|

A rekorder Sas – F-15 Streak Eagle

Íme egy ismertető egy rekordrepülésre kihegyezett Sasról, az F-15 ‘Streak Eagle’-ről. A típus által felállított számos rekord közül többet a mai napig nem sikerült megdönteni.

Frissítés @ 2012. december
A cikk eredeti publikálása óta megjelent a nagy F-15 cikk, mely hibajavított, kibővített formában foglalkozik a Streak Eagle-el. Az említett cikk ezen a linken érhető el, tartalomjegyzékéből könnyedén kikereshető a Streak Eagle fejezet.

Megjegyzés: Lévén a Streak Eagle programra szorítkozó részlet a HTKA Hír- és Cikkíró Versenyre lett nevezve, az értékelésnél természetesen az eredeti változatot vettük figyelembe, nem pedig azt, ami a McDonnell Douglas F-15 Eagle cikkbe került bele.

—–

Jelen írás a HTKA Lapcsoport által szervezett Hír- és Cikkíró versenyre érkezett és megfelelőnek ítéltetett a publikációra. Amennyiben Te is szeretnél indulni a nyereményekért vagy csak szeretnéd megmutatni a világnak eddig rejtegetett írói vénád, akkor ne habozz, jelentkezz gyorsan! Részleteket ide kattintva olvashatsz!

63 hozzászólás “A rekorder Sas – F-15 Streak Eagle”

  1. @vitya

    Ó, dehogy. Egy ilyen semmiséget nem harangoznék be ilyen hosszan. Ezt a részt pár délután alatt írtam, a képek összevadászása tartott sokáig.

    @sulyid

    Ha sikerül a célt véghezvinni, akkor kilóra – karakterszámra – mérve ez a cikk úgy 5%-a nagy írásnak. Ha az benne foglalt minőségi tartalmat nézzük, akkor még annyi sem.

    Már most majnem eléri kilóra az F-111 cikk hosszát úgy, hogy az alapváltozat mélyebb ismertetése éppenhogycsak elkezdődött. A háttér a fejlesztés és két alváltozat ismeretetése van meg eddig – ez és az ASAT változat – az A változat sárkányszerkezetének és aerodinamika egy része, de már ez ~142 ezer karakter.

    Az elmúlt egy hónapban gyak. semmit sem tudtam hozzáírni, most tervezek majd újra belelendülni. Sajnos más dolgokkal elszámoltam magam. Most tartok ott, ahol február végén szerettem volna.

    Viszonyításképpen, az F-111 cikk az összesen kb. 8 hétig készült és egy szem offline forrás volt az alapja kiegészítve az én megjegyzéseimmel és online forrásokkal. Most cirka 18 db nagy cikk és könyv az alap és tengernyi online forrás rakódik rá, és számtalan más személy tudása, akik segítenek kitölteni a hézagokat itt-ott és segítenek a műszakilag minél pontosabb fordításokban.

    Az F-111 cikknél nagyban segített az, hogy az első héten beteg voltam. Akkor készült el a negyede. Viszont ott a ~80 oldalból az egyik fejezet – El Dorado Canyon – lényegében átemelt volt, ami önmagában 10 oldal volt, az írás nyolcada. Most is kapok segítséget, folyamatosan lektorálva van az anyag, mert ennyit egymenetben elég durva lenne.

    Olyan dolgok lesznek benne, ami F-111 cikknél fel sem merülhetett adatok hiányában. Pl. teljes kabin ismertetés legalább két alapváltozat esetén és vázlatosan az eltérés B és D-nél, a HOTAS fukcióinak teljes bemutatása A&C és E változat esetén, stb.

    Iszonyatosan tömény és durva lesz az F-111 cikkhez. A probléma, hogy egyes dolgokra nem marad idő, de ahogy említettem, ezekről írt az AS. Az újabb dolgokra értem. RokAF F-15K, távol-keleti F-15 és az új szaúdi gépek. Az 2003-as irkai és afganisztáni szerepléseket a jelen állás szerint totálisan kihagyom, most úgy tűnik, hogy a leghalványabb esélyem sincs ezekre kitérni. Vagy ki lesz egészítve, vagy később kis cikként jelenik meg. (Úgyis csak egy könyvből emelném ki a legérdekesebb részeket.)

    Megpróbálok engedélyt kérni, hogy az F-15K cikkeket szkennelhessem és mellékletként felrakhassam, lévén egy része ezknek 5-10 éves írás.

    Szóval igen, ez csak bemelegítés, de abból is nagyon lightos. ;)

  2. Kiváló munka! Pár apró dolog, mely a cikk tartalmát érdemben nem befolyásolja. A P-42-esnél a fékpadi értéket megnövelve érték el a 13600kp tolóerőt, nem pedig a 13600kp tolóerőt növelték meg egy tonnával.
    A MiG-25-ös máig érvényes abszolút magassági rekordját az FAI valóban elfogadta, holott a gép segédrakétával (de nem startrakétával) érte el. Ilyen segédrakéták egyébként a startrakétákat is lelkesen alkalmazó svájci Mirage III-asokon is voltak, kb 86-87-ig. A startrakéta a felszállási úthosszt csökkenti, míg a segédrakéta a nagy magasságban ad biztos extra tolóerőt, határozott ideig. Az ilyen rendszer segítésgével a svájci Mirage-ok rendszeresen ugráltak 20 ezer méter fölé, várva a nagy szovjet támadást, egészen a nyolcvanas évekig, de ez csak nem akart bekövetkezni.

  3. Nagyon jó, Molni, köszönöm!

    Hazamegyek,és el is olvasom.

    Én is nekiálltam egy cikknek, úgy gondoltam, hogy megnézem, hogyan haladok, aztán ha jól megy,és tudom tartani a határidőt, akkor nevezek én is. Talán nyárra lesz belőle valami…:(
    Arra nem volt még időm és energiám, hogy a forrásokat végigolvassam alaposan.

  4. Mennyire kemény, hogy 10 másodperccel beelőzte a Saturn V-t 15000 méterre… Nagyon jó a példa, no meg a cikk is!

    Kár, hogy felhagytak a rekordrepülésekkel, bár a valós harcértékről tényleg nem mond szinte semmit, de technikai szempontból azért izgalmas és érdekes lenne a rekorddöntésre optimalizált Raptorok és PAK-FA-k versengése.

  5. Üdv Molni!

    Elolvastam a cikket (kétszer is). Ha egyszer majd cikket írnék – nos, jól feladtad a leckét Öregem. Igényes és színvonalas munka, meg kell hagyni. És még érthető is.
    Igaz, azért örültem az ábráknak is. ;)

    M

  6. Pedig szinte csak rendszerezése volt az adatoknak minimális következetésekkel. Ezen felül kicsit furának tűnhet a szöveg, mert a nagy cikk egy részére utal vissza, boncolgat egy korábban felvetett témát. Ma végre sikerült foglalkozni is egy kicsit a nagy cikkel. Micsoda mázli, hogy a kiadásig több hosszú hétvége is lesz még. :)

  7. Hírek az F-15 cikk tájáról. Lehet, hogy a csapásmérő változatokat teljesen kiveszem belőle idő hiányában, hogy a vadászváltozatok és történetük ne legyen annyira elnagyolt, tehát csak az A/C/J változatokról fog szólni. Ezzel két legyet ütök egy csapásra, mert akkor kapásból van egy újabb cikk téma és kerekebb és kiegyensúlyozottab lesz az írás.

  8. A Seymour-i sasokhoz további fotók:
    http://www.seymourjohnson.af.mil/news/story.asp?id=123298198

    Illetve:
    Április 16-án a Seymour Johnson légibázis hajtóművektől volt hangos. Rövid intervallumokban 70 Strike Eagle iramodott neki, hogy Észak Karolina lőterein több mint 1 000 célpontot semmisítsenek meg. A gyakorlat egyben tisztelgés volt azon 2. világháborús légiharc előtt, mely mint a Pulykavadászat (Turkey Shoot) vonult be a történelembe. (1944. június 19-én az amerikai pilóták 373 japán gépet lőttek le 23 saját gép elvesztése mellett.)

    —–

    @molni: megfordul itt az oldalon 1-2 grafomán egyén, de hogy te az élbolyban vagy az biztos ;) :)

  9. Nevetni fogsz. Igen. Egyszer kicsit lazítottam, kb. 3 hétig nem írtam hozzá semmit. Azzal sem számoltam, hogy felépülök és heti kétszer fogok röpizni, meg lesz kétnapos kupa meg 8 Universitas meccs. Volt pár buli is, ami szinte eltörölte 1-2 hétvégémet.

    Anno, mikor elkezdtem írni azzal sem számoltam, . Ezek után csoda, hogy ott tartok, ahol..

    Mikor elkezdtem és még csapásmérőket is bele akartam tenni akkor azt gondoltam, hogy 150-160 oldalból meglesz az egész. Na, most tartok itt úgy, hogy csak vadász változatokról van szó és elég rendesen ment az olló…

    Ahogy az ember olvas és keres egyre többet tud és egyre többet tenne be. Így is egyre inkább megvágtam a tartalmat. Az olvasó lehet, hogy ezt érzi is, az egyes fejezetek mélysége nem egészen azonos, bár ez a téma miatt is adódik. Ez EW rendszerekről épkézláb infót nemigen lehet szerezni…

  10. Molni!
    Ki kell adni nyomtatásban is!
    Nem mintha én ebben sokat hozzá tudnék tenni, de egy ilyen munka simán megjelenhetne már nyomtatott formában.
    A Saab egy ilyen mutatványt nem tudna megtámogatni, hogy legalább nullszaldós legyen a dolog?

  11. A végén olyan jól sikerül a mű, hogy néhány ország majd abból fogja képezni az F15 személyzetét:D De amúgy tényleg egy 150-200 oldalas művet már érdemes lenne kinyomtatni, képekkel illusztrálni stb… A Saab lehet amúgy fizetne egy ugyanilyen terjedelmű Gripen könyvért.

  12. Túl harcdore. Nincs piaca offline. Menjd be egy könyvesbolbta és irány a haditechnika és történelem rész. 5-10 ezer forintért lényegében képesújságokat árulnak. Erre van igény. Ez a könyvet max. a HTKA olvasói venné meg, nekik meg itten van ingyért. Én konkrétan egyszerre sírok és röhögök.

    1:1-ben ki sem lehetne adni. A cikkben bizony vannak szerzőijog által védett kép, de ezek számát igyekeztem visszafogni. (A forráslista a végén nem véletlen van. A legfontosabb források felsorolása 5 oldal.) A röntgenrajz viszont önmagában 1000 Eurós tétel, ha ki akarod adni magyarul. Az ábrák egy része is szintén “fizetős” kategória, ezeket igyekeztem – ha lehetett – mellékletbe pakolni.

    Jelenleg 153 fájl (képek, dokumentumok) alkotja a mellékleteket könyvtárt, számtalan olyan kép és ábra van, amit formai okok miatt nem tettem bele a törzsanyagba, de hivatkozom rá. Ezen felül egyéb források, tudományos cikkek, stb. vannk ott és titkosítás alól feloldott eredeti források, stb. Ezek miatt sem adható ki offline.

    Az offline kiadás utolsó koporsószöge az, hogy teli van külső hivatkozással, youtube és más linekkel, konkrétan a saját cikkemre is. Ha offline kiadnám, akkor gyak. a HT összefoglalót és a Gondolatok cikket élből mellékelni kell hozzá… Olvasás közben ezeket megnyitva sokminden értelmet nyer. Papíralapon meg kezdődnek a problémák.

    A cikket egyébként úgy ajánlom olvasásra, hogy kinyomtatod, de olvasás közben az elektronikus változatban a linkeket megnyitod és a mellékletek egy részét sem árt kinyomtatni. (Pl. a kabin elrendezéseket.)

    Elekronikusan csak-csak ki lehetne adni, de még ebben az esetben is esetben gyak. újra kellene írni az egészet. Igazából most jutottam el oda, hogy már csak becsületből fejezem be. Az embernek egy idő után ezért elege van az (egyik) hobbijából is, ha túl töményen űzi és minden mást szó szerint letarol. Az igazi kemény munka karácsony óta tart, de a gondolat, hogy lesz cikk, az még 2010 nyarán (!) született meg. Akkor jutottam hozzá a Jeff Ethell féle könyvhöz. Annak egy fejezete ithlette a “Gondolatok” cikket.

  13. A Saab lehet amúgy fizetne egy ugyanilyen terjedelmű Gripen könyvért.

    És ki írná? A 30-40 éves F-15-ről sem lehet sokmindent kideríteni. A mai Gripennnél örülj, ha a kabint fotózhatod. Látta már “földi haladó” a térhatású (?) HUD-ot üzem közben? A gép nagy része enyhénszólva tabu lenne. Még, ha lenne is hajlandóság bárki részéről, a titokvédelem miatt neked annyi. A fejlesztés történetét talán még segítenének megírni.

    Az F-15 cikkben HTOAS és kabinistmertetés is van, a Gripennél már önmagában ez nem menne. Az F-15-nél a ’80-se években szolgált állapot szerinti gépek üzemeltetési doksijai megvehetőek. F-16-nak n+1 változatáról dettó, a legfrissebb kiszivárgott (?) 2004-es Block 52-ő. Látott már valaki Gripen Flight Manualt…?

    Az F-15 cikk is nagyon sokszor él a “talán”, “valószínűleg”, “lehetséges” és “nem biztos szavakkal” pedig ezer oldalas mennyiségben van forrás. Ezzel összevetve a hozzám hasonló műkedvelő gyak. semmihez sem jut hozzá a Griffről, ha van valami, akkor svédül…

    Nekem meg amúgy sincs “nevem”, offline nem publikáltam semmit… Szerintem nem is fogok, mert a cikkeim mérete alapból elkaszálja. Még a 2005/06-os apróbetűs 8 oldals AS formátummal is 3-5 részes lenne az anyag. Ma? 1 év AS és 2 éves HT átfutás lenne. Akkor inkább csinálom ingyen, de totál kötetlenül. A beleölt munkát úgysem tudja senki megfizetni.

  14. Én beérem azzal, hogy a minden mértékadó repüléssel foglalkozó hazai weboldal ajánlóba beteszi és azt, hogy ha netán az index megemlékezik az évfordulóról, akkor nem a legutóbbi F-22 szintű cikkel emlékeznek, hanem talán magasabbra próbálják tenni a lécet…

  15. Nem ismerem. A régi könyvek azok számára érdekesek, akikben megvan a vágy, hogy megértsék azt, hogy hogyan lett az, ahol most vagyunk. Az abban szereplő technikák nagy részét már nem használják, tehát nagy jelentősége nincs. A nevéből ítélve ez olyan könyv, ami 1-2 oldalon ismertet egy típust. Ha tényleg ilyen, akkor nem nagyon van értelme, talán vannak benne egyedi foktók, de infók nemigen. A terjedelem túl rövid.

  16. Lesz konkrét harci leírás. Azonban nem túl sok, csak a legkülönlegesebbek. Egyrészt azért, mert a zsargon fordítása nagyon nehéz és idegőrlő, másrészt ha ezt is elnyújtanám, csak az ODS lehet 50 oldal. Én meg azt szeretném, hogy a fennmaradó két fejezet ne legyen több 30-35 oldalnál. Terjedelmi okok és a munkaidő miatt is. Meg jó lenne már, ha ti is olvashatnátok. Mondjuk elég tömény lesz, az F-111 cikk hozzá képest csak egy könnyed bemelegítés volt.

  17. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fwIEClh4hwU

    Ennek az elején levő videó elvileg ugyanarról a légiharcról szól. Most vagy én vagyok berúgva vagy ők, de a két sztori rohadtul nem fedi át egymást egyes helyeken.

    Később az egyik forrás meg arról beszél, hogy az első MiG-25-höz kellett öt rakétaindítás, mikor a videó alapján összesen volt öt a két 25-ös ellen. A videóban az is érdekes rész, mikor utolsó Sparrow rakétát említ, amikor összevissza indított kettőt.

    Az ilyen dolgok miatt akarom abbahagyni, mert így értelmesen írni úgysem tudok… :(

  18. @Terminator

    Csak már pont a legkevésbé érdekes részéről. Azt, amit leírtam, pont kihagytam, micsoda mázli, hogy az AS lehozta. A 2×2-es légigyőzelem már az Iránba meneküléskor történt. Azt már légiharcnak sem nagyon lehetett hívni…

    A cikk mellé majd írok egy kis statisztikát is a műről, hogy mekkora és mi van mellé téve. ;)

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Tehát igazából még több is, mert a LERX hatáson túl a hajtómű számára is szépen megvezeti a levegőt.
    Az összes LERX-es gépnél (F-16, F-18, MiG-29, Szu-27, Szu-47, Szu-57, Rafale), kivéve az F-5/F-20, a LERX a hajtóművek számára is megvezeti a levegőt.
  • Allesmor Obranna
    Az összes LERX-es gépnél (F-16, F-18, MiG-29, Szu-27, Szu-47, Szu-57, Rafale), kivéve az F-5/F-20, a LERX a hajtóművek számára is megvezeti a levegőt.
    Naná, de ezeknél fix a beömlő. Az F-15-nél meg nem.
  • És? Az F-15-nél a LERX a beömlők mellett van.
    Ha nem csinálták volna mozgathatóra, akkor annyira megfogta volna a gépet, hogy nem tudnának dinamikusan 45 fokos állásszöget sem húzni a gépbe.

    Azonban nem csak mozgatással lehet ezt a problémát kezelni, hanem légcsatornával is.
    Mint az F-14-esnél és a MiG-25/31-nél, ahol nem a beömlőt mozgatják, hanem egy zsalut nyitogatva generálnak kvázi réselt orrsegédszárnyat a beömlő felső részéből.
    Csak a két szovjet nehézvadásznál nem a nagy műrepülés volt a cél, hanem a normális repülhetőség.
    És ez a fenti zsalu elsősorban a pompázs kivédésére és a hangsebesség feletti áramlás szabályzására van kitalálva, de másodlagosan a szívócsatorna felső része alá tolult légtömeget is át tudják rajta vezetni a törzs feletti áramlás megfújásához.
    Nagy állásszögeken ugyanis a törzs felső részének ezen szakaszát maga a beömlő árnyékolja le, így vagy lehajtják a beömlőt (F-15) és nincs árnyék, vagy nyitják a zsalut és jön a megfúvás.
  • Korábban már írtam, hogy anno, még az Öböl Háború idején a Haditechnikában láttam egy fotót olyan együléses amerikai F-15-ösről, ami lézer irányítású bombát oldott. Ez a fotó akkor csak egy illusztráció volt, semmi köze nem volt az 1991-es harci cselekményekhez.
    Most megtaláltam a felvételeket. 1975 januárjában egy F-15A-val hajtották végre a három darab egytonnás (Mk84-esen alapuló GBU-10) bombákkal az oldási teszteket:



    Akkortájt még a hagyományos Mk-82-esek függesztési és oldási tesztjeit is elvégezték az együléses 15-ösökkel:

  • Allesmor Obranna
    Korábban már írtam, hogy anno, még az Öböl Háború idején a Haditechnikában láttam egy fotót olyan együléses amerikai F-15-ösről, ami lézer irányítású bombát oldott. Ez a fotó akkor csak egy illusztráció volt, semmi köze nem volt az 1991-es harci cselekményekhez.
    Most megtaláltam a felvételeket. 1975 januárjában egy F-15A-val hajtották végre a három darab egytonnás (Mk84-esen alapuló GBU-10) bombákkal az oldási teszteket:



    Akkortájt még a hagyományos Mk-82-esek függesztési és oldási tesztjeit is elvégezték az együléses 15-ösökkel:

    A második videót ismertem és régóta kerestem. Az elsőről eddig nem is hallottam.
  • Allesmor Obranna
    Ez látványos:

    Érdekes látni, ahogy folyamatosan dolgozik a beömlő, mintha fbw kormányfelület lenne.
  • Mintha. De nem az, viszont mégis segíti a gép nagy állásszögű repülhetőségét, igaz, elsődleges feladata a légáram megfelelő megvezetése.
    Nem keverendő a Szu-57-es mozgatható LERX felületével, amelynek a funkciója sokkal inkább a kacsaszárnyas Szu-27-családtagok előszárnyával azonos, csak épp azok nagy sebességű repülésnél keletkező interverenciája nélkül.
    A Szu-35BM és Sz gépeknél nem véletlenül hagyták el a kacsaszárnyat, mivel a cél a kisebb szuperszonikus hullámellenállás volt, hogy az utánégető nélküli sebességet feljebb tornászhassák.
    Ugyanezen okokból volt az F-15S/MTD és ACTIVE gépen (ugyanaz a gép) az extra kacsaszány (egy F-18-as vízszintes vezérsíkja) erős pozitív V beállítással pozícionálva, hogy az akörül keletkező áramlás ne zavarjon be a szány kürüli áramlásba.
  • Nem ismeretlen, de mégis érdekes egyveleg. A GE hajtóműves F-15-ös, de a gép svancán az USAF címere, Mountain Home bázisjelölés, USAF szériaszám, 428th FS Buccaneers századlogó, de sehol egy felségjel.



    Az ok egyszerű, ez a szingapúri légierő gépe, de beágyazva a 428-os kötelékébe. Így ez az egyetlen olyan alakulat az USAF-nál, ahol amerikai pilóták is repülhetnek GE hajtóműves, MAWS-al és aktív radarral is felszerelt ultramodern F-15E leszármazottal.
  • US Air Force cancels GE Aviation sole-source for F-15EX engine, asks for competitive bids...

    "The US Air Force (USAF) is asking for engine proposals for its Boeing F-15EX programme, a few months after saying it would grant a sole-source award to GE Aviation for 480 F110 jet turbines.

    The USAF received pushback on its sole-source plan from Pratt & Whitney (P&W). That company’s F100 engine powers the service’s fleet of legacy F-15C/D and E fighters.


    The air force initially planned a sole-source acquisition of GE Aviation’s F110 because P&W’s F100 was reportedly not certified for the EX model, thus integration and evaluation of the engine on the fly-by-wire fighter would have slowed acquisitions.

    The USAF declared it was pursuing a sole-source contract with GE Aviation in January, but formally rescinded that effort on 23 March, according to a notice posted online.

    The service is now asking for competitive bids to supply 461 engines for the F-15EX, according to a request for proposal posted online on 15 May. It wants delivery to begin by June 2023 and anticipates production would run through 2030.

    The F-15EX is to replace the USAF’s aging F-15C/D aircraft. In 2019, the service decided to buy the fourth-generation F-15EX instead of the more-sophisticated fifth-generation Lockheed Martin F-35. The service said the F-15EX has a lower cost per flight hour, might be able to carry lengthy hypersonic missiles under its body and could be quickly adopted by squadrons due to similarities with the USAF’s outgoing F-15C/D.

    The twin-engined F-15EX is a modified version of the “Advanced F-15” that Boeing manufactures for Saudi Arabia and Qatar. That aircraft comes with an enhanced cockpit and sensors. It is not currently part of the USAF’s inventory.

    The USAF has 239 F-15C/D variants in operation, according to Cirium fleets data. The service has talked about ordering 144 F-15EX, though the request for 461 engines may mean the scope of the programme has been enlarged. F-15C/Ds that are not replaced by the F-15EX could be modernised, the USAF has reportedly said.

    With the USAF planning to buy dozens of the aircraft in the coming years, Boeing is using the extended F-15EX production run to pitch the fighter to foreign nations. In February, FlightGlobal reported that the company was thinking of pitching the F-15EX for the Indian air force’s requirement for 110 fighters."
  • Ezek teljesen hülyék. Akarnak 4++ gen gépet venni, majd a lobbi oltárán feláldozni a képességeit, hogy kapja a lényegesen gyengébb PW hajtóművet?
  • molnibalage
    Ezek teljesen hülyék. Akarnak 4++ gen gépet venni, majd a lobbi oltárán feláldozni a képességeit, hogy kapja a lényegesen gyengébb PW hajtóművet?
    Az amerikai haderőnek az amerikai hadiipar a legnagyobb ellensége!Nem a hadiipar szolgálja ki a haderőt hanem a haderő a hadiipart...
  • A PW229-es nem gyengébb, mint a GE129-es.
    Tolóerőre grammra megegyeznek, már ami a fékpadi teljesítményt illeti.
    Nagyobb szubszonikus sebességeken van előnyben a GE, földközelben.
    Ha itt be tud gyorsítani, akkor intenzívebb ugrásokat tud végrehajtani, illetve ezen felül még a forróbb klímájú reptereken is rövidebb startot lehet velük elérni.
    De a statikus tolóerejük 1%-os különbségű, mind a maximál, mind az utánégetős rezsimeken.
  • arcas
    Szerintem sok ember még azt sem fogná fel, mit is jelent az a 100.000 óra....
    angelsoul
    Pár oldalas rövid cikknek bőven jó téma lenne.
    molnibalage
    Itt lehet nézegetni.
    https://www.safety.af.mil/Divisions/Aviation-Safety-Division/Aviation-Statistics/

    • Az első 100 ezer óra alatt egyetlen F-35A sem semmisült meg.
    • F-16-ból az első 92 ezer óráig 10 db.
    • F-15-ből az első 68 ezer óráig 3 db.
      136 ezer óráig 10 db.
    Csinálhatok egy rövid analízist majd a fenti típusokból, hogy lássuk hogyan javultak a dolgok.
    F-15 baleseti statisztika.

    Az ’A’ osztályú balesetek vagy katasztrófák közé azokat sorolják, ahol az anyagi kár meghaladja a 2 millió USD értéket, vagy a gép elvesztésével járnak. Akkor is ide sorolandó, ha a személyzet egy tagjának halálával vagy lebénulásával, illetve további szolgálatra alkalmatlanná válással jár, még ha a gép túl is éli az eseményt.278 A ’B’ osztályú eseménynél a kár 2 millió és 200 ezer USD közötti és részleges és/vagy részleges bénulással járó baleset / katasztrófa.

    [​IMG]
  • Terminator
    Griffiss - Rome Air Development Center’s Irish Hill test site

    [​IMG]

    [​IMG]

    https://www.griffissinstitute.org/who-we-work-with/afrl/newport-research-site
    Ezt nem értem, ennek a tartónak ránézésre nagyobb RCS-e van mint bármilyen gép amit ráraknak. Már az F-117 protó fejlesztés alatt egyből abba ütköztek, hogy nem lehetett akármilyen álványre feltenni a gépet, még a kicsinyített fából készült változatot sem, mert a tartónak nagyságrendekkel nagyobb volt az RCS-e mint a gépé.

    Akkor ez itt most WTF?
  • Szerintem itt nem az RCS értéket mérik, hanem a függesztett zavarórendszer és a besugárzásjelző rendszer működését tesztelik.
    Különféle irányokba forgatva a géptestet, nézik, hogy a zavarórendszer hogyan tevékenykedik az adott sugárforrás irányába.
  • Allesmor Obranna
    Szerintem itt nem az RCS értéket mérik, hanem a függesztett zavarórendszer és a besugárzásjelző rendszer működését tesztelik.
    Különféle irányokba forgatva a géptestet, nézik, hogy a zavarórendszer hogyan tevékenykedik az adott sugárforrás irányába.
    Mérhető vele az RCS is, csak először egyszerűen üresen, bármilyen gép nélkül be kell mérni a tartóállvány RCS-ét (persze minden irányból és pozícióban), utána az állvány+gépet ahhoz képest kell mérni. Ha elég ügyesek (szerintem igen), akkor még a gép/állvány interferenciákat is ki tudják mérni és kiszűrni.
  • Ez oké, erre gondoltam én is, csak abból indultam ki, hogy ezzel az állványos módszerrel eleve "orbitálisan nagy" RCS értékű sárkányokat tesztelnek, ahol túl sok munkával és számítással lehetne kimutatni, hogy az adott gép radar keresztmetszete lényegében minden irányban kolosszális.

Ugrás a fórum topichoz