|

Veszélyben a brazil Gripen-rendelés?

Bár sokáig úgy tűnt, gördülékenyen halad a Brazil Légierő új típusának rendszeresítése, a közelmúltbéli fejleményeknek köszönhetően a Saab AB vezetése aggódik, nehogy illetéktelen kezekbe kerüljenek féltett titkaik.

Történt ugyanis, hogy a Bombardier-Airbus együttműködést követően a Boeing bejelentette, megteszi a szükséges lépéseket, hogy ő is bővítse típuskínálatát az EMBRAER segítségével. Ezt elsősorban úgy kívánja elérni, hogy tulajdonrészt vásárol a brazil repülőgép-ipari vállalatban, ez azonban komoly hatással lehet más programokra, például a Gripen beszerzésre. Tudniillik a skandináv és dél-amerikai felek által kötött kontraktus komoly technológiai transzfert tartalmaz, emellett az EMBRAER mérnökei részt vesznek a kétüléses Gripen F fejlesztésében. Mindez azt jelenti, hogy nagyon sok információval kell rendelkezniük a gépről.

A Gripen E első repülése Saab AB,

A SAAB AB vélhetően épp emiatt kért találkozót mára a brazil védelmi minisztertől, Raul Jungmanntól: egy komplett delegáció utazott Brazíliába az ügy megoldására. A helyzet kényességét jól szemlélteti, hogy a küldöttséget maga Håkan Buskhe, a cég ügyvezető igazgatója vezeti. A hírek szerint akár a szerződés felmondása is napirendre kerülhet, amennyiben a skandináv fél úgy ítéli meg, hogy a brazil partner nem képes biztosítani az ipari know-how biztonságát.

A brazil kamuflázzsal ,

Brazília 2013 decemberében jelentette be, hogy a Saab JAS-39E/F Gripen NG nyerte az F-X2 tendert, mely keretében a Dassault Mirage 2000C leváltására 36 darab korszerű vadászbombázót terveztek beszerezni. Az 5.8 milliárd dolláros kontraktust októberben meg is kötötték, melynek értelmében 28 darab JAS-39E és 8 darab JAS-39F kerül beszerzésre, ezekből legalább 15 példány a dél-amerikai országban kerül összeszerelésre, emellett a sárkányszerkezet elemeinek 80 százaléka is Brazíliában készül majd. Hosszabb távra szó volt akár 100-nál is több példány beszerzéséről, de egyelőre nincs rá fedezet.