|

Ismét alulmaradt a KAI T-50?

A dél-koreaiak kis büszkeségéről, a T-50 Golden Eagle-ről érdemben legutóbb idén február elején, a Singapore Air Show kapcsán híreztünk, mikor is a dél-koreai vasmadár egyik bemutatóját félbeszakíttatták a rendezők.

Ezúttal is maradunk Szingapúrban, ahol a Korean Aerospace Industries a T-50 Golden Eagle-el a háta mögött feszül(t) neki az M-346 Master-t kínáló, olasz Aermacchi-nak. Kategóriájukban mindkét gép az új generációt képviseli, így az arabokhoz hasonlóan a szingapúriak helyzete sem (volt?) egyszerű, ám friss iparági értesülések, azaz hivatalos megerősítés hiányában egyelőre pletyka szerint a koreaiak ismételten csak vereséget szenvedtek.

Vagyis az egyébként amerikai háttértámogatással megszülető T-50 a globális szinten egyre inkább éledező kiképzőgép tendereken immáron második vereségét könyvelhette el. Azért a teljes képet árnyalja, miszerint az Egyesült Arab Emirátusok 48 gépes, mintegy 1,4 milliárd Dolláros megrendelését lehetséges, hogy mégiscsak elviszik a koreaiak, hiszen év elejei értesülések szerint az olaszokkal folytatott tárgyalások megakadtak, melyek végett Abu Dhabi Szöul felé fordult, azaz a T-50 vereségeinek számát azért egyelőre óvatosan kell kezelni.

A tehát pletyka kaliberű hírt a T-50 exportjáért felelős DAPA (Defense Acquisition Program Administration) nem erősítette meg, szóvivőn keresztül annyi volt a reakciójuk, hogy nem ismerik Szingapúr döntését, ám legjobb tudomásuk szerint július közepe előtt nem várható a hivatalos bejelentés, ami egyébként akár szeptemberig is eltolódhat.

A KAI részéről nem volt a kérdésben elérhető illetékes, az Aermacchi szóvivőnek meg nem volt közölnivalója a kérdésben.

Tehát a KAI – Lockheed Martin vs. Aermacchi – ST Aero (Szingapúr) meccs hivatalos eredményére még várnunk kell, annyi azonban bizonyos, hogy ha tényleg bukta Dél-Korea Szingapúrt, akkor annak a KAI-ra nézve várhatóan komoly következményei lesznek – várhatóan ismét napirendre kerül ugyanis a privatizáció kérdése.

httpv://www.youtube.com/watch?v=pmIZjshMlOU

A Lockheed Martin egyik T-50 promóanyaga

Szöul részéről már tavaly felmerült a KAI-ban lévő részesedésének elpasszolása, azonban ez várakozó vágányra lett terelve, szem előtt tartva a T-50 exportsikerének elősegítését.

Konkrétan az állami tulajdonú Koreai Fejlesztési Bank (KDB) jelentette be 2009 áprilisában, hogy az állam eladná a KAI-ban meglévő 30,5 százalékos részesedését. A dél-koreai állam mellett a KAI alapvetően még 3 másik nagy játékos, a Samsung Techwin, a Doosan Infracore és a Hyundai Motors tulajdonában van, melyek mindegyike 20,54 százalékos részvénycsomaggal rendelkezik.

A KAI munkás szakszervezetének nyomására, miszerint a cég privatizálása negatív kihatással lenne a T-50 exportsikereire a KDB beadta a derekát és jegelte a kérdést. Ám hogy a dolog érdekesebb legyen a KDB részvénycsomagja jelenleg a KDB-ből kivált Korea Finance Corp. (KoFC) tulajdonát képzi, mely az év elején a T-50 szingapúri eredményétől tette függővé a privatizálás kérdését.

„Ha a KAI-nak nem sikerül a T-50 Szingapúrba történő exportálása, az minden bizonnyal ismételten napirendi pontra tűzi a privatizáció kérdését.” – tette egyértelművé a kérdést akkortájt a KoFC.

Szingapúr és az Egyesült Arab Emirátusok mellett például Indonézia, Irak és Izrael mutat érdeklődést, illetve természetesen Lengyelország, ahol szintén az idei év folyamán várható eredmény a T-50 és a felújított finn Hawk-ok meccsében. És akkor még az igazi nagy vadat, az Egyesült Államok Légierejét nem említettük, ahol a T-38 Talon utódjának kiválasztását célzó tenderre a T-50 iis be lesz nevezve természetesen. Végül relatíve friss info, miszerint a Braziliában is potenciális jelölt lehet a koreai reménység.

httpv://www.youtube.com/watch?v=UezbZdzF4Fg

A 2010-es Singapore Air Show-n szereplő M-346 produkciójának kommentálásából már tudjuk azt is, hogy a gép kevés naftával is beéri, ergo környezetbarát vasmadár… :)

httpv://www.youtube.com/watch?v=9lYA-lfzfnY

A T-50 produkciójából egy kis ízelítő

9 hozzászólás “Ismét alulmaradt a KAI T-50?”

  1. Hát ha ez ilyen egyszerű lenne és ezt a logikát követjük, akkor a Rafale is egy rossz gép ellenben, F-104 Starfighter egy kitűnő gép volt.
    Az, hogy valamelyik gép nem nyer egy tenderen, nem feltétlenül jelenti, hogy, rossz, lehet, hogy csak van nála jobb, vagy az is lehet, hogy csak jobb a másik vételének pénzügyi feltételei (lásd magyar Gripen).
    Legalább is szerintem.

    TG

  2. Jó kis gép az, képességeit tekintve talán a legjobb a trénerek között, viszont épp emiatt túl drága. Az olasz gép képességeihez mérten igen jó árú, annyiba kerül kb. mint egy ALCA, és nem sokban marad el a T-50-től sem.