|

HTT – az F-15X vadászgép koncepció

Az online sajtóban napi hírek vagy érdekességek címén a tech rovatokban számtalanszor jelennek meg haditechnikai témájú írások akár a hidegháborús idők érdekességeit taglalva vagy éppen futó haditechnikai programokról és tervekről.

A haditechnikával kapcsolatos ismeretterjesztés dicséretes dolog azonban alapvető probléma, hogy a megjelenő írások számottevő hányada jellemzően igen pontatlan sőt, akár teljességgel értelmezhetetlen kijelentéseket is tartalmaznak köszönhetően annak, hogy az angol és magyar nyelvű kifejezésekkel nincsenek tisztában a szerzők.

Saját, erősen tematikus oldalunk több, mint egy évtizeddel ezelőtti létrehozásakor a célkitűzések egyike volt a haditechnikai alapismeretek és érdekességek minél szélesebb körhöz eljuttatása, kapcsolódó mítoszok és tévedések oszlatása, a mindenkori lehetőségeinkhez mérten legpontosabb információk közzététele. Erre nézve nehezítő tényezőnek tartjuk más hazai, ismertebb és olvasottabb online sajtóban megjelent haditechnikai írások pontatlanságokat tartalmazó szeletét.

Ez a cikk egy olyan, konstruktív célzattal létrehozott rovat / cikksorozat első tagja, ami a nagy olvasottságú hazai online sajtóban megjelent haditechnikai írásokra fókuszál, javítja azok esetleges tévedéseit és adott esetben további magyarázatokat fűz azokhoz annak érdekében, hogy a hír és/vagy írás jelentéstartalma helyesen, pontosan értelmezhető legyen. A cikkekben csak rövidített és egyszerűbb magyarázatok kapnak helyet, a bővebb és mélyebb háttér információk és a téma kifejtése a már korábban megjelent írásokra hivatkozással történik meg.

A rovat nem titkolt célkitűzése, afféle kérés, kezdeményezés más online felületeken haditechnikai témákban is publikáló, a téma iránt így nyilvánvalóan érdeklődő újságírók felé, hogy törekedjünk a közös cél elérésére, azaz a haditechnikai témákban is minél pontosabb tartalmak előállítására.

A cikksorozat első témája az F-15X vadászgép koncepcióról megjelent írás, az index.hu oldalon 2018.07.30. 09:23 időpontban közzé tett változata: https://index.hu/tech/2018/07/30/mire_kepes_az_f-15x_a_legujabb_lopakodo_vadaszgep/


Időközben frissítették? Jelezd nekünk, hogy mi is jelezhessük itt.


A problémás részek idézve az eredeti írásból:

Az eredeti írás még lopakodónak nevezte az F-15X-et. Az F-15-ből soha nem lesz “lopakodó” (alacsony észlelhetőségű) vadászgép, mert alapvető kialakítása lehetetlenné teszi ezt. Nem rendelkezik belső fegyvertérrel és hiába rejtik el adott estben megfelelő kialakítású konténerbe a fegyverzet egy részét, az kb. kerekítési hiba a nagy összképet tekintve. A fő visszaverő felületek ugyanis a hajtómű kompresszor lapátjai és azzal utólagosan semmit sem tudnak kezdeni a tervezők.1

„Az F–15X projekt létezését egy hete hozták nyilvánosságra. A korábbi hírekkel ellentétben a vadászgép nem tud egyszerre két tucat levegő-levegő rakétát szállítani, de a Boeing AMBER rakétaindítójába így is 22 rakétát lehet betárazni. Ilyen kapacitása csak az F–22 Raptornak, illetve az F–35 Joint Strike Figthernek van”

Sem az F-22 sem az F-35 nem képes a fent említett mennyiségű légiharc-rakétát (levegő-levegő) rakétát hordozni nemhogy alacsony észlelhetőségű (lopakodó/stealth konfigurációban), amikor csak a belső fegyvertér használható, de még akkor sem, ha külső függesztési pontokat is igénybe veszik a szárnyakon. Az F-22A Raptor belső térben 6 db AIM-120 AMRAAM és 2 db AIM-9 Sidewinder rakéta hordozására képes, az F-35 összes változata 4 db AIM-120 AMRAAM-ra. Az F-35 esetén a szárnyak alatt 3-3 db függesztési pont felszerelésére van lehetőség, de ebből a külsőre csak AIM-9X rakétából 1-1 db hordozható illetve fantázia CGI rajzokon a belső indítókon pontonként 2 db AIM-120 lenne felszerelhető, de ezek a függesztők jelenleg nem léteznek egyetlen F-35-ön sem repült még súlymaketekkel (az eredeti fegyver tömegével és légellenállásával rendelkező függesztmény teszteléshez) sem. Még ezen elméleti megközelítéssel is csak 4+(2x2x2) = 12 db AIM-120 és 2 db AIM-9X hordozása lenne lehetséges, ami igen messze van a fent említett 22 db rakétától.

A lenti ábrán is látható, hogy ez csak egy felvetett elképzelés a jövőbeli kapacitás növelésre, de ez igen valószínűtlen, mert harcászatilag szinte semmi értelme nincs ennek, lényegében csak tömeges „cruise missile” (robotrepülőgép)2 támadás esetén van ilyen sok rakéta hordozásának, amire lényegében csak az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének (US Navy) van szüksége. Az F-35C változattal ilyenkor a repülőgépek folyamatos őrjáratot adnának a fenti fenyegetés ellen. Ennek középtávon sincs értelme, mert erre a célra az F/A-18E/F Super Hornet vadászgépek is képesek. Az F-35C lényege, hogy a „lopakodó” kialakítását kihasználva csapásmérőként nagyságrendekkel védettebb a korszerű radar vezérlésű légvédelmi- rakéták ellen, mint a korábbi nem „lopakodó” kialakítási hagyományos 4. generációs vadászgépek.

Az F-22 esetén is hasonló a helyzet, a külső függesztési pontok használatával sem érhető el a 22 darabos légiharc-rakéta mennyiség, csak +4 db rakéta vagy amennyiben feltételezzük, hogy a póttartály (600 gal fuel tanks) helyére is 2-2 db légiharc-rakéta kerül akkor is „csak” 16 db rakéta lehetne a maximális javadalmazás.

Mindkét esetben igaz, hogy ekkora mennyiség lényegében értelmetlen, mert nemigen képzelhető el olyan célsűrűség, ahol fel lehetne használni ekkora mennyiséget még annak ellenére is, hogy a szimultán célleküzdés is lehetséges az AIM-120-szal, tehát több rakéta is úton lehet több célpont felé az aktív radarvezérlésnek3 köszönhetően, F-22 esetén 6 db F-35 esetén 4 db cél támadható párhuzamosan. Vadászgépek ellen sokkal többet ér az alacsony észlelhetőség, mint a többlet rakéta mennyiség.

„Az F-15X egyszerre láthat el légvédelmi feladatokat, illetve támadhat földi célpontokat. Akár az is megoldható, hogy nyolc levegő-levegő rakétával szereljék föl, a maradék kapacitását pedig 28 kisebb átmérőjű bombával (small diameter bombs, SDB), vagy hét, egyenként 900 kilogrammos bombával egészítheti ki. Ez jóval több, mint az F–15X Eagle vagy bármely más rendszerben álló vadászgép kapacitása.”

A cikk magyar fordítása pontatlan, mert az és/vagy kapcsolatok hibásan lettek értelmezve. 8 db légiharc-rakéta és 28 db SDB, vagy 8 db légiharc-rakéta és 7 db 2000 fontos légibombát ír a forrás, a 7 db 900 kg-os (2000 font névleges tömegű) nem kiegészítés a 8 + 28 db fegyver mellé.

„A gépet a legmodernebb radarrendszerrel, sisakvezérlésű célzó rendszerrelz, AGP–82 aktív elektromos radarral, elektronikus megfigyelőrendszerrel és Legion poddal szerelték föl, ami infravörös célzórendszer és az adatkapcsolatért felelős modul szerepét is ellátja.”

Az aktív elektromos radar kifejezés egész egyszerűen értelmezhetetlen, hiszen minden radar elektromos árammal működő berendezés. Itt az “aktív elektronikus nyalábeltérítéses / aktív elektronikus pásztázású radarról, vagyis angol terminológiával AESA (Active Electronically Scanned Array) radarról van szó. Ilyen radarral korszerűsítik egyébként a teljes F-15C/D és E flottát is, ezen felül mindegy F-15C vadászgépen elérhető a JHMCS sisakkijelző és célzórendszer kb. 15 éve. A F-15E változaton csak 2013-tól kezdődött a rendszeresítés, de már azon is elterjedtnek tekinthető a sisakkijelző.

A Legion pod (konténer) feladata kettős. A kőkorszaki Link 16 adatkapcsolattal nem lehetséges az adatcsere az F-15 / F-16 (adott esetben a haditengerészeti F/A-18) és F-22 / F-35 gépek között, erre szolgál a pod, amiben ezen felül infravörös célkereső (IRST)4 is van, aminek célkereső képessége egészen más módon értelmezendő, mint a radarberendezésé.

„A fejlesztésnél fontos szempont volt, hogy az F–15Xmegfizethető legyen. A hírek szerint jóval olcsóbb lesz, mint a darabonként 95 millió dollárba kerülő F–35A. Az új modell 27 ezer dollárba fog kerülni óránként, míg az F–35A-nál ugyanez az összeg 45 ezer dollár. Ha már az időnél tartunk: a Boeing azt ígéri, hogy az F–15X húszezer óra repülésig rendszerben tartható, vagyis évtizedeken át használható lehet. (Az F–15 Eagle alapmodellnél ez az érték ötezer óra volt).”

Az F-35A legutolsó Lot 135 szériától kezdve már 90 millió dollárnál is olcsóbb. A termelés felfutásával egyre olcsóbb a gyártás úgy, hogy még mindig csökkentett ütemtű (LRIP, low rate inital production) szakaszban vannak, mert nem teljes ütemű még sorozatgyártás annak ellenére, hogy már majdnem 300 db (!) különféle változatú F-35-öt szállítottak le eddig. Az F-35B és C változatok valóban drágábbak – főleg a B változat az emelőhajtómű miatt – de egy szárazföldi bázisú gépet a US Navy repülőgép-hordozós változattal vagy a USMC VTOL változatával összevetni értelmetlen.

A gépek üzemeltetési költségére nincs megbízható adat és rengeteg féle módon számolható.6 Tőmondatokban; mivel az F-35 egyik változata sem repült végleges hardver és szoftver konfigurációval és nem volt depot level szintű karbantartás (ez kvázi ipari nagyjavítás / civil repülőgép iparban ezt hívják nagyjából „D check”-nek), ezért nincs átlagolható valódi üzemeltetési költsége a típusnak, ami eleve országonként eltérő. Ehhez képest a 30+ éve repülő F-15E vagy a még öregebb F-15C/D és korszerűsített C/D Golden Eagle változatok ára nem mérvadó, mert nem azonos feltételek között vannak összehasonlítva. 30 év múlva az F-35 költsége is más lenne főleg úgy, hogy fajlagos költségek több gépre oszlanak szét. Az F-35A is olcsóbb lesz, ahogy a flotta és tapasztalat nő.

Az F-15 „alapmodell” alatt gondolom a cikkíró az F-15A-ra gondol. Nos, ez még a ’80-as évek dollár árfolyamával sem volt igaz még úgy sem, amikor szinte csak a direkt költséget számolták fel és nem az élettartamra eső költségeket átlagolták a flotta repült óraszámára. A 2008-12 években az F-15C/D repült óra költsége7 kb. 38-40 ezer dollár/óra, míg érdekes módon a fejlettebb F-15E gépeké olcsóbb volt, 32-35 ezer dollár áron repültek. (Ennek oka az F-15 flottán elvégzett élettartam hosszabbítás és Golden Eagle program is lehet, de erre forrásom nincs.)

Nagyjából ezek a legnagyobb pontatlanságok az indexes cikkben, de ezen felül kiegészítésként magához a hírhez. Az F-15X-ből valószínűleg nem lesz semmi, mert a Legion pod-ot megkapja az F-15C Golden Eagle, az AESA radar és JHMCS is ott van/lesz minden USAF F-15 változaton, az esztelen fegyverterhelésnek semmi értelme, mert ekkora mennyiségű fegyverzetre nincs szüksége egyetlen vadászgépnek sem. Ekkora mennyiségű fegyverzetet több gépre elosztani van csak értelme a harcászati előnyei miatt.

A hatalmas tömegű és légellenállású fegyverzet amúgy is markánsan csökkentené a gép repülési teljesítményét még akkor is, ha az erősebb GE F110 hajtóművel is kerülne leszállításra, amivel minden jelenlegi USAF változattól eltérne, amik csak a régebbi F100-PW-220 vagy F100-PW-229 hajtóművel rendelkeznek. (Az F-15E exportált leszármazott típusain egyes országok már az erősebb GE F110 hajtóművet választották erőforrásnak.)

Az egész koncepciónak semmi értelme, a szaúdi F-15SA van legközelebb az F-15X-hez, de már annál is kicsit megszaladt a ló a tervezőkkel. Szaúd-Arábiánál ez nem probléma, pénz van mindenre, a kevésbé értelmes ötletekre is. Bővebben a szaúdi Sasokról szóló írásban.

Tehát az egyik legnagyobb külföldi F-15 üzemeltetőnél már zajlik egy komoly F-15 korszerűsítési és beszerzési program, ezért további vásárlás valószínűtlen, ahogy a többi F-15 alkalmazónál is, mert túl későn jött már ez az amúgy is kvázi értelmetlen változat. A meglevő gépek továbbfejlesztése sokkal olcsóbb és az F-15X képességeinek nagy részét elérnék.

Az USAF olyan mértékben elkötelezett a stealth F-35A mellett, hogy értelmetlen pénzkidobás számára F-15X. Az F-15C Golden Eagle vadászgépként az F-22 Raptor mellé egyelőre megfelelő, az F-15E ugyanazzal a radarral rendelkezne, mint az F-15X és ugyanazokat a fegyvereket használja, csak értelmes mennyiségben. A repülési teljesítménye a meglevő F-15E flottának gyengébb, de ez már jó ideje nem faktor.

Röviden tehát, a Boeing próbálkozik egy „CGI”, csak „digitális papíron” létező géppel, – hiszen prototípusa sem létezik – ami a meglevő F-15E és SA továbbfejlesztésen alapul, továbbá a kabin idomul a konkurens F-35 kialakításához. F-15X eladásának minimális esélye legfeljebb Izraelben lehetne, ahol amerikai katonai segélyből vásárolnának legfeljebb egy századnyi (24 db) mennyiséget a meglevő F-15I változat mellé (F-15E export változata), ami lényegében az hazai ipar alig burkolt támogatása lenne. Japán már elkötelezte magát az F-35 mellett, teljesen valószínűtlennek tűnik további F-15 vásárlása. Dél-Korea 2000-es évek legelején vásárolt F-15K típust (ez is F-15E-ből fejlesztett export változat) és szintén zajlik már az F-35 beszerzése.8> Tehát, még ha gondolkoznak is afféle „hi-low” mixben, ehhez már rendelkezésre állnak a 4+ és 4++ generációs vadászgépek.9

Az potenciális amerikai haditechnikát beszerző országok terén jellemzően már az F-35A-t preferálják a 4++ generációs vadászgépek helyett. Ennek oka annak „lopakodó” kialakítása, a gépen levő több szenzor (DAS és EOTS)10 és azok fúziója olyan képességeket ad, ami több téren zárójelbe teszi még a legkorszerűbb 4. generációs (4++) vadászgépeket is.

Amennyiben az alacsony észlelhetőség nem követelmény, akkor az F-35A külső függesztéssel képes az F-15E-vel azonos mennyiségű fegyver hordozására némileg kisebb vagy kb. azonos hatósugárral, tehát sokkal rugalmasabban alkalmazható. Az F-35A esetén a legnagyobb légellenállású csapásmérő fegyverzet és a légiharc-fegyverzet fele a belső térben hordozható, sokkal kevésbé rontja a repülési teljesítményt, vagyis a repülőgép gyorsulását és egyéb manőverező képességet leíró mutatókat.11

Források

  1. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 227. oldal.
  2. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 651. oldalon bővebben a problémás terminológiáról.
  3. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 114. oldal
  4. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 171. oldal
  5. https://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-lockheed-drops-f-35-price-in-lot-11-ha-450225/
  6. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 705. oldal
  7. http://timemilitary.files.wordpress.com/2013/04/afcap-data-for-2008-2012.xlsx
  8. https://www.defensenews.com/air/2018/04/20/south-koreas-f-35-purchase-under-probe/
  9. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 688. oldal
  10. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 179. oldal
  11. https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/ 718. oldal

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Tehát igazából még több is, mert a LERX hatáson túl a hajtómű számára is szépen megvezeti a levegőt.
    Az összes LERX-es gépnél (F-16, F-18, MiG-29, Szu-27, Szu-47, Szu-57, Rafale), kivéve az F-5/F-20, a LERX a hajtóművek számára is megvezeti a levegőt.
  • Allesmor Obranna
    Az összes LERX-es gépnél (F-16, F-18, MiG-29, Szu-27, Szu-47, Szu-57, Rafale), kivéve az F-5/F-20, a LERX a hajtóművek számára is megvezeti a levegőt.
    Naná, de ezeknél fix a beömlő. Az F-15-nél meg nem.
  • És? Az F-15-nél a LERX a beömlők mellett van.
    Ha nem csinálták volna mozgathatóra, akkor annyira megfogta volna a gépet, hogy nem tudnának dinamikusan 45 fokos állásszöget sem húzni a gépbe.

    Azonban nem csak mozgatással lehet ezt a problémát kezelni, hanem légcsatornával is.
    Mint az F-14-esnél és a MiG-25/31-nél, ahol nem a beömlőt mozgatják, hanem egy zsalut nyitogatva generálnak kvázi réselt orrsegédszárnyat a beömlő felső részéből.
    Csak a két szovjet nehézvadásznál nem a nagy műrepülés volt a cél, hanem a normális repülhetőség.
    És ez a fenti zsalu elsősorban a pompázs kivédésére és a hangsebesség feletti áramlás szabályzására van kitalálva, de másodlagosan a szívócsatorna felső része alá tolult légtömeget is át tudják rajta vezetni a törzs feletti áramlás megfújásához.
    Nagy állásszögeken ugyanis a törzs felső részének ezen szakaszát maga a beömlő árnyékolja le, így vagy lehajtják a beömlőt (F-15) és nincs árnyék, vagy nyitják a zsalut és jön a megfúvás.
  • Korábban már írtam, hogy anno, még az Öböl Háború idején a Haditechnikában láttam egy fotót olyan együléses amerikai F-15-ösről, ami lézer irányítású bombát oldott. Ez a fotó akkor csak egy illusztráció volt, semmi köze nem volt az 1991-es harci cselekményekhez.
    Most megtaláltam a felvételeket. 1975 januárjában egy F-15A-val hajtották végre a három darab egytonnás (Mk84-esen alapuló GBU-10) bombákkal az oldási teszteket:



    Akkortájt még a hagyományos Mk-82-esek függesztési és oldási tesztjeit is elvégezték az együléses 15-ösökkel:

  • Allesmor Obranna
    Korábban már írtam, hogy anno, még az Öböl Háború idején a Haditechnikában láttam egy fotót olyan együléses amerikai F-15-ösről, ami lézer irányítású bombát oldott. Ez a fotó akkor csak egy illusztráció volt, semmi köze nem volt az 1991-es harci cselekményekhez.
    Most megtaláltam a felvételeket. 1975 januárjában egy F-15A-val hajtották végre a három darab egytonnás (Mk84-esen alapuló GBU-10) bombákkal az oldási teszteket:



    Akkortájt még a hagyományos Mk-82-esek függesztési és oldási tesztjeit is elvégezték az együléses 15-ösökkel:

    A második videót ismertem és régóta kerestem. Az elsőről eddig nem is hallottam.
  • Allesmor Obranna
    Ez látványos:

    Érdekes látni, ahogy folyamatosan dolgozik a beömlő, mintha fbw kormányfelület lenne.
  • Mintha. De nem az, viszont mégis segíti a gép nagy állásszögű repülhetőségét, igaz, elsődleges feladata a légáram megfelelő megvezetése.
    Nem keverendő a Szu-57-es mozgatható LERX felületével, amelynek a funkciója sokkal inkább a kacsaszárnyas Szu-27-családtagok előszárnyával azonos, csak épp azok nagy sebességű repülésnél keletkező interverenciája nélkül.
    A Szu-35BM és Sz gépeknél nem véletlenül hagyták el a kacsaszárnyat, mivel a cél a kisebb szuperszonikus hullámellenállás volt, hogy az utánégető nélküli sebességet feljebb tornászhassák.
    Ugyanezen okokból volt az F-15S/MTD és ACTIVE gépen (ugyanaz a gép) az extra kacsaszány (egy F-18-as vízszintes vezérsíkja) erős pozitív V beállítással pozícionálva, hogy az akörül keletkező áramlás ne zavarjon be a szány kürüli áramlásba.
  • Nem ismeretlen, de mégis érdekes egyveleg. A GE hajtóműves F-15-ös, de a gép svancán az USAF címere, Mountain Home bázisjelölés, USAF szériaszám, 428th FS Buccaneers századlogó, de sehol egy felségjel.



    Az ok egyszerű, ez a szingapúri légierő gépe, de beágyazva a 428-os kötelékébe. Így ez az egyetlen olyan alakulat az USAF-nál, ahol amerikai pilóták is repülhetnek GE hajtóműves, MAWS-al és aktív radarral is felszerelt ultramodern F-15E leszármazottal.
  • US Air Force cancels GE Aviation sole-source for F-15EX engine, asks for competitive bids...

    "The US Air Force (USAF) is asking for engine proposals for its Boeing F-15EX programme, a few months after saying it would grant a sole-source award to GE Aviation for 480 F110 jet turbines.

    The USAF received pushback on its sole-source plan from Pratt & Whitney (P&W). That company’s F100 engine powers the service’s fleet of legacy F-15C/D and E fighters.


    The air force initially planned a sole-source acquisition of GE Aviation’s F110 because P&W’s F100 was reportedly not certified for the EX model, thus integration and evaluation of the engine on the fly-by-wire fighter would have slowed acquisitions.

    The USAF declared it was pursuing a sole-source contract with GE Aviation in January, but formally rescinded that effort on 23 March, according to a notice posted online.

    The service is now asking for competitive bids to supply 461 engines for the F-15EX, according to a request for proposal posted online on 15 May. It wants delivery to begin by June 2023 and anticipates production would run through 2030.

    The F-15EX is to replace the USAF’s aging F-15C/D aircraft. In 2019, the service decided to buy the fourth-generation F-15EX instead of the more-sophisticated fifth-generation Lockheed Martin F-35. The service said the F-15EX has a lower cost per flight hour, might be able to carry lengthy hypersonic missiles under its body and could be quickly adopted by squadrons due to similarities with the USAF’s outgoing F-15C/D.

    The twin-engined F-15EX is a modified version of the “Advanced F-15” that Boeing manufactures for Saudi Arabia and Qatar. That aircraft comes with an enhanced cockpit and sensors. It is not currently part of the USAF’s inventory.

    The USAF has 239 F-15C/D variants in operation, according to Cirium fleets data. The service has talked about ordering 144 F-15EX, though the request for 461 engines may mean the scope of the programme has been enlarged. F-15C/Ds that are not replaced by the F-15EX could be modernised, the USAF has reportedly said.

    With the USAF planning to buy dozens of the aircraft in the coming years, Boeing is using the extended F-15EX production run to pitch the fighter to foreign nations. In February, FlightGlobal reported that the company was thinking of pitching the F-15EX for the Indian air force’s requirement for 110 fighters."
  • Ezek teljesen hülyék. Akarnak 4++ gen gépet venni, majd a lobbi oltárán feláldozni a képességeit, hogy kapja a lényegesen gyengébb PW hajtóművet?
  • molnibalage
    Ezek teljesen hülyék. Akarnak 4++ gen gépet venni, majd a lobbi oltárán feláldozni a képességeit, hogy kapja a lényegesen gyengébb PW hajtóművet?
    Az amerikai haderőnek az amerikai hadiipar a legnagyobb ellensége!Nem a hadiipar szolgálja ki a haderőt hanem a haderő a hadiipart...
  • A PW229-es nem gyengébb, mint a GE129-es.
    Tolóerőre grammra megegyeznek, már ami a fékpadi teljesítményt illeti.
    Nagyobb szubszonikus sebességeken van előnyben a GE, földközelben.
    Ha itt be tud gyorsítani, akkor intenzívebb ugrásokat tud végrehajtani, illetve ezen felül még a forróbb klímájú reptereken is rövidebb startot lehet velük elérni.
    De a statikus tolóerejük 1%-os különbségű, mind a maximál, mind az utánégetős rezsimeken.
  • arcas
    Szerintem sok ember még azt sem fogná fel, mit is jelent az a 100.000 óra....
    angelsoul
    Pár oldalas rövid cikknek bőven jó téma lenne.
    molnibalage
    Itt lehet nézegetni.
    https://www.safety.af.mil/Divisions/Aviation-Safety-Division/Aviation-Statistics/

    • Az első 100 ezer óra alatt egyetlen F-35A sem semmisült meg.
    • F-16-ból az első 92 ezer óráig 10 db.
    • F-15-ből az első 68 ezer óráig 3 db.
      136 ezer óráig 10 db.
    Csinálhatok egy rövid analízist majd a fenti típusokból, hogy lássuk hogyan javultak a dolgok.
    F-15 baleseti statisztika.

    Az ’A’ osztályú balesetek vagy katasztrófák közé azokat sorolják, ahol az anyagi kár meghaladja a 2 millió USD értéket, vagy a gép elvesztésével járnak. Akkor is ide sorolandó, ha a személyzet egy tagjának halálával vagy lebénulásával, illetve további szolgálatra alkalmatlanná válással jár, még ha a gép túl is éli az eseményt.278 A ’B’ osztályú eseménynél a kár 2 millió és 200 ezer USD közötti és részleges és/vagy részleges bénulással járó baleset / katasztrófa.

    [​IMG]
  • Terminator
    Griffiss - Rome Air Development Center’s Irish Hill test site

    [​IMG]

    [​IMG]

    https://www.griffissinstitute.org/who-we-work-with/afrl/newport-research-site
    Ezt nem értem, ennek a tartónak ránézésre nagyobb RCS-e van mint bármilyen gép amit ráraknak. Már az F-117 protó fejlesztés alatt egyből abba ütköztek, hogy nem lehetett akármilyen álványre feltenni a gépet, még a kicsinyített fából készült változatot sem, mert a tartónak nagyságrendekkel nagyobb volt az RCS-e mint a gépé.

    Akkor ez itt most WTF?
  • Szerintem itt nem az RCS értéket mérik, hanem a függesztett zavarórendszer és a besugárzásjelző rendszer működését tesztelik.
    Különféle irányokba forgatva a géptestet, nézik, hogy a zavarórendszer hogyan tevékenykedik az adott sugárforrás irányába.
  • Allesmor Obranna
    Szerintem itt nem az RCS értéket mérik, hanem a függesztett zavarórendszer és a besugárzásjelző rendszer működését tesztelik.
    Különféle irányokba forgatva a géptestet, nézik, hogy a zavarórendszer hogyan tevékenykedik az adott sugárforrás irányába.
    Mérhető vele az RCS is, csak először egyszerűen üresen, bármilyen gép nélkül be kell mérni a tartóállvány RCS-ét (persze minden irányból és pozícióban), utána az állvány+gépet ahhoz képest kell mérni. Ha elég ügyesek (szerintem igen), akkor még a gép/állvány interferenciákat is ki tudják mérni és kiszűrni.
  • Ez oké, erre gondoltam én is, csak abból indultam ki, hogy ezzel az állványos módszerrel eleve "orbitálisan nagy" RCS értékű sárkányokat tesztelnek, ahol túl sok munkával és számítással lehetne kimutatni, hogy az adott gép radar keresztmetszete lényegében minden irányban kolosszális.

Ugrás a fórum topichoz