|

A General Atomics az európai Predator beszerzésre készül

Az EuroHawk projekt váratlan elbukása után a General Atomics, a távirányítású légi eszközök vezető gyártója az öreg kontinens légi alkalmassági szabályainak való megfelelésre készíti fel a Predator drónokat.

A napokban történt bejelentés során azt vállalta magára a gyártó, hogy olyan variánsa készül el a gépnek, amely mind a tengerentúli, mind az európai légügyi szabályok kritériumait teljesíti valamint megnövelt képességeket integrálnak mind a hazai, mind a nemzetközi légtérben való használatra. Ezt támasztja alá az az elképzelés, hogy felszerelés tekintetében többnemzetiségű, igazolható, exportkorlátozás alá nem eső rendszerek kerülnek beépítésre, amelyhez az alapot a Block 5 szériájú MQ-9 Reaper (Predator B) képességei fogják adni és annak továbbfejlesztett földi irányítórendszere.

„A Predator B a legköltséghatékonyabb, legjobb ár/érték arányú távirányítású légieszköz a kategóriájában és ezt a tényt csak növeli a NATO szövetségeseink részéről érkező jelentős érdeklődés. A koalíciós erők kivonulása Afganisztánból sürgetővé teszi a légialkalmassági bizonyítvány megszerzését otthon és külföldön is, mivel a küldetések átmenetileg az országok saját területének védelmére és egyéb civil felhasználásra fognak fókuszálni.” – nyilatkozta Neal Blue, a General Atomics elnök-vezérigazgatója.

Ennek okán a vállalat kiterjesztette partnerségét a német RUAG GmbH-val, hogy ez a megnövelt együttműködés hosszú távú megoldásokat és továbbfejlesztéseket eredményezzen a légi alkalmasság területén a NATO STANAG és az Egyesült Királyság DEFSTANs (Defence Standardizations) szabványaiban. A két csapat már az elmúlt két évben is együtt dolgozott, hogy ajánlásokat fogalmazzon meg a Predator B légi felderítés/ megfigyelés és Németország igényeinek közös nevezőre hozásában, azonban ez az első formális szerződés a két cég között. Ténylegesen április 1-jétől vesz részt a RUAG a műszaki támogatás elősegítésében analízis, felbontás és a légi alkalmassági követelményeknek való megfelelés menedzselésében, ami a Predator B engedélyéhez szükséges.

A többfeladatú Predator B egy nagy hatótávolságú, közepes repülési magasságú távirányított repülőgép, amely alkalmas megfigyelésre, katonai felderítésre és célmeghatározó műveletekre. A jelenlegi konfigurácó belső terhelhetősége 386 kg, míg külsőleg 1361 kg felszerelés pakolható rá, maximális felszállótömege 4763 kg, amelyhez az erőt egy Honeywell turbolégcsavaros hajtómű adja és ezzel 15240 méteren repülhet maximálisan 27 órán keresztül. | Fotó: General Atomics

A többfeladatú Predator B egy nagy hatótávolságú, közepes repülési magasságú távirányított repülőgép, amely alkalmas megfigyelésre, katonai felderítésre és célmeghatározó műveletekre. A jelenlegi konfigurácó belső terhelhetősége 386 kg, míg külsőleg 1361 kg felszerelés pakolható rá, maximális felszállótömege 4763 kg, amelyhez az erőt egy Honeywell turbolégcsavaros hajtómű adja és ezzel 15240 méteren repülhet maximálisan 27 órán keresztül. | Fotó: General Atomics ,

A Predator B jelenleg az amerikai és a brit légierőben MQ-9 Reaper néven, az olaszoknál MQ-9 jelzéssel repül, a franciák pedig éppen egy tucatnyi gépet kívánnak beszerezni. A gép jelenleg páratlan módon képes közeli légitámogatást és folyamatos légi képet biztosítani akár tengeren, akár szárazföldön a koalíciós erőknek, igazolva ezzel a NATO együttműködési képességét. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a 140 gépet számláló flotta több mint 575 ezer repült órát gyűjtött össze 2011-es első repülése óta.

MQ-9 Reaper drón a RAF színiben.

MQ-9 Reaper drón a RAF színiben. ,

A drón egy új verziójának ajánlása – mely megfelel az EU és a NATO előírásainak – kimozdíthatja a németeket és a dánokat a hezitálás állapotából és a General Atomics eme lépéssel meggyőzheti őket a vásárlásról. Azonban egy új európai kezdeményezés a közös fejlesztésre keresztülhúzhatja a számításokat, az Alenia Aermacchi, a Cassidian és a Dassault Aviation váratlan bejelentése a nagy hatótávolságú, közepes repülési magasságú drónra június 16-án érkezett. Tovább bonyolíthatja a helyzetet a nagy port kavaró EuroHawk projekt, melynek becsült költsége 500-600 millió eurót kóstált és eme költségek egy részétől az új program sem mentes. A beszerzési ár, a módosítások költsége a légügyi szabályozás miatt már közel sem teszik a tengerentúli típust „Best Buy” termékké. Franciaország – mint oly sok esetben – ettől függetlenül folytatni kívánja beszerzési programját két használt gépre az amerikai légierőtől, elmondásuk alapján a sietség tárgya a Mali területén való igény kielégítése. A beszerzés azonban nem befolyásolja a fent leírtakat, mivel ugyanúgy nem saját területen fogják/kívánják használni egyelőre a típust.

—–
Luperator