Íme egy ismertető egy rekordrepülésre kihegyezett Sasról, az F-15 ‘Streak Eagle’-ről. A típus által felállított számos rekord közül többet a mai napig nem sikerült megdönteni.
Frissítés @ 2012. december
A cikk eredeti publikálása óta megjelent a nagy F-15 cikk, mely hibajavított, kibővített formában foglalkozik a Streak Eagle-el. Az említett cikk ezen a linken érhető el, tartalomjegyzékéből könnyedén kikereshető a Streak Eagle fejezet.
Megjegyzés: Lévén a Streak Eagle programra szorítkozó részlet a HTKA Hír- és Cikkíró Versenyre lett nevezve, az értékelésnél természetesen az eredeti változatot vettük figyelembe, nem pedig azt, ami a McDonnell Douglas F-15 Eagle cikkbe került bele.
—–
Jelen írás a HTKA Lapcsoport által szervezett Hír- és Cikkíró versenyre érkezett és megfelelőnek ítéltetett a publikációra. Amennyiben Te is szeretnél indulni a nyereményekért vagy csak szeretnéd megmutatni a világnak eddig rejtegetett írói vénád, akkor ne habozz, jelentkezz gyorsan! Részleteket ide kattintva olvashatsz!
végre; igen sokat harangoztad ;-) töltöm is…
Ha jól értem, ez a cikk csak bemelegítésre szolgál, s majd kapunk még 1 v. 2 nagyobb cikket is… Vagy tévedek?
Nem tévedsz, ez csak egy szelete molni legújabb művének
ja, remélem is, mert ezt pikk-pakk sikerült elolvasni…
@vitya
Ó, dehogy. Egy ilyen semmiséget nem harangoznék be ilyen hosszan. Ezt a részt pár délután alatt írtam, a képek összevadászása tartott sokáig.
@sulyid
Ha sikerül a célt véghezvinni, akkor kilóra – karakterszámra – mérve ez a cikk úgy 5%-a nagy írásnak. Ha az benne foglalt minőségi tartalmat nézzük, akkor még annyi sem.
Már most majnem eléri kilóra az F-111 cikk hosszát úgy, hogy az alapváltozat mélyebb ismertetése éppenhogycsak elkezdődött. A háttér a fejlesztés és két alváltozat ismeretetése van meg eddig – ez és az ASAT változat – az A változat sárkányszerkezetének és aerodinamika egy része, de már ez ~142 ezer karakter.
Az elmúlt egy hónapban gyak. semmit sem tudtam hozzáírni, most tervezek majd újra belelendülni. Sajnos más dolgokkal elszámoltam magam. Most tartok ott, ahol február végén szerettem volna.
Viszonyításképpen, az F-111 cikk az összesen kb. 8 hétig készült és egy szem offline forrás volt az alapja kiegészítve az én megjegyzéseimmel és online forrásokkal. Most cirka 18 db nagy cikk és könyv az alap és tengernyi online forrás rakódik rá, és számtalan más személy tudása, akik segítenek kitölteni a hézagokat itt-ott és segítenek a műszakilag minél pontosabb fordításokban.
Az F-111 cikknél nagyban segített az, hogy az első héten beteg voltam. Akkor készült el a negyede. Viszont ott a ~80 oldalból az egyik fejezet – El Dorado Canyon – lényegében átemelt volt, ami önmagában 10 oldal volt, az írás nyolcada. Most is kapok segítséget, folyamatosan lektorálva van az anyag, mert ennyit egymenetben elég durva lenne.
Olyan dolgok lesznek benne, ami F-111 cikknél fel sem merülhetett adatok hiányában. Pl. teljes kabin ismertetés legalább két alapváltozat esetén és vázlatosan az eltérés B és D-nél, a HOTAS fukcióinak teljes bemutatása A&C és E változat esetén, stb.
Iszonyatosan tömény és durva lesz az F-111 cikkhez. A probléma, hogy egyes dolgokra nem marad idő, de ahogy említettem, ezekről írt az AS. Az újabb dolgokra értem. RokAF F-15K, távol-keleti F-15 és az új szaúdi gépek. Az 2003-as irkai és afganisztáni szerepléseket a jelen állás szerint totálisan kihagyom, most úgy tűnik, hogy a leghalványabb esélyem sincs ezekre kitérni. Vagy ki lesz egészítve, vagy később kis cikként jelenik meg. (Úgyis csak egy könyvből emelném ki a legérdekesebb részeket.)
Megpróbálok engedélyt kérni, hogy az F-15K cikkeket szkennelhessem és mellékletként felrakhassam, lévén egy része ezknek 5-10 éves írás.
Szóval igen, ez csak bemelegítés, de abból is nagyon lightos. ;)
Szamomra orom olvasni a tipusismertetoidet Molni,elore is koszonom az F-15 rol valot!
Arra gondoltal hogy meg varsz a cikk kiadasaval es beletomkodod azokat a dolgokat is amiket kesobb akarsz megjelentetni?
Remélem, hogy minél hamarabb olvasható lesz a teljes, nagy cikk is, szóval hajrá! Teljesítsd az 5 éves tervet! :)
@erdifefoka
Ha az emer kitűz magának ey saját határidőt, az egyben ösztönző is. Egy cikket a végtelenségig lehetne írni. Ami belefér a határidőig, az bele fog férni. Ha valamit tényleg fontosnak érzek és kimarad, akkor később bővítem.
A cikk egy igen jeles évfordulón fog megjelenni. ;)
Kezdetnek jó ez!
Köszönet a cikkért.
Kiváló munka! Pár apró dolog, mely a cikk tartalmát érdemben nem befolyásolja. A P-42-esnél a fékpadi értéket megnövelve érték el a 13600kp tolóerőt, nem pedig a 13600kp tolóerőt növelték meg egy tonnával.
A MiG-25-ös máig érvényes abszolút magassági rekordját az FAI valóban elfogadta, holott a gép segédrakétával (de nem startrakétával) érte el. Ilyen segédrakéták egyébként a startrakétákat is lelkesen alkalmazó svájci Mirage III-asokon is voltak, kb 86-87-ig. A startrakéta a felszállási úthosszt csökkenti, míg a segédrakéta a nagy magasságban ad biztos extra tolóerőt, határozott ideig. Az ilyen rendszer segítésgével a svájci Mirage-ok rendszeresen ugráltak 20 ezer méter fölé, várva a nagy szovjet támadást, egészen a nyolcvanas évekig, de ez csak nem akart bekövetkezni.
Nagyon jó, Molni, köszönöm!
Hazamegyek,és el is olvasom.
Én is nekiálltam egy cikknek, úgy gondoltam, hogy megnézem, hogyan haladok, aztán ha jól megy,és tudom tartani a határidőt, akkor nevezek én is. Talán nyárra lesz belőle valami…:(
Arra nem volt még időm és energiám, hogy a forrásokat végigolvassam alaposan.
Kiváló munka! Pár apró dolog, mely a cikk tartalmát érdemben nem befolyásolja. A P-42-esnél a fékpadi értéket megnövelve érték el a 13600kp tolóerőt, nem pedig a 13600kp tolóerőt növelték meg egy tonnával.
Ezt akartam írni. Ezek szerint megint belegabalyodtam a magyar nyelvbe. :)
Allesmor Obranna észrevételei bekerülnek a végleges változatba.
Remek cikk!
Kíváncsian várom a teljes verziót!
Még annyival egészíteném ki a fenti anekdotát, hogy a források felsorolása jelenleg 4 oldal, a lábjegyzeteket nem számítva.
Mennyire kemény, hogy 10 másodperccel beelőzte a Saturn V-t 15000 méterre… Nagyon jó a példa, no meg a cikk is!
Kár, hogy felhagytak a rekordrepülésekkel, bár a valós harcértékről tényleg nem mond szinte semmit, de technikai szempontból azért izgalmas és érdekes lenne a rekorddöntésre optimalizált Raptorok és PAK-FA-k versengése.
Üdv Molni!
Elolvastam a cikket (kétszer is). Ha egyszer majd cikket írnék – nos, jól feladtad a leckét Öregem. Igényes és színvonalas munka, meg kell hagyni. És még érthető is.
Igaz, azért örültem az ábráknak is. ;)
M
Pedig szinte csak rendszerezése volt az adatoknak minimális következetésekkel. Ezen felül kicsit furának tűnhet a szöveg, mert a nagy cikk egy részére utal vissza, boncolgat egy korábban felvetett témát. Ma végre sikerült foglalkozni is egy kicsit a nagy cikkel. Micsoda mázli, hogy a kiadásig több hosszú hétvége is lesz még. :)
Hírek az F-15 cikk tájáról. Lehet, hogy a csapásmérő változatokat teljesen kiveszem belőle idő hiányában, hogy a vadászváltozatok és történetük ne legyen annyira elnagyolt, tehát csak az A/C/J változatokról fog szólni. Ezzel két legyet ütök egy csapásra, mert akkor kapásból van egy újabb cikk téma és kerekebb és kiegyensúlyozottab lesz az írás.
Személyszerin én főleg a japán Sas flottára vagyok kíváncsi, de nem lenne rossz egy F15E cikk se… :)
Annyira részletes adatom nincs róluk. Nem egy pofázós népség…
molnibalage
Hát, ha lesz időd, meg erőd megírni majd azt a bizonyos másik cikket is, akkor, szerintem, jó ötlet.
Hát molni nekem tettél egy óriási szívességet!!!
Mármint, hogy a vadász változat téged nem érdekel? Pedig annak megértéséhez sem árt elolvasni a cikket, mert az F-15E-nél nem fogom újra leírni azokat, ami annak kifejlesztéséhez vezetett…
molni
Azt írtad,hogy a csapásmérő változatokat hagyod ki(és ezek annyira nem is érdekelnek).
Nem az írtam, hogy nem érdekel. Csak időhiány van. Alig két hónapom van. Nem azt mondtam, hogy letettem róla, csak nem most…
Ja, most már értem, hogy mire gondoltál. Asszem lehet, hogy túl kómás vagyok.
Tényleg, Molni, mennyi anyag várható az IAF F-15-ös flottájáról a cikkedben? Milyen forrásokat használsz fel hozzá (mármint az IAF-os részekhez)?
Nem tudom előre megmondani. A források folyamatosan bővülnek. Szó lesz a beszerzés előzményéről, folyamatáról, rendszerbe állításáról, a Békét Galilea előtti csetapatékről és magáról a Beka-völgy feletti légiharcokról.
OFF:
Kicsit ledöbbentem a látványon :O
http://www.seymourjohnson.af.mil/shared/media/photodb/photos/120416-F-MN146-246.jpg
Ha már így jött egy link, rövid hír. A cikk átlépte karakterszámban az F-111 cikk hosszát. És hol van még a vége… ;)
A Seymour-i sasokhoz további fotók:
http://www.seymourjohnson.af.mil/news/story.asp?id=123298198
Illetve:
Április 16-án a Seymour Johnson légibázis hajtóművektől volt hangos. Rövid intervallumokban 70 Strike Eagle iramodott neki, hogy Észak Karolina lőterein több mint 1 000 célpontot semmisítsenek meg. A gyakorlat egyben tisztelgés volt azon 2. világháborús légiharc előtt, mely mint a Pulykavadászat (Turkey Shoot) vonult be a történelembe. (1944. június 19-én az amerikai pilóták 373 japán gépet lőttek le 23 saját gép elvesztése mellett.)
—–
@molni: megfordul itt az oldalon 1-2 grafomán egyén, de hogy te az élbolyban vagy az biztos ;) :)
Újabb mérföldkő, 200 ezer karakter. ;)
250k, a kerék forog tovább. ;)
Rossz, hír. Jelen állapot szerint én úgy látom, hogy nem fog az általam megálmodott időre elkészülni. Ez a kánikula teljesen kiüt…
350k. Ha már 50 éves a Rollig Stones, a kő forog tovább. :)
Most már biztos. A kitűzött időre akkor sem készülne el az írás, ha addig szabadságra mennék…
Ettől függetlenül fogtok kapni a céldátumot azért egy kisebb ajándékot és kedvcsinálót. ;)
Valld be, Elkúrtad nem kicsit, nagyon…stb :)
ui: ez csak vicc volt, ha nem esett volna le… :D
Nevetni fogsz. Igen. Egyszer kicsit lazítottam, kb. 3 hétig nem írtam hozzá semmit. Azzal sem számoltam, hogy felépülök és heti kétszer fogok röpizni, meg lesz kétnapos kupa meg 8 Universitas meccs. Volt pár buli is, ami szinte eltörölte 1-2 hétvégémet.
Anno, mikor elkezdtem írni azzal sem számoltam, . Ezek után csoda, hogy ott tartok, ahol..
Mikor elkezdtem és még csapásmérőket is bele akartam tenni akkor azt gondoltam, hogy 150-160 oldalból meglesz az egész. Na, most tartok itt úgy, hogy csak vadász változatokról van szó és elég rendesen ment az olló…
Ahogy az ember olvas és keres egyre többet tud és egyre többet tenne be. Így is egyre inkább megvágtam a tartalmat. Az olvasó lehet, hogy ezt érzi is, az egyes fejezetek mélysége nem egészen azonos, bár ez a téma miatt is adódik. Ez EW rendszerekről épkézláb infót nemigen lehet szerezni…
Molni!
Ki kell adni nyomtatásban is!
Nem mintha én ebben sokat hozzá tudnék tenni, de egy ilyen munka simán megjelenhetne már nyomtatott formában.
A Saab egy ilyen mutatványt nem tudna megtámogatni, hogy legalább nullszaldós legyen a dolog?
A végén olyan jól sikerül a mű, hogy néhány ország majd abból fogja képezni az F15 személyzetét:D De amúgy tényleg egy 150-200 oldalas művet már érdemes lenne kinyomtatni, képekkel illusztrálni stb… A Saab lehet amúgy fizetne egy ugyanilyen terjedelmű Gripen könyvért.
Túl harcdore. Nincs piaca offline. Menjd be egy könyvesbolbta és irány a haditechnika és történelem rész. 5-10 ezer forintért lényegében képesújságokat árulnak. Erre van igény. Ez a könyvet max. a HTKA olvasói venné meg, nekik meg itten van ingyért. Én konkrétan egyszerre sírok és röhögök.
1:1-ben ki sem lehetne adni. A cikkben bizony vannak szerzőijog által védett kép, de ezek számát igyekeztem visszafogni. (A forráslista a végén nem véletlen van. A legfontosabb források felsorolása 5 oldal.) A röntgenrajz viszont önmagában 1000 Eurós tétel, ha ki akarod adni magyarul. Az ábrák egy része is szintén “fizetős” kategória, ezeket igyekeztem – ha lehetett – mellékletbe pakolni.
Jelenleg 153 fájl (képek, dokumentumok) alkotja a mellékleteket könyvtárt, számtalan olyan kép és ábra van, amit formai okok miatt nem tettem bele a törzsanyagba, de hivatkozom rá. Ezen felül egyéb források, tudományos cikkek, stb. vannk ott és titkosítás alól feloldott eredeti források, stb. Ezek miatt sem adható ki offline.
Az offline kiadás utolsó koporsószöge az, hogy teli van külső hivatkozással, youtube és más linekkel, konkrétan a saját cikkemre is. Ha offline kiadnám, akkor gyak. a HT összefoglalót és a Gondolatok cikket élből mellékelni kell hozzá… Olvasás közben ezeket megnyitva sokminden értelmet nyer. Papíralapon meg kezdődnek a problémák.
A cikket egyébként úgy ajánlom olvasásra, hogy kinyomtatod, de olvasás közben az elektronikus változatban a linkeket megnyitod és a mellékletek egy részét sem árt kinyomtatni. (Pl. a kabin elrendezéseket.)
Elekronikusan csak-csak ki lehetne adni, de még ebben az esetben is esetben gyak. újra kellene írni az egészet. Igazából most jutottam el oda, hogy már csak becsületből fejezem be. Az embernek egy idő után ezért elege van az (egyik) hobbijából is, ha túl töményen űzi és minden mást szó szerint letarol. Az igazi kemény munka karácsony óta tart, de a gondolat, hogy lesz cikk, az még 2010 nyarán (!) született meg. Akkor jutottam hozzá a Jeff Ethell féle könyvhöz. Annak egy fejezete ithlette a “Gondolatok” cikket.
A Saab lehet amúgy fizetne egy ugyanilyen terjedelmű Gripen könyvért.
És ki írná? A 30-40 éves F-15-ről sem lehet sokmindent kideríteni. A mai Gripennnél örülj, ha a kabint fotózhatod. Látta már “földi haladó” a térhatású (?) HUD-ot üzem közben? A gép nagy része enyhénszólva tabu lenne. Még, ha lenne is hajlandóság bárki részéről, a titokvédelem miatt neked annyi. A fejlesztés történetét talán még segítenének megírni.
Az F-15 cikkben HTOAS és kabinistmertetés is van, a Gripennél már önmagában ez nem menne. Az F-15-nél a ’80-se években szolgált állapot szerinti gépek üzemeltetési doksijai megvehetőek. F-16-nak n+1 változatáról dettó, a legfrissebb kiszivárgott (?) 2004-es Block 52-ő. Látott már valaki Gripen Flight Manualt…?
Az F-15 cikk is nagyon sokszor él a “talán”, “valószínűleg”, “lehetséges” és “nem biztos szavakkal” pedig ezer oldalas mennyiségben van forrás. Ezzel összevetve a hozzám hasonló műkedvelő gyak. semmihez sem jut hozzá a Griffről, ha van valami, akkor svédül…
Nekem meg amúgy sincs “nevem”, offline nem publikáltam semmit… Szerintem nem is fogok, mert a cikkeim mérete alapból elkaszálja. Még a 2005/06-os apróbetűs 8 oldals AS formátummal is 3-5 részes lenne az anyag. Ma? 1 év AS és 2 éves HT átfutás lenne. Akkor inkább csinálom ingyen, de totál kötetlenül. A beleölt munkát úgysem tudja senki megfizetni.
Akkor más…
Mondjuk nagyon jó lesz a digitálisan is! :D
Én beérem azzal, hogy a minden mértékadó repüléssel foglalkozó hazai weboldal ajánlóba beteszi és azt, hogy ha netán az index megemlékezik az évfordulóról, akkor nem a legutóbbi F-22 szintű cikkel emlékeznek, hanem talán magasabbra próbálják tenni a lécet…
Kicsit OFF:
Szerintetek mennyit ér meg a Jane’s Encyclopedia of Aviation című kiadvány 1990-es kiadásáért(angol nyelvű)?
*kiadása
Nézd meg, hogy mennyiért adják amazonon. Na, kb. annyit. Már pár dollárért is meg lehet venni, + posta. Itthon eladava még annyit rátehtesz.
Ok köszi.
Amúgy ismered a könyvet? Érdemes beszerezni?
Nem ismerem. A régi könyvek azok számára érdekesek, akikben megvan a vágy, hogy megértsék azt, hogy hogyan lett az, ahol most vagyunk. Az abban szereplő technikák nagy részét már nem használják, tehát nagy jelentősége nincs. A nevéből ítélve ez olyan könyv, ami 1-2 oldalon ismertet egy típust. Ha tényleg ilyen, akkor nem nagyon van értelme, talán vannak benne egyedi foktók, de infók nemigen. A terjedelem túl rövid.
Végre, a műszaki tartalom gyakorlatialg készen van, mos jön a mesélés. 400k karakterszám átlépve. Hej, talán 500k alatt tudom tartani. Most tényleg belehúzok, most jön az elvileg könnyebb rész. Most már tényleg nincs messze a kiadás. ;)
molni
Konkrét harcok lesznek leírva vagy csak annyi,hogy itt meg itt is bevetették?
Lesz konkrét harci leírás. Azonban nem túl sok, csak a legkülönlegesebbek. Egyrészt azért, mert a zsargon fordítása nagyon nehéz és idegőrlő, másrészt ha ezt is elnyújtanám, csak az ODS lehet 50 oldal. Én meg azt szeretném, hogy a fennmaradó két fejezet ne legyen több 30-35 oldalnál. Terjedelmi okok és a munkaidő miatt is. Meg jó lenne már, ha ti is olvashatnátok. Mondjuk elég tömény lesz, az F-111 cikk hozzá képest csak egy könnyed bemelegítés volt.
molni
Kukázd az egészet és kezdj el fordítani :D
Én lassan feladom és inkább megvágva adom ki a Sivatagi Vihar részt, ahhoz képest, amit terveztem. A fordítás kezd az agyamra menni. Néha úgy érzem, mintha nem is tundék angolul.
http://keptarolo.com/image.php?id=C738_508D95FD
Van olyan aki érti, hogy a jelzett részben levő kötelékek akkor azok hogyan mozognak…? De tényleg…
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fwIEClh4hwU
Ennek az elején levő videó elvileg ugyanarról a légiharcról szól. Most vagy én vagyok berúgva vagy ők, de a két sztori rohadtul nem fedi át egymást egyes helyeken.
Később az egyik forrás meg arról beszél, hogy az első MiG-25-höz kellett öt rakétaindítás, mikor a videó alapján összesen volt öt a két 25-ös ellen. A videóban az is érdekes rész, mikor utolsó Sparrow rakétát említ, amikor összevissza indított kettőt.
Az ilyen dolgok miatt akarom abbahagyni, mert így értelmesen írni úgysem tudok… :(
A Sivatagi Vihar fejezet kész, az izraeli félkész. Az AF-et most kezdem el. Haladok, haladok.
Az AF gyakorlatilag kész, majdnem teljesen lektorálva van. Már látom a célszalagot. :)
Jelentem, gyakorlatilag kész, kivéve a aerophly által említett hajtómű mizériát. Fater még lektorál egy rövided és mehet ki.
Nagyon várjuk :) !
Lesz mit olvasni a fa alatt:)
Kíváncsi vagyok hány ember fogja végig elolvasni. :)
A decemberi Aranysasban megint van F-15 írás, most az öböl-háborús légi harcokról.
@Terminator
Csak már pont a legkevésbé érdekes részéről. Azt, amit leírtam, pont kihagytam, micsoda mázli, hogy az AS lehozta. A 2×2-es légigyőzelem már az Iránba meneküléskor történt. Azt már légiharcnak sem nagyon lehetett hívni…
A cikk mellé majd írok egy kis statisztikát is a műről, hogy mekkora és mi van mellé téve. ;)