|

Újabb ritkasággal gazdagodott a Szolnoki Repülőmúzeum kiállítása

Újabb repülőgép-ritkasággal, egy csehszlovák gyártmányú kétmotoros alsószárnyas repülővel gyarapodott a Szolnoki Repülőmúzeum kiállítása.

A repülésért rajongó önkéntesek segítségével három hónap alatt felújított, a sajtónak pénteken bemutatott L-200D Morava típusú repülőgép egykor a magyar Légirendészeti Parancsnokság kötelékében teljesített szolgálatot.

Az újra régi fényében ragyogó légi járművet a nagyközönség idén már csak november 31-ig láthatja, de a téli szünet után, jövő tavasztól újra megtekinthető lesz a gyűjtemény legújabb darabja.

Fotó: Fotó: Bugány János, MTI ,

Az első L-200 Morava Ladislav Smrcek 1955-ben papírra vetett tervei alapján két esztendővel később emelkedett a levegőbe. A sorozatgyártás 1960 nyarán még L-200A típusjelzéssel indult be, de ezzel párhuzamosan folyamatosan dolgoztak a gép továbbfejlesztésén is. A hatvanas években korszerűnek mondható típusból a Kunovicében működő LET repülőgépgyár több mint 400 darabot gyártott – mondta el a sajtóbemutatón Lente Zoltán százados, a múzeum egyik vezetője.

Az első, még L-200A típusú Morava 1960. június 10-én érkezett Magyarországra. A Belügyminisztérium légirendészete eredetileg HA-REE lajstromjellel vette használatba, de 1962 tavaszától már katonai R-04 jelzéssel repült tovább, ám nem sokáig: augusztus 20-án ugyanis Szolnok térségében az egyik motor leállt, s a kényszerleszállás során a gép annyira megsérült, hogy ki kellett selejtezni.

Fotó: Fotó: Bugány János, MTI ,

Pótlására a tárca még ugyanebben az évben beszerzett egy korszerűbb, L-200D változatot, melyet R-05-ös oldalszámmal 16 éven át, azaz 1978 tavaszáig használtak. Ez az összesen 4648 órát repülő és 4692 leszállást végrehajtó repülőgép került a repülőmúzeumba a nyolcvanas évek elején. Felújítására idén a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum a Nemzeti Kulturális Alaptól nyert anyagi támogatást.

A gép paramétereiről Lente Zoltán elmondta, hogy az alig 1,3 tonnás repülő utazósebessége 285, míg végsebessége 310 kilométer volt óránként és legfeljebb 6100 méter magasságban haladva egy tank üzemanyaggal „dicséretesen messzire”, akár 1900 kilométer távolságba is eljuttatta utasait.

A típus közkedveltségét és megbízhatóságát jelzi, hogy a Légirendészeti Parancsnokság mellett ez idő tájt hasonló gépeket használt hazánkban az Országos Vízügyi Hivatal és az Országos Mentőszolgálat is.

Forrás: MTI

15 hozzászólás “Újabb ritkasággal gazdagodott a Szolnoki Repülőmúzeum kiállítása”

  1. Az egész gép olyan Bf-110 jellegű, szerintem sok aerodinamikai formát és sárkányszerkezeti megoldást készen átvettek a német vh-s gépektől. A motorgondolák amúgy megszólalásig hasonlítanak az Fw-189 motorgondoláira, és ezt a típust a vh-s szlovák légierő használta is, szóval ismerték, valószínűleg vissza is maradt nekik egypár.

  2. Ezek szerint pedig:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Avia

    „Also during the war the Germans set up a number of assembly plants in Czechoslovakia for production of the Messerschmitt Me 262, designated the Avia S-92. After the war the manufacturing infrastructure remained intact, so production could start up again for the new owners.

    The first S-92 was assembled at Letňany Research Institute in 1945 with the airframes coming from Avia and the engines from the repair works in Malešice (the Junkers Jumo 004, now called the M-04). The S-92’s first flight was on 27 September 1946, with Avia’s chief pilot Antonin Kraus in control. That same year on December 10 the CS-92 took to the air for the first time.”

    Szóval volt miből összeválogatni saját gyártmányaikat.

  3. A Morava nem az egyetlen polgári gép, a múzeum gyűjteményében, már amennyire polgári egy gép, amely hadijelet visel. Van ott Góbé, Il-18, vagy éppen Tu-134, felújításra vár egy másik rendőrségi gép egy Wilga. Ezekben nincs semmi különleges, ugyan is a szolnoki múzeum nem a Magyar Légierő Múzeuma nevet viseli, hanem a Szolnoki Repülőmúzemot,így a gyűjteménybe természetesen beleférnek polgári gépek is. Szerencsére.

    TG

  4. ambasa: a HTKA-nak van egy nem katonai repüléssel foglalkozó „része”,a Radarfigyelo.hu. Nem az a kérdés hogy van-e polgári gép a szolnoki múzeumban, hanem hogy egy polgári gépről szóló cikk nem lenne-e jobb helyen a radarfigyelő-ben.

    „amennyire polgári egy gép, amely hadijelet visel.”

    Ez viszont egy jó észrevétel, így itt is jó helyen van a cikk.

    A Draken-t kellene még megmenteni Kecelről.

  5. Terminator van benne valami amit írtál a keceli Drakenről. A Totalcaron láttam róla képet. Elég csúfos állapotba került!
    A Repülőgépmúzeumról meg annyit, szerintem nem kellene csak katonai gépekben gondolkodnotok. Szerintem így jó hogy vannak polgári gépek is!
    Igazából örülni lehet hogy van egy olyan múzeum ahol vigyáznak ezekre az értékekre. Mert ugye a keceli múzeum sajnos nem a legjobb példa arra hogy megbecsülik a kiállított gépeket. Meg ugye rossz példának ott van még a zamárdi hadipark. Gondolom voltatok ott néhányan.