|

JAS-39 Gripen & MiG-29 – Gondolatok a honvédelemről – 2018-as kiadás

JAS-39 Gripen & MiG-29 – gyakran felmerülő kérdések, avagy szüksége van-e az országnak légierőre? A dokumentum igyekszik az általában felmerülő kérdésekre választ adni és eloszlatni bizonyos téveszméket.

A cikk nem más, mint a korábbi Gripen FAQ kibővített, immáron 5. változata, mely azonban alaposan túlmutat az eredeti művön – innen is a cím változása. Az utolsó frissítés dátumát a szokott módon a bejegyzés tartalmazza, az írás végén is megtalálható.

A JAS-39 Gripen & MiG-29 – Gondolatok a honvédelemről 2018-as kiadása:

Fórum hozzászólások

  • arcas
    Erre nagyon kíváncsi vagyok...
    Nem felejtődött el, csak lusta voltam megcsinálni. Hétvégén tényleg rászánom már majd azt a kb. 15-20 percet, ami kell.
  • Crusader
    Mennyi mostanság az átlagos repült óraszám egy Gripen pilótának? Keresgéltem, de nem találtam az infót.
    több mint amennyi mondjuk 3-4 éve de még mindig lehetne több :D
  • fedett_mókus
    több mint amennyi mondjuk 3-4 éve de még mindig lehetne több :D
    Biztosan tobb, mint az osztrak EF pilotak 70-80 oraja evente. :p
  • https://jetplanes.blog.hu/2017/10/25/vegre_lezerbombak_a_gripenen
    Biztos volt már ez a cikk fent anno, de lenne néhány kérdésem, mivel eltetl azóta már egy kis idő.
    2015-től szállították nekünk a GBU-12 bombákat - amivel kiválthattuk az amúgy is korlátozott számú AGM-65 Maverick rakétáinkat ellövöldözését (csak nehogy aztán elrozsdásodjanak;)). Ezzel elviekben végre megtörtént a CAS képességünk rendbetétele. Érdekesség azonban, hogy csak két évvel később kezdhettek el gyakorolni a pilótáink. Ennek mi lehetett az oka...gondolom azóta sem publikus?
    Ez azt jelenti, hogy durván 3 éve használjuk a gyakorló bombákat. Ez idő alatt már megszerezhető a CAS képesség elsajátításához szükséges plusz repült óra? Emiatt az új képesség miatt nőtt esetleg a repülhető óra nagysága?
    Valamint ha jól emlékszem a magyar JTAC képesség is csak idén tavaszal vagy nyáron lett hivatalosan megszerezve. Ez azt jelenti, hogy eddig csak jó időjárási körülmények között használhattuk az 5db Rafael/Zeiss Litening 3 ultramodern lézeres célmegjelölő konténerünket?
    Természetesen jó, hogy már van lézer vezérlésű bombánk, de nem kellene már beszerezni lassan lézer- és GPS vezérlésű bombákat is mint amilyenekkel pl. a Luftwaffe Typhoon-jai repkednek (GBU-48). Tudom, hogy drágább, de lézer vezérlésű bombákkal felhőzet vagy harctéri füst esetén sem a fronton főleg nem az ellenséges hátországban nem igazán tudnak hatékonyan bombázni ha nincs jelen JTAC egység.
    Vagy azzal, hogy korábban a V4 EUBG CAS képességet hazánk vállalta magára - Magyarra fordítva ez a Visegrádi Négyek úniós közös harccsoportjának közvetlen légi támogatási képességét jelenti. - dedikáltan csak a fronton bombázgatunk és nem repülünk beljebb így igazán nincs is miért rendszeresíteni, jó az ami van?
    Plusz a földi cél jobb felderítését a JTAC előretolt földi megfigyelő a Rover termináljával jobban segíthetné képi azonosítással, azonban ehhez viszon szükség lenne egy kiegészítő elekronikus egységre a Litening konténeren...beszerzésre került esetleg már ilyen egység a cikk írása óta (2017.10.)?
  • Loken
    Valamint ha jól emlékszem a magyar JTAC képesség is csak idén tavaszal vagy nyáron lett hivatalosan megszerezve.
    Szia,

    E szerint 8 eve.
  • arcas
    ....hiányérzetem van... :confused:
    Nincs szállítógép...o_O
    Ilyen formában szállítva át lehet vele repülni külföldi országok felett (nem élesítetett, nem bevethető fegyver)
  • rudi
    Nincs szállítógép...o_O
    Ilyen formában szállítva át lehet vele repülni külföldi országok felett (nem élesítetett, nem bevethető fegyver)
    Nem, a gép szárnyvégi tartójának végét nézd...
  • luperator
    Sajnálom, hogy ha már kötöttek az amcsikkal üzletet, nem "csaptak" mellé AIM-9X-et is.
    Mondjuk azt én is, de még minden lehet, akár az eu-s párja is...
    De a képpel nem erre gondoltam...
  • arcas
    A szárnytartó végén lévő érzékelők lekerültek.
    Igen, nem jót linkeltem de az EW rendszer szenzoraira gondoltam (nem tudom pontosan mi volt/van a mi gripenjeinken)
  • Tegin
    Igen, nem jót linkeltem de az EW rendszer szenzoraira gondoltam (nem tudom pontosan mi volt/van a mi gripenjeinken)
    Olyan sárga végződésű volt mint a képeden, most meg csak sima szürke:
    [​IMG]
    Ami fura, hogy a második BAP-on is igy volt. Gondolom nem szenzorok nélkül repültünk élessel...ezek szerint az update hardveresen is változtatott dolgokat a gépeken...
    [​IMG]
  • Ews-39 névre hallgat, itt vannak az elemei:
    [​IMG]
    Lehetett ebben változás, vagy simán csak hiányzik?
    Gondolom ha új rendszer lenne podban akkor feleslegessé válhat, de hogy a mieinkről miért került le nem tudom.
  • Tegin
    Ews-39 névre hallgat, itt vannak az elemei:
    [​IMG]
    Lehetett ebben változás, vagy simán csak hiányzik?
    Gondolom ha új rendszer lenne podban akkor feleslegessé válhat, de hogy a mieinkről miért került le nem tudom.
    Régen pont olyan volt az EWCS egység mint a szemléltető képen. Emlékszem a dél-afrikai gépeken picit más volt. De csak most vettem észre, hogy a cseh és a magyar gépeken eltűnt vagy megváltozott ez a cucc...
  • arcas
    Régen pont olyan volt az EWCS egység mint a szemléltető képen. Emlékszem a dél-afrikai gépeken picit más volt. De csak most vettem észre, hogy a cseh és a magyar gépeken eltűnt vagy megváltozott ez a cucc...
    Mi van, ha sapkát cseréltek?
  • borisz
    Mi van, ha sapkát cseréltek?
    Nincs kizárva, hogy időjárás-állóbb megoldást, egy erre alkalmas burkolatot kapott és igy nem látszik semmi belőle...
  • Hétköznapi üzem Kecskeméten...

    "A szárnyvégeken lévő rakétaindító síneknek van egyéb funkciója is. A mellső és hátsó részükben helyezték el a besugárzásjelző rendszer antennáit. Ezek detektálják a gépet érő sugárzást, a hozzá tartozó rendszer megállapítja a veszélyforrás jellegét (repülőgép fedélzeti, földi felderítő, vagy tűzvezető radar, stb.). Amikor újak voltak a gépeink, ez még másképpen nézett ki, azóta korszerűsítették a rendszert, amiből külsőre csak annyi látszik, hogy megváltozott az antenna."
  • Terminator
    Hétköznapi üzem Kecskeméten...

    "A szárnyvégeken lévő rakétaindító síneknek van egyéb funkciója is. A mellső és hátsó részükben helyezték el a besugárzásjelző rendszer antennáit. Ezek detektálják a gépet érő sugárzást, a hozzá tartozó rendszer megállapítja a veszélyforrás jellegét (repülőgép fedélzeti, földi felderítő, vagy tűzvezető radar, stb.). Amikor újak voltak a gépeink, ez még másképpen nézett ki, azóta korszerűsítették a rendszert, amiből külsőre csak annyi látszik, hogy megváltozott az antenna."
    Hú de jó vagyok. :D

Ugrás a fórum topichoz