|

Levegőben a legújabb Csődör

Végrehajtotta első felszállását a Sikorsky vállalat legújabb fejlesztésű nehéz helikoptere, a CH-53K King Stallion.

Október 27-én végrehajtotta szűzrepülését a Sikorsky floridai tesztközpontjának területéről a CH-53K King Stallion típusú nehéz szállítóhelikopter. Az EDM-1 (Engineering Development Model-1) jelölésű prototípus 30 perces szárnyalásával megkezdte a típusra váró 2000 órás berepülési programot, melyben összesen négy tesztpéldány vesz majd részt.

Forrás: Sikorsky

Forrás: Sikorsky ,

A CH-53K átdolgozott, kompozitanyagokból készülő törzse és korszerű pilótafülkéje mellett a legjelentősebb újítás a hajtásláncot éri. A T408 jelzésű erőforrás (gyári jele GE38) a CH-53E Super Stallion-okban már hosszú évtizedek óta szolgáló T64-esnél 57 százalékkal nagyobb tengelyteljesítményt szolgáltat (összesen 7500 lóerőt) az üzemanyag-fogyasztás 20 százalékos csökkenése mellett. Ezeken túl az erőforrás 63 százalékkal kevesebb alkatrészből épül fel mint elődje, tehát tömege is jelentősebb kisebb, és üzemeltetésének költségei is alacsonyabbak. A kompozit építésű, 4. generációs aerodinamikai tervezésű lapátok tömege kisebb, míg felületük 12 százalékkal nagyobb a CH-53E lapátjainál. A kompozit törzsnek, az erősebb hajtóműnek és az új rotorlapátoknak köszönhetően a típus maximális felszállótömegét 39 916 kilogrammra növelik az előd 33 300 kilogrammjához képest.

A típus tesztelése egyébként évek óta halad, a földi tesztpéldány 2012 óta tartó nyüstöléséről rendszeres látogatóink folyamatosan tájékozódhattak. A berepülési program várhatóan még idén megkezdődik, ha minden a tervek szerint halad, 2019-ben állhat szolgálatba a King Stallion, melyből a tengerészgyalogság (a 4 nullszériapéldány mellett) 196 darabot kíván a légiflottájában tudni.

A CH-53K fejlesztése kifejezetten problémás esetnek bizonyult, a költségtúllépés sem kerülte el. Azonban úgy tűnik, végre sikerült összekapniuk magukat odaát, és belehúztak, ugyanis az idő sürget, a pénz pedig fogy, az el nem végzett munkáért pedig nem jár fizetség. További ösztönző erőként hathat a mérnökgárdára, hogy a USMC-n kívül még további három ország érdeklődik komolyan a típus iránt. Legesélyesebbnek Németország és Izrael tűnik, mindkét ország már üzemelteti a típus korábbi verzióit.