|

HTKA Hírhalom 2016. 20. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom nagy

A Textron az RQ-7 M2-es továbbfejlesztett változatát teszteli. Az újításoknak köszönhetően a Shadow olyan képességeket is kap, amelyekkel eddig csak a nagyobb típusok, mint például az MQ-1-es rendelkezett. A drónt műholdas adattovábbító rendszerrel szerelték fel, ezzel pedig már az irányító bázistól nagyobb távolságokban is üzemelhet. A korábbi V2-es változat sárkányszerkezetének 80-85%-át megtartották, így a jelentős tömegnövekedést is sikerült elkerülni.

RQ-7 | Forrás: commons.wikimedia.org

RQ-7 | Forrás: upload.wikimedia.org ,

A világ másik feléről, Oroszországból is érkeztek UAV hírek, a légierő ugyanis megkezdte a United 40 típus tesztelését. A MALE (medium-altitude, long endurance – közepes magasságú, hosszú őrjáratozási idejű) kategóriájú pilóta nélküli gépet az Egyesült Arab Emirátusokban fejlesztették ki, és alkalmassá tehető fegyverek használatára is. Oroszország már 2014-ben végre akarta hajtani a tesztrepüléseket, de akkor elhalasztották a dolgot.

United 40 Block 5 | Fotó: ADCOM Systems

United 40 Block 5 | Fotó: ADCOM Systems ,

Végrehajtotta szűzfelszállását a Kamov cég legújabb portékája, a Ka-62-es kéthajtóműves helikopter. A 10 perces repülésre április 28-án került sor Oroszország keleti felében.

Ka-62 | Fotó: Russian Helicopters

Ka-62 | Fotó: Russian Helicopters ,

A Nagy-Britannia által vásárolt Protector pilóta nélküli típusról kiderült, hogy az nem más, mint egy Predator B átalakított változata, mely megfelel az európai és az FAA légi alkalmassági elvárásainak. A GA-ASI által kiszivárogtatott információk szerint az eredeti változathoz képest 40%-al növelték a hatótávolságot és 4 extra külső felfüggesztőt is kapott.

Protector UAV-t ábrázoló grafika | Forrás: GA-ASI

Protector UAV-t ábrázoló grafika | Forrás: GA-ASI ,

Két testvérhajójának sorsára jut az HMS Illustrious, ócskavasként adják el. Május 23-ig tehetnek rá ajánlatot az érdeklődők, akik utána újrahasznosítják a hajóba beépített több ezer tonnányi acélt, kábeleket és a további felhasználható anyagokat. A hajó élete során majd másfél millió kilométert utazott, részt vett a Falkland-szigeteki háború utáni helyi őrjáratozásokban, a a 90-es években segített a Bosznia-Hercegovina és az Irak felett felállított repülésmentes zónák ellenőrzésében.

Nigériai források szerint országuk A-29-es könnyű támadógépeket szerez be az Egyesült Államokból. 12 példányról van szó, melyek alap fegyveres felszereléssel érkeznek majd. Az Amerikai Kongresszus részéről még hiányzik az üzlet bejelentése.

Nimitz osztályú repülőgép hordozók fogadására is alkalmas Tajvan. A kérdés azért került előtérbe, mert a USS John C. Stennis (CVN-74) baráti látogatást tett volna Kínában a kapcsolatok erősítése végett, de Pekingben úgy döntöttek, hogy a hajó nem köthet ki Hong Kongban. Ezek után útvonal helyesbítésre van szüksége a hajónak és kíséretének, Tajpej pedig felajánlotta a Kaohsiung-i kikötő használatát. Az ország helyettes védelmi miniszterének nyilatkozata szerint a kikötő vízmélysége és a rendelkezésre álló hely mérete is lehetővé teszi, hogy egy repülőgép-hordozó kikössön, de az ország nincs felkészülve arra, hogy logisztikai támogatást nyújtson egy ekkora harci egységnek.

Norvégia lesz az Osprey E-Scan 360 fokos lefedettséget biztosító radar első üzemeltetője. A Leonardo-Finmeccanica páros által kifejlesztett lokátor 3 antennával biztosítja a körkörös látóteret, ennek előnyeit pedig először a norvég kutató-mentő szerepkörű AW101-esek élvezhetik.

A Dél-Koreai Légierő hivatalosan is szolgálatba állította a KT-100 alapszintű kiképzőgépet május 11-én.

Ambiciózus tervei vannak az Amerikai Tengerészgyalogságnak, az összes KC-130J-t és MV-22B-t Harvest Hawk platformmá akarják alakítani. Ehhez megkapják a MX-29 EO/IR optikai célzó és a palettán beszerelhető tűzvezetőrendszert, valamint a Hellfire, Griffin és Viper Strike rakéták alkalmazásához szükséges indítósíneket, kábelezést és minden egyéb dolgot. Az általuk üzemeltetett 79 KC-130J mindegyikét alkalmassá akarják tenni a tűztámogatási feladatok végrehajtására, emellett a V-22-esek támadókapacitásának megteremtését is fontosnak tartják, hogy olyan körülmények között is bevethessék a típust, melyre jelenleg nem alkalmas.

A KC-130J Harvest HAWK 4 Hellfire és 10 Griffin rakéta javadalmazással rendelkezik. | Fotó: Samantha H. Arrington, U.S. Marine Corps

A KC-130J Harvest HAWK 4 Hellfire és 10 Griffin rakéta javadalmazással rendelkezik. | Fotó: Samantha H. Arrington, U.S. Marine Corps ,

Két C-17-es gyomrában érkezett meg a Dán Haditengerészet 3 legújabb MH-60R forgószárnyasa május 10-én. Összesen 9 példány áll szolgálatba a Lynxek leváltására egy 2012-es döntés értelmében.

A Dán Haditengerészet legújabb kopterei | Forrás: alert5.com

A Dán Haditengerészet legújabb kopterei | Forrás: alert5.com ,

Egy varrodába csapódott a Kínai Haditengerészeti Légierő egyik vadászgépe május 11-én helyi idő szerint 19:30-kor. A balesetre az ország nyugati partján található Taizhou városában került sor, a pilóta sikeresen katapultált és a földön sem sérült meg senki.

Az Amerikai Haditengerészet leszállította a Chilei Légierőnek a megrendelt KC-130R szállítógépet. A repülőgépet tavaly vonta ki állományából a VX-20-as század, de nyugállományba küldés helyett Chile tartott rá igényt, és az FMS keretén belül meg is kaphatta.

Sikeresen abszolválta a síugró sáncos felszállási teszteket a Tejas hajófedélzeti változata. India nyugati partjain elhelyezkedő Goa városában építettek hajófedélzet másolatot a tesztek elvégzésére, melyeken a gép két R-73-as rakétával, csupán 200 méteres nekifutással rugaszkodott el a síugró sánc végén az anyaföldtől. Az Indiai Haditengerészet elégedett az eredménnyel, legközelebb a két prototípus touch-and-go manővereket fog gyakorolni.

Fotó: Indian Navy

HAL Tejas NP1 szimulált hajófedélzeti felszállása – megmarad kísérleti nyúlnak? | Fotó: Indian Navy ,

A Spanyol Védelmi Minisztérium sisakkijelzők beszerzésére határozta el magát, választásuk pedig a Thales Scorpion típusára esett. 80 példányt rendelnek az EF-18-asokhoz, melyek kapacitása jelentősen kibővül a pilóták dolgát jelentősen megkönnyítő eszköznek köszönhetően. A Scorpion az első sisakkijelző a világon, mely színes szimbolikát használ, és amelyik képes éjjel s nappal egyaránt videó megjelenítésére. Eddig egyedül az USAF rendszeresítette az A-10-esek és F-16-osok egy részén, így a Thales feladata lesz az eszköz integrálása és tesztelése az EF-18-ason.

A Thales másfél perces promóciós videója:

Apró lépésekben folyik az Amerikai Haditengerészet Hornetjeinek fejlesztése. Április 18.-29. között tesztelték a legújabb szoftvereket, az F/A-18A-D Hornetek számára készített 27C, illetve az F/A-18F Super Hornetek és EA-18G Growlerek fedélzeti számítógépébe kerülő H12 programokat. Utóbbi 35 képességben hoz kisebb-nagyobb javulást, de hogy ezek melyek, azt nem hozták nyilvánosságra.

Románia lesz az AIM-120 AMRAAM legújabb üzemeltetője. A Pentagon május 9-én hozta nyilvánosságra, hogy a Raytheontól 104 millió dollár értékben rendelt a légiharc rakétából dél-keleti szomszédunk.

Az Amerikai Légierő május 5-én lezárta a B-21 névadási versenyét. Több mint 4600 javaslat érkezett, melyek közül ősszel lesz kihirdetve a győztes.

Az USAF kérvényezte hogy a 2017-es költségvetési évben 165,7 millió dollárt különítsenek el arra, hogy a C-37B-t – a G550 katonai verzióját – elektronikai támadógéppé alakítsák. Az így létrehozott típussal az EC-130H-kat akarják leváltani, a cél, hogy évi egy új C-37B-t vásároljanak 6 éven keresztül, melyek mindegyikét átalakítják a célnak megfelelően. A platform kiválasztását azzal magyarázták a törvényhozóknak, hogy így nem kell plusz munkát és pénzt fektetni egy tender kiírására és a típus kiválasztására.

C-37B | Fotó: USAF/Jonathan Fowler

C-37B | Fotó: USAF/Jonathan Fowler ,

2017- januárjában repülhet a felújított pilótafülkével ellátott UH-60L prototípusa. A Notrhrop Grumman 2014 tavaszán kapott szerződést az Amerikai Hadseregtől az UH-60 Black Hawk Lima változatának új, nyitott architektúrájú digitális pilótafülkével való ellátásra. A hadseregnek innovatív megoldásokra volt szüksége hogy pénzelni tudja a programot, mert a költségvetési tervezetbe nem fért bele. A Northrop 3 prototípust készít majd, az ezekkel való tesztelés után kezdődhet meg a forgószárnyasok sorozatos átalakítása.