|

JAS-39 Gripen & MiG-29 – Gondolatok a honvédelemről – 2018-as kiadás

JAS-39 Gripen & MiG-29 – gyakran felmerülő kérdések, avagy szüksége van-e az országnak légierőre? A dokumentum igyekszik az általában felmerülő kérdésekre választ adni és eloszlatni bizonyos téveszméket.

A cikk nem más, mint a korábbi Gripen FAQ kibővített, immáron 5. változata, mely azonban alaposan túlmutat az eredeti művön – innen is a cím változása. Az utolsó frissítés dátumát a szokott módon a bejegyzés tartalmazza, az írás végén is megtalálható.

A JAS-39 Gripen & MiG-29 – Gondolatok a honvédelemről 2018-as kiadása:

Fórum hozzászólások

  • arcas
    ...arra vonatkozott volna, ha a román példát emlitetted volna. Egyébként pont ők lesznek majd jó referencia pont, onnan kellen minnél több infót megszerezni...sokat segitene.
    A románok akciós árú MLU-kat vettek, amik 20-30 év közöttiek. Nagyon nem referencia a kismértékben használt szárnyas, de új C Griffekkel szemben, amik még át is vannak alakítva magyar igényeknek megfelelően.

    Amit leirsz, abban teljesen igazad van, sőt a vázolt felelősségre vonást még enyhének is találom...De ugye ez a folyamat kormányokon átivelő dolog volt,...nem csak a 8 év termése...az csak sajnálatos, hogy még mindig nincs egészséges szemléletváltás.
    ..
    Idevágó idézet a Tizedes Meg a Többiek című filmből.


    És a válasz meg ez...


    Ilyesmiről nem beszéltem...,de a kiszenvedett "tudom hogy végre már vannak bombák" is kisebb orgazmussal felér nálam...,már ilyen kis csodának is tudok örülni annak ellenére hogy tényleg szánalamas az ami és ahogyan folyik...
    Az első érzésem ez volt. Aztán vártam, hogy akkor dobjanak vagy cipeljék őket. Meg ezek ugye kékek, tehát gyakorló.Hol van az éles? Aztán az AIM-9 kiesése után legyintettem, hogy semmi sem vátlozott. Ötletszerű elképzelések, vállalások nem teljesítése, fillérbaszó hülyeségek miatt képességvesztés. Ez a hungarikum nem a tokaji...

    A megjegyzéseimet term. teljesen épitő jelleggel irtam..
    RGR.
  • Elolvastam én is,nem kellett volna.:eek:
    A műszaki része pontos,precíz munka,szinte tudtam is követni :D ,na jó,megértettem a lényegét,ha nem is elsőre.
    Valahogy erre születni kell,minden sofőr,gépkezelő,targoncás,stb ismeri a munkaeszköze nyitott tanksapkája jóleső érzését,de minden említett kollégában van 0.0001%életösztön,hogy a holnap reggelnél tovább is van,jó lenne holnapután is ott settenkedni a betöltő nyílás körül,ezért csak ésszel.
    Ezek b+ annyira magabiztosak,hogy én szégyellem magam miattuk,ennyire pofátlanul lopni,feláll a szőr a hátamon,és másnap ott mosolyognak a tévében. :hadonaszos:
    Most először láttam így számokkal,illetve az arányokat is látva,mert az utca embere nem tud mit kezdeni a dollár 100 milliókkal,de azt már látom,hogy többe került a leves,mint a hús.
    Summa-summárum az akkor,frissen felújított 29-esekkel még évekig elláthattuk volna a feladatainkat,és mondjuk minden 2. évben veszünk 1-2db F16-t,és 20 év alatt kicserélődik a flotta,esetleg a használt 29-eseket sorban eladni,ahogy jönnek az új gépek,ami olcsóbb is lett volna,mint a Grippenek,ami 20 év múlva sem lesz a mienk.
    Hát bravó,nem találok szavakat.
  • papajoe
    Summa-summárum az akkor,frissen felújított 29-esekkel még évekig elláthattuk volna a feladatainkat,és mondjuk minden 2. évben veszünk 1-2db F16-t,és 20 év alatt kicserélődik a flotta,esetleg a használt 29-eseket sorban eladni,ahogy jönnek az új gépek,ami olcsóbb is lett volna,mint a Grippenek,ami 20 év múlva sem lesz a mienk..
    Ez ebben a formában nem igaz. A tisztességesen üzemeltetett 29-es flotta azért sokkal drágább lett volna. A 29-esek meg kb. szart sem repültek, lásd HT összefoglaló. 43 óra/év gépenként. Nem pilótaként. Ez ma 120 óra/év. És nem szétrohasztva a flottát.

    Olyan meg nincs, hogy az ember 1-2 db új gépet vesz, mert minden szempontból rossz ötlet ez. Ha azt mondod, hogy veszünk 8-at és utána évenként 1/2/1/2-őt az még igen. De az 1/2/1/2/2/1/ szerű beszerzés vicc. Ilyet még a világ nem látott szerintem.

    A használt 29-esekre kb. lehetetlen vevőt találni azért, mert mostanta már tényleg végletesen elavultak, hogy most szerezze be őket bárki.
  • Azt azért vegyük figyelembe két szívroham meg egy agyér görcs közt,hogy ha megvettül volna a Gripeneket/Falconokat akkor most már a fele szétrohadva állna a 29-esek mellett a pilóták neg évi 10-20 órát repülnének.
  • borisz
    Itt már úgysem kell ugrani.
    Gondolom, hosszú távon így sokkal jobban jár, mintha honvédségi A319-es pilótát képeztek volna belőle.
  • Terminator
    http://airbase.blog.hu/2018/02/06/a_masik_otven_szazalek
    ."


    "2009-ben kint voltunk Belgiumban, Kleine Brogelben a Tiger Meet-en. ...amikor a Puma század az első Tiger Meet feladatát repülte egy kisebb francia légtérben, 24 gép harcolt 6-8 ellen. Nekiindulni egy ekkora kötelékben relatíve kezdőként, Link 16 nélkül az nem volt semmi! "

    Link 16 nélkül? Nem használhatta? Vagy a többi gép nem volt kompatibilis? Vagy mi volt vele a baj 2009-ben? Erre már nem emlékszem.
  • Terminator
    "2009-ben kint voltunk Belgiumban, Kleine Brogelben a Tiger Meet-en. ...amikor a Puma század az első Tiger Meet feladatát repülte egy kisebb francia légtérben, 24 gép harcolt 6-8 ellen. Nekiindulni egy ekkora kötelékben relatíve kezdőként, Link 16 nélkül az nem volt semmi! "

    Link 16 nélkül? Nem használhatta? Vagy a többi gép nem volt kompatibilis? Vagy mi volt vele a baj 2009-ben? Erre már nem emlékszem.
    Úgy emlékszem, hogy az első pár évben nem kaptunk hozzáférést valamiért. Talán technikai gond volt, vagy a svédek vacakoltak valamit.
  • Terminator
    http://airbase.blog.hu/2018/02/06/a_masik_otven_szazalek

    "Erre jó esélye van, hiszen 2017 nyarára sikerült megszereznie a jelentkezéshez szükséges összes jogosítást, és szeptemberben sikeresen felvételizett az egyik légitársaságnál. A típusátképzés után rövidesen utasokkal teli járatokat vezethet majd."

    Lehet tudni,hogy nagyságrendileg mennyit keresnek a pilótáink a gripeneken,és ehhez képest mennyit a kereskedelmi repülésben,pl a wizz budapest-london járaton?
    Köszönjük a pilóta szolgálatát,sok sikert neki a további,civil karierben.
    Respekt.;)
    Jól sejtem,hogy a vadászpilóták a repülés csúcsa,az asztronauták után?
    Bár az asztronauták lóf@szt sem " repülnek" az űrhajóval,kilövik őket, majd landolnak a vízen,de mégiscsak magasan vannak.:rolleyes:
  • papajoe
    Lehet tudni,hogy nagyságrendileg mennyit keresnek a pilótáink a gripeneken,és ehhez képest mennyit a kereskedelmi repülésben,pl a wizz budapest-london járaton?
    A fizetésekről nem nagyon beszél itthon senki, mert a kultúra olyan, amilyen. Mivel a pilóták sokszor külföldi cégnél dolgoznak még 0 seniority mellett is évi 100k EUR tájáról indulhatnak és egybek. Persze az elején szar beosztással.

    A pilóták jellemzően meg nem egy útvonalon repülnek, hanem összevissza. Ajánlom ezt a csatornát.
    https://www.youtube.com/channel/UC88tlMjiS7kf8uhPWyBTn_A

    Jól sejtem,hogy a vadászpilóták a repülés csúcsa,az asztronauták után?
    Ebbe több űrhajós belekötne. Több asztronauta csak egy lépcsőfoknak tekintette a karrierje során. Volt olyan, aki a Gemini vagy a Mercury után akkor sem ment volna fel többször, ha lehetősége lett volna. (Most név szerint nem jut eszembe, hogy ki volt.)

    Bár az asztronauták lóf@szt sem " repülnek" az űrhajóval,kilövik őket, majd landolnak a vízen,de mégiscsak magasan vannak.:rolleyes:
    Kivéve, amikor manuálisan kell lejönni, az SS-sel is főleg manálisan jöttek le számítógépes segítséggel. Ezen felül rakétát indítanak és nem kilőnek. Legfeljebb az UB blokkból (és más eszközök) esetén van kiövésről, mert csőben van. Az szabadon álló vagy állvány által megtámasztott rakétát indítanak. :D

    (Az angol is ezért különbözteti meg a launch és fire szavakkal...)
  • arbalest
    Úgy emlékszem, hogy az első pár évben nem kaptunk hozzáférést valamiért. Talán technikai gond volt, vagy a svédek vacakoltak valamit.
    Nem úgy volt, hogy először nem volt Link16unk, csak egy későbbi szerződésmódosításkor lett meg?
  • molnibalage
    A fizetésekről nem nagyon beszél itthon senki, mert a kultúra olyan, amilyen. Mivel a pilóták sokszor külföldi cégnél dolgoznak még 0 seniority mellett is évi 100k EUR tájáról indulhatnak és egybek. Persze az elején szar beosztással.

    A pilóták jellemzően meg nem egy útvonalon repülnek, hanem összevissza. Ajánlom ezt a csatornát.
    https://www.youtube.com/channel/UC88tlMjiS7kf8uhPWyBTn_A


    Ebbe több űrhajós belekötne. Több asztronauta csak egy lépcsőfoknak tekintette a karrierje során. Volt olyan, aki a Gemini vagy a Mercury után akkor sem ment volna fel többször, ha lehetősége lett volna. (Most név szerint nem jut eszembe, hogy ki volt.)


    Kivéve, amikor manuálisan kell lejönni, az SS-sel is főleg manálisan jöttek le számítógépes segítséggel. Ezen felül rakétát indítanak és nem kilőnek. Legfeljebb az UB blokkból (és más eszközök) esetén van kiövésről, mert csőben van. Az szabadon álló vagy állvány által megtámasztott rakétát indítanak. :D

    (Az angol is ezért különbözteti meg a launch és fire szavakkal...)

    Azért remélem a mi Grippen pilótáink is megkeresik az évi 100 ropit,ami szerintem nevetségesen kevés,a válság előtt nehézgép kezelőként,heti 70-80 órával simán kerestem,szabadságokkal együtt 50+ropit/év.(Írország)
  • papajoe
    Azért remélem a mi Grippen pilótáink is megkeresik az évi 100 ropit,ami szerintem nevetségesen kevés,a válság előtt nehézgép kezelőként,heti 70-80 órával simán kerestem,szabadságokkal együtt 50+ropit/év.(Írország)
    A Gripen még mindig egy P-vel írandó. Ezen felül az alapfizu ismert, hiszen lényegében senki nem repül századosi rang alatt. Persze erre egy rakás pótlék jön rá.

    Az évi 100K EUR-t tuti nem keresik meg, mert akkor nem lépett le volna egy sem sanszosan. Ennek negyede sem igazán realitás, amennyire tudomásom van a dologról.
  • molnibalage
    A Gripen még mindig egy P-vel írandó. Ezen felül az alapfizu ismert, hiszen lényegében senki nem repül századosi rang alatt. Persze erre egy rakás pótlék jön rá.

    Az évi 100K EUR-t tuti nem keresik meg, mert akkor nem lépett le volna egy sem sanszosan. Ennek negyede sem igazán realitás, amennyire tudomásom van a dologról.

    Volt már,hogy 1 pével írtam,nekem kettővel jobban hangzik,mint a big mac,duplán jobb.:D
    Az évi 25 ropi az botrány,az kb 7.7 misi/év,az olyan 645 000ft/hó,ez még nettóban is arcpirítóan kevés ilyen munkáért.
    Én kérek elnézést,de utoljára kb 15 éve dolgoztam otthon alkalmazottként,a fenti vezető beosztásban,a fenti óraszámmal,ennek a mostani 650-nek a felét hazavittem,fizették a bejárást,és a töltőállomásokra csak illatosítóért jártam,meg jégkrémért.
    Fel vagyok háborodva,manapság,a vadászpilótáinknak a havi másfelet alapból a számlájára kellene utalni/hó,az öcsém cugszführer Bács-kiskun-Stuttgartban,450 körül keres nettó,most megy valami újabb tanfolyásra,ami után 1 egyenes körül lesz a nettója.
    Egy autógyárban.
    :(
  • papajoe
    Volt már,hogy 1 pével írtam,nekem kettővel jobban hangzik,mint a big mac,duplán jobb.:D
    Az évi 25 ropi az botrány,az kb 7.7 misi/év,az olyan 645 000ft/hó,ez még nettóban is arcpirítóan kevés ilyen munkáért.
    Én kérek elnézést,de utoljára kb 15 éve dolgoztam otthon alkalmazottként,a fenti vezető beosztásban,a fenti óraszámmal,ennek a mostani 650-nek a felét hazavittem,fizették a bejárást,és a töltőállomásokra csak illatosítóért jártam,meg jégkrémért.
    Fel vagyok háborodva,manapság,a vadászpilótáinknak a havi másfelet alapból a számlájára kellene utalni/hó,az öcsém cugszführer Bács-kiskun-Stuttgartban,450 körül keres nettó,most megy valami újabb tanfolyásra,ami után 1 egyenes körül lesz a nettója.
    Egy autógyárban.
    :(
    Azt ugye tudod,hogy az a 650.000 közel van a vezérkarfőnök alap illetményéhez márpedig ő vezérezredes.Szóval simán van olyan pilóta őrnagy aki többet keres mint a vezérezredes.Na így nézd ezt az összeget.
  • papajoe
    Volt már,hogy 1 pével írtam,nekem kettővel jobban hangzik,mint a big mac,duplán jobb.:D
    Az évi 25 ropi az botrány,az kb 7.7 misi/év,az olyan 645 000ft/hó,ez még nettóban is arcpirítóan kevés ilyen munkáért.
    Én kérek elnézést,de utoljára kb 15 éve dolgoztam otthon alkalmazottként,a fenti vezető beosztásban,a fenti óraszámmal,ennek a mostani 650-nek a felét hazavittem,fizették a bejárást,és a töltőállomásokra csak illatosítóért jártam,meg jégkrémért.
    Fel vagyok háborodva,manapság,a vadászpilótáinknak a havi másfelet alapból a számlájára kellene utalni/hó,az öcsém cugszführer Bács-kiskun-Stuttgartban,450 körül keres nettó,most megy valami újabb tanfolyásra,ami után 1 egyenes körül lesz a nettója.
    Egy autógyárban.
    :(
    Akkor most már legalább mindenki tudhatja, hogy mekkora a különbség Bács-Kiskun-Stuttgart és Bács-Kiskun-Kecskemét között!! :p
  • dudi
    Azt ugye tudod,hogy az a 650.000 közel van a vezérkarfőnök alap illetményéhez márpedig ő vezérezredes.Szóval simán van olyan pilóta őrnagy aki többet keres mint a vezérezredes.Na így nézd ezt az összeget.

    Nem tudtam,de jobb is volt :( ,kb 5 másodperc alatt találnánk a vízfejben annyi feleslegesen kifizetett bért,amiből ki lehetne egészíteni annak a 40-50 vadászpilótánknak a havi másfelet,meg lakás,kocsi,mint minimum szerintem,fenntartom,hogy botrányosan kevés egy nato vadászpilótának havi 700,és minimum másfelet haza kellene vinniük.
    Igen,havi 650 is jó fizetés mo-n,egy kamionsofőrnek,vagy egy jó kőművesnek,de nem egy vadászpilótának,egy vadászpilóta ne lakjon panelban,vagy düledező kertes házban,ne járjon 10 éves vectrával,stb,sokkal megbecsültebb embereknek kellene lenniük anyagilag.
    :hadonaszos:
  • Terminator
    "2009-ben kint voltunk Belgiumban, Kleine Brogelben a Tiger Meet-en. ...amikor a Puma század az első Tiger Meet feladatát repülte egy kisebb francia légtérben, 24 gép harcolt 6-8 ellen. Nekiindulni egy ekkora kötelékben relatíve kezdőként, Link 16 nélkül az nem volt semmi! "

    Link 16 nélkül? Nem használhatta? Vagy a többi gép nem volt kompatibilis? Vagy mi volt vele a baj 2009-ben? Erre már nem emlékszem.
    Én úgy tudom gyakorlatokon az ellen butított konfigban megy, azaz próbálnak különféle kötelékeket úgy összeengedni, hogy pl. az egyik nem használhat datalinket vagy bvr-t, földi irányítás hiánya,...vagy más korlátozása van. Gondolom "régi" orosz technikát szimulálnak. Azután van mód -ha betervezik- a mindentbele összecsapásra is.
  • papajoe
    Nem tudtam,de jobb is volt :( ,kb 5 másodperc alatt találnánk a vízfejben annyi feleslegesen kifizetett bért,amiből ki lehetne egészíteni annak a 40-50 vadászpilótánknak a havi másfelet,meg lakás,kocsi,mint minimum szerintem,fenntartom,hogy botrányosan kevés egy nato vadászpilótának havi 700,és minimum másfelet haza kellene vinniük.
    Igen,havi 650 is jó fizetés mo-n,egy kamionsofőrnek,vagy egy jó kőművesnek,de nem egy vadászpilótának,egy vadászpilóta ne lakjon panelban,vagy düledező kertes házban,ne járjon 10 éves vectrával,stb,sokkal megbecsültebb embereknek kellene lenniük anyagilag.
    :hadonaszos:
    Kapnak azok annyi természetbeli juttatást amennyit el sem tudsz képzelni.

Ugrás a fórum topichoz