|

Spanyolországban születnek az angol tankerek

Az eredeti tervekkel ellentétben nem Nagy-Britanniában, hanem Spanyolországban alakítják át azt a 14 többfeladatú légi-utántöltő repülőgépet, melyet a Brit Királyi Légierő üzemeltet majd.

A gépeket a toulouse-i összeszerelő-üzemből történő kigurulásukat követően átrepülik őket az Airbus Military Madrid melletti Getafe üzemébe, ahol az első két példányhoz hasonlóan ellátják őket a légi-utántöltéshez szükséges eszközökkel. Az eredeti szerződés nem ezt tartalmazta, korábban úgy volt, hogy 12 gép a légi-utántöltő felszerelést kifejlesztő Cobham Aviation Services vállalat dorseti telephelyén (a Bournemouth repülőtéren) kapja meg ezeket, ám mégis az EADS leányvállalatánál alakul át a többi gép is, hogy tartani tudják a szerződésben foglalt határidőket.

Az Airbus Military tájékoztatása szerint jelenleg a harmadik és negyedik példány átalakítása folyik a 12-es hangárban, míg a május végén legyártott 5. példány is sorra kerül majd.

Fotó: Airbus Military ,

Nagy-Britanniában a ’90-es évek végére kezdett kerekedni a légi-utántöltő repülőgépek (Lockheed TriStar és Vickers VC10) cseréje, ám konkrét lépések csak az ezredforduló után történtek. Ekkorra biztossá vált, hogy új gépek beszerzése helyett csupán bérelni fogják az újgenerációs tankereket. Ahogy már megszokhattuk, itt is két versenyző küzdött a megrendelésért: az Airbus A330 MRTT és a Boeing KC-767. Az Airbus Military gépét az Air Tanker Limited (Rolls-Royce, Cobham, EADS, Thales Group), míg a riválisét a Tanker Transport Services Consortium (British Airways, Boeing, BAE Systems, Marshall Aerospace, Serco, Spectrum Capital) menedzselte.

2004 januárjában a brit védelmi minisztérium az Airbus gépét választotta ki, így az AirTanker csoporté lett 13 milliárd fontos (20.3 milliárd dolláros) üzlet, melynek keretében 24 éven keresztül 14 gépet bérel tőlük a RAF. A tankereket a légierő személyzete repüli és üzemelteti majd, a gépek állomáshelye a Brize Norton támaszpont lesz. (A tervek szerint – meg persze, ha igény van rá – az AirTanker konzorcium 5 példányt időszakosan bérbe ad majd más országok számára, ahogy teszi ezt például az Omega Air Refueling vállalat is.)

A Brit Királyi Légierő által megrendelt, civil gyártósoron gyártott és Airbus Military által átalakított A330 MRTT repülőgép némileg különbözik a többi, hasonló feladatú, európai gyártású tankergéptől, mivel az olasz KC-767-esekhez hasonlóan három hajlékonycsöves utántöltő rendszert alakítottak ki rajta, a szárnyakon lévő Cobham 805E gondolákon kívül a törzs alatt, a merevcsöves rendszer helyett szerelték fel a harmadik egységet.

One Response to “Spanyolországban születnek az angol tankerek”