|

McDonnell Douglas F-15 Eagle

Várni kellett rá. Sokat. Ám mint a kommentekben tegnap és ma már olvasható volt a Sas végre felszállt! És ezzel debütál molni eddigi legnagyobb volumenű, a McDonnell Douglas legendás típusát, az F-15 Eagle-t bemutató írása.

Azt eddig is tudtuk, hogy molni grafomán, ám a szóban forgó monumentális cikkel új magaslatokba emelte a lécet! Közlése szerint a cikk teljes terjedelme 770 ezer karakter (bő 290 oldal!), ami az F-111 Aardvark cikk majdnem ötszöröse – annál azonban jóval összetettebb és mélyebb tartalmú műről van szó, ami nem mellesleg mellékletek terén sem kispályázik, hiszen a csatolt elemek száma megközelítően 240 db – képek, rajzok, de hosszabb dokumentumok, tanulmányok színesítik, teszik teljesebbé az írást. Közel 300 MB terjedelemben.

Ahogy az a bevezetőben is olvasható az írás alapoz a szerző korábban megjelent írásaira, – konkrétan a “Gondolatok a légi harcászatról” és a “Haditechnikai összefoglaló” művekre kell gondolni – éppen ezért nem is magyaráz meg mindent, így a könnyebb emészthetőség érdekében célravezető lehet előkészíteni a szóban forgó írásokat is!

Első kedvcsináló videónak itt van egy igazi klasszikus abból az időből, mikor sehol sem volt még a YouTube, és az ilyen videók kiváló beszerzési forrásának a Patrick’s Aviation számított :)

Aztán ugye készült egy videó a nyáron a 40 éves évfordulóra is

És végül, következzék a díjnyertes videó! Remekbe szabott anyag, 1080p/Full HD felbontásban, jól megválasztott zenei aláfestéssel – és mivel dogfight-ról van szó, a rádióforgalmazás sem maradhatott el. Amúgy a Japánban, a Kadena légibázison állomásozó 67. Vadásszázad, a “Fighting Cocks” pár pilótája gyepálja egymást gyakorlásképpen :)

Mi? Hogy ne rizsáljak már annyit, hanem dobjam a linkeket? Ám legyen! :)

2012. december 4.
—–

McDonnell Douglas F-15 Eagle – a cikk teljes pompájában

McDonnell Douglas F-15 Eagle – a nyomtatóbarát változat

McDonnell Douglas F-15 Eagle – a mellékletek

—–
A fenti linkek a szerverünkön elhelyezett cikkre mutatnak. Elég combos vas, ami kellően nagy (belföldi) sávszélességhez fér hozzá, DE ha valamiért mégis beütne valami krach, akkor a fentebb linkelt állományok elérhetően a MediaFire felhő alapú tárhelyszolgáltatónál is – ezen a linken. (A MediaFire-ön a mellékletek 2 tömörített állományra vannak osztva, 7zip kell hozzájuk.)

Végezetül betekintést adnánk a molni által még az idei évre tervezettekbe:

“Viszonylag hamar várható egy rövid szöveges/képes/videós beszámoló Ostraváról, ami részben kapcsolódik majd az F-15 cikkhez is. A képanyagot és a videót mások biztosítják, én csak kicsit felturbózom majd. ;) A HT összefoglaló átformázva jön majd még idén, és a Gripen FAQ átformázva és bővítve szintén idén várható, legrosszabb esetben a két ünnep között.

A távoli jövőről. Nagyon sokáig nem lesz tőlem nagyobb terjedelmű írás, de a jövőben soha nem fogok bele ekkora műbe, az ziher. Ha megint lesz kedvem és időm, akkor a következő célpont a Follow On Forces Attack (FOFA) lesz, én legalábbis így képzelem.”

96 hozzászólás “McDonnell Douglas F-15 Eagle”

  1. Gratulálok molni!;) Nem semmi munka lehetett összehozni eme anyagot/könyvet, érthető is, hogy jó nagyon sokáig nem tervezel komolyabb anyagot. Gondolom herótod ki volt már az egésszel mire a végére értél:). Biztos, hogy nem egy könnyed anyag, főleg nekem aki nem sokat konyít a típushoz:). De szépen, komótosan rajta leszek az elolvasásán:).

  2. Molni: “Viszonylag hamar várható egy rövid szöveges/képes/videós beszámoló Ostraváról, ami részben kapcsolódik majd az F-15 cikkhez is.”

    Na ez érdekelne. Mikor lesz olvasható? Még a héten?

  3. Na ez érdekelne. Mikor lesz olvasható? Még a héten?

    Az függ egy engedélykéréstől is, egy külföldi oldalról is szeretnék egy fotót használni. A videóvágás nem egakzt folyamat, ezért nem tudom megbecsülni. Először a Gripen FAQ-t csinálom meg. Az átformázás és minimális bővítés már kész, még egy rövidet kell hozzáírni meg akkor ezt is lelektoráltatom a faterral. Nem kapkodok, olvassátok először ezt. ;)

  4. Gratulálok az íráshoz! A terjedelmet és laikus voltomat elnézve valószínű, hogy nem fogom végigolvasni, mivel nem érteném. :) De azt hiszem, ha valakit kicsit is érdekel a repülés, a kötelező olvasmányok közé fel lehetne venni, már csak a témáját tekintve is.

    A poszt címét elnézve első gondolatom az volt, hogy alant fog következni egy bejegyzés, ahol molnibalage hozzászólásával/véleményével kivételesen senki nem fog vitába szállni. :)

  5. Elárulhatom, hogy nekem Molni még régebben átküldött egy V. akárhányas verziót. Már ekkor is nagy volumenű mű volt, de akkor születtek ikreim, így reagálni sem maradt időm (amely azóta is kevés).

    Gratulálok, hogy sikerült sok-sok emberek jó Mikulást hozni ezzel a “könyvvel”…

  6. Adott ismerősömmel közöltem faarccal, hogy egy fórumtárs összedobott egy pár oldalas ismertetőt az oldal olvasóinak ingyé’ egy harci gépről – ki kéne nyomtatni.
    – Ne viccelj! Meglesz!
    – Hány oldal?
    – Kétszázkilencvenhárom.
    -…??????????????

    Sajnos nem fényképeztem le az arcát, de higgyétek el, már ezért megérte Molninak ennyit DOLGOZNI a MŰVÖN.

    Mohón beleolvastam. Pazar!

    Őszinte Elismerésem!

  7. Már látom magam, amint hóesős téli estéken a vadászkastélyom falra függesztett trófeái alatt, a kandalló előtt ülve a hintaszékben, pipázva olvasgatom a MŰVET, a lábam az asszony hasán melengetem, miközben a vadászkutyám felszolgálja a forralt boromat.

    Vagy fordítva!?

  8. Mit is mondhatnék…(azért, hogy e hitvány billentyűk méltóan visszaadják ama szavakat, ami megfogalmazódtak e koponyában.)
    Voltak vitáim molnival – de kinek nem:) – s talán még lesznek is, de most tisztelettel írom a következőket:
    A hazai katonai cikkírás “céh-rendszerében” egy mesteri vizsgaművét olvashatunk, tarthatunk a kezünkben. – már akinek sikerült kinyomtatnia.

    Stephen King egyszer ezt mondta:”Az olyan könyvek, mint a Legenda vagyok inspirációt jelentenek számomra.”

    Ez a cikk nagy inspiráció nekem is! S annak kell(ene) lennie másoknak is!
    Gratulálok! Erre érdemes volt várni!

  9. Tadam!

    Hó esik! Na nem piros, hanem tényleg, át is áztam, fáztam, míg hazaértem. De! erre itthon a HTKA Block 5.0 konteók helyett végre a MŰ fogad.

    Komolyra fordítva:

    Molni:

    Köszönet a cikkért, így, hamarjában csak a tartalomjegyzék alapján olyan földhözragadt embernek, mint nekem is élvezetes olvasmány lesz. Szerencsére a telefonom tud pdf-et is, csak bírjam aksival (szerintetek az 1 business day kapacitásba belefér a háttérben futtatás is?).

    Be kell, hogy valljam, Molni cikkeit egy lélegzetre egyszer sem tudtam végigolvasni. Azt hiszem, ezt a hagyományt sem most fogom megtörni.

    (Figyuzzátok, 292. oldal!!!, volt ennél hosszabb kötelező olvasmányom, kettő: a Köszivű ember fiai és az Egri Csillagok. Ez élvezetesebb lesz és még olvasónaplót sem kell írni.

    Molni, ugye nem kell??!!!

    De lehet? Mondjuk ide a cikkhez. :-P)

    ps.: Nem akarsz írni egy cikket a robotrepülőgépek fejlődőséről, kivárom! :-P

  10. Üdv Molni!

    Elismerésem a munkádért, …Öregem, Te tényleg egy megszállott vagy.
    Lementettem a gépemre az írást, az ünnepek alatt lesz végre időm és el fogom olvasni az egészet.

    Ui:
    De persze ettől még maradunk továbbra is az ellentétes sarokban, már csak elvi okokból is. Csak semmi haverkodás! :D :D ;D

  11. @Bobby Baccala

    Megfordult a fejemben, de túl sok benne az olyan kép, amiért dádát kapna az ember, mert jogvédett. Kicsi az esély a lebukásra, de ennyire vastag arcbőrőm még nekem sincs.

    Az ábrák egy részét még át is rajzoltam volna, akkor is kérdőjeles lett volna bennem, hogy legális vagy sem. Csináltam is egy ilyet próbaképpen, azt, ahol a gép főbb darabjait mutatja meg. Ráment két fél délutánom. —> Soha nem fejeztem be volna a rajzolgatást. Olyat is kipróbáltam, hogy fotó alapján kezdtem körvonalrajzolni a kabint. Az viszont egész látványos lett, csak megint eltartott volna jó sokáig…

    A röntgenrajz ára, ha licenszelni akarod 1-2 Eurós tétel önmagában. Innentől fogva bukó az egész, mert a képeket a minimum minimumára szorítom, akkor is milliós tételről beszélnük. Innentől fogva kár is tovább számolni.

    Én inkább írom ingyen, hogy más is élvezhesse, mint hogy pénzt kérjek érte, a kiadványoknak meg egyfajta reklám, bár azt nem mondanám, hogy mindhez legális úton jutottam hozzá…

    Ha a pénz lenne a célom, akkor írhatnék a Haditechikába, nem egyszer kértek fel. Csak akkor 2 év átfutással kapnátok meg egy ~20 oldalas anyagot. Asszem még meg van az, amit nekik írtam. Úgy terveztem, hogy az 6-33 oldal közötti részt megvágott tartalommal leadhatnák, amolyan reklámnak. Ha belementem volna, akkor most olvasnátok kb. az első három oldalt és 1 év múlva a végén. Amíg az utolsó rész le nem ment volna, addig még hiába bővítettem volna az offline sajtót átfedő részeket, akkor sem jelenhetett meg volna. Innentől fogva a kérdés eldőlt, maradt a HTKA.hu. Itt semmiféle megkötés nincs, szárnyalhat az alkotói szabadság.

    Pénzt meg szerintem sokan nem adtak volna érte látatlanba. Ez után már viszont talán egyesek fizetnének érte, hiszen a minőség – legalábbis szerintem – igen, szerény vagyok :) – perzentálva van. Túl sok pénz nem jönne belőle, az adóbevallás bonyásabb lenne. Akkor kapjátok ingyért. (A szerzői jogi dádá itt is él!)

    A másik, amiért nem kértem volna, mert annak ellenére, hogy “one man show” látszatát keltheti a cikk, nagyon nem az. Ahhoz, hogy igazán üssön, ahhoz kellettek a végén felsorolt emberek is. Nem kicsit. Offline könyv esetén ilyenkor tisztelepéldány oké, de ilyen könyvet ki venne meg? Elég bemenni egy könyvesboltba és felmérni azt, hogy mire van igény. Pontosabban mire nincs. Fotógyűjteményeket adnak ki, 100 híres vadászgép, stb. 2-3 oldalon 50 mondatos “ismertetővel”. Itt vannak olyan emberek, akik elolvassák és értik is, amit írok, ha meg nem, akkor majd segítek. Ez úgy lett 300 oldal, hogy van mellette még 100+30 másik. Az mégsem járja, hogy úgy kezd a könyv, hogy “bocs, deolvasd el itt ezt és ezt, hogy ezt a könyvet is megértsd.” :)

    “Röviden” ennyi. Na, kb. ilyen szófosásból született meg az írás is. XD

  12. Azt hiszem, egy szimpla gratuláció elég vékony lenne a munka nagyságához képest.
    Azt is hiszem, hogy noha biztonságpolitikai kérdéseken fogunk még sokat vitatkozni, de ez a teljesítmény megérdemel egyperces néma csöndet!

    ***

    (A címlap mondjuk mindjárt úgy fest, mintha a McDD és a légierő minisztériumának hivatalos kiadványa lenne… :))

  13. Valamikor a 90-es években a Top Gun hasábjain olvastam az F-15-ről egy átfogó szép cikket, de meg kell mondjam magyar nyelven ilyen átfogó,részletes típusismertetővel még nem találkoztam. Minden a repülés kedvelő olvasó nevében gratulálok ehhez az íráshoz méltó helye lesz a winchesteremen és ha időm engedi saját célra nyomtatott változatban is megőrzöm magam és az utókornak. :) Még egyszer gratulálok és köszönöm!

  14. Mértes írás! Az orosz technikával összehasonlítgatást nem kellett volna erőltetni, mert a szokásos jól hangzó molnibalages ferdítések vannak benne, illetve sok orosz technikai adat pontatlan. Ez utóbbiak elég zavaróak, de kihagyva ezeket a részeket igen jelentős munka, ezért őszintén gratulálok hozzá!

    Érdekeltek volna az F-15A fedélzeti lokátorának légiharc képességei-lehetőségei, de ezt kirészletezve nem találtam, vagy szét van szórva az infó erről a többi alfejezetbe?

  15. Az orosz technikával összehasonlítgatást nem kellett volna erőltetni, mert a szokásos jól hangzó molnibalages ferdítések vannak benne, illetve sok orosz technikai adat pontatlan.

    Pl…? Valahogy hamar teleszalad a zsákom egy ilyen kommenttől. Nevezd nevén a gyereket vagy inkább pszt. Mert ez így nem építő kritika, hanem sziplán arra jó, hogy bőszíts. So, ferdíteni hol ferítettem?

    Az adatok az orosz cuccokról orosz flight manualokból és könyvekből vannak, orosz emberek keresték/adták meg nekem. Szóval ne nálam reklamálj…

    Egyébként alig szerepel ilyen adat benne. A rakéták teljes impulzus adatai teljesen egzaktak, ahogy az AL-31 hajtómű tolóerő karakterisztikája szintén. A rakéták egyéb adatai is dettó ugyanez kaetgória, és azóta még egy forrás is megerősítette azokat sőt, már az égésidőket is tudom több rakétára, meg a tolóerőkarakterisztikával együtt. Tehát pl. még jobban összehasonlítható pl. az R-27R/ER, AIM-7F/M és az AIM-9M az R-73-mal. Azóta van AIM-54 égésidő és hajtóanyag tömeg, az R-33 két eltérő változatával szintén. Az R-33 teljes impulzus adata is megvan, az AIM-54-nél ez sajnos nincs.

    Ha most néhány %-os tömeg eltéréseken lovagolsz, akkor felejtsd el, és ne bosszants. Még nem láttam olyat, hogy egy légiharcrakéta tömege ne ekkora szórással szerepeljen. Az R-60 rakétánál 40-60 kg (!) közötti tömegértékek szórtak, még az orosz oldalakon is. No comment. A nyugati cucoknál is ez a helyzet. Az F-15 üres tömegére is ahány oldal, annyi adat…

    (Olli is megjegyezte, hogy nincs két egyforma hossz adat a Biscmark csatahajóra, szóval a jelenség nem egyedi…)

    Érdekeltek volna az F-15A fedélzeti lokátorának légiharc képességei-lehetőségei, de ezt kirészletezve nem találtam, vagy szét van szórva az infó erről a többi alfejezetbe?

    A fedélzeti elektronikánál lesz róla szó. Az F-15E radar üzemnódjait linkeltem be, mert elvileg majdnem ugyanaz, mint az F-15A-nál, csak már van TWS üzemmód és persze AG SAR üzemmód is van, és persze a számítástechnikai háttér is más. Ez is le van írva. Két tökéletesen egyező forrást nem találtam még az elnevezések terén sem, ezért nem tudtam igazságot tenni. Ez viszont elvileg jó.

    Vagy mit értesz képesség-lehetőség alatt? Az éles bevetéseknél majd elolvashatod, hogy mekkora távolságokról érzékel és választott el egymástól célokat milyen körülmények között. Az AIM-7/M közötti célmegvilágítás eltérésről és harcászati vonatkozásáról is esik szó. Szóval türelem.

  16. Teljesen elolvasva :)
    Most olvasom újra a töményebb műszaki részeket, mert azok az éjszakai olvasásnál nem mindig maradtak bent a fejben :)
    A 8-as fejezet nagyon tetszett érdekes volt olvasni a pilóták hogyan látták a saját szemszögükből.

    Köszi a cikket még egyszer :)

  17. Egy kérdés, ha már felmerült.

    Ti mennyit fizettetek volna ezért az írásért, ha az első fejezet és a többi fejezetből néhány oldal elérhető lett volna előnézetként, hogy megítélhető legyen a minőség?

    Kisebb művekért – 40-60 oldal – mekkora összeget tartotok reálisnak?

  18. Akkor leírom érthetőbben :)
    Ha 40-60 oldalas kiadványt tervezel, akkor interneten, regisztrációt követő letöltésért 200 Ft-ot kérhetsz nyugodtan.
    Ha digitális nyomdában sokszorosítják, a 40-60 oldal 1 színes anyag 500 példány felett 100 Ft/db, 500 példány alatt 200 Ft/db.
    Ha csak fénymásoltatsz 1 példányt, az 300 Ft/db.
    Ez 1 színes, tehát fekete-fehérre vonatkozik. Ha színes kép is van benne, az növeli a nyomtatás árát.

  19. Neten letökthetően azt gondolom 300 ft-tól max 1000 ft-ig tartanám emészthetőnek! Ennyit bárki ki tud fizetni és sok ezren töltenék le!
    Nem lenne belőle probléma a források jogvédettsége miatt? Mert így ingyenesen hogy nem játszik be a pénz nem gond de fizetősen biztosan beleszaladnál ebbe.
    Kb a felénél járok :)

    Csak egy kérdés: Orosz típussal is ennyire korrekt és tárgyilagos és alapos tudnál maradni?

  20. Persze. Pontosan azért nem írok róluk, mert hasonlóan bő anyag csak orosz nyelven van, amit perpillanat nem beszélek.

    Ha pénzes dolgoba gondolkodnék, akkor olyan téma lenne, ahol ingyenes képes is használhatóak, saját / átrakzolt ábrát készítenék, stb.

    A több ezer vásárlás nem reális. Az F-15 cikk két változatát összesen 1800-szor szedték le eddig. Viszont néhányan többször is letöltik, vagy esetleg mindkettőt. Pesszimistán nézve jó, ha 1000-1200 ember szedte le. Ha fizetni kellene maga az, hogy nem egy klikk és nem ingyenes az elérés tapasztalatom szerint kb. kinyírja az érdeklődés 90%-át. Ebből meg az jön le, hogy nem is éri meg vacakolni az egésszel, ezért nem is foglalkoztam ezzel komolyan.

  21. Molni…
    Én vitatnám ezt. Abban az esetben, ha tényleg biztonságos letöltéssel 2-300 Ft-ért színvonalas anyagot kapok, simán kifizetem. DE…. Ha engedélyezed felugró reklám használatát a letöltőhelyen, akkor ingyen is lehet, mert a reklámokért a látogatottság és letöltések valamilyen meghatározott szorzójaként fizetnek a cégek.

  22. ELVONT példa…
    A HTKA ad Neked 5 Gb tárhelyet és hozzáférést. Erre Te felrakod az anyagot (anyagokat). Ha jókat írsz (márpedig igen), akkor a felugró reklámok és a látogatottság + más oldalakon idézések linkkel, Neked annyi pénzt generálnak, hogy megélsz belőle jó esetben. A HTKA-nak is jó, mert növeli a látogatottságot és a cikkből való linkes idézések miatt sokkal szélesebb körben lesz ismert. Az anyagokat védeni is lehet, de nem érdemes, hadd olvassák és keressék Neked a pénzt.

  23. Ennek további Balázs folyománya lehet, hogy neved lesz a “szakmában”. Például az Indexbe vagy a Blikkbe nem Golyós Toll vagy Vak Lőszer fog cikket írni, hanem Molnár mérnök úr. Ez is jövedelmet generál és így tovább. Persze, nem ártana kissé tolleránsabb magatartás és szép magyar nyelvünk kevésbé penetráns használata. És minekutána Te leszel a Jane’s főszerkesztője, légy oly kedves, gründolj nekem egy állást a redakcióban. :) :)

  24. combatgearadmin

    Ma sikerült a végére érni, bár a kemény technikai részeket újra kell olvasnom :)

    Viszont jeleznék egy hibát. A 290-es lábjegyzetben lévő link nekem nem jelenik meg. Szóval nem tudom mi történt a lelőtt blackhawk-al.

  25. A 290-es lábjegyzetben egy szál link, de annyi sincs. :)

    A 290-es lábjegyzet a 175. oldalon van és a repbiztonsági rész. Nem a 292-re gondolsz? Abban van rögtön kettő is.

    Nekem letölti a linket és a wikis oldal is megnyílik. 973-1.pdf fájlt tölt le, egy 149 oldalas pdf-et kell találnod ottan. A jelentésnek fent van valahol egy rövidített változata is, de azt nem linkeltem. Egyébként asszem ez rossz link bakker, nem ezt akartam betenni.

    http://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.dod.mil%2Fpubs%2Ffoi%2Foperation_and_plans%2FPersianGulfWar%2F973-5.pdf&ei=brvHUPC7CIfZ4QSvoYGIAQ&usg=AFQjCNEVY1XfVCFp95DU_nfMEannPhiK1w&sig2=xfINVMKEnpRvcpcXcjgfrw

    Ez pl. a Volume 5, nem az első.

    A többi asszem torrenten elérhető, ha rákeresel a 973-2, 973-3 és Black Hawk szavakkal.

  26. 100. oldalnál tartok. Valóban nem csak a címet adó repülőgépről szól és ennek kifejezetten örülök. S a publikálással, ha asztal alatt is menne, de egyetértek, nagyon rendben van eddig. Már amit értek belőle. Mert amikor öntvények, hidraulika szivattyúk + egy kis fizika,matek kerül a dolgokba, ott elveszek. De ez az én bajom, ezeknek is ott a helye. Le a kalappal!

  27. molni

    Tegnap elolvastam azt ami érdekelt az írásodból(harci alkalmazás)és két kérdés többször visszatért a részedről:

    Hogy tudta adott távolságról és szituációban azonosítani az ellenséget?
    Próbáltál ezekre logikus választ adni de az folyton kimaradt,hogy sokkal többet tudnak az adott rendszerek mint amit kifelé publikálnak.

    Miért vetnek be “kopasz”pilótákat amikor van egy halom tapasztalt?
    Tök egyszerű a válasz:azért mert ők is kiképzett combat ready minősítéssel rendelkező hajózók innentől kezdve miért ne alkalmaznák őket?

    Más.

    Többször vontál le következtetéseket arra vonatkozóan,hogy miért szerepeltek úgy adott ország pilótái ahogyan (le)szerepeltek.Mindig odaírtad,hogy “vagy csak ennyit tud a szovjet kiképzési rendszer és az az elv ami alapján bevetik a gépeket”

    Szerintem ez téves következtetés mert a pilóták nem azokkal a teljesítményű(főleg elektronikai téren)gépekkel repültek mint amire a szovjetek kitalálták a harceljárásokat és a kiképzést lévén külföldre(főleg a nem VSZ államoknak)erősen butított gépparkot adtak.

  28. Hogy tudta adott távolságról és szituációban azonosítani az ellenséget?

    Fene jó kérdés. A lábjegyzetben meg is említettem emlékeim szerint, hogy ez csak E-3 által nem siekrültehetet, és egyes rephelyzetekben az NCTR fizikailag lehetetlen volt.

    Még, ha az Sason levő AN/ALQ-128 EWWS-t használták, akkor sem vágom, hogy azzal a típust hogyan azonosíthatták.

    A legnagyobb rejtély, hogy ha ez ilyen faszán ment 1991-ben, akkor az AF alatt hol voltak ezek a support gépek?

    Próbáltál ezekre logikus választ adni de az folyton kimaradt,hogy sokkal többet tudnak az adott rendszerek mint amit kifelé publikálnak.

    Így konkrétan nem írtam le, de hasonló komment több helyen is van az elektronika tekintetében.

    A szovjetes résszel sem értek egyet. A MiG-29 tekintetében, ha igaz az állításod, akkor a szovjet sem tudna többet, ha rossz az általuk megalkotott harceljárás. Tehát akkor senki sem tudta volna használni, még ők sem. Önmagadnak mondasz ellent… A exportgépek repteljesítménye semmiben sem rosszabb, mitn a szovjet, mert elektornikát könnyű butítani, de degradált hajmtóműről én még soha nem hallottam…

  29. molni

    Csak elektronikára gondoltam butított alatt.

    “A MiG-29 tekintetében, ha igaz az állításod, akkor a szovjet sem tudna többet, ha rossz az általuk megalkotott harceljárás.”

    Azért volt rossz a harceljárás mert a butított gépekkel azt nem lehet végrehajtani de ettől még a szovjet gépeken amik potensebb elektronikával bírtak működhetett.

  30. “Még, ha az Sason levő AN/ALQ-128 EWWS-t használták, akkor sem vágom, hogy azzal a típust hogyan azonosíthatták.”

    A rendszer alapvetően a bejövő elektromágneses jelekből “táplálkozik”(rádióhullámok,radarjelek stb)ezek elvileg minden típuson egyediek mert eltérő berendezésekből származnak(Más elektronika van a különböző variánsú gépekben még akkor is ha a típus azonos.Eltérő típusnál meg pláne.)így az azonosítás passzív módon is lehetséges ELVILEG.

Fórum hozzászólások

  • zsolti
    Nekem nem logikus lépésnek tűnik az, ha drágább drágábban fenntartható két személyes gépet akár valaki üzemben tartani/flottát megújítani ha nem ad komoly pluszt az újabb stealth géppel szemben. Itt meg többen lekommentálták, hogy mindenben jobb a 35.
    Hát mindenben azért nem jobb az F-35, a Sas-nak a harcászati hatósugara fegyverzettől függően min. 1,5-2-szeres az F-35-höz képest, meg hát többet is tud elcipelni. Izraelnek nyilván számít ez, így ha a régi gépeiket "szétrepülik" nem akarnak lemondani a nagy hatótávról.
  • zsolti
    Nekem nem logikus lépésnek tűnik az, ha drágább drágábban fenntartható két személyes gépet akár valaki üzemben tartani/flottát megújítani ha nem ad komoly pluszt az újabb stealth géppel szemben. Itt meg többen lekommentálták, hogy mindenben jobb a 35.
    Ez a helyzet.

    emel
    Hát mindenben azért nem jobb az F-35, a Sas-nak a harcászati hatósugara fegyverzettől függően min. 1,5-2-szeres az F-35-höz képest, meg hát többet is tud elcipelni. Izraelnek nyilván számít ez, így ha a régi gépeiket "szétrepülik" nem akarnak lemondani a nagy hatótávról.
    Hóóóóóóóó...
    Ezt mégis miből tetszett leszűrni? Dolgozzunk számokkal...

    Közeli rokon, F-15C CFT-vel, 4xAIM-7, 2xMk-84 és csak CL pótos a IV. oszlop.
    Ezzel jön ki 836 tfm HI-HI profilban. A HI-HI a climb adatokból látszik a táblázatban.

    Ok, hogy ma már AIM-120 van kisebb légellenállással és CL helyett két szárnypótos a jellemző (CL pótos valamiért ritkán visz F-15E), de ez alapnak jó.
    Legyen mondjuk 4 db 2000 lb vagy 8-16 db SDB. Ennyit bizony elvisz külső és belsző függesztéssel az F-35A is és mellette még két pótost. Az F-15E-n meg van Sniper TGP is...

    A számok alapján nemhogy 1,5-2-szeres hatósugár nem jön ki, de inkább azonos kategória a kettő. Mindez úgy, hogy nincs HTS pod az F-15E-n, amihez hasonló képessége van az F-35A-nak integrálva, ahogy TGP-ja is integrált.
  • Allesmor Obranna
    Itt pedig minden meg van magyarázva szépen:

    • A F-15C Golden Eagle 2025-ban kikopik? Ez nekem új. Az újjáépített gépek miért is kopnak ki?
    • ASF konfigban egy mai F-15C tud 8 db AAM-et és passz. Nem stealth. Namármost egy F-35A 1-1 db kettős indítóval elviszi ezt a mennyiséget sőt akár még 2xAIM-9X-e bónuszban, ha erre van igény. Nem stealth az F-35A ilyenkor? És az miért baj, amikor az F-15 sem az soha?
    Most persze lehet jönni, hogy akkor mennyit visz el CGI-n eszement légellenállással az F-15X, de én ezt valahogy nem tudom komolyan venni.

    Igen kérem, ez "meg van magyarázva". Csak nem nekem...
  • Allesmor Obranna
    Naugye. Ez a politika és a biznisz találkozása.
    A furcsa nekem az, ahogy ehhez képest Zord mégis beveszi ezt a magyarázom a bizonyítványomat. Pedig annyira kilóg a lóláb, hogy az már nekem fáj...
    Én, aki állítólag jenki fan és seggnyaló vagyok. Ehhez képest fogom a fejem, hogy "mi ez, mi ez, mi ez...?"

    El tudom fogadni, hogy ilyen a védelmi ipar - az orosz is ilyen - de hogy valaki műszaki vonalon kihandabandázza ezt, az nekem kicsit már mélyütés a javából.
  • Az Egyesült Államok légiereje 2001-ben rendszeresítette utolsó negyedik generációs harci repülőgépét, azóta „csak” a korszerűbb ötödik generációs típusok beszerzése folyik. Az egyelőre még jelentős többségben lévő régebbi gépek életkora azonban riasztóan hangzik, a légvédelemért felelős három aktív és öt Nemzeti Gárda század F-15-öseinek legfiatalabb példánya 32 éves. Más típus ilyenkor már a bontóban és múzeumokban hirdeti a dicső múlat, ezzel szemben a „Sasok” pótlása még mindig nem megoldott.

    Az USAF vezetői szerint a rendelkezésükre álló gépmennyiség elégtelen. A jelenlegi parancsnok Goldfein tábornok 386 repülőszázad fenntartását tartja indokoltnak, aminél most jóval kevesebb van, „csak” 312. Mivel a világon hosszú távon kell számolni a 4+ generációs harci gépekkel, ezért azok ellen felesleges minden esetben a legkorszerűbb rendelkezésre álló erő felhasználása. Még évtizedekig lesznek szolgálatban az orosz Szu-27-esen alapuló korszerűsített többfeladatú harci gépek, amelyekkel szemben jó eséllyel vehetik fel a versenyt például a modernizált elektronikával és fegyverzettel ellátott F-15-ök.
    Éppen ezért merült fel annak lehetősége, hogy a jelenlegi állományt új gyártásúakkal kéne felváltani.

    Egy dolog az igény, egy másik a konkurens cégek érdeke, és egy harmadik, hogy mire biztosítanak pénzt a politikusok. Kétségtelen tény, hogy a McDonnell Douglas jogutódja a Boeing harcigép fejlesztő és gyártó kapacitását érdemes fenntartani, ha egyetlen cég, a Lockheed Martin marad egyeduralkodó, az nem feltétlenül hasznos. A louisianai St.Louis-ban lévő Boeing gyárban még javában folyik a Super Hornet, a Growler és exportra az F-15-ös gyártása, de a megrendelés állomány véges, néhány év múlva már nem lesz munkájuk. Hacsak nem jön újabb megrendelés, és itt jön a képbe az USAF nemrégiben nyilvánosságra került igénye.
    Hogy ez milyen komoly, arra utal az a tény, hogy a 2020-ra szánt amerikai katonai költségvetés tervezetében van egy 1,2 milliárd dolláros tétel, ami új gyártású F-15-ösökre szól.
    Vadászgépből fegyverkamion, avagy vissza a jövőbe
  • Python
    Az Egyesült Államok légiereje 2001-ben rendszeresítette utolsó negyedik generációs harci repülőgépét, azóta „csak” a korszerűbb ötödik generációs típusok beszerzése folyik. Az egyelőre még jelentős többségben lévő régebbi gépek életkora azonban riasztóan hangzik, a légvédelemért felelős három aktív és öt Nemzeti Gárda század F-15-öseinek legfiatalabb példánya 32 éves. Más típus ilyenkor már a bontóban és múzeumokban hirdeti a dicső múlat, ezzel szemben a „Sasok” pótlása még mindig nem megoldott.

    Az USAF vezetői szerint a rendelkezésükre álló gépmennyiség elégtelen. A jelenlegi parancsnok Goldfein tábornok 386 repülőszázad fenntartását tartja indokoltnak, aminél most jóval kevesebb van, „csak” 312. Mivel a világon hosszú távon kell számolni a 4+ generációs harci gépekkel, ezért azok ellen felesleges minden esetben a legkorszerűbb rendelkezésre álló erő felhasználása. Még évtizedekig lesznek szolgálatban az orosz Szu-27-esen alapuló korszerűsített többfeladatú harci gépek, amelyekkel szemben jó eséllyel vehetik fel a versenyt például a modernizált elektronikával és fegyverzettel ellátott F-15-ök.
    Éppen ezért merült fel annak lehetősége, hogy a jelenlegi állományt új gyártásúakkal kéne felváltani.

    Egy dolog az igény, egy másik a konkurens cégek érdeke, és egy harmadik, hogy mire biztosítanak pénzt a politikusok. Kétségtelen tény, hogy a McDonnell Douglas jogutódja a Boeing harcigép fejlesztő és gyártó kapacitását érdemes fenntartani, ha egyetlen cég, a Lockheed Martin marad egyeduralkodó, az nem feltétlenül hasznos. A louisianai St.Louis-ban lévő Boeing gyárban még javában folyik a Super Hornet, a Growler és exportra az F-15-ös gyártása, de a megrendelés állomány véges, néhány év múlva már nem lesz munkájuk. Hacsak nem jön újabb megrendelés, és itt jön a képbe az USAF nemrégiben nyilvánosságra került igénye.
    Hogy ez milyen komoly, arra utal az a tény, hogy a 2020-ra szánt amerikai katonai költségvetés tervezetében van egy 1,2 milliárd dolláros tétel, ami új gyártású F-15-ösökre szól.
    Vadászgépből fegyverkamion, avagy vissza a jövőbe
    Olyat USAF pilóta/parancsnok magától még nem mondott,hogy valamiből nem legjobb kell elég a régebbi is!
  • borisz
    Akkor miért van lengyel felségjel is? Vagy mi az a sakktábla részlet?
    Nem is pont sakktábla, csak piros alapon két fehér japán írásjel, de csak nagyítva látszik igazán.
  • Itt van egy videó, ahol kiválóan össze lehet hasonlítani az F-15C/D gépek F100PW220-as hajtóműveinek hangját a második szériás F-15E gépek F100PW229-eseivel.
    Az előbbiek kompresszorzaja már ismert lehet a holland/belga F-16A gépekből, érces, éles sistergő hang, ezzel szemben a 229-esek zaja mintha egy fokkal finomodott volna.
    A P&W nagyon sok mindent áttervezett a 229-eshez, ebből nem maradt ki a kompresszor se, a kétáramúsági fok is drasztikusan megváltozott, ahogy a nyomásviszony is, de talán a legtöbb munkát az utánégetésbe tették a tervezők.



    (elnézegetve a közelieket, talán nem is lesz rossz, ha a majdani F-15EX-ből lesz együléses változat is...)
  • Allesmor Obranna
    Itt van egy videó, ahol kiválóan össze lehet hasonlítani az F-15C/D gépek F100PW220-as hajtóműveinek hangját a második szériás F-15E gépek F100PW229-eseivel.
    Az előbbiek kompresszorzaja már ismert lehet a holland/belga F-16A gépekből, érces, éles sistergő hang, ezzel szemben a 229-esek zaja mintha egy fokkal finomodott volna.
    A P&W nagyon sok mindent áttervezett a 229-eshez, ebből nem maradt ki a kompresszor se, a kétáramúsági fok is drasztikusan megváltozott, ahogy a nyomásviszony is, de talán a legtöbb munkát az utánégetésbe tették a tervezők.



    (elnézegetve a közelieket, talán nem is lesz rossz, ha a majdani F-15EX-ből lesz együléses változat is...)
    Lesz?

Ugrás a fórum topichoz