|

Rámozdult a Kuznyecovékra a Royal Navy

Még ha kicsit nehézkesen is – de ne rohanjunk ennyire előre! Kezdjük ott, hogy jelentjük, miszerint nemrégiben összeállt az Admiral Kuznyecov repülőgép-hordozóból, az Admiral Csabanenko rombolóból, a Jaroszlav Mudry fregattból, illetve a logisztikai támogatást nyújtó tankerjeik és vontatóhajóikból álló kis kötelék. Az orosz Északi és Balti Flotta hadihajóiból összeállt csoport mint tudjuk a Földközi-tengerre tart, ahol találkoznak majd a Fekete-tengeri Flotta küldöttével is. Ám addig is, mire erre sort kerítenek kicsit piszkálták az angolokat.

A Kuznyecov és kísérete ugyanis még hétfőn, előzetes bejelentés nélkül 30 mérföldnyire megközelítette az Egyesült Királyság partjait, konkrétan horgonyt vetettek Skócia északkeleti partjainál elterülő Moray Firth öböl vizén. A múlt hét folyamán meglehetős ítéletidő uralkodott a térségben igen erős szélekkel, így az orosz hajók kellemesebb part menti vizekért hagyták ott az Északi-tenger zordabb területeit.

A skótoknak bevallásuk szerint, tekintettel az időre ezzel az égadta világon semmi gondjuk nem lett volna ám azt már nem találják ildomosnak, hogy a repülőgép-hordozó legénysége hulladékot szórt a fedélzetről a vízbe. Ez ügyben az oroszoktól és a védelmi minisztériumtól is válaszokat vártak. Utóbbitól egyébként azt a választ kapták, hogy a nemzetközi szabályozás értelmében lehetőség van élelmiszer (összetételű hulladék) vízbe szórására, ha az legalább 12 mérföldnyire a partoktól történik. Továbbá az orosz egy felelős haditengerészet, mely nyilvánvalóan tiszteletben tartja a nemzetközi szabályozásokat.

Miközben a skótok azon rugóztak, hogy az oroszok mit szórtak partközeli vizekbe, és hogy érkezésükről értesítették-e az illetékes szerveket, addig a haderő azon törte a fejét miként is tarthatná szemmel a menetközben a horgonyt felszedő, de még a térségben sétahajókázó oroszokat.

Kézenfekvő megoldás lett volna a pont az említett térségben fellelhető RAF Kinloss bázis, mely a Nimrod tengerészeti járőrgépek főhadiszállása volt. Volt. Lévén már se Nimrod, se gépeket eregető RAF Kinloss – a bázison az idei nyáron fejeződtek be a rutinszerű repülések. Végül az Egyesült Királyság másik végéből, Portsmouth-ból ugrasztották az HMS York rombolót. Ezzel kapcsolatban megjegyeznénk, hogy a Royal Navy szerencséje, hogy nem október folyamán néztek be az oroszok, ugyanis akkoriban nem volt készültségben lévő hadihajó, mely riasztható lett volna az angol partok mentén bekövetkező eseményre. A novemberben felreppent hírekkel érkező támadásokat a Királyi Haditengerészet igyekezett hárítani, egyik szóvivőjükön keresztül egyenesen luxusnak nevezve ezen készültséget.

Az Admiral Kuznyecov és az HMS_York

A december 14-i, szerdai híreket illusztráló fotókon a Type 42 osztályú HMS York már a Kuznyecov társaságában látható | Fotó: Reuters / Royal Navy ,

175 hozzászólás “Rámozdult a Kuznyecovékra a Royal Navy”

  1. Vízbe csak nyers halat, vagy hal alkatrészeket. Ez az alapszabály. Persze sok kivétel van, de úriember nem él ezekkel.
    Rábasztak az angolok a garasoskodásra. Höhö.
    1905ben rámozdították a Hazai Flottát az oroszokra, alig lehetett elkerülni 1 komoly tengeri ütközetet. Az épp Jappánba hajózó Balti Flotta valami matróza (az Éi – tengeren!!) jappán torpedóvetőnek nézett 2 angol halászhajót, a lökött parancsnok meg szétlövette őket. A kb. 5 orosz csatahajóra 17 angolt zavartak ki. A teljes Honi Flottát.

  2. a). Az oroszok sikeresen tesztelték a Royal Navy reakcióidejét

    b). Néhány – a haderőreformmal elégedetlen – angol tengernagy néhány láda skót wishkey-t igért az oroszoknak, és az öbölt adták meg találkozási pontnak (a vízbe dobált „hulladékok” az üres üvegek voltak). :-D

  3. Az Astute nem merülhet fel három méterre a Kuzintól, mert leöntik olajjal a szép új hajót… ha meg a HMS York balról közelít, akkor a hajó jobb oldalán kell a szemetet bedobni, ugyanis két hajója már nincs a Királynőnek. Miért van az az érzésem, hogy az oroszokat a víz alatt is kíséri valami/valaki….. csak nem mondták…

  4. Az orosz hivatkozás helyes volt, a skótok bekaphatják, annyi romlott borscsot öntenek a tengerbe, amennyit akarnak:

    MARPOL; Annex 13, Reg. 4
    3 nautical miles from the nearest land for food wastes which have been passed through a comminuter or grinder. Such comminuted or ground food wastes shall be capable of passing through a screen with openings no greater than 25 mm.

    12 nautical miles from the nearest land for food wastes that have not been treated in accordance with subparagraph .1 above.

    12 nautical miles from the nearest land for cargo residues that cannot be recovered using commonly available methods for unloading. These cargo residues shall not contain any substances classified as harmful to the marine environment, taking into account guidelines developed by the Organization.

    For animal carcasses, discharge shall occur as far from the nearest land as possible, taking into account the guidelines developed by the Organization.

    Annex 13, Reg. 6
    Discharge into the sea of food wastes as far as practicable from the nearest land, but not less than 12 nautical miles from the nearest land or the nearest ice shelf. Food wastes shall be comminuted or ground and shall be capable of passing through a screen with openings no greater than 25 mm. Food wastes shall not be contaminated by any other garbage type. Discharge of introduced avian products, including poultry and poultry parts, is not
    http://www.amsa.gov.au/Marine_Environment_Protection/Revision_of_Annexes_I_and_II_of_MARPOL/index.asp

  5. Nem Japánba, hanem az orosz-japán háborúba hajózott az a Balti flotta és nem halászhajókat, hanem egy angol torpedórombolót néztek japán torpedórombolónak és a halászhajók csak kereszttűzbe kerültek, majd miután napfelkeltéig a brit elsunnyogott a tetthelyen csak öklüket rázó halászok maradtak.

  6. „Minimum 2 tengo biztos kíséri (szokásos dolog). 1 Akula biztus ,/de lehet 2 is) egy Delta-IV-es vagy egy Oscar II.-es.”

    Kettő szerintem nem kíséri őket, de egy SSN-t alapból biztosan alájuk vágtak, ( ez lehet Akula, de Sierra-II vagy Victor-III is! ) és ott az angol partoknál szinte mindig kolbászol egy orosz SSN, az lehetne a második, de ő nem megy velük tovább. Tcat-nek igaza van, a Delta-IV hülyeség lenne, a boomer semmit nem tud hozzátenni a harccsoporthoz, csak egy jó zsíros célpont. Az amerikai CVBG-hez sem tartozik Ohio SSBN tengó, csak Los Angeles vagy Virginia SSN…

  7. Reklám helye:
    Ha Angol Flotta,akkor Kiss László: Csatahajók az Első VH ban.
    Tegnap vettem,jó könyv! 2000mérték,megéri,ajánlom mindenkinek!

    Szerintem sem küldnek Delta IV,tök fölösleges ott,amikor a Fehér-
    tengerről is belövi egész Angliát,a Falklandig.
    Azért az Us Navy biztos rajtuk van!
    Jó lenne megnézni őket Gibraltárnál,nem megyük el????

    HTKA goes to Kuznyecov(-:

  8. Csak ne orosz zászlóval integessünk, me’ még ránk küldik az HMS York-ot Portsmouth-ból :)

    Ám mint bczozo felhívta rá a figyelmet a Kuznyecov kihajózós hírnél, Genovában kikötőlátogatást is tesznek az oroszok, szóval akkor már a Sziklától arrafelé lenne érdemes tervezni a hazautat :D

  9. Jah,jobb lenne Genova, meg mi lenne ha éjjel hajóznának át a szoroson.
    Néznénk a sötétséget…
    Azért jó lenne egy ilyen hajón szolgálni,még ha lepattant akkor is.
    Múltkor írták,hogy nincs elég hegetsző a Zvezdocskában,gondoltam,
    itt hagyok mindent, aztán gyerünk(-:
    Király lehet egy pl,egy Borejt összehegeszteni.

  10. Nem csak az oroszoknak szoltak eddig be szemeteles miatt. Par eve lattam egy dokut az egyik US Navy carrier-jerol. Ok is naponta 2-4 tonna szemetet dobtak a tengerbe, gondosan bezsakolva. Mar nem emlekszem pontosan, de lehet hogy talan Marseilles kikotojebol finoman ki is tessekeltek oket, mert mar hegyekben allt a szemet a tengerfeneken. Az utobbi varosban nem vagyok biztos, de a sztori all.

  11. Par eve lattam egy dokut
    Szerintem ez nagyon régen lehetett. Az orosz tengeralattjáróból viszont tavaly, vagy az idén öntötték a szemetet az Északi sarkra. A szovjet tengeralattjárós topikba a fényképet is betettem. Lehet, hogy csak a jegesmedvéket etették, de a nejlonzacskókat akkor se szabadott volna a vízbe dobni.

  12. Nem nagyon vagyok otthon haditengerészeti dolgokban ezért, ha hülyaséget írok nyugodtan javítson ki aki többet tud. Ahogy nézegetem a wikin a Royal Navy hajóit, nem találok corvertteket. A legkisebb hadihajók azok fregatt osztályuk. Lehet nekik is gyártaniuk kéne Littoral Combat Ships osztályu akármiket, vagy egyenesen vásároljanak az amiktól. Békeidőben fenntartani a felenlétet a hazai vizeken szerintem ez a legköltséghatékonyabb megoldás. Háborúban meg jó kis multifunkci eszközök a nagyobb flották körul.

  13. Volt neki ún. mélyvízi őrhajójuk a castle és a nemtudommilyen osztály. Most építik a River Classt amiből asszem egy már készen van…. Ezek nagyjából a korvettnek felelnek meg. Egyébként tényleg a fregattokra és a rombolókra építenek a tengók mellett.

  14. Egyébként az egy darab fix hordozójukat (Nagy-Britannia) csak a fregattok és a rombolók tudják gyorsan és hatékonyan körbe járni :) :) :)
    Jól mondtad Mackensen, a nagyobb flották körül. Britanniának csak volt nagyobb flottája. Ütőerőben a mostani sem rossz, de számban nem mérhető a dicső múlthoz.

  15. Köszönök mindent, mindenkinek:)
    Most nézegetem a korvetteket. Azért nem lebecsülendő a tűzerejük. Általában van rajtuk egy nagyobb gépágyú, kb 4 hajóelleni rakéta, valami légvédelmi cucc (kissebb kaliberű gépágyúk, rakéták) és találtam olyat amin torpedók is vannak. A nagyobbacskákon még helikopterfedélzet is van. Ami hátrány a korlátozott tartózkodás a tengeren. De ez mondjuk parközeli vizeken nem hátrány.
    Lehet több River Classt fognak rendelni…

  16. Gacsat: a nehany ev alatt 2-3at ertettem. Szerinted a US NAVY hova a banatba tenne a rengeteg kommunalis hulladekot?? Egy Nimitz osztalyu hordozon 1500-an szolgalnak/elnek. Szerinted hova a banatba tennek a rengeteg szemetet, at kuldik az ellato hajora? Neeem… Pres geppel osszenyomjak, becsomagoljak es zsupsz. Szerintem ez meg ma is igy megy, ha nincsenek part kozelben.
    Ne gondold mar a jenkiket szentnek.

  17. 80ban vajon hogy nezett volna ki ez a szituacio?

    Hát, akkor az oroszok nem ilyen erőt tudtak volna odaküldeni. Bár nem volt komoly lapostetjű, a cirkálóflottájuk és kísérő hajóik mennyisége több, mint elég volt a RN-hez képest. A Haditengerészeti légierőről meg ne is beszéljünk. 15 perces flotta lett volna az RN. 10 percig röhög az orosz és utána 5 perc alatt elsüllyesztette volna az fél RN-t. A jenkik CV(N) vagy a szárazföldi báziusú gépek védelme nélkül a Backfire szintű nehézfiúkkal szemben az RN gyakorlatilag védtelen volt.

  18. „Gacsat: a nehany ev alatt 2-3at ertettem. Szerinted a US NAVY hova a banatba tenne a rengeteg kommunalis hulladekot?? Egy Nimitz osztalyu hordozon 1500-an szolgalnak/elnek. Szerinted hova a banatba tennek a rengeteg szemetet, at kuldik az ellato hajora? Neeem… Pres geppel osszenyomjak, becsomagoljak es zsupsz. Szerintem ez meg ma is igy megy, ha nincsenek part kozelben.
    Ne gondold mar a jenkiket szentnek.”

    Eloszor is a dolog ugy kezdodik hogy a hulladekokat szelektiven gyujtik.
    A muszaki hulladekok mint rossz alkatreszek tarolasra kerulnek mert az alkatresz igenylesnel ( kiegeszitsd a keszenleti alkatresz bazisodat ) ugy megy hogy leadod a rosszat !

    A kommunalis hulladeknal a kaja szelektiven kerul tarolasra es ez bizony szures es daralas utan megy a tengerben. Ezzel nincs is gond mert a halak komaljak. Az egyebb hulladekok pedig ledaralva es osszepreselve tarolasra kerulnek melyet a feltoltesekkor az ellatohajo vagy a kikotokben egy egy szemetszallito hajo vesz at.

    Ha egy a filmekbol jol ismert jelent szerint csikket dobsz a tengerbe ( !!! ) az cca 200 dolcsis buntetessel jar es a fegyelmezetlenseged rakerul a szemlyi lapodra ami befolyasolja az eloleptetesedet athelyezesi kerelmeidet de meg a tengerrol valo visszateres utan a hajodelzeti ugyeletadasodat is.

    Mikor visszajosz egy egy bevetesbol akkor is van a hajokon egy X szamu szemelyzet es ugye wz ilyenkor nem tul nepszeru dolog. No ilyenkor jon elo a „fekete segguek listaja” es mar meg is van hogy ki marad.

    Az Oroszok HIRHEDTEK arrol hogy a kornyezetvedelem egyszeruen a nevetseges „burzsua” tudomany kategoriat kepviseli nalluk es nem csak az ellemiszer maradekot de barmit behajitanak a tengerbe. A hajoik is eleve ugy vannak tervezve hogy nincs hely a hulladeknak csak max 24 oras „termelesnek”.

    Nem is olyan regen eppen Iroorszag partjainal eresztettek a tengerbe 100 Tonna olajat !!!! Persze ezt is tagadtak mert ok nem olyanok , aaaaa dehogy, de aztan kenytelenek voltak beismerni.

  19. csak, hogy a hirt angolul is olvassuk:

    http://news.stv.tv/scotland/north/287708-russian-warships-take-shelter-off-scottish-coast/

    1. „skotok” a cikkben a helyi elszakadasparti SNP „hadiugyekben” felelos szovivoje
    2. az oroszok kornyezethez valo hozzaallasa koztudatban rossz, angol koztudatban meg rosszabb

    1+2 = idiota cikk, kivalo alkalom, hogy pl. az SNP valamit bebufogjon, valamint az GB mediaba

    RN allaspontja:
    „A Royal Navy spokesman said the Russian sailors had „taken advantage of the relative shelter” of the Moray Firth to avoid the weather further out at sea.”

  20. Igen. Sajnos a keleti országok gyökeresen más szemléletet képviselnek.
    Bár az is igaz, hogy Kyoto! Az egyezményt lényegében csak egy ország nem írta alá, pont a legnagyobb (vagy az egyik legnagyobb)szennyező, az USA.
    Szóval az egyik az egyén szintjén szennyez, a másik meg állami szinten.

  21. Mindannyian tévedtek!

    Az oroszok csak az imázs miatt szemetelnek a tengerbe, éjszaka egy átalakított „szemetes” delta jön és összegereblyézi azt, ami kiszórtak és ezt a titkot jobban őrzik, mint a Topolok aktuális koordinátáit. Nekem is az egész családot (a kutyával együtt) kellett felajánlanom az infóért cserébe. Azóta is ott vannak Szibériában és szelektíven válogatják a szemetet. Sok ilyen kis piszkos titkuk van, pl. az innen kivitt öreg Ikaruszok kint valójában már levegővel mennek, csak egy automatika nyomja néha alájuk a füstöt, illetve az a töménytelen rozsda, ami rajtuk van valójában az acélnál háromszor erősebb speciális ötvözet. A Ladákban is EURO 8-as motor van (ha lenne ilyen kategória abba kéne besorolni), mert az ósdi környezetszennyező hibridhajtás mára már kiváltották egy hiperszuggesszív rotorenduktorral, ami működés közben levegőt és ásványvizet termel melléktermékként. Ezt a technológiát egyébként nem is titkolják, csak a zártkőműves pankrátor emancipátorok által uralt nyugati média mindig próbálja lejáratni őket.

  22. Kina USA Orosz o mind HATALMAS szennyezok. Azonban meis van kulonbseg.

    Hogy csak ON legyek vegyuk a hajok tervezeset a kezelesi utasitasokat a SSO-kat ( Ship Standing Order ez gyakorlatilag a hazirend egy egy hajon ) ezek mar onmagukban hatalmas elterest mutatnak.

    Egy pelda. Egy nyugati ( barmely nyugati ) uzianyag utantolto hajon a csatlakozocsonknal kozvetlen van egy szelep ami lezarja az egesz csovet. Egy veszlecsatlakozasnal vagy egy veletlen stcsatlakozasnal par tiz liter nafta igy is a tengerbe megy de nem ugy mint az oroszoknal ahol ilyen szelep egyaltalan nincs es meg a rendszer sem kepes erzekelni hogy be van e csatlakozva rendesen vagy nem.

    Valszeg ez volt a problema az Iroroszagi szennyezodesnel hogy rossz latasi viszonyok miatt nem vetek eszre hogy a csatlakozo nem teljesen zar es nyomtak neki a naftat manualisan.

    A Kinaikanal a helyzet rosszabb mint az oroszoknal.

  23. Ja megvalami.

    A nyugati hadihajokon MIND van egy csapat amelyik egy olajomles ( nem 10 liter ) eseten nekiall a mentesitesnek. Helirol csonakrol fedelzetrol egyarant.

    Ilyenrol az orosz es kinai NAVY-k szerintem meg csak nem is hallottak.

    Egyaltalan szerintem meg a szelektiv hulladekgyujtesig sem jutottak el ami ugyebar megkerdojelezi az Oroszok szavahihetoseget ( mar megint, hogy a macska rugja meg ) hogy a Skot partoknal valoban csak elelmiszer maradekot ontottek a tengerbe.

    Eltudjatok kepzelni ahogy a vegyes hulladekot eloszor egy „lelkes” tucatnyi Szerjozsa szetvalogatja mielott a tengerbe nyomja ?

    „kartondobozrol a paradicsomos kaposzta levakar, doboz jobbra paradicsomos kaposzta balra.”

    Ahhh mas vilag !!!

  24. Kuruc 71: A doku filmen, amit lattam a 90-es evekben forgattak es bizony nem csak a kaja ment az ocean melyere a Nimitz-rol.
    Azota valtoztathattak a dolgokon. Egy linket vagy videot megneznek arrol, hogy szemetes hajora vagy ellato hajora teszik at a hulladekot.
    Az oroszok ott baltaztak el , hogy a szemet a viz felszinen maradt,lebegett. A Nimitz szemeteseinek gondoskodniuk kellett arrol , hogy a szemet elmeruljon, ergo `nem lathatova` valjon.

  25. Emberek! Komolyan mondom….olvastam-olvastam itt a dolgokat, de most már beszólok. Orosz vagyok, tisztában vagyok a saját mentalitás problémaival, mondjuk inkább, sajátosságaival…..Emberi természet mindenhol egyforma. Mi azért vagyunk ilyenek – sok okoskodónak mondok,mert mi egy ilyen országban születtünk,ahol nincsenek határok, amikor repülsz 7 órát és még mindig ugyanaz az ország van lent, amikor annyi senki földje van, hogy tessék – tegyél arrébb a kerítést – nem érdekel, nálunk nincs horgász engedély – minek….vad vizek mindenhol, szóval úgynevezett orosz lélek egyszerűen nem ismer határokat, azaz rendet. Ilyenek vagyunk, ami persze nem mentesít minket bizonyos szabályok betartásától….Imádom magyarokat, megtanultam a nyelvet, második hazámnak tekintem,….és pont azért nagyon bánt, amikor egyre több szemétdombot látok az országutakon mellett…minden évvel…több és több…..senkit nem érdekel….hogy lehet ez egy ilyen kis országban, ahol már mindenki szinte rokon egymásnak?

  26. Szia Dima

    Sajna szemetugyileg egyet kell ertsek veled Magyarorszaggal kapcsolatban. Azonban ettol fuggetlenul most Orosz o rol volt szo annak nemzetkozi ( tehat nem hazai ) teruleteken valo viselkedeserol ( vagy inkabb nem viselkedeserol )

    Csak hogy mas peldat mondjak azert az is botrany es felhaborito hogy anno a hadihajoik nuklearis hulladekainak egy reszet Sved vizekre vittek es ott szabadultak meg tole.

    De nem is csak azzal a mentalitassal hogy kornyezetszennyez ezerrel hanem pl egy friss pelda , a napokban vagy inkabb hetekben „lottyintet” ki az orosz flotta egy 100 vagy egyesek szerint tobb szaz tonnas olajfoltot az Ir partoknal. Amikor a helyi hatosagok felfedeztek es szamonkertek akkor az oroszok tagadtak ( hazudtak ) ezerrel , ok ott se voltak es kulonben is mi ez a hangnem amivel oket meg merik vadolni. Bizonyitekokat koveteltek ( este volt az uzianyag attoltes es meg voltak gyozodve hogy senki nem latja oket. Gondolom a felszini eslegi keresoradar ures volt. Arra meg nem gondoltak hogy muholdrol is figyelik oket, es meg csak nem is katonai muhold hanem a tengeri aramlasokat figyelo meteorologiai !!! Ez a muhold infrafelveteleket keszit es mivel a kiomlott uzianyagnak mas a parolgasa es igy a homerseklete gyonyoruen vilagotott az orosz hajok korul ahogy novekedett szepen.

    No csak ekkor voltak hajlandoak egy kurta „megis mi voltunk akkor b…tok meg” beismeresre.

    Szoval a problema nem csak az hogy szennyezik a kornyezetet nagyuzemileg hanem az a fajta sumak magatartas ami valszeg a Kurszk szemelyzetenek az eletebe is kerult.

    Ne vedd sertesnek mert nem annak szanom. Az orosz „kisembert” atlagembert tartom az egyik legnagyobb szivu es husegesebb embernek bajban. De maga oroszorszag ha kimozdul a hatarai kozzul az altalaban egy csapassal er fel elobb utobb.

  27. Kedves Kuruc! Tudom én ezt az egészet…persze, amikor orosz-kinai határon szolgáltam több esetben is tanú voltam ilyen helyzeteknek…csak azt probaltam valahogy elmagyarázni, hogy ezt nem feltétlenül azért teszünk, mert hülyek vagyunk, mert nem lenne technikai háttér / valami szelep / …..nem – általában ez a mentalitás probléma – nem érdekel, nem fontos, nem veszünk észre….
    Ám úgy minden relatív – istenitett Amerika sokkal több kárt okoz, mint 5 Oroszország együtt….csak ők ezt nagyon szépen, elegánsán csinálják…..mi sajna nem – repül a vízbe…

  28. Az elso link 2x lefagyott, ugyhogy nem kinlodok vele. A masodik egy 2011-es poszt, nem irja hogy miota hasznaljak az egeteses technologiat. A JP-5-os uzemanyaggal elegetett szemet hamuja viszont a vizbe landol megint.
    Amugy meg buvar vagyok, nagyon nem lajkolom a nyilt vizi szemet hegyeket.

  29. Az igazság ott van, hogy nem az orosz emberek a hibásak. Valljuk be – legalább, mi, „idősek”, hogy anno volt egy rendszer, amiben többé-kevésbé hittünk. Ennek a rendszernek szlogenje volt a modern, szocialista ember. Sajnos, ez is humbug volt. Az ember és a környezet volt a legutolsó, amire odafent gondoltak. Az egész rendszer arra rendezkedett be, hogy a környezet, az ember nem számít. Persze a nyilvánosság nem erről szólt.
    Az orosz emberek is változnak, ahogy mi is. Megtalálják saját értékeiket és érdekeiket és ha egyszer olyan vezetésük lesz, akkor a környezet és az ember ismét fontos dolog lesz. Főleg, ahogy egyre fejlettebb, képzettséget igénylő fegyverrendszerek jelennek meg.
    A nyugat pedig…. nekik sem ártana néha szembenézni saját magukkal, hiába „értékesebb” az ember és a környezet náluk.

  30. Hordozóról bármit a vízbe dobni az nettó öngyilkosság!!!Ha másnak nem akkor a hajón lévő repülő század parancsnokának lehetne annyi esze vagy félthetné annyira a saját életét,hogy az ilyet(szemetelés)megtiltatja a kapitánnyal.mert a szemét főleg a kaja pláne partközelben vonzza a sirályokat…

  31. Bár csak igazád lenne…..Alap nép mentalitás még a Romanovok alatt is hasonlo volt, persze volt egy nagyon művelt, franciaul beszélű nemes réteg, de ezt kiirtották…A régi rendszer viszont mindent adott nekem, őseim parasztok volták, Moszkvai Egyetemre jártam, 3 nyelven beszélek, kűlfőldre mentem – ide….nem merem szidni azt, de nem kérem tőbbet belőle. Ettől,a németországban kitalált elmélettol, talán mi szenvedtűnk a legtőbbet. A magyarokban inkább az tetszik a legjobban, hogy személyeség alapján itélik, nem nemzetéség számit….amit itt szokták irni….hát ezek inkább jopofa dumák, ennyi igazán belefér…Még csoda, hogy itt annyit foglalkoznak orosz témákkal, nálunk sokan azt se tudják már hogy hol van Magyarország – főleg fiatalok. Szocialista időkben, viszont ki nem tudta Tokaji borrol, magyar szalamirol,Balatonrol…..Moszkvaban volt egy Budapest nevű szupermarket, magyar termékek……tőbb ember állt oda, mint a Mauzoleumba…Hol van ez most…Most bemész egy moszkvai boltba…francia, olasz,ausztrál,dél-amerikai, horváth, roman!!!! borok vannak….magyar sehol. Komolyan mondom, már személyes sértésnek veszem.

  32. Dudi! Nem hiszem el….Tovaris konyec! féle plakatokra nem lehet komolyan haragudni:). Akkor mindenhonnan elmentűnk…épp ideje volt, csak a magyaroknak lassu a reakció ideje. Egyszerűen ott hagytak az orosz piacot, hat azzonal jöttek szlovakok saját tokajival…Nem emlékeztet ez neked valamire?…Második világ haboru….románok,bolgárok…hogy gyorsan váltottak…Nekünk itt tavábbra is csak a Nagy Magyarország matrica maradt…a Mi autónk:)

  33. „10 percig röhög az orosz és utána 5 perc alatt elsüllyesztette volna az fél RN-t. A jenkik CV(N) vagy a szárazföldi báziusú gépek védelme nélkül a Backfire szintű nehézfiúkkal szemben az RN gyakorlatilag védtelen volt.”

    Akkor olyan sokkal nincsenek beljebb az ángliusok, mert TU-22M3 Backfire bombázókból még ma is százas nagyságrendben tartanak szolgálatban az orosz Hadászati Légierőnél, és a Flottánál. Sőt, valószínűleg a jó öreg Kingfish rakéták helyett is hadrendbe állítottak már valami újabb okosságot. A Daring osztályú rombolók nagyon jók, de ugye egyelőre csak 4 db. van, őket eléggé lekötné a Nagy Péter, a Slava cirkálók, a rombolók, meg az általad említett Backfire hadászati bombázók. Persze ez az egész csak egy teoretikus eszmefuttatás, mert a mostani Nagy Testvér úgyis a segítségére sietne az egykori gyarmatosítójának… :-)) Ettől függetlenül igaza van Molninak, tényleg elképesztő armadát tudtak felvonultatni az oroszok a nyolcvanas évek végéig. Erre én nagyon fiatalon, még a kilencvenes évek elején döbbentem rá, amikor a BBC leadott egy riportot a Szovjetunió széthullása után az orosz-ukrán vitáról, a Fekete-tengeri Hadiflotta felosztása kapcsán. Akkor mondta a BBC-s szakkomentátor, hogy nem kicsi a tét, mert csak ez az egy flotta nagyobb erőt képvisel számszerűen és ütőerőben is, mint a Royal Navy! Ez azért volt megdöbbentő, mert a Fekete-tengeri már akkor is csak a 3. számú flotta volt az Északi, és a Csendes-Óceáni után…

  34. „Kézenfekvő megoldás lett volna a pont az említett térségben fellelhető RAF Kinloss bázis, mely a Nimrod tengerészeti járőrgépek főhadiszállása volt. Volt. Lévén már se Nimrod, se gépeket eregető RAF Kinloss – a bázison az idei nyáron fejeződtek be a rutinszerű repülések.”

    Csak az érdekesség kedvéért: nem tudja valaki, hogy mi van most a legendás Scapa Flow bázissal? Legalább az megmaradt a Home Fleet számára, vagy már az is csak turistalátványosság?

  35. „Tudom én ezt az egészet…persze, amikor orosz-kinai határon szolgáltam több esetben is tanú voltam ilyen helyzeteknek…”

    Szia Dima! Majd egyszer, ha már úgy gondolod, hogy lehet, és van is hozzá kedved, akkor írhatnál erről bővebben. Azt tudom, hogy sok mindent rebesgettek, pl. a mai napig elhagyottan álló kínai harckocsi hadosztályokról, amelyek személyzetével harci gáz végzett, stb… Végre van valaki, aki oszlathatná az urban legend ködét… :-))

  36. Dima: Amúgy egy baromi nagy probléma, hogy Magyar (is) Orosszal jellemzően csak Görög/Török… nyaralásokon találkozik. Na és amit ott az Oroszok csinálnak az vmi leírhatatlan.

    Killer: Most miről megy a téma? Skocia partjaitól 30mérföldre? Mert ott még a nagy testvér se kéne.

  37. Dima:

    Örülök, ha tetszenek a kommentek. Egyébként semmi bajom az orosz emberekkel (sem). Ha pedig globalice agyalok egy témán, akkor az alapmotivációkat nézem, nem az épp aktuális propaganda tételeket elemzem – bár néha az is megérne egy misét.

    Egyébként az orosz-kínai határszolgálatról illetve a tapasztalataidról írhatnál tényleg bővebben – végül is ez első kézből származó és természetesen kissé elfogult infó lenne, de mindenképpen autentikus a forrás.

    A múltkor Allesmor is írta, hogy ő is dolgozott az egyik amerikai repülőgépgyár környékén – ha jól emlékszem – így valószínűleg ő is tudna érdekes dolgokat mesélni. Reméljük egyszer ír erről.

    Üdv: M

  38. Nevedben a sorsod…
    Bár a nevem /a vezeték is/ „oroszos”, tudtommal nem vagyok orosz. /Bár percekig tudok kazacsokot táncolni…/
    De valami érthetetlen okból szimpátiával viseltetek az orosz NÉP iránt.
    Talán mert az orosz nemzet sorsa sem tündérmese.
    Egy ismerősöm – aki tanult Moszkvában – mondta azt, hogy az orosz embernek hatalmas lelke van.

    Az orosz vs. kínai határkonfliktusról: Van egy nyugdíjas lérakos tiszt ismerősöm – Kele, csak nem Pisti – azt sztorizta, hogy az oroszok azt mondták, hogy a légierő földközelben kezelte a kínaiak hallását hangsebesség feletti sebességgel…

  39. „mondta azt, hogy az orosz embernek hatalmas lelke van.”

    Igen, erről irtam, amikor azt állitottam, hogy olyan határtalan, kicsit rendetlen….ez nagyon bennűnk van.

    „Nevedben a sorsod…”

    Feleségemnek a nevét vettem át. Ámúgy Dolzsikov Dmitrij Valerjevics /azaz Valerij fia/….csak már meguntam mindenhol legalább 3szor megésmételni a nevemet. Vargané lettem :)

  40. Ami az orosz-kinai határvidék „legendait” illeti, nem tudom pontosan , hogy titeket mit érdekel….Damanszky félsziget konfliktus?…én akkor 1 éves voltam. Sok legenda tényleg volt, még nálunk is….lézer fegyver, vakuum bombák…igazság, hogy ott bevették akkor még titkos „Grad” sorozatvetőket….kinaikat lemosták, egyébként igy probáltak még megsemmisíteni akkor szinte titkos T-62, amely ott ragadt a szigeten…
    Sokat tudnék mesélni erről a vidékről, szolgalatről, 86-88 között volt,de nem a határörségnél, hanem a nuklearis rakéta siloknál…akár mennyire is furcsa…60 km.-re csak a kinai határtól.talán valakinek van valami konkrét kérdés? nem akarok visszaélni a helyzetemmel és regényt írni, Montezumának igérem, objektiv leszek, no comments just facts

  41. Bár a katonai témakről őszintén szólva én már félek itt nyilatkozni….itt az emberek ugy vágják a témát…..uhhh…én csak a kis amateurnak érzem magam…döbbenetes, hogy az orosz fegyverekről ugy beszélnek,mint az orosz mérnőkők…..itt valami nem stimmel..lehet hogy tényleg azok?!:)

  42. varga dima

    Ezeket a dolgokat az interneten milliónyi helyről össze lehet szedni de a személyes tapasztalatokból nagyon kevés van és ezek legalább olyan fontosak.Jó példa a 24-es mindenhol azt írják,hogy 8 katona szállítására képes de gyakorlatban 4 max.5 embernél többet nem érdemes szállítania mer nem fér el a felszerelés,anélkül a katona pedig csak turistának jó.

  43. Akkor írok, ami a fejemben maradt, 24 év múlva, hibákért elnézést kérek, gyorsan írok….
    – Vidék, ahol voltam, gyönyörű, Bajkal tótól /tényleg kristály tiszta, akár 10 méterre is lehet belátni/ kinai határig, Csita varos központtal, sok kozák település, nagyon szépek, mint a sváb faluk itt, rendezett, gazdag udvarokkal, szép orosz arcokkal, ök hoditottak ezt a földet, aztán itt haboruzták a Vörös hadsereggel….sokan Kinába menekültek. Helybeliek – burjátok….pásztorok, folymatos vándorlás, bárány csordák, nomád nép, valami mongolféle…akkor kezdték átszálni lóról motorra, ami nekünk nagyon jó volt- valami natur barter ment köztűnk, mint a Vad nyugaton – mi hoztunk benzint, 100% szeszt /rakéta karbantartásához kellett…nagyon sok/, kaptunk bárányhúst, isteni hazi tejfőlt – benne állt a kanál!…stb..Sok pénzük volt, csak nem tudták igazán mire külteni, egyszer a bárányok között egy szinte új szines TV-re akadtunk, kérdeztünk, hogy mi a baja…- nem tudom, mondja, nem müködik, már vettem másikat…elvittünk egy palack szeszért…megnéztünk – kiment a biztosíték…De ahol mi voltunk, nagyon kevés telepűlés volt….természet ilyen volt, ahogy az isten alkotta….állatok nem félnek az embertól, mert nem ésmerik, hozzad jön egy szarvas és bámul 20 méterről, hogy te milyen két labú „állat” vagy, erdőben annyi a gomba, szeder, hogy csuszik a csizmád…tiszta lekváros volt, termálvíz a földből jön, csak most értem, hogy miért egy gazdag europai ember hajlandó több ezer eurót fizetni egy ilyen kalandért. Én nem találkoztam se medvével, se tigrissel, pedig volt esély ra, még a fegyvert is kaptunk mindig ilyen esetekre… Söför voltam, Ural 375 limited edition, 15 tonna, tele rakétadiagnosztizáló müszerekkel, 92 benzint rendesen falta, 1 liter/1km, de nem hagyott cserben, ami fontos volt -40 fokban, hóvihárban, süket radióval…..Bent mint egy komfortos lakás, fütés, bármilyen áram: 12/24/36/110/220/380V, sugárzás védelem, ha amcsik elsőnek lönnek – bezárkozok, bekapcsolok a FVU-t, csinál pont 1,5 atmoszféranyomást bent, hogy a mikroszkopikus réseken ne jöjjön semmi be…Szerettem azt a kocsit, egyszerü volt mint a Lada, és ez pont jó volt, mert serviz sehol…Aszfalt út ritkáság volt, föleg a rakéták felé….nem is volták a térképen…de jók volták…olyan tömör soder…A legveszélyesebb ugynevezett sós mocsár volt….mert a nap hatására a felső rétegből elparolog a viz és ilyen kemény csillogo aszfáltnak tünik, de alatta víz, társamat egyszer csak a Mi 26 tudta kiszedni…
    Eddig lelki softver volt…. ha tetszik, szóljátok, akkor jönn hardver SS18, azaz „Воевода”, NATO szerint „Sátán”….tényleg az…fekete, 200 tonnas, 10 fejes, a hangjától mi és féltünk…

  44. Varga Dima remek vissza emlékezés :)

    Megjegyzem Nyugat-Európai ember azért fizet annyit hogy természtebe lehesen mert az ővét már régen elpusztitotta.

    Dima te mit tudsz arról hogy 56-ban a hazánkba állomásozó orosz kiskatonák a magyar szabadság harc oldalára álltak?

    1990 után nagyapám és édesapám 56 kapcsán azt mondták hogy fiacskám ne szid az orosz mert sok jó oroszkiskato halt meg a magyar szabadságért akkor. Akikről mai napig nem lehet megemlékezni.

    Ennek mennyi lehet a valóság tartalma?

  45. Kedves Monyok!
    Én erről sajna tényszerüen nem tudok nyilatkozni, mert nálunk a hivatalos álláspont, ti is tudjátok, hogy szólt…..Engem viszont, mielőtt ide küldtek, Moszkvában egy öreg volt katonatiszt tanított első egy-két magyar szóra, ő itt volt 56-ban…is nagyon szerette a magyarokat, de hogy itt akkor mit csinált – nem tudom….Csak egy dolgot értsetek meg, mi ugyan ilyen emberek vagyunk, mint te….csak abban a rendszerben, főleg a hadseregben, eskü alatt, 18 éves srác…mit tudsz tenni… Oroszok a legtöbbet szívták ettől a rendszertól…Most visszamenőleg könnyű mondani…de akkor szembe fordulni ezzel a masinával…hát. De elmondom számomra egy nagyon pozitiv / meglepően/ dolgot – 21 év során, akár állami ünnep alatt is, nekem senki nem szólt be 56 miatt….és ezt a legjobban értékelem…

  46. Dudi! Király a video!….csak lassan már ez a mult….Gorbacsev után SS18-oknak többségét vagy kilötték a kommersz műholdokkal, vagy szétvágták amerikaik kedveért. Most a Topol nagy sláger. Folytatom…

    47-es strategiai hadtest, majdnem 100 rakétaindító állás több mint 300 km-es területen, tajgától észákon mongol vad lóvakig délen…Több kilométeres alagutrendszer /budapesti metro hozza képest egy homokozó/, tele új technikával, ha tényleg „nagy báj” van,akkor csak át kell ülnöm egy all-road 6X6 Kamaz-ba, több ezer megatonnas atom 0-24 órás készenlétben, kis földalatti városok: parancsnoki központok, V24 autonom diselgeneratorok, laktanyák, éttermek, persze Lenin szobák, „örök” kenyer – sose tud elszaradni,mert meg van áztatva szeszben, kinai sertés hús konszerv „Nagy fal”….tele volt zsirral, azért hármat kellett ebből adni egy orosz marhahusos dobozért….ez volt nekem sovjet hadsereg 86-ban. Is tudjátok, büszke voltám ra….erre az erőre, amikor felvonult egy hadgyakorlatra..erre a csucstechnikára semmi közepén….bár sokszor elgondolkoztam már akkor 18 évesen, hogy vajon itt van-e a nemzet aranya elásva…..ezért nem tudok otthon egy normális lakáshoz jutni, tv-hez, kajához, hogy itt….de ez már más téma. Ott még kommunizmus volt…Képzeljetek el, hogy minden szobában, ahol a inditó berendezések voltak a padló soha nem találkozott a földdel, hanem a nagy lengéscsillapítokkal volt hozza kötve a plafonhoz…ha amcsik eltalálják, akkor a földrengés miatt nem törnek össze a müszerek és visszavágunk. Klinikai tisztaság volt földalatt…legjóbb barátunk porszívó volt….azota itthon a feleségem ezt ügyesen ki is használja:)…..rövid uj, bőr cipő…mint a korházban…..mert a sovjet szamitogépnek a fő ellensége por volt! Ha egy porszem miatt nem indul a válászcsapás….hát….
    Időjárás egyébbként érdekes volt, rövid nyár….de + 30C-ig…aztan 7 honapos tél akár – 40ig….A földben örökjég…olyan 40 cm mélytól nyáron is….ugy hogy amikor engem nyáron, mint egy kopasz katonát, öregek egyszer kötelen leengedték egy üres silóba takarítani…..15 perc mulva már a jégtól lila körmökkel visszakönyörögtem. Oroszakat kemény népnek tartják,de ez nem igazan igy van….magyar ember is megszokhatja -40 fokot, csak néhany szabalyt kell betartani….no vodka, nyitott szájjal nem szabad lélegezni – megfagy a gége egy perc alatt /ezért nálunk az usanka dupla hosszu füllel volt, igy keresztben csatolva csak a szemek látszottak/, rétegesen öltözni – rajtam mindig két alsó volt, irhanadrag,primes dzseki….. és a puszta kézzel nem szabad semmihez nyúlni, föleg a fémhez, mert ott marad a böröd….pont ezt volt nehéz betartani egy söförnek…..
    – 40 nél megfagy maga a levegő is, áll….. egy gyúfának kilométerekre van hangja, mint a puskalövésnek…madar repülésközben megfagyhat…Na de mindegy…..most már inkább fázos vagyok, szeretem ezt egy kicsit már siciliai magyar időjárást:)….majd folytatom.

  47. „csak lassan már ez a mult…”

    Lehet, de tényleg csak lassan… A Hadászati Rakétaerők parancsnoka idén nyáron azt nyilatkozta, hogy a meglévő Satan indítóállások még legalább 2016-ig hadrendben maradnak!

    „“örök” kenyer – sose tud elszaradni,mert meg van áztatva szeszben, kinai sertés hús konszerv “Nagy fal”….tele volt zsirral, azért hármat kellett ebből adni egy orosz marhahusos dobozért…”

    Milyen volt a kajátok? Mert az még a Magyar Néphadseregben is szinte ehetetlen volt! Én soha az életben nem eszem többé melegszendvicset, mert 19 évesen másfél évig azon éltem. Az ebédünk általában iszonyú volt, így irány a kantin, ahol viszont az egyetlen meleg kaja a 2-3 féle melegszendvics volt… :-((

    „amikor engem nyáron, mint egy kopasz katonát, öregek egyszer kötelen leengedték egy üres silóba takarítani”

    Erről is írhatnál valamit, mert állítólag nagyon durván bánnak nálatok a kopasz újoncokkal, verik, alázzák, stb, őket. Olvastam, hogy minden évben ezres nagyságrendben (!) lesznek öngyilkosok a fiatal katonák, és az sem ritka, hogy 1-1 megkínzott kopasz az őrség alatt bemegy a hálóterembe, és kinyírja az egész szakaszát, esetleg még a tiszteket is…

  48. Killer Clown

    – öszintén szólva a Sátán csak 1988-tól jött, én már alig találkoztam vele….nekünk ez volt: http://www.techbastard.com/missile/russia/ss-11.php Egyébként SS18 azért volt fekete, mert ez valami speci anyag rajta, ami segit átmenni a nuki robbanás alatt felvert felhőn át…
    – kaja nagyon jó volt, csak egy volt a baj – lazac!….szinte minden héten ez volt a menű, mert a tavol-keleten ez a legolcsóbb hal….ez mindig eszembe jött, amikor Tescoban veszek 3.000 Ft-ért :)
    – inkább nem nyilátkozok…minden volt,”elektromos szék” is…

  49. Filmen láttam. Én az akumlátoron csodálkozom. A gép alatt fáklyával mászkáló sofőrt ismerem. Ráadásul dízeles volt. Abban a filmben volt, ahol néhány lökött kitalálta, hogy Fordokkal átkel a kontinensen, és a Bering – szoroson át megy Amerikába. Aztán persze az oroszok húzták – vonták őket.

  50. „Azt nem értem, hogy indult be a dízel Ural -57 fokban”

    Hat igen….nehezen……ilyenkor az olaj a motorban mint a zsir, de ott az Uralokon volt egy bemelegítő rendszer…olyan mint egy kis kalyha alul a starter melett….tiz perc alatt forróva teszi a fagyalót.

  51. Gacsat

    375 Uralokat
    azaz benzines ZIL motorosakat 90es evekben mar nem igazan gyartottak. Kamaz disel ment bele…. Mas nem volt….Kinlodtunk, ha levego belement a gazolajban es megfagyott valamelyik csoben… Akkor megallsz semmi kozepen, imadkozol es kezdesz akar ongyujtoval melegiteni az egesz rendszert…. Csak par orad volt….. Aztan amen…. . Az aksikat mi altalaban az epuletben ejszakaztattuk, de azert – 50 ez mar nekunk is durva lenne, ennyi nem volt.

  52. Mesélek egy „viccet”….de egyébként igaz volt. Tél van, küldenek minket egy vasúti kocsit kipakolni….hús jött. Mindenki a fridzsiderben akar dolgozni, mert ott csak -10…..kint -30…..:)

    – ha valakit érdekel….igy nézett ki az egész fénykorában: http://yasnay.ru/index/0-23
    piros kőrök – inditó állások,mint a gombak eső után…

    – most még igy néz ki…..http://yasnay.ru/news/2009-05-05-5
    jáj, de faj a szivem…”nem ilyennek képzelte a Romat Markusz Aureliusz!!! Nem ilyennek!!!” Leredukaltak, felrobbantottak, vízzel elárasztottak…..vivat Gorbi! Hát, volt egy ország..

    – az Én autom, V8,all-road, 6×6 : http://cat-matroskin.users.photofile.ru/photo/cat-
    matroskin/150317746/xlarge/158595301.jpg

  53. dudi

    Igazan köszönöm….Szpaszibo!

    gacsat

    375-ös csak benzinesben létezett,……de hazudok….most néztem meg Wiki-n,hogy volt egy átmeneti 375D Zil disellel….bocsi….komolyan mondom, itt nálatok szakmailag olyan kemény ez a honlap, hogy az ember egy perc alatt leég….:)

    Amit itt Magyarországon szoktam látni…mint diesel….más a rács a pofán azaz Ural4320

  54. Köszönöm a biztatást, probálok…csak lassan megy…Magyar Karácsony, Szilveszter, Orosz Karácsony, Orosz szilvester…..túl akarom élni!!!!Néha már ugy vagyok ezzel az egész kapkodással, hogy inkább….”Engedjetek vissza a silóba!!! :))

  55. Megnéztétek azt a dokusorozatot amit betettem? Nekem nagyon tetszett. Különösen, amikor az ami (vagy angol) ürge ránézett a kézi GPSére, és megállapította, hogy az oroszok rossz helyre rakták az északi sarkkör táblát.

  56. varga dima:

    En belgiumban elek es itt van egy orosz munkatarsam kazahsztanbol, o 88-90 kozott volt sorkatona, igaz csak egy szakacs volt!:) Viszont ismertem egy nemetorszagban elo orosz kaminost, aki ha jol emlekszem 86-tol volt afganisztanban. Drogoztak, lottek mindenre ami mozgott, 10-11 eves afgan kisrac AK-val hadonaszott felejuk, nem tehettek mast loniuk kellett.. Masik eset, apa az ablakbol rosszalkodik az ak-val, termeszetesen repul be a granat, sajnos apa nem egyedul volt a hazban…

  57. Finneknél néztem, hogy parkolókban minden kocsi rá van dugva a hálozatra. Aztán reggel mielött indulna beindul a motor/olaj fűtése.
    Ami kocsit eladnak Finno hidegebb részein mind ott van rajta.

    aksiprobléma: Erre sok megoldás van, tankos környezetben a leggyakoribb tudtommal még mindig a süritett levegős megoldás.

  58. A volt sógorom – azóta alkoholista lett… – szóval ő dolgozott a 90-es évek elején Langepaszban, ill. Nyizsnyevartokszban.

    érdekes módon ugyanazokat a szabályokat, körülményeket mondta el nekem, mint Dima barátunk.
    Én elhittem neki, de nekem már nem hittek mások, amíg nem kaptam meg pps-ben a szibériai autópályát – nyáron…

    Ő mesélte, hogy télen aki nem tudta elektromos árammal melegíteni az autóját, az reggel nagyon gyorsan szaladt le két kannával a kocsihoz: az egyikben forró motorolaj, a másikban hűtőfolyadék. Gyors indítás /amíg ki nem hűl a létyó/, ha nem sikerült, akkor lehetett kezdeni elölről.
    Az autók motorjai pár évnél többet nem bírnak ki: A hideg üzemmód miatt elkopnak.
    Nagyon sok a jobb kormányos autó!
    A minőségi – nyugati autók sokszor „összefagynak” a precíz illesztés miatt, a ruszki vasak meg nem.
    Egyedül ember el nem indulhat mondjuk haza piálásból, mert ha elesik, pár perce van, hogy fel kelljen…

    A vasút se használható nyáron, csak szinte üres kocsikkal.
    Ők téglát szállítottak, meg cementet légpárnással.

    Én csak azt írtam le, amit Ő mondott, ha nem igaz, vagy túlzás, légy szíves Dima írd meg!

  59. Forró motorolajról én nem hallottam,de elképzelhető…Bajkal tulajdonképpen a Szibiria déli részen van….északra még több ezer kilométer van….ha nálunk volt -38C, akkor ott sokkal durvább is lehet….ott van hivatalosan a világ hideg polusa – Ojmakon…ott -72C mértek. Szibiriaban, sajnos, minden a tulélésről szól….tiszta vad nyugat,csak a hadsereg soviet időkben ott a tejhatalmát élvezte, egész ország ránk melózott, technikailag csucs ellátásunk volt, főleg a strategiai erőknél….Mind ott hagytak, elpusztult. Szovjetunio szétesése után nagyon néptelen lett……. ha az europai civilizációnak már nem lesz elég helye, akkor, szerintem, arra fog terjedni, ha addig a Kina nem lép…
    Egész Tavol-kelet jobb kormányos nálunk…..oda már nem gazdaságos vinni a Ladákat…..Japánból komppal szinte fillerekért lehet hozni Lexust, Land Cruiser….japánban nagyon sokba kerül egy autőt selejteni és ez a költség a tulajt illeti…egyszerűbb oroszok felé lomtalanitani. Is ezek nem régi modelek, mert egy japán nem nagyon vesz használt autót…..Ott az idő is már kellemesebb…lehet érezni ocean közelségét – birják ezek az autok.
    Kormány probálta már nem egyszer ezt betiltani, vamokat emelni, de ekkora felhaborodás volt, hogy már függetlenné akartak válni….hát megértem…Lexus után…zsiguli, egy orosznak is kemény.
    De Szibiriaban Ural féle auto a király, bárhol elmegy, önszerelhető, egyszerű, talán egy kicsit sokat eszik, na de ott mindenhol furják az olaját.

  60. Az ütközős videó istenkirály!

    Hallhattuk, hogy visítanak a hős újrómaiak!!! Szerintem szárazföldön, még ballisztikus csöves fegyverekkel is olyan ruhát lehetne a gatyájukba porolni, hogy 50+ évig ki se dugnák az orrukat a kontinensükről. Csak álcázás, titoktartás, hamis adatokkal való traktálás, egy egyszerű, nem sugárzó kommunikációs rendszer és fegyelem kell hozzá.

  61. varga dima

    Nem tudom hallottál e róla.Az oroszok fogtak pár kalózt mivel nem hurcolászhatják őket a hajón ezért az elengedés mellett döntöttek,apró szépséghibája a dolognak,hogy a partoktól pár száz mérföldre berakták az összes kalózt egy csónakba egy szem rádióval megmutatták nekik,hogy merre kell menni és utána szépen elhajókáztak…

  62. Igen Dudi, ez nálunk sokaig téma volt TVben, újságokban, hogy mennyire humanus cselekedett volt….Kapitány azzal érvelt, hogy kivégezni öket nem volt joga, más ország állampolgárai,….igy viszont…állitolag ez a csónak sose ért partot…..onnan indult a botrány.

  63. Kedves Dudi!

    Kizarolag azért írtam original ciril betűkkel, hogy, ha valaki akar esetleg rakeresni ezekre a dolgokra neten, akkor az orosz videos oldalakon is tud böngeszni, ami, esetleg újdonság lenne…Kommandos akcio csak kifejezés volt….tudom, hogy nem a tankokkal lötték öket.

  64. Kalózvadászatra nem zöldfülűeket vezényelnek a résztvevő hajókra, hanem a várható kihívásokra tekintettel „szakirányú kiképzéssel” rendelkezőket, úgyhogy a „kommandós” kifejezés használata teljesen helytálló.

  65. dudi:

    Nem? Ezt ránézésre vagy „saccra” elég nehéz megmondani róluk, de ha valaki ismeri a személyi anyagukat, akkor persze nem vitatkozom… :D
    Arról van szó, hogy a „mezei” tengerészgyalogos (morpeh) karrierje során kaphat pár spéci kiképzést anélkül, hogy szpecnazos lenne, bár sanszos, hogy ilyenek után már jó eséllyel tartják így számon. (Lsd. az itt is megjelent írást arról, hogy ez hogyan is működik.) Szpecnazosok vagy sem, simán lehet túszmentő vagy hajók elfoglalásáról szóló kiképzésük, lévén, hogy a kalózvadászat során ilyen feladat elég könnyen adódhat – és adódik is. A specializálódásukból eredően messze nem tekinthetőek átlagos morpeheknek, így a hétköznapi értelemben használt „kommandós” (nem szpecnazos) szó illik rájuk. Megjegyzem, a flottáknak is vannak saját szpecnaznak nevezett egységei, nem csak a GRU-nak, úgyhogy én nagyon nem merném kijelenteni, hogy nem szpecnazosokról van szó. :)

  66. cinikus

    Az,hogy valakiből,SZPECNAZ váljon több év kemény kiképzés eredménye,senki nem lesz valódi SZPECNAZ attól,hogy kapott egy kis spec.kiképzést.Azok a tengerészgyalogosok kik ilyen utakra mennek valószínűleg kapnak előtte kiképzést arra,hogy hogyan kell elfoglalni egy hajót de ez a tudás messze van attól amit egy SZPECNAZ tud ugyan ebben a témakörben.

  67. http://www.runningfindit.com/wp-content/uploads/Russian%20Marine.jpg

    Sajnos nagyobb képet nem találtam de ezen is jól látszik a katona bal karján az orosz tengerészgyalogság felvarrója.A kép egy az Adeni-öbölbe tartó vagy ott lévő hajón szolgáló tengerészgyalogosokról készült.

    Van haditengerészeti SZPECNAZ de ez nem a flották alárendeltségébe tartozik(ahogyan a szárazföldiek sem a katonai körzetek alárendeltségébe tartoznak).

  68. Leszámítva, hogy a sas nem kapkod legyek után – azaz a klasszikus szpecnaz katonai témákban nyomul, nem köztörvényesekre. :D Ilyen túrákra nem zöldfülűeket küldenek, arra mérget vehetsz, vagyis van pár év kiképzés és gyakorlat mögöttük. Így aztán erősen sanszos, hogy némelyik tengerészgyalogos a GRU bérlistáján is szerepel. (Aki valamennyire speciális, az az orosz szóhasználatban szpecnazos, mert különleges rendeltetése van, ha van köze a GRU-hoz, ha nincs, mint azt már itt is megénekelték.)

  69. Attól,hogy jól képzett és szemet vetett rá a GRU még nagyon-nagyon messze van a SZPECNAZ színvonalától.

    „(Aki valamennyire speciális, az az orosz szóhasználatban szpecnazos, mert különleges rendeltetése van, ha van köze a GRU-hoz, ha nincs, mint azt már itt is megénekelték.)”

    Amikor én SZPECNAZRÓL beszélek akkor a GRU SZPECNAZRÓL írok.Egy mesterlövész nem lesz SZPECNAZ attól,hogy mesterlövész pedig mint olyan különleges rendeltetése van.

  70. Asszem a SPECNAZ kifejezés kicsi elinflálódott. Spetsialnogo naznacheniya a hidegháborúban úgy tudom, hogy csak és kizárólag a GRU alá rendelt egységek voltak. Ma asszem már mindenféle belügyi antiteror egység is „speciális”nak nevezi magát.

  71. varga dima

    Köszönöm!
    Úgy látszik a magyar források kicsit torzítottak azzal kapcsolatban,hogy milyen „nagylelkűek” voltak az oroszok :)

    A forrásban mindenhol,tengerészgyalogosokat említenek.
    A terrorista szó talán még bugyutábban használt mint a SZPECNAZ.Ki az a hülye aki egy kalózt terroristának képzel(ha nem képzeli annak akkor nem kell antiterrorista egység a hajóra)???

  72. dudi:

    Olvass utána, hogy mi a pálya a GRU szpecnazzal, mert így képtelenség veled zöld ágra vergődni. Ez nem egy önálló egység, hanem sok, kisebb-nagyobb alakulat, amelyek mindenfelé „el vannak szórva”, jellemzően a VDV-nél és a tengerészgyalogságnál. Is. Azért, mert valaki morpeh, természetesen nem lesz automatikusan szpecnazos.
    Egyebekben pedig egy tengerészgyalogost ne úgy képzelj el, mint egy átlagos lövészt, aki valami fatális véletlen folytán egy hajón kötött ki. Ennél a legzöldfülűbb morpeh is lényegesen komolyabb figura, lévén a tengerészgyalogság elitalakulat, speciális kiképzésekkel. Ettől még sem a szigorúan vett, sem a tágabb értelemben nem lesznek szpecnazosok, de a fentebb említett okokból lehet közöttük szűkebb és tágabb értelemben vett szpecnaz csapat is. Ennek is utánaolvashatsz.
    Mindezek következtében a mondjuk 412. morpeh zászlóalj vagy kizárólag tengerészgyalogosokból áll vagy azokból és szpecnazosokból is vagy valójában egy kifejezetten szpecnaz egységről van szó. Ezt itt közülünk senki nem fogja megmondani. Azt meg pláne nem, hogy van-e közük a GRU-hoz vagy nincs. Ők meg nem fogják reklámozni. Az viszont erősen valószínű, hogy speciális küldetésekre speciális állományt küldenek… :)

  73. cinikus

    Azzal kezdtem,hogy az orosz tengerészgyalogság inkább az RMC-re (Royal Marine Commando)hasonlít mintsem az ami MARINE-ra :)

    „Mindezek következtében a mondjuk 412. morpeh zászlóalj vagy kizárólag tengerészgyalogosokból áll vagy azokból és szpecnazosokból is vagy valójában egy kifejezetten szpecnaz egységről van szó. Ezt itt közülünk senki nem fogja megmondani. Azt meg pláne nem, hogy van-e közük a GRU-hoz vagy nincs. Ők meg nem fogják reklámozni.”

    Ezt eddig én is tudtam és soha nem mondtam,hogy nem így van.

    „Az viszont erősen valószínű, hogy speciális küldetésekre speciális állományt küldenek…”

    Erre pedig ezt tudom válaszolni:”Ennél a legzöldfülűbb morpeh is lényegesen komolyabb figura, lévén a tengerészgyalogság elitalakulat, speciális kiképzésekkel.”Szóval nem kell SZPECNAZT küldeni pár kalóz miatt az Adeni-öbölbe :)