|

A rekorder Sas – F-15 Streak Eagle

Íme egy ismertető egy rekordrepülésre kihegyezett Sasról, az F-15 ‘Streak Eagle’-ről. A típus által felállított számos rekord közül többet a mai napig nem sikerült megdönteni.

Frissítés @ 2012. december
A cikk eredeti publikálása óta megjelent a nagy F-15 cikk, mely hibajavított, kibővített formában foglalkozik a Streak Eagle-el. Az említett cikk ezen a linken érhető el, tartalomjegyzékéből könnyedén kikereshető a Streak Eagle fejezet.

Megjegyzés: Lévén a Streak Eagle programra szorítkozó részlet a HTKA Hír- és Cikkíró Versenyre lett nevezve, az értékelésnél természetesen az eredeti változatot vettük figyelembe, nem pedig azt, ami a McDonnell Douglas F-15 Eagle cikkbe került bele.

—–

Jelen írás a HTKA Lapcsoport által szervezett Hír- és Cikkíró versenyre érkezett és megfelelőnek ítéltetett a publikációra. Amennyiben Te is szeretnél indulni a nyereményekért vagy csak szeretnéd megmutatni a világnak eddig rejtegetett írói vénád, akkor ne habozz, jelentkezz gyorsan! Részleteket ide kattintva olvashatsz!

63 hozzászólás “A rekorder Sas – F-15 Streak Eagle”

  1. @vitya

    Ó, dehogy. Egy ilyen semmiséget nem harangoznék be ilyen hosszan. Ezt a részt pár délután alatt írtam, a képek összevadászása tartott sokáig.

    @sulyid

    Ha sikerül a célt véghezvinni, akkor kilóra – karakterszámra – mérve ez a cikk úgy 5%-a nagy írásnak. Ha az benne foglalt minőségi tartalmat nézzük, akkor még annyi sem.

    Már most majnem eléri kilóra az F-111 cikk hosszát úgy, hogy az alapváltozat mélyebb ismertetése éppenhogycsak elkezdődött. A háttér a fejlesztés és két alváltozat ismeretetése van meg eddig – ez és az ASAT változat – az A változat sárkányszerkezetének és aerodinamika egy része, de már ez ~142 ezer karakter.

    Az elmúlt egy hónapban gyak. semmit sem tudtam hozzáírni, most tervezek majd újra belelendülni. Sajnos más dolgokkal elszámoltam magam. Most tartok ott, ahol február végén szerettem volna.

    Viszonyításképpen, az F-111 cikk az összesen kb. 8 hétig készült és egy szem offline forrás volt az alapja kiegészítve az én megjegyzéseimmel és online forrásokkal. Most cirka 18 db nagy cikk és könyv az alap és tengernyi online forrás rakódik rá, és számtalan más személy tudása, akik segítenek kitölteni a hézagokat itt-ott és segítenek a műszakilag minél pontosabb fordításokban.

    Az F-111 cikknél nagyban segített az, hogy az első héten beteg voltam. Akkor készült el a negyede. Viszont ott a ~80 oldalból az egyik fejezet – El Dorado Canyon – lényegében átemelt volt, ami önmagában 10 oldal volt, az írás nyolcada. Most is kapok segítséget, folyamatosan lektorálva van az anyag, mert ennyit egymenetben elég durva lenne.

    Olyan dolgok lesznek benne, ami F-111 cikknél fel sem merülhetett adatok hiányában. Pl. teljes kabin ismertetés legalább két alapváltozat esetén és vázlatosan az eltérés B és D-nél, a HOTAS fukcióinak teljes bemutatása A&C és E változat esetén, stb.

    Iszonyatosan tömény és durva lesz az F-111 cikkhez. A probléma, hogy egyes dolgokra nem marad idő, de ahogy említettem, ezekről írt az AS. Az újabb dolgokra értem. RokAF F-15K, távol-keleti F-15 és az új szaúdi gépek. Az 2003-as irkai és afganisztáni szerepléseket a jelen állás szerint totálisan kihagyom, most úgy tűnik, hogy a leghalványabb esélyem sincs ezekre kitérni. Vagy ki lesz egészítve, vagy később kis cikként jelenik meg. (Úgyis csak egy könyvből emelném ki a legérdekesebb részeket.)

    Megpróbálok engedélyt kérni, hogy az F-15K cikkeket szkennelhessem és mellékletként felrakhassam, lévén egy része ezknek 5-10 éves írás.

    Szóval igen, ez csak bemelegítés, de abból is nagyon lightos. ;)

  2. Kiváló munka! Pár apró dolog, mely a cikk tartalmát érdemben nem befolyásolja. A P-42-esnél a fékpadi értéket megnövelve érték el a 13600kp tolóerőt, nem pedig a 13600kp tolóerőt növelték meg egy tonnával.
    A MiG-25-ös máig érvényes abszolút magassági rekordját az FAI valóban elfogadta, holott a gép segédrakétával (de nem startrakétával) érte el. Ilyen segédrakéták egyébként a startrakétákat is lelkesen alkalmazó svájci Mirage III-asokon is voltak, kb 86-87-ig. A startrakéta a felszállási úthosszt csökkenti, míg a segédrakéta a nagy magasságban ad biztos extra tolóerőt, határozott ideig. Az ilyen rendszer segítésgével a svájci Mirage-ok rendszeresen ugráltak 20 ezer méter fölé, várva a nagy szovjet támadást, egészen a nyolcvanas évekig, de ez csak nem akart bekövetkezni.

  3. Nagyon jó, Molni, köszönöm!

    Hazamegyek,és el is olvasom.

    Én is nekiálltam egy cikknek, úgy gondoltam, hogy megnézem, hogyan haladok, aztán ha jól megy,és tudom tartani a határidőt, akkor nevezek én is. Talán nyárra lesz belőle valami…:(
    Arra nem volt még időm és energiám, hogy a forrásokat végigolvassam alaposan.

  4. Mennyire kemény, hogy 10 másodperccel beelőzte a Saturn V-t 15000 méterre… Nagyon jó a példa, no meg a cikk is!

    Kár, hogy felhagytak a rekordrepülésekkel, bár a valós harcértékről tényleg nem mond szinte semmit, de technikai szempontból azért izgalmas és érdekes lenne a rekorddöntésre optimalizált Raptorok és PAK-FA-k versengése.

  5. Üdv Molni!

    Elolvastam a cikket (kétszer is). Ha egyszer majd cikket írnék – nos, jól feladtad a leckét Öregem. Igényes és színvonalas munka, meg kell hagyni. És még érthető is.
    Igaz, azért örültem az ábráknak is. ;)

    M

  6. Pedig szinte csak rendszerezése volt az adatoknak minimális következetésekkel. Ezen felül kicsit furának tűnhet a szöveg, mert a nagy cikk egy részére utal vissza, boncolgat egy korábban felvetett témát. Ma végre sikerült foglalkozni is egy kicsit a nagy cikkel. Micsoda mázli, hogy a kiadásig több hosszú hétvége is lesz még. :)

  7. Hírek az F-15 cikk tájáról. Lehet, hogy a csapásmérő változatokat teljesen kiveszem belőle idő hiányában, hogy a vadászváltozatok és történetük ne legyen annyira elnagyolt, tehát csak az A/C/J változatokról fog szólni. Ezzel két legyet ütök egy csapásra, mert akkor kapásból van egy újabb cikk téma és kerekebb és kiegyensúlyozottab lesz az írás.

  8. A Seymour-i sasokhoz további fotók:
    http://www.seymourjohnson.af.mil/news/story.asp?id=123298198

    Illetve:
    Április 16-án a Seymour Johnson légibázis hajtóművektől volt hangos. Rövid intervallumokban 70 Strike Eagle iramodott neki, hogy Észak Karolina lőterein több mint 1 000 célpontot semmisítsenek meg. A gyakorlat egyben tisztelgés volt azon 2. világháborús légiharc előtt, mely mint a Pulykavadászat (Turkey Shoot) vonult be a történelembe. (1944. június 19-én az amerikai pilóták 373 japán gépet lőttek le 23 saját gép elvesztése mellett.)

    —–

    @molni: megfordul itt az oldalon 1-2 grafomán egyén, de hogy te az élbolyban vagy az biztos ;) :)

  9. Nevetni fogsz. Igen. Egyszer kicsit lazítottam, kb. 3 hétig nem írtam hozzá semmit. Azzal sem számoltam, hogy felépülök és heti kétszer fogok röpizni, meg lesz kétnapos kupa meg 8 Universitas meccs. Volt pár buli is, ami szinte eltörölte 1-2 hétvégémet.

    Anno, mikor elkezdtem írni azzal sem számoltam, . Ezek után csoda, hogy ott tartok, ahol..

    Mikor elkezdtem és még csapásmérőket is bele akartam tenni akkor azt gondoltam, hogy 150-160 oldalból meglesz az egész. Na, most tartok itt úgy, hogy csak vadász változatokról van szó és elég rendesen ment az olló…

    Ahogy az ember olvas és keres egyre többet tud és egyre többet tenne be. Így is egyre inkább megvágtam a tartalmat. Az olvasó lehet, hogy ezt érzi is, az egyes fejezetek mélysége nem egészen azonos, bár ez a téma miatt is adódik. Ez EW rendszerekről épkézláb infót nemigen lehet szerezni…

  10. Molni!
    Ki kell adni nyomtatásban is!
    Nem mintha én ebben sokat hozzá tudnék tenni, de egy ilyen munka simán megjelenhetne már nyomtatott formában.
    A Saab egy ilyen mutatványt nem tudna megtámogatni, hogy legalább nullszaldós legyen a dolog?

  11. A végén olyan jól sikerül a mű, hogy néhány ország majd abból fogja képezni az F15 személyzetét:D De amúgy tényleg egy 150-200 oldalas művet már érdemes lenne kinyomtatni, képekkel illusztrálni stb… A Saab lehet amúgy fizetne egy ugyanilyen terjedelmű Gripen könyvért.

  12. Túl harcdore. Nincs piaca offline. Menjd be egy könyvesbolbta és irány a haditechnika és történelem rész. 5-10 ezer forintért lényegében képesújságokat árulnak. Erre van igény. Ez a könyvet max. a HTKA olvasói venné meg, nekik meg itten van ingyért. Én konkrétan egyszerre sírok és röhögök.

    1:1-ben ki sem lehetne adni. A cikkben bizony vannak szerzőijog által védett kép, de ezek számát igyekeztem visszafogni. (A forráslista a végén nem véletlen van. A legfontosabb források felsorolása 5 oldal.) A röntgenrajz viszont önmagában 1000 Eurós tétel, ha ki akarod adni magyarul. Az ábrák egy része is szintén “fizetős” kategória, ezeket igyekeztem – ha lehetett – mellékletbe pakolni.

    Jelenleg 153 fájl (képek, dokumentumok) alkotja a mellékleteket könyvtárt, számtalan olyan kép és ábra van, amit formai okok miatt nem tettem bele a törzsanyagba, de hivatkozom rá. Ezen felül egyéb források, tudományos cikkek, stb. vannk ott és titkosítás alól feloldott eredeti források, stb. Ezek miatt sem adható ki offline.

    Az offline kiadás utolsó koporsószöge az, hogy teli van külső hivatkozással, youtube és más linekkel, konkrétan a saját cikkemre is. Ha offline kiadnám, akkor gyak. a HT összefoglalót és a Gondolatok cikket élből mellékelni kell hozzá… Olvasás közben ezeket megnyitva sokminden értelmet nyer. Papíralapon meg kezdődnek a problémák.

    A cikket egyébként úgy ajánlom olvasásra, hogy kinyomtatod, de olvasás közben az elektronikus változatban a linkeket megnyitod és a mellékletek egy részét sem árt kinyomtatni. (Pl. a kabin elrendezéseket.)

    Elekronikusan csak-csak ki lehetne adni, de még ebben az esetben is esetben gyak. újra kellene írni az egészet. Igazából most jutottam el oda, hogy már csak becsületből fejezem be. Az embernek egy idő után ezért elege van az (egyik) hobbijából is, ha túl töményen űzi és minden mást szó szerint letarol. Az igazi kemény munka karácsony óta tart, de a gondolat, hogy lesz cikk, az még 2010 nyarán (!) született meg. Akkor jutottam hozzá a Jeff Ethell féle könyvhöz. Annak egy fejezete ithlette a “Gondolatok” cikket.

  13. A Saab lehet amúgy fizetne egy ugyanilyen terjedelmű Gripen könyvért.

    És ki írná? A 30-40 éves F-15-ről sem lehet sokmindent kideríteni. A mai Gripennnél örülj, ha a kabint fotózhatod. Látta már “földi haladó” a térhatású (?) HUD-ot üzem közben? A gép nagy része enyhénszólva tabu lenne. Még, ha lenne is hajlandóság bárki részéről, a titokvédelem miatt neked annyi. A fejlesztés történetét talán még segítenének megírni.

    Az F-15 cikkben HTOAS és kabinistmertetés is van, a Gripennél már önmagában ez nem menne. Az F-15-nél a ’80-se években szolgált állapot szerinti gépek üzemeltetési doksijai megvehetőek. F-16-nak n+1 változatáról dettó, a legfrissebb kiszivárgott (?) 2004-es Block 52-ő. Látott már valaki Gripen Flight Manualt…?

    Az F-15 cikk is nagyon sokszor él a “talán”, “valószínűleg”, “lehetséges” és “nem biztos szavakkal” pedig ezer oldalas mennyiségben van forrás. Ezzel összevetve a hozzám hasonló műkedvelő gyak. semmihez sem jut hozzá a Griffről, ha van valami, akkor svédül…

    Nekem meg amúgy sincs “nevem”, offline nem publikáltam semmit… Szerintem nem is fogok, mert a cikkeim mérete alapból elkaszálja. Még a 2005/06-os apróbetűs 8 oldals AS formátummal is 3-5 részes lenne az anyag. Ma? 1 év AS és 2 éves HT átfutás lenne. Akkor inkább csinálom ingyen, de totál kötetlenül. A beleölt munkát úgysem tudja senki megfizetni.

  14. Én beérem azzal, hogy a minden mértékadó repüléssel foglalkozó hazai weboldal ajánlóba beteszi és azt, hogy ha netán az index megemlékezik az évfordulóról, akkor nem a legutóbbi F-22 szintű cikkel emlékeznek, hanem talán magasabbra próbálják tenni a lécet…

  15. Nem ismerem. A régi könyvek azok számára érdekesek, akikben megvan a vágy, hogy megértsék azt, hogy hogyan lett az, ahol most vagyunk. Az abban szereplő technikák nagy részét már nem használják, tehát nagy jelentősége nincs. A nevéből ítélve ez olyan könyv, ami 1-2 oldalon ismertet egy típust. Ha tényleg ilyen, akkor nem nagyon van értelme, talán vannak benne egyedi foktók, de infók nemigen. A terjedelem túl rövid.

  16. Lesz konkrét harci leírás. Azonban nem túl sok, csak a legkülönlegesebbek. Egyrészt azért, mert a zsargon fordítása nagyon nehéz és idegőrlő, másrészt ha ezt is elnyújtanám, csak az ODS lehet 50 oldal. Én meg azt szeretném, hogy a fennmaradó két fejezet ne legyen több 30-35 oldalnál. Terjedelmi okok és a munkaidő miatt is. Meg jó lenne már, ha ti is olvashatnátok. Mondjuk elég tömény lesz, az F-111 cikk hozzá képest csak egy könnyed bemelegítés volt.

  17. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fwIEClh4hwU

    Ennek az elején levő videó elvileg ugyanarról a légiharcról szól. Most vagy én vagyok berúgva vagy ők, de a két sztori rohadtul nem fedi át egymást egyes helyeken.

    Később az egyik forrás meg arról beszél, hogy az első MiG-25-höz kellett öt rakétaindítás, mikor a videó alapján összesen volt öt a két 25-ös ellen. A videóban az is érdekes rész, mikor utolsó Sparrow rakétát említ, amikor összevissza indított kettőt.

    Az ilyen dolgok miatt akarom abbahagyni, mert így értelmesen írni úgysem tudok… :(

  18. @Terminator

    Csak már pont a legkevésbé érdekes részéről. Azt, amit leírtam, pont kihagytam, micsoda mázli, hogy az AS lehozta. A 2×2-es légigyőzelem már az Iránba meneküléskor történt. Azt már légiharcnak sem nagyon lehetett hívni…

    A cikk mellé majd írok egy kis statisztikát is a műről, hogy mekkora és mi van mellé téve. ;)

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    [​IMG]

    Lakenheath, egyhajtóműves F-15E leszállás. Múlt csütörtökön fotóztam. Valami kisebb meghibásodás volt, mert utána hangulatvillogóval ballagott egy tűzoltókocsi a pályán.

    Van valami konkrét oka hogy épp most mentetek? Érkezik valamelyik áttelepítési hullám?

    Ha kicsit korábban mentek volna, akkor láthattátok volna az izraeli F-15-ösöket gyakorlaton és a szaudi F-15SA-k is megálltak pihenni hazafelé.
  • Terminator
    Van valami konkrét oka hogy épp most mentetek? Érkezik valamelyik áttelepítési hullám?

    Ha kicsit korábban mentek volna, akkor láthattátok volna az izraeli F-15-ösöket gyakorlaton és a szaudi F-15SA-k is megálltak pihenni hazafelé.
    Igen, ezekről tudtunk, de a csapat összes tagjának csak ez az időpont volt jó.
    Lakenheath-ben pont akkor értünk oda, mikorra kisütött a nap, lenyomtak egy huszonöt gépes délelőtti sort, majd leállt a bázis október másodikáig.
    Marham-ben nem volt repülés, de ott az F-35B-k hetente kb egy-két napon repülnek, naponta kb 3-4 felszállást átlagban. Egyenlőre.
    Onnan Coningsby-be mentünk a mobilházas kempingbe, ott volt a szállásunk, a reptér keritésétől 200 méterre!
    A Typhoon-ok esti repülése előtt még egy ott állomásozó Hurrican repült egyet a naplementében, majd jött az éjszakai üzem este tízig.
    Kimentünk a kerítéshez, ami a zónához legközelebb van. 15 Typhoon repült.

    Ezen felül voltunk RAF Hendon, Cosford, Midland Air Museum és Duxford múzeumokban. Plusz egy magán EE Lightning múzeumban, aminek full privát rendezvény miatt volt csak nyitva a kapuja, így onnan udvariasan elküldtek minket, de azt is meg tudtuk fotózni... :)

    Voltam Hunter, Vulcan és Victor kabinokban, ez utóbbi teljesen működőre volt megcsinálva. Egy 91 éves bácsi keze által, aki anno még a TSR-2-esen is dolgozott!
    Láttam két TSR-2-est, ebből az egyik az volt amelyik repült is.
    Láttam két magyar MiG-21PF-et, azt a Valiant-ot, ami a hidrogénbombát hajigálta a Karácsony szigetekre, az EAP-t, F-101 Voodoo-t, BAE teszt Mi-24-est, Grand Slam bombát, F-15E kabint, SR-71-est, miegyebet.
    Négy nap alatt.
  • borisz
    Horvát? :)
    Az idei D-day ünnepségekre festették fekete-fehér inváziós csíkosra a törzset/szárnyat és piros-fehér kockásra a gép orrát, megemlékezve az egykor Angliában állomásozó és a kontinens fölött harcoló 48th. Fighter Wing-re.
  • Allesmor Obranna
    És a vicc az, hogy a két E mellé, egy C-t is átfestettek, ami ugyanazt a grafitszürke alapot kapta meg, mint az E-k normálisan.
    Elég vagányul néz ki.
    Lehet hogy vagány, de nekem ez a sötétszürke pont nem a szívem csücske ... :eek::(. Épp ezért a Mi-24-eink új festése se nagyon tetszik, sőt, kicsit se.
  • @Allesmor Obranna
    @Cifu
    @ximix

    Láttatok már valaha olyan anyagot, ami komolyan vizsgálta volna az F-15C gépek áthajtóművezését az USAF számára F100-PW-229 vagy akár GE F110 hajótmű bármelyik változatára? Vagy ezen hajtómű beépítéseket csak az F-15E család számára tették lehetővé?

    Számomra furcsa, hogy ezt nem lépték meg soha annak fényében, hogy a stealth kialakítás off design hatása a jó gyorsulás a külső függesztmények hiányában. A Golden Eagle esetén ez lehetett volna még egy lépcső, hogy valamilyen téren megpróbáljanak a többi 4+(+) gép előtt maradni. Még a magasabb tüzelőanyag fogyasztás is tolerálható lenne, ha a CFT-k alkalmazását gyakorlatba tennék át és ejtenék a pótosok használatát.

    Allesmor felé még kérdés, hogy szerinted a GE F110 hajótmű karakterisztikája nagyon hasonló a F100-hoz? Ennyivel nagyobb levegő átfutás esetén a szívócsatorna veszteség mennyit ehet meg az esetleges nyereségből? Vagy te mennyire saccolnád azt, ha beletennék az F-15C-be az GE hajtóműveket, akkor azok tömegén felül mennyivel nőne a szerkezeti tömeg?

    Azon gondolkodom, hogy poénból megnézném az BMS 4.34-gyel, hogy F-15C-hez képest egy -229-es hajótműves vagy GE F110 hajtóműves F-15C mit hozna ki, csak az utóbbi esetén a tömegadatok is azért már játszanak. Az emelkedőképesség és 20-30k láb magasságban azért megnézném, hogy mekkora a gyorsítás difi. Csak erre nem nagyon tudok mást, csak azt a primitív módszert, hogy a játékban levő -229 vagy -220 hajtómű tolóerejét skáláznám fel a fékpadi tolóerők arányában, ami háááááááát...

    Szóval ez is valami, de azért ez érdekesség szintjén ragadna meg.
    Van érdeklődés egy ilyen összehasonlításra a fórum olvasói felől?
    A bónuszpálya lehetne esetleg a Streak Eagle rekordjainak vizsgálata erősebb hajtóművekkel. Anno a Streak Eagle rekordjait lerepültem és a BMS 1-2% pontossággal visszaadta a valóságnak megfelelő értékeket.
  • molnibalage
    Láttatok már valaha olyan anyagot, ami komolyan vizsgálta volna az F-15C gépek áthajtóművezését az USAF számára F100-PW-229 vagy akár GE F110 hajótmű bármelyik változatára?
    Nem, de a régi F100-PW-100 hajtóműveket szinte egytől-egyig átépítették 1998-tól 2004-ig a -220 szintre, ezek jelölése -220E.

    molnibalage
    Számomra furcsa, hogy ezt nem lépték meg soha annak fényében, hogy a stealth kialakítás off design hatása a jó gyorsulás a külső függesztmények hiányában. A Golden Eagle esetén ez lehetett volna még egy lépcső, hogy valamilyen téren megpróbáljanak a többi 4+(+) gép előtt maradni. Még a magasabb tüzelőanyag fogyasztás is tolerálható lenne, ha a CFT-k alkalmazását gyakorlatba tennék át és ejtenék a pótosok használatát.
    Apró probléma, hogy az USAF számára az F-15 áthajtóművezése nem kritikus pont. A géppel nem számoltak jelentősen először az F-22A, majd az F-35A program miatt. Az F-15C/D gépek jelentős része az ANG-nél van, száznál kevesebb maradt közvetlenül a légierőnél. A Golden Eagle esetében a harci képességek javítása volt a lényegi pont, az áthajtóművezés fel sem merült egyik anyagban sem, ami szembe jött velem.
  • Cifu
    Nem, de a régi F100-PW-100 hajtóműveket szinte egytől-egyig átépítették 1998-tól 2004-ig a -220 szintre, ezek jelölése -220E.
    Ezt tudtam, csak a típusjelzést nem ismertem.

    Apró probléma, hogy az USAF számára az F-15 áthajtóművezése nem kritikus pont. A géppel nem számoltak jelentősen először az F-22A, majd az F-35A program miatt. Az F-15C/D gépek jelentős része az ANG-nél van, száznál kevesebb maradt közvetlenül a légierőnél. A Golden Eagle esetében a harci képességek javítása volt a lényegi pont, az áthajtóművezés fel sem merült egyik anyagban sem, ami szembe jött velem.
    Az egész Golden Eagle kényszerpálya, csak ennek fényében merült fel bennem, hogy adott estben ezzel is megfejelhették volna. A tegnapi meg nem valósult F-14 változatok kapcsán jött az ötlet. Mert lényegében az új F-15 gyártása bizony gyakorlatilag F-15E sárkányban CFT-vel a Golden Eagle ám, csak "bővebb"-es változatban a CFT miatt.
  • molnibalage
    @Allesmor Obranna
    @Cifu
    @ximix

    Láttatok már valaha olyan anyagot, ami komolyan vizsgálta volna az F-15C gépek áthajtóművezését az USAF számára F100-PW-229 vagy akár GE F110 hajótmű bármelyik változatára? Vagy ezen hajtómű beépítéseket csak az F-15E család számára tették lehetővé?

    Számomra furcsa, hogy ezt nem lépték meg soha annak fényében, hogy a stealth kialakítás off design hatása a jó gyorsulás a külső függesztmények hiányában. A Golden Eagle esetén ez lehetett volna még egy lépcső, hogy valamilyen téren megpróbáljanak a többi 4+(+) gép előtt maradni. Még a magasabb tüzelőanyag fogyasztás is tolerálható lenne, ha a CFT-k alkalmazását gyakorlatba tennék át és ejtenék a pótosok használatát.

    Allesmor felé még kérdés, hogy szerinted a GE F110 hajótmű karakterisztikája nagyon hasonló a F100-hoz? Ennyivel nagyobb levegő átfutás esetén a szívócsatorna veszteség mennyit ehet meg az esetleges nyereségből? Vagy te mennyire saccolnád azt, ha beletennék az F-15C-be az GE hajtóműveket, akkor azok tömegén felül mennyivel nőne a szerkezeti tömeg?

    Azon gondolkodom, hogy poénból megnézném az BMS 4.34-gyel, hogy F-15C-hez képest egy -229-es hajótműves vagy GE F110 hajtóműves F-15C mit hozna ki, csak az utóbbi esetén a tömegadatok is azért már játszanak. Az emelkedőképesség és 20-30k láb magasságban azért megnézném, hogy mekkora a gyorsítás difi. Csak erre nem nagyon tudok mást, csak azt a primitív módszert, hogy a játékban levő -229 vagy -220 hajtómű tolóerejét skáláznám fel a fékpadi tolóerők arányában, ami háááááááát...

    Szóval ez is valami, de azért ez érdekesség szintjén ragadna meg.
    Van érdeklődés egy ilyen összehasonlításra a fórum olvasói felől?
    A bónuszpálya lehetne esetleg a Streak Eagle rekordjainak vizsgálata erősebb hajtóművekkel. Anno a Streak Eagle rekordjait lerepültem és a BMS 1-2% pontossággal visszaadta a valóságnak megfelelő értékeket.
    Hm...
    Igazából ebből hosszabb fórum poszt helyett egy rövidebb cikk is kijöhet, hogy "mire jók a szimulátárok" vagy "szimulátor vs" valóság. Csak mert vannak egyesek, akik lenézik a szimulátorok pontosságát vagy hitelességét, csak azért mert szerintük csak "játék". Mintha a haditechnika valami misztikum lenne.
  • Sajna ennyire nem értek a lovakhoz, de google bácsival találtam ilyeneket, sokra mondjuk nem mész velük :)

    DCS F-15C EAGLE :)
    forrás
    "F-15s continue to be used as research testbeds. For example:an F-15A was used in 1982 to test the new F100-DEEC engine with Digital Electronic Engine Control. 30 test flights were completed which proved that the engine could be controlled with the then brand-new digital method, and that the new method was greatly superior to the older hydro-mechanical one. For example, fully revving up the DEEC from idle to afterburner took only 4 seconds, compared to 7 seconds for the earlier model. Valuable data gathered during these tests was later incorporated into the F100-PW-229 engine."

    [1.0] F-15 Origins & Variants
    forrás
    "Although the first 134 production F-15Es retained the F100-PW-220 engines of the F-15C/D, later production featured the substantially uprated F100-PW-229 "Improved Performance Engine (IPE)" with an improved digital electronic engine control; 79.2 kN (8,070 kgp / 17,800 lbf) max dry thrust; and 129.5 kN (13,150 kgp / 29,000 lbf) afterburning thrust. "


    "A User's Manual for Developing Cost Estimating Relationships"
    Volume 1
    forrás
    "The engine data relative to the F-15E strike fighter version aircraft engine
    system includes data pertinent to two engines, F100-PW-220 and -229.
    JANE'S indicates that originally the -220 was the engine used, but that with
    aircraft 135 onwards, August 1991, the -229 engine was the replacement."


    Pratt & Whitney F100
    forrás
    "F100-PW-220/220E
    Due to the unsatisfactory reliability, maintenance costs, and service life of the F100-PW-100/200, Pratt & Whitney was eventually pressured into upgrading the engine to address these issues. The resulting engine, designated F100-PW-220, almost eliminates stall-stagnations and augmenter instability as well as doubling time between depot overhauls. Reliability and maintenance costs were also drastically improved, and the engine incorporates a digital electronic engine control (DEEC). The F100-PW-220 was introduced in 1986 and could be installed on either an F-15 or F-16.[4] A non-afterburning variant, the F100-PW-220U powers the Northrop Grumman X-47B UCAV. The "E" abbreviation from 220E is for equivalent. The abbreviation is given to engines which have been upgraded from series 100 or 200 to 220, thus becoming equivalent to 220 specifications.
    F100-PW-229
    The first -229 was flown in 1989 and has a thrust of 17,800 lbf (79 kN) (dry thrust) and 29,160 lbf (129.7 kN) with afterburner. It currently powers late model F-16s and F-15Es. Using technology developed from the F119 and F135 engine programs for the F-22 Raptor and F-35 Lightning II, the current production F100-PW-229 EEP (Engine Enhancement Package) incorporates modern turbine materials, cooling management techniques, compressor aerodynamics, and electronic controls.[5] Deliveries of the -229EEP began in 2009.
    "

    Energy and Environmental Viability of Select Alternative Jet FuelPathways 2011
    link pdf

    Boeing F-15 Eagle
    link pdf

    CALCULATION OF THE ACTUAL COST OF ENGINE MAINTENANCE
    link pdf

    The Development of the F100-PW-220 and F110-GE-100 Engines: A Case Study of Risk Assessment and Risk Management
    link pdf

    Flying safety magazin 2003
    link pdf
  • "WASHINGTON, October 29, 2019 -

    The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to Japan for the upgrade of up to ninety-eight (98) F-15J aircraft to a Japanese Super Interceptor (JSI) configuration for an estimated cost of $4.5 billion.

    The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

    The Government of Japan has requested the upgrade of up to ninety-eight (98) F-15J aircraft to a Japanese Super Interceptor (JSI) configuration consisting of up to one hundred three (103) APG-82(v)1 Active Electronically Scanned Array (AESA) Radar (includes 5 spares); one hundred sixteen (116) Advanced Display Core Processor II (ADCP II) Mission System Computer (includes 18 spares); and one hundred one (101) ALQ-239 Digital Electronic Warfare System (DEWS) (includes 3 spares). Also included are Joint Mission Planning System (JMPS) with software, training and support; Selective Availability Anti-spoofing Module (SAASM); ARC-210 radio, aircraft and munition integration and test support; ground training devices (including flight and maintenance simulators); support and test equipment; software delivery and support; spare and repair parts; communications equipment; facilities and construction support; publications and technical documentation; personnel training and training equipment; U.S. Government and contractor engineering; technical and logistics support services; studies and surveys; and other related elements of logistical and program support. The estimated total program cost is $4.5 billion.

    This proposed sale will support the foreign policy goals and national security objectives of the United States by improving the security of a major ally that is a force for political stability, and economic progress in the Asia-Pacific region. It is vital to U.S. national interest to assist Japan in developing and maintaining a strong and effective self-defense capability.

    This proposed sale will provide Japan a critical air defense capability to assist in defending the Japanese homeland and U.S. personnel stationed there. Modernized F-15J assets will better enable Japan to respond to airborne threats and defend its airspace. Japan will have no difficulty absorbing this equipment and support into its armed forces.

    The proposed sale of this equipment and support will not alter the basic military balance in the region.

    The prime contractor for the FMS portion will be Boeing Aircraft Company, Everett, WA. The prime contractor for the DCS portion will be Mitsubishi Heavy Industries (MHI) with Boeing being a sub-contractor in supporting integration of the FMS and DCS elements.

    There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

    Implementation of this sale will require the assignment of one U.S. Government representative in Japan.

    There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.

    This notice of a potential sale is required by law and does not mean the sale has been concluded."

Ugrás a fórum topichoz