|

F-15SA, út a sivatagi Sasig

Molnibalage ismét egy újabb – és ezúttal meglepő módon rövidebb – írással örvendeztetett meg minket, történetesen az alábbi cikkben a Szaúd-Arábiának készülő Boeing F-15SA típust vesézi ki tüzetesebben:

F-15SA, út a sivatagi Sasig
F-15SA, út a sivatagi Sasig – nyomtatóbarát változat

Tulajdonképpen a kezdetet jelentő F-15E Strike Eagle, épp egy tankertől távozóban | Forrás: Wikipédia

Tulajdonképpen a kezdetet jelentő F-15E Strike Eagle, épp egy tankertől távozóban | Forrás: Wikipédia ,

Egyébként aki mélyebben is érdeklődik a Sasok nem éppen rövid története iránt, annak – néhány heti hideg élelemmel és ivóvízzel egyetemben – tudjuk ajánlani az F-15-öt kiveséző, szintén molnibalage billetyűzet-munkáját dicsérő monumentális írást.

Fórum hozzászólások

  • Valószínűleg Törökország, mert a kép alatti szöveg az törökül van. Nem világos hogy mi lehetett a probléma, mert a futó-fékszárny nyitva - így a hidraulika-nyomás valószínűleg rendben volt, a kormányvezérlések láthatóan normál sebességgel működtek tehát ezzel se lehetett nagy probléma, a bal szívócsatorna normál leszálló helyzetben volt (a jobb nem látszik), a két hajtómű-GSF azonos nyitási állapotban volt, így az se lehetett, hogy leállt az egyik hajtómű. Arra meg nemigen merek gondolni hogy mindkét hajtómű leállt, mert ez legvalószínűbben totál üzemanyag-kifogyást jelentene. Viszont valami hiányosság biztos hogy volt, ezt jelzi az előre kiengedett fékezőkampó (talán elment a fék-hidraulika vagy a vezérlése?), és a nagy süllyedési sebességből adódó durva talajfogás. Van mit találgatni ...
  • emel
    Valószínűleg Törökország, mert a kép alatti szöveg az törökül van. Nem világos hogy mi lehetett a probléma, mert a futó-fékszárny nyitva - így a hidraulika-nyomás valószínűleg rendben volt, a kormányvezérlések láthatóan normál sebességgel működtek tehát ezzel se lehetett nagy probléma, a bal szívócsatorna normál leszálló helyzetben volt (a jobb nem látszik), a két hajtómű-GSF azonos nyitási állapotban volt, így az se lehetett, hogy leállt az egyik hajtómű. Arra meg nemigen merek gondolni hogy mindkét hajtómű leállt, mert ez legvalószínűbben totál üzemanyag-kifogyást jelentene. Viszont valami hiányosság biztos hogy volt, ezt jelzi az előre kiengedett fékezőkampó (talán elment a fék-hidraulika vagy a vezérlése?), és a nagy süllyedési sebességből adódó durva talajfogás. Van mit találgatni ...
    Mindig is elgondolkoztam, hogy ilyen hálós megállításnál azért van kilebegtetés vagy sem. Mert ez eléggé hordozós leszállás volt, jól odacsapta a gépet és mintha még a hálót sem kapta volna el.
  • Direkt nagyobb állásszögön jött be, hogy a fékhorog leérjen, de ehhez szerintem kellene tolóerő is, márpedig a GSF-ek nyitva vannak. Kvázi alapon lehetett mind a két hajtómű.
    Amennyire én sejtem, ehhez viszont a pilótának egy nagyobb bejöveteli sebességet kellett tartania, hogy legyen miből elhúzni a gép orrát. A párnahatás miatt viszont nem ült meg egyből a betonra a gép, de azért jól odaverte. A párnahatás velejárója, hogy az aerodinamikai felületek aszimmeriája esetén (mozgó stabilizátorok és a csűrők) a gép alá szorult levegőtömeg is aszimmetrikusan szabadul fel, ezzel billegteti, csúsztatja a gépet a beton felett.
  • Allesmor Obranna
    Direkt nagyobb állásszögön jött be, hogy a fékhorog leérjen, de ehhez szerintem kellene tolóerő is, márpedig a GSF-ek nyitva vannak. Kvázi alapon lehetett mind a két hajtómű.
    Amennyire én sejtem, ehhez viszont a pilótának egy nagyobb bejöveteli sebességet kellett tartania, hogy legyen miből elhúzni a gép orrát. A párnahatás miatt viszont nem ült meg egyből a betonra a gép, de azért jól odaverte. A párnahatás velejárója, hogy az aerodinamikai felületek aszimmeriája esetén (mozgó stabilizátorok és a csűrők) a gép alá szorult levegőtömeg is aszimmetrikusan szabadul fel, ezzel billegteti, csúsztatja a gépet a beton felett.
    Nekem is feltűnt a nyitott GSF, de ebből nem tudtam megítélni, hogy ez csak leszállás miatt volt vagy komolyabb hiba.
    Létezik olyan meghibásodás, hogy mindkét GSF egyszerre megy tönkre? A hajtómű vezérlés mit szól ehhez? Korlátozza a fordulatszámot?
  • dudi
    Akkor ez most nagy dolog a videón?
    Mi az a nagy dolog?!! :D Ritkának biztos hogy nagyon ritka, és ilyenkor mehet a gép soron kívüli ellenőrző karbantartásra, felül kell vizsgálni az összes megerősített bekötési csomópontját repedéseket és kiverődési nyomokat keresve, valamint a borításokat szintén repedések és behullámosodás, lemez-gyűrődések feltárására.
  • emel
    Mi az a nagy dolog?!! :D Ritkának biztos hogy nagyon ritka, és ilyenkor mehet a gép soron kívüli ellenőrző karbantartásra, felül kell vizsgálni az összes megerősített bekötési csomópontját repedéseket és kiverődési nyomokat keresve, valamint a borításokat szintén repedések és behullámosodás, lemez-gyűrődések feltárására.
    Rosszul kérdeztem.Ez egy olyan leszállás volt amit nem minden F-15 pilóta csinálna utána?
  • dudi
    Rosszul kérdeztem.Ez egy olyan leszállás volt amit nem minden F-15 pilóta csinálna utána?
    Tekintve hogy ez egy vészhelyzeti kényszerleszállás volt, így biztos hogy egyetlen Eagle-cowboynak sem szerepel az álmai között. Nem is biztos, hogy mindegyiknek sikerülne azonos pozícióból elérni a repteret, ilyenkor minden hajszálokon és a kormányzási reakciók tizedmásodpercein is múlhat, szóval ez eléggé lutri. Itt is látszott hogy nagyon kis vizszintes sebességgel (a nyitott GSF azt jelzi hogy alacsony vagy semmi tolóerővel), de nagyon magas süllyedési sebességgel fogott betont, jól odavágta a gépet, vagyis valószínűleg a pilóta előzetes számítása szerint éppencsak elérte a leszállópályát. Ezért erősen húzhatta a botot, nagy állásszöggel és lassan siklott be - de ezért gyakorlatilag nem maradhatott semmi lehetősége korrekcióra. Ha jobban előretolja a botot, akkor kicsit nőhetett volna a vizszintes sebessége, de a kisebb állásszög miatt még erősebben süllyedt volna, lehet hogy nem ért volna be a betonig, vagy ha mégis akkor még ennél is jobban odavágta volna a gépet az erősebb süllyedés miatt.
  • dudi
    Rosszul kérdeztem.Ez egy olyan leszállás volt amit nem minden F-15 pilóta csinálna utána?
    emel
    Tekintve hogy ez egy vészhelyzeti kényszerleszállás volt, így biztos hogy egyetlen Eagle-cowboynak sem szerepel az álmai között. Nem is biztos, hogy mindegyiknek sikerülne azonos pozícióból elérni a repteret, ilyenkor minden hajszálokon és a kormányzási reakciók tizedmásodpercein is múlhat, szóval ez eléggé lutri. Itt is látszott hogy nagyon kis vizszintes sebességgel (a nyitott GSF azt jelzi hogy alacsony vagy semmi tolóerővel), de nagyon magas süllyedési sebességgel fogott betont, jól odavágta a gépet, vagyis valószínűleg a pilóta előzetes számítása szerint éppencsak elérte a leszállópályát. Ezért erősen húzhatta a botot, nagy állásszöggel és lassan siklott be - de ezért gyakorlatilag nem maradhatott semmi lehetősége korrekcióra. Ha jobban előretolja a botot, akkor kicsit nőhetett volna a vizszintes sebessége, de a kisebb állásszög miatt még erősebben süllyedt volna, lehet hogy nem ért volna be a betonig, vagy ha mégis akkor még ennél is jobban odavágta volna a gépet az erősebb süllyedés miatt.
    Több faktor van. Ha nagyon komoly meghibásodás és GSF vagy más miatt csak alapgáz volt, akkor két ellentétes hatás van. A hajtóműleállásnál a nagyobb sebességgel érkezés a szerencsés, mert sebességet koptatni mindig lehet, de nyerni már nem. Viszont hiába hosszú a reptér, ha az elején van a drótkötél, a videó alapján. Ha ez volt, akkor sanszosan az "így sikerült" esetet látjuk a videón. Kicsit gyorsan jött és nagy AoA-val fékezett aztán kb. leesett a gép a betonra néhány méter magasról.

    Nem igazán értem, hogy pl. miért nem a pálya harmadánál van az egész. Szépen leteszi a gépet a pilóta az első kb. 800 méteren és aztán van még idő bőven befékezni a gépet.

    (Itt most nem látom a videót és reggel csak egyszer néztem meg.)
  • molnibalage
    Több faktor van. Ha nagyon komoly meghibásodás és GSF vagy más miatt csak alapgáz volt, akkor két ellentétes hatás van. A hajtóműleállásnál a nagyobb sebességgel érkezés a szerencsés, mert sebességet koptatni mindig lehet, de nyerni már nem. Viszont hiába hosszú a reptér, ha az elején van a drótkötél, a videó alapján. Ha ez volt, akkor sanszosan az "így sikerült" esetet látjuk a videón. Kicsit gyorsan jött és nagy AoA-val fékezett aztán kb. leesett a gép a betonra néhány méter magasról.

    Nem igazán értem, hogy pl. miért nem a pálya harmadánál van az egész. Szépen leteszi a gépet a pilóta az első kb. 800 méteren és aztán van még idő bőven befékezni a gépet.

    (Itt most nem látom a videót és reggel csak egyszer néztem meg.)
    A NATO-reptereken a fékező drótkötél nem a pálya elején aktív, és nem az a feladata hogy a leszálló gépet anyahajós-módra állítsa meg, hanem a pálya TÚLSÓ végén aktív a fékező rendszer, hogy az addigra már sokat gurult, valamennyire lelassult gépet kisebb sebességnél/kárral meg tudja állítani. Ez vonatkozik akár a leszálló, akár a startot kényszerűségből valamiért megszakító gépre.

Ugrás a fórum topichoz