reménykedtek, valamelyiket megrendeli valaki és meg is tudják csinálni
    Semmiféle rossz hír nincs benne. :)

    N+1-szer felkínáltam az ingyen lektorálást. Ezek után ne csodálkozzanak, ha ilyen írások jönnek... Remélhetőleg, ha valaki HT-t akar olvasni, akkor előbb - utóbb ide téved majd.

    A hasonlat félig-meddig áll. Az F-15E kifutó termék, az orosz gépek viszont a Szu összeomlása miatti multirole ugrást vették az MKI és MMK-val, mert hazai piac az M-et már nem tudta megfinanszírozni.
  • molnibalage
    Semmiféle rossz hír nincs benne. :)

    N+1-szer felkínáltam az ingyen lektorálást. Ezek után ne csodálkozzanak, ha ilyen írások jönnek... Remélhetőleg, ha valaki HT-t akar olvasni, akkor előbb - utóbb ide téved majd.

    A hasonlat félig-meddig áll. Az F-15E kifutó termék, az orosz gépek viszont a Szu összeomlása miatti multirole ugrást vették az MKI és MMK-val, mert hazai piac az M-et már nem tudta megfinanszírozni.
    Molni ne legyél naív!Nem szempont a minőségi tájékoztatás csak az,hogy sokan olvassák.
  • Mit gyárt jelenleg a Boeing Defense?


    AH-6 Light Attack Helicopter
    AH-64 Apache
    CH-47 Chinook
    V-22 Osprey

    B-1B Lancer
    B-52 Bomber

    Boeing T-X
    EA-18G Growler
    F/A-18 Super Hornet
    F-15 Eagle

    C-17 Globemaster III
    C-40A
    JSTARS
    KC-46A Pegasus Tanker
    P-8

    Az F-15- és az F-18 gyártásának is lassan vége. Ha nem nyerik meg a T-X tendert, akkor gyakorlatilag kiszorultak a vadászgép piacról, csak részegység beszállítók lesznek.

    A stratégiai bombázó vonalnak is vége.

    A C-17 gyártásnak vége. Új szállítógép tenderről még nem nagyon van hír.

    A helikoptereket még gyártanak.

    És utasszállító gépekből átalakított katonai gépeket is. Lassan csak ez marad nekik.

    Tulajdonképpen az életben maradásért küzd a vadászgép üzletáguk és ezért megpróbálnak mindent megtenni.


    Boeing has started the production of 36 F-15QAs for Qatar.

    http://www.gulf-times.com/story/601721/Defence-minister-opens-F-15-production-line-for-Qa
  • Gyakorlatilag ha nem kap a vadászgép üzletáguk a közeljövőben legalább 100-150 db os rendelést akkor teljes mértékben lehúzhatják a rolót?? Akkor lényegében az egész F-15x erről szól. Lényegében egy átnevezés.
    Most lehet hogy hülyeséget írok. Lényegében ahhoz hogy a gyártósort a későbbiekben fent tudják tartani még kb 5-7 évig ahhoz potenciális megrendelésekre van szükségük. Potenciális vevők meg alig vannak. Így részben érthető hogy átnevez. Ez az egyik lehetősége. Vagy a másik piac szerzés céljából butit a gépen.
  • dudi
    Molni ne legyél naív!Nem szempont a minőségi tájékoztatás csak az,hogy sokan olvassák.
    Lehet, hogy velem van baj, de az hozáállás egy "újságíró" részéről kifejezetten irritáló...

    Terminator
    "The 493rd Expeditionary Fighter Squadron along with 13 F-15s have started their Icelandic Air Surveillance mission last week. Base at Keflavik Air Base, four jets are on 24/7 alert status while the other nine aircraft will conduct training missions."

    https://www.dvidshub.net/news/287196/usaf-f-15cs-secure-icelands-sovereign-skies
    Vajon CFT-ket kapnak? Van még vajon az USAF-nak olyan?
  • tonyo
    Gyakorlatilag ha nem kap a vadászgép üzletáguk a közeljövőben legalább 100-150 db os rendelést akkor teljes mértékben lehúzhatják a rolót?? Akkor lényegében az egész F-15x erről szól. Lényegében egy átnevezés.
    Most lehet hogy hülyeséget írok. Lényegében ahhoz hogy a gyártósort a későbbiekben fent tudják tartani még kb 5-7 évig ahhoz potenciális megrendelésekre van szükségük. Potenciális vevők meg alig vannak. Így részben érthető hogy átnevez. Ez az egyik lehetősége. Vagy a másik piac szerzés céljából butit a gépen.

    Egy nagyobb megrendelés utána is vége lesz, csak az időt húznák még egy kicsit. Az F-35 annyira letarolta a piacot, hogy nem nagyon tudnak ellene mit tenni.
    Európai- és távol-keleti gyártókkal próbálnak még összeállni közös fejlesztésre. De az európaiak egy része az új fejlesztésekkel épp a saját iparát akarja védeni az amerikaival szemben.

    Ha a 6. generációs vadászgép tendert megnyernék, az még megmentené az üzletágat, de az a tender még sehol sem tart.

    Ha a jelenlegi gépek gyártásának vége, elmennek a szakemberek máshová dolgozni, utána még nehezebb lesz bármi újat és versenyképeset létrehozni.

Ugrás a fórum topichoz