|

JAS-39 Gripen & MiG-29 – Gondolatok a honvédelemről – 2018-as kiadás

JAS-39 Gripen & MiG-29 – gyakran felmerülő kérdések, avagy szüksége van-e az országnak légierőre? A dokumentum igyekszik az általában felmerülő kérdésekre választ adni és eloszlatni bizonyos téveszméket.

A cikk nem más, mint a korábbi Gripen FAQ kibővített, immáron 5. változata, mely azonban alaposan túlmutat az eredeti művön – innen is a cím változása. Az utolsó frissítés dátumát a szokott módon a bejegyzés tartalmazza, az írás végén is megtalálható.

A JAS-39 Gripen & MiG-29 – Gondolatok a honvédelemről 2018-as kiadása:

Fórum hozzászólások

  • emel
    Kellene, de nem pont Paks békeidős védelmére. Békében nem lehet minden eltévedt szúnyogirtó Ancsát Mistral-al vagy gépágyúval fogadni, légicélt a földről nem lehet igazoltatni és azonosítani csak lelőni. Békében pont igazoltatásra/azonosításra való a Griff-készültség, lőni meg szükség esetén azok is tudnak.
    Jesszus, elképzelem a Neutron Kommandóból Kovács II. Adalbert Gebrát, amint épp járőrözik a kerítés mentén, Stingerrel/Iglával/Mistrallal a hátán. Jön a szúnyogbombázó, ő meg lekapja az égrül.... Aztán előléptetik Gebrának.
  • Littlejohn
    Jesszus, elképzelem a Neutron Kommandóból Kovács II. Adalbert Gebrát, amint épp járőrözik a kerítés mentén, Stingerrel/Iglával/Mistrallal a hátán. Jön a szúnyogbombázó, ő meg lekapja az égrül.... Aztán előléptetik Gebrának.
    Ha előléptetik akkor már FŐGebra lesz belőle ... :D
  • Littlejohn
    Jesszus, elképzelem a Neutron Kommandóból Kovács II. Adalbert Gebrát, amint épp járőrözik a kerítés mentén, Stingerrel/Iglával/Mistrallal a hátán. Jön a szúnyogbombázó, ő meg lekapja az égrül.... Aztán előléptetik Gebrának.
    Egyébként te hogy képzeled el egy objektum közellégvédelmét?
  • Nos, volt benne részen, anno egyrészt itthon, másrészt a világ egynémely távoli pontján, ahová a Mi Hazánk vitt, ha érted...
    A közellégvédelem része a Légvédelemnek. Külső köre a régiós, majd országos légtérellenőrzés és -védelem. A belső kör a kis- vagy közepes hatótávolságú légtérfigyelő, illetve ellenőrző eszközökre épül. Az objektum mellé telepített eszközök elsősorban ezektől kapnak adatokat. Az objektum közvetlen légvédelme lehet álcázott, telepített, illetve mobil eszköz vagy szándékosan nem álcázott eszköz. Mást jelent a közellégvédelem harci területen és békeidőben. A Te példádban Paks védendő objektum, de nem hiszem, hogy parancsban volna, hogy a válladon Iglával sétálj...
  • Telak2
    Azért lehet azt a felest az Ancsák pilótái dobták be. Ennyi erővel terroristák is lehettek volna, inkább terejenek el két szúnyogbombázót a griffek mint holnap a stalkert lássam élőben
    Ok. Értem én ezt, na de vicc az egész . Egy kisgép simán eléri a 250 km/h-ás sebességet. 5 km-es Paks körül a tilalmi zóna . Számoljunk csak? A vadász kecsón még el sem jön a földtől, mire a kiskép becsapódna. Teljes agyamentség az egész.
  • Az lehet, hogy a 41-es Gripen nem repült 2018 április 10. óta?

    200 és a 400 órás időszakos karbantartás nem tart ennyi ideig. A 800 órás svéd karbantartáson már minden gép átesett korábban. Az MS20 frissítéshez sem kell ennyi idő. Mi lehet ezzel a géppel? Vagy a karbantartói létszámmal van probléma?

    Az összes többi gép pörög, júliusban legalább egyszer mind repült már.

    Ha valaki talál a 41-esről április 10. utáni képet amin repül, vagy "radar"-adatot, linkelje be ide. Köszönöm.

    Jövő héten itt lesznek a brit Eurofighterek légiharcot gyakorolni. Lehet figyelni a repüléseket. Hátha közte lesz a 41-es is.
  • Terminator
    Jövő héten itt lesznek a brit Eurofighterek légiharcot gyakorolni.
    A 41-est addigra festik át eurofighter killer-re :)
  • Szombaton Pápán zárt körű rendezvényen ünnepelték a légierő elmúlt 100 évét.
    A készültségi géppár is áthúzott a bázis felett, barna csíkos AIM-120-asokkal.
    Azaz továbbra sincs AIM-9 rakéta....

    [​IMG]

    [​IMG]

    (Tamás, jók lettek a fotóid!)
  • Terminator
    Szombaton Pápán zárt körű rendezvényen ünnepelték a légierő elmúlt 100 évét.
    A készültségi géppár is áthúzott a bázis felett, barna csíkos AIM-120-asokkal.
    Azaz továbbra sincs AIM-9 rakéta....

    [​IMG]

    [​IMG]

    (Tamás, jók lettek a fotóid!)
    Köszönöm ! Néha meg kellett küzdeni érte az elemekkel...
    A készenléti géppár egy gyors, és alacsony érkezést követően egészen sok kört lenyomott, majd (a hírek szerint) benéztek a Fő térre is. Talán kicsit kevésbé lebutított minőségben itt elérhető az album:
    https://www.flickr.com/photos/123598839@N08/albums/72157698463107441

    Ami érdekes volt, hogy a két gyakorló Maverickkel kiállított 44-es sem volt elkerítve , a rendezvény végén az eredeti helyén indították a többi kiállított gép mellett, majd felszállás után megpakolva is nyomott pár szűk kört.
  • T.Tom
    Köszönöm ! Néha meg kellett küzdeni érte az elemekkel...
    A készenléti géppár egy gyors, és alacsony érkezést követően egészen sok kört lenyomott, majd (a hírek szerint) benéztek a Fő térre is. Talán kicsit kevésbé lebutított minőségben itt elérhető az album:
    https://www.flickr.com/photos/123598839@N08/albums/72157698463107441

    Ami érdekes volt, hogy a két gyakorló Maverickkel kiállított 44-es sem volt elkerítve , a rendezvény végén az eredeti helyén indították a többi kiállított gép mellett, majd felszállás után megpakolva is nyomott pár szűk kört.
    Egy Glomaster Badacsonynal mev a balcsi partot is svancolta alacsonyan.....szombaton. na akkor tudom mar miert volt ilyen virgonc
  • weasel007
    [​IMG]
    A 44-es gép montázsa Terjék Tamás 3 képével kiegészítve.
    Szép lett ! Lassan külön topicot lehet indítani ennek az oldalszámnak :)
    Viccet félretéve, tényleg nagyon jól áll neki, hogy ennyire szép tiszta még. Lassan az egyes gépeket oldalszámok nélkül is meg lehetne különböztetni, de a 30, 40, 43, 44-et már most is.
    Sok gép kapott mostanában új tözsféklapot, ezek jelentősen tisztábbak, mint az azt körülvevő borítás. E mellett a fényszórók nehezen viselik a keményebb földet éréseket, ilyenkor könnyen elpattan bennük a wolfram-szál, emiatt a svédek a gépek egy részén ezeket inkább LED-esre cserélték.
    Hogy a jobb-baloldali fényszórót lehet-e külön kapcsolni, azt nem tudom, mindenesetre múlt héten láttunk ilyen leszállást:
    [​IMG]
  • T.Tom
    Szép lett ! Lassan külön topicot lehet indítani ennek az oldalszámnak :)
    Viccet félretéve, tényleg nagyon jól áll neki, hogy ennyire szép tiszta még. Lassan az egyes gépeket oldalszámok nélkül is meg lehetne különböztetni, de a 30, 40, 43, 44-et már most is.
    Sok gép kapott mostanában új tözsféklapot, ezek jelentősen tisztábbak, mint az azt körülvevő borítás. E mellett a fényszórók nehezen viselik a keményebb földet éréseket, ilyenkor könnyen elpattan bennük a wolfram-szál, emiatt a svédek a gépek egy részén ezeket inkább LED-esre cserélték.
    Hogy a jobb-baloldali fényszórót lehet-e külön kapcsolni, azt nem tudom, mindenesetre múlt héten láttunk ilyen leszállást:
    [​IMG]

    A 41-esről van valami infód? Te mikor láttad legutóbb a levegőben?
  • Terminator
    A 41-esről van valami infód? Te mikor láttad legutóbb a levegőben?
    Április 10-én valamiért lent jártunk, akkor pont kesziből repült - de inkább helybélieket kéne kérdezni, én viszonylag ritkán járok arrafelé...
    Egyébként az az üzemeltetési kultúra része, hogy egyes gépeket kevesebb össz. üzemidővel visszatartanak a repüléstől, hiszen a cél az, hogy ne egyszerre, hanem egymás után érjék el azt a repült órát, amely után javításra ki kell szedni őket az aktív állományból.
  • T.Tom
    Április 10-én valamiért lent jártunk, akkor pont kesziből repült - de inkább helybélieket kéne kérdezni, én viszonylag ritkán járok arrafelé...
    Egyébként az az üzemeltetési kultúra része, hogy egyes gépeket kevesebb össz. üzemidővel visszatartanak a repüléstől, hiszen a cél az, hogy ne egyszerre, hanem egymás után érjék el azt a repült órát, amely után javításra ki kell szedni őket az aktív állományból.
    A 41-esnek kb. azóta nincs "elektronikus nyoma". Azóta az összes többi gép repült már, különböző gyakorisággal. Tudok a hangárkapacitással összehangolt repült óra tervezésről, de ez egy elég kiugró érték, hogy ennyi idő óta nem repült egy gép.
  • Az volt hír valahol, hogy az előző héten (08.03 - 08.09.) a németországi Büchel-ben jártak a magyar Gripen-ek (32,39,40,44) és az Északi tenger felett is gyakorlatoztak?
  • Terminator
    Az volt hír valahol, hogy az előző héten (08.03 - 08.09.) a németországi Büchel-ben jártak a magyar Gripen-ek (32,39,40,44) és az Északi tenger felett is gyakorlatoztak?
    Itt nem, face-re rakott fel a Puma század 2 képet, de túl bőre ők se eresztették az infókat

  • Na srácok! Végre haza látogatok kisfalumba, Pécsre és rögtön Griffektől hangos a légtér?? :DSajna csak a fodrász ablakából láthattam ahogy elhúz alacsonyan keletről északra fordúlva. Jó volt látni újra!

Ugrás a fórum topichoz