|

Ez nem a Herculesek hete volt

A múlt hét folyamán két C-130 Hercules is balesetet szenvedett.

Május 2-án, helyi idő szerint 11 óra 30 perckor, nem sokkal felszállást követően lezuhant és megsemmisült az USAF kötelékébe tartozó egyik Lockheed WC-130H Hercules típusú időjárás-megfigyelő repülőgép, mely a georgiai Savannah/Hilton Head Nemzetökzi Repülőtérről indulva az arizonai Tucson-Davis Monthan légibázisra tartott. A georgiai repülőtéren időszakos karbantartáson átesett gép a közeli autópályára zuhant, melynek következtében a fedélzeten tartózkodó 9 fős személyzet szörnyethalt.

Pár nappal korábban, április 29-én a Líbiai Légierő egyik Lockheed C-130H-30 Hercules gépe semmisült meg a Sharara olajmezőkhöz tartozó repülőtéren, miután felszállás közben találat érte. A négyfős személyzet körül az egyik hajózó szerencsés módon túlélte a becsapódást.

Fórum hozzászólások

  • wolfram
    Nem kéne megkajálni minden fake news-t, propagandadumát. ;) A hozzáférhető Sz-300-asokat már régesrégen "letesztelték". Ez a "most tesztelik" épp akkora ordas nagy kamu, mint az F-35-ösök korábbi repülési korlátozása a szír Sz-300-asok miatt (hahahaha), meg a Szíriánál az oroszok által lelőtt Global Hawk, amire az amcsik azt mondták, hogy Kaliforniában esett le, hogy így el tudjanak számolni vele az oroszfancsikák szerint, meg az orosz hajók által lelőtt amerikai CM-ek a Földközi-tengeren, vagy a Donald Cook-os baromság és még sorolhatnám...
    Hmm... A tájékozottság magabiztossá tesz. Az ostobaság úgyszintén. Csak óvatosan...
  • notaricon
    Hmm... A tájékozottság magabiztossá tesz. Az ostobaság úgyszintén. Csak óvatosan...
    Hát persze. Én mostanság lusta vagyok sajna, de akar akar, utánanézhet, mikor lett "levajazva" ez a Tiszta Égbolt" gyakorlat, a szíriai rakétaszállítás bejelentése előtt, avagy után. És hogy ahhoz képest esetleg később módosult-e a résztvevő gépek száma, típusa. Bocs, ha nem zabálok be kapásból kétpofára minden logikátlan szart, vagy hazugságot csak azért, mert az épp passzol az ideológiámhoz, "hitvilágomhoz". :)
  • Aki a propagandát bekajálja az szimplán ostoba, de a dezinfó az már kemény dió. Emiatt nem feltétlenül tennék egzakt kijelenteseket általam ellenőrizhetetlen infók alapján. Maradjunk annyiban hogy az sz300 ukrán verzióját már jól ismerik az amik. Én a helyükben nem dőlnék hátra. A Donald Cook és a hasonló bornírt baromságok egy dolog. A LÉRAK-nál viszont lehetnek meglepik. Én a fenntartásaimat itt semmiképpen nem dobnám el.
  • Tippelnék, tuti hogy nem 2014 előtt vajazták le ezt a "gyakorlatot", szóval akkor gyakorolni sosem késő, pláne hogyha minél többen gyakorolhatnak.
    Amúgy minek ez a Tiszta égbolt nevű vadkeleti repülőshow ha már úgyis tudunk a másikról mindent és azt is tudjuk hogy mi vagyunk a jobbak, szebbek, ügyesebbek?
    Tudom, azért hogy képezzék a de facto Nato ukrán hadsereget, csak általában a diák megy a tanárhoz az iskolába, és nem a tanár a diák lakására.
    Most akkor azokat az ukránokat képezik azok ellen az oroszok ellen akikkel egy helyre jártak a Szovjetunió nevű iskolában. Továbbá még húsz évig "élettársi" kapcsolatban is voltak. Szóval pont az ukrán tud a legtöbbet az orosz módszerről. Hát persze. Tudom az a baj hogy nem jól fogják az AK-t, mert mostanában keveset lőhettek vele, majd az amerikai katona megmutatja neki hogy kell azt használni.
  • notaricon
    Aki a propagandát bekajálja az szimplán ostoba, de a dezinfó az már kemény dió. Emiatt nem feltétlenül tennék egzakt kijelenteseket általam ellenőrizhetetlen infók alapján. Maradjunk annyiban hogy az sz300 ukrán verzióját már jól ismerik az amik. Én a helyükben nem dőlnék hátra. A Donald Cook és a hasonló bornírt baromságok egy dolog. A LÉRAK-nál viszont lehetnek meglepik. Én a fenntartásaimat itt semmiképpen nem dobnám el.

    Azt hiszem, kicsit elbeszélünk egymás mellett. Másképp fogalmazok. Nem tudom, de valószínűleg, ha már épp ott tartanak gyakorlatot, akkor esélyesen az Sz-300-asok is be vannak vonva. De ennek nagyjából semmi köze nincs konkrétan a mostani szíriai rakétaszállításhoz. Enélkül is gyakorolnának velük, ha épp ez is szerepelt a gyakorlat tervében.
    És én sem gondolom veszélytelennek az Sz-300-as rendszert. Csak a hatásvadász marhaságoktól mászok már a falra.

    antigonosz
    Tippelnék, tuti hogy nem 2014 előtt vajazták le ezt a "gyakorlatot", szóval akkor gyakorolni sosem késő, pláne hogyha minél többen gyakorolhatnak.
    Ebben tökéletesen egyetértek. Gyakorolni sohasem árt és nyilván ki is használnak minden efféle lehetőséget. Csak épp nem egy vadiúj dolog teszteléséről van szó, ami pont most lett hirtelen sürgős. Hanem egy már minimum hónapokkal ezelőtt leegyeztetett dologról.

    antigonosz
    Tudom, azért hogy képezzék a de facto Nato ukrán hadsereget, csak általában a diák megy a tanárhoz az iskolába, és nem a tanár a diák lakására.
    Ugyan már, szegény ukriknak szerinted lenne pénzük kitelepülni a "tanárokhoz"? :D

    antigonosz
    Most akkor azokat az ukránokat képezik azok ellen az oroszok ellen akikkel egy helyre jártak a Szovjetunió nevű iskolában. Továbbá még húsz évig "élettársi" kapcsolatban is voltak. Szóval pont az ukrán tud a legtöbbet az orosz módszerről. Hát persze. Tudom az a baj hogy nem jól fogják az AK-t, mert mostanában keveset lőhettek vele, majd az amerikai katona megmutatja neki hogy kell azt használni.
    Ahogy elnézhettem-tük az elmúlt négy év videóit, az ukrán katonákra szerintem bőven ráfér bármilyen pluszképzés, mert nem nagyon látszik az eddigi teljesítményükön a professzionalizmus. Hanem inkább az alkoholizmus, képzetlenség, jóformán bármilyen hadianyag eladása bárkinek, aki fizet, meg hasonlók látszanak inkább rajtuk. :D
  • Ezek a közös hadgyakorlatok inkább pofavizitek és propaganda manőverek, hiszen eleve nincs mód a Red Flag szintü integrált együttműködésre.
    Szép szavak, interjúk, bullshitek és közös repülések.
    Ami még belefér, az a légi harcászkodás alpaja, manőverező légiharc bizonyos korlátokkal és igen, a lérak rendszerekkel kapcsolatos információk porszívózása.
    Azt se feledjük, hogy a jelenkori ukrán légierőben van egy ad hoc dotálás, megemelték a repült óraszámot, de a fegyelem és a professzionalitás már nem ilyen erős.
    MIndenki érzi, hogy most a semmiből, hosszú idő óta először elkezdett dölni a pénz, de senki se tudja, hogy ez meddig tart.
    Ehhez képest a kitelepült amerikai kontinges egy másik dimenzió, mind képességben, mind a morál terén.

    A mostani Szu-27-es lezuhanásnál csak annyit tudunk, hogy nem katapultáltak, ebből én arra következtetek, hogy valószínű humán faktor lehet a dolog mögött (statisztikai alapon), ami akármi is lehetett.
  • Még nem derült ki (számomra) az amerikai áldozat személyazonossága, de könnyen lehet, hogyha egy ukrán ezredes volt az egyik, akkor a gesztus értékű vegyes reptetések során szokásos módon a vendégpilóta is hasonló rendfokozatú lehetett.
    Továbbá kérdés, hogy az ukrán ezredes rutinja mennyire lehetett a repülési feladathoz elegendő.

    Plusz: Más források Iván Petrenko-ként azonosították az ukrán pilótát.
  • A két szóba jöhető érintett alakulat (Lakenheath 48th Fighter Wing és a California ANG 144th FW) honlapjain semmiféle infó sincs magáról a lezuhanásról se.
  • boki
    Nyikolaj Petrenko ezredes volt az egyik áldozat
    [​IMG]
    Ha ő volt a pilóta. Mondjuk úgy, hogy egy vadászpilóta korban és fizikai állapotban nem ilyen kéne hogy legyen.
  • molnibalage
    Ha ő volt a pilóta. Mondjuk úgy, hogy egy vadászpilóta korban és fizikai állapotban nem ilyen kéne hogy legyen.
    Pont ez tűnt fel nekem is.Amúgy ezredesként asszem századparancsnok.
  • wolfram
    Azt hiszem, kicsit elbeszélünk egymás mellett. Másképp fogalmazok. Nem tudom, de valószínűleg, ha már épp ott tartanak gyakorlatot, akkor esélyesen az Sz-300-asok is be vannak vonva. De ennek nagyjából semmi köze nincs konkrétan a mostani szíriai rakétaszállításhoz. Enélkül is gyakorolnának velük, ha épp ez is szerepelt a gyakorlat tervében.
    És én sem gondolom veszélytelennek az Sz-300-as rendszert. Csak a hatásvadász marhaságoktól mászok már a falra.



    Ebben tökéletesen egyetértek. Gyakorolni sohasem árt és nyilván ki is használnak minden efféle lehetőséget. Csak épp nem egy vadiúj dolog teszteléséről van szó, ami pont most lett hirtelen sürgős. Hanem egy már minimum hónapokkal ezelőtt leegyeztetett dologról.



    Ugyan már, szegény ukriknak szerinted lenne pénzük kitelepülni a "tanárokhoz"? :D



    Ahogy elnézhettem-tük az elmúlt négy év videóit, az ukrán katonákra szerintem bőven ráfér bármilyen pluszképzés, mert nem nagyon látszik az eddigi teljesítményükön a professzionalizmus. Hanem inkább az alkoholizmus, képzetlenség, jóformán bármilyen hadianyag eladása bárkinek, aki fizet, meg hasonlók látszanak inkább rajtuk. :D
    Nah, tulajdonképp erre akartam kilyukadni csak éjszaka nehezebben fogalmazok. Nem azért tesztelnek, gyakorolnak hogy megismerjék az oroszra hajazó technikát és harceljárásokat, hanem hogy minél többen megismerjék azt. Az egykori utódállamok már a 90-es években átadtak mindent az usának amire kíváncsi volt. Szóval ezért is ülhetett ott az amerikai pilóta. Vagy gyakoroltak és "belülről figyelt" vagy adott tanácsot (mit tudom én kommunikáció), vagy sétarepülés volt és az ukrán pilóta menőzött, sak mivel megkopott a tudása vagy sok volt a G, így megszívták.
  • A balesetben részt vevő amerikai szolgálat tagja volt a Kaliforniai Fresno (California) Air National Guard, a 144. Fighter Wingnek. Az Airman részt vett egy repülőgépes ismeretségi járatnál egy ukrán partnerrel. Egyetlen más repülőgép sem érintett az eseményben. A szolgálati tag személyazonosságát 24 órán keresztül visszatartják a bejelentés következő időpontjától.
  • boki
    [​IMG]
    Na erről beszélek, zongorázható a különbség a két pilóta között. Szemre 20 kg és úgy 5 év kordifi, bár 44 évvel ő sem volt fiatal.
  • Ha Petrenko ezredes egy alacsony zömök emberke, relatíve magas vérnyomással, akkor igazán jól bírhatja a túlterheléseket. A rövid artériás utak nagyban segítik a nagy túlterhelés elviselését.
    Ha azonban Petrenko ezredes légi jártassága megkopott, rutinja már nem elégséges, akkor kis magasságon könnyen elkövethet olyan reptechnikai hibát, ami végzetes lehet, függetlenül attól, hogy milyen testi adottságokkal bír.

    A rutintalanság egyeseknél elbizonytalanodást, félelmet, leblokkolást okoz, másoknál indokolatlan magabiztossághoz vezet, ez habitus kérdése.
    Az esetleges rutintalanság a váratlanul bekövetkező műszaki probléma kezelésénél is gondot jelenthet.

    És akkor mindezeken felül jön képbe az, hogy esetleg Petrenko ezredes kondíciója volt a szűk keresztmetszet, illetve - most rosszmájú leszek - netán a csillagjai révén ült gépbe, nem a valós jártassága alapján.
  • https://htka.hu/2018/04/05/halalos-balesetet-szenvedett-a-thunderbirds-egyik-gepe/

    A vizsgálóbizottság megállapította, hogy egy 5 másodperces eszméletvesztés okozta Stephen Del Bagno őrnagy halálos kimenetelű balesetét a Thunderbirds F-16-osával ez év április 4-én. Pozitív G hatású manőverből váltott egy negatív 8,56 G manőverbe és ez okozta a kiesést. A szakértők szerint két másodperc szünetre lett volna szükség a két elem között.
    https://www.businessinsider.com/air...tent=topbar&utm_term=desktop&referrer=twitter
  • wankel
    https://htka.hu/2018/04/05/halalos-balesetet-szenvedett-a-thunderbirds-egyik-gepe/

    A vizsgálóbizottság megállapította, hogy egy 5 másodperces eszméletvesztés okozta Stephen Del Bagno őrnagy halálos kimenetelű balesetét a Thunderbirds F-16-osával ez év április 4-én. Pozitív G hatású manőverből váltott egy negatív 8,56 G manőverbe és ez okozta a kiesést. A szakértők szerint két másodperc szünetre lett volna szükség a két elem között.
    https://www.businessinsider.com/air...tent=topbar&utm_term=desktop&referrer=twitter
    Negatív 8G...???
    A cikkbe beleolvasva nem ezt látom. Blackout az nem negatívnál van. A gép nem is képes annyira szerintem aerodinamikailag és a FCS is tutira korlátozna, mert -5,5G plafon.

Ugrás a fórum topichoz