|

Elmenekültek Irén elől a Raptorok is

Ugyan a Raptor flottára – az Edwards bázison tevékenykedő pár gépet leszámítva – május eleje óta repülési tilalom van érvényben a pilóta oxigénellátása körüli problémák miatt, ezt Irén gyorsan hatályon kívül helyezte. Az USAF illetékesei nyilvánvalóan osztottak, szoroztak és arra jutottak, hogy jobb lesz, ha a Raptorok is besorolnak a keleti partról biztonságosabb bázisokra menekülő harci gépek sorába, mintsem hangárjaikban vészeljék át az elsöprő hurrikánt, bízván abban, hogy elég masszívak az építmények.

Az Irén hurrikán északi akciója F-22A raptor vonalon a virginiai Langley légibázison állomásozó 1. vadászezredet érintette – a döntés értelmében az átmeneti tilalom feloldás keretében tapasztalt Raptor pilóták az indianai Grissom tartalékos légibázisra röptették át az 5. generációs vasmadarakat. Természetesen nem az utolsó pillanatban, hiszen ez egy 26-ai hír. Még nincs információ, hogy konkrétan mikor települhetnek vissza a gépek

Ugyan nem Raptor, de megemlítendő, hogy például legnagyobb F-15E fészek, az észak-karolinai Seymour Johnson légibázis is átmenetileg búcsút intett sasmadarainak – 60 F-15E és 8 KC-135R lett evakuálva a louisianai Barksdale légibázisra augusztus 25-én.

F-15E készül indulásra

Nem kimondottan Irén biztos menedékét elhagyó egyik F-15E – ha mindegyik otthon van, akkor a bázis 96 Strike Eagle-nek ad otthont. Az evakuált 60 gépen felül a bázison maradt gépek zárt hangárokban ülték végig a hurrikán elhaladtát. | Fotó: Rae Perry, U.S. Air Force ,

F-15E gépek érkezése a Barksdale légibázisra 2011. augusztus 25-én

A Buff-ok figyelnek, a Strike Eagle-ök meg érkeznek – augusztus 25-i pillanat a Barksdale légibázison | Fotó: Micaiah Anthony, U.S. Air Force ,

Mindemellett a keleti parton állomásozó gépek érkeztek tegnap – meg elvileg még ma is – az Illinois államban található Scott légibázisra is. A 27-én érkezett 19 gép egyrészt Floridában, illetve Virginia-ban állomásozó F-15C és F/A-18, másrészt a Washington közeli Andrews légibázis szállítógépek – C-21, C-38 és C-40 (B737-700C) – közül kerültek ki.

A weather.com tájékoztatása szerint 1-es kategóriájú hurrikánná szelídült Irene mostanában érte el New York-ot.

U.S. Navy - Irénre várva

Irénre várva – a Naval Station Norfolk lakóinak egy nagyobb része kihajózott Irén elől, az erre nem készen álló hajókat pedig alaposan kikötötték. Norfolkban, pontosabban a biztonságosabbnak ítélt Naval Shipyard területén maradt a kihajózásra nem alkalmas USS Enterprise és a USS Harry S. Truman repülőgép-hordozó is. | Fotó: Jonathan Sunderman, U.S. Navy ,

17 hozzászólás “Elmenekültek Irén elől a Raptorok is”

  1. @KC: jó kérdés, nem tudom sajna – nem is említik a Navy weboldalán, csak annyit, hogy a hajók nagy részét kizavarták, hogy abszolúte minimalizálják a bennük, illetve a kikötői infrastruktúrában keletkezendő esetleges károkat. A 3 CVN – Enterprise, Truman, Roosevelt – épp pátyolgatás alatt áll, azért nem tudott menni, de a kicsikről nem szól a fáma.

    Egyébként most megnéztem gyorsan, 36 hajó futott ki a hurrikán befutása előtt, 28 maradt. Utóbbiakat biztonságosabb területre vontatták.

    Lehet tényleg benne van, amit Trident felvetett. Elképzelhető, hogy ezek a hajók nemrég tértek vissza és a legénység az országban szétszórva van éppen, nem volt elég idő összecsődíteni eleget, hogy biztonsággal kihajózhassanak. De részemről is csak egy hasraütéses tipp. Lehet ezek egy része szerviz előtt vannak, amit felvetettél.

    (Ám csak az egyik Tico, – a CGN 60 USS Normandy, a háttérben – ezen a fotón jobban látszik, hogy Burke-ök ;) http://www.navy.mil/view_single.asp?id=106410 )

    —-
    Illetve pár további vegyes fotó:
    http://www.navy.mil/view_single.asp?id=106413
    http://www.navy.mil/view_single.asp?id=106415
    http://www.navy.mil/view_single.asp?id=106385
    http://www.navy.mil/view_single.asp?id=106392
    http://www.navy.mil/view_single.asp?id=106389

  2. Ahhoz, hogy technikailag A pontból B-be hajózzanak körübelül tíz tengerészre van szükség, ebből kifejezetten a hajón szolgáló, a hajótípusra képzett az a négy gépész és a kapitány esetében ildomos:

    1. kapitány
    2. első tiszt
    3. második tiszt
    4. harmadik tiszt
    5. főgépész
    6. első gépész
    7. másodgépész
    8. harmadgépész
    9. első kormányos matróz
    10. második kormányos matróz

    Ha kényelmesen akarnak lenni, akkor még két-három kadét és egy matróz a felügyeletükre nem árt, hogy ne basszák el a kávét meg a rántottát. Ennyit egy hadikikötőben csak össze tudnak vakarni huszonnégy óra alatt, szal ha egy romboló nem tudott kifutni, akkor azért nem tudott, mert valami szét volt kapva benne/rajta, így műszakilag nem volt alkalmas a kifutásra.

  3. „Ahhoz, hogy technikailag A pontból B-be hajózzanak körübelül tíz tengerészre van szükség.”

    Azért ezt szerintem egy kicsit alábecsülöd! A teljes legénység 360-400 fő körül van a Burke rombolókon, úgyhogy kizárt, hogy 10 ember elvigye ezt a vasat bárhova is! Például az általad felsoroltak közül hiányzik a radarkezelő és szonárkezelő tiszt is, akik nélkül még A-ból B-be sem lenne szerencsés elindulni. Na meg aztán _minimum_ egy orvos sem árt, mert már elmúltak azok az idők, amikor a kapitány egyszemélyben borbély és agysebész is volt…

    „9. első kormányos matróz
    10. második kormányos matróz”

    Egy romboló kormányosa _minimum_ Chief petty officer, és nem matróz…

  4. Még egy példa, csak érzékeltetésül: Az MH Dunai Flottilla AM osztályú aknamentesítőinek legénysége 17 főből áll, including a tisztek. Amikor ezeket az aknamentesítő hajókat újonnan elhozták Jugoszláviából a Dunán, – mert „lábon” jöttek – mindegyik hajón 6-6 fős legénység volt, mert úgy ítélték meg, hogy ennyi a minimum, amellyel biztonságosan haza lehet hozni az Újpesti Hadikikötőig. Tehát minimum 6 ember egy folyami aknamentesítőre. Te meg 10 emberrel simán kizavarnál egy 9 ezer tonnás Arleigh Burke rombolót a nyílt tengerre… :-))

  5. A világ legnagyobb hajójának, az Emma Mærsk-nak van tizenhárom fős legénysége. Nem a XIX. században vagyunk, egy korvett mérettől felfele, hacsak nem atomhajtású, egy modern építésű hajón ez a tíz kritikus poszt van. A gépterem vezérlőjébe kell egy főnök és a napi három váltás, ahogy a hídon is kell egy főnök és a napi három váltás +a két kormányos a napi négy váltáshoz. A gyakorlatban ennyi ember kell hajó biztonságos és szabályszerű használatához. Radarkezelő, szonárkezelő fölösleges, az a katonai személyzethez tartozik, a hajó irányításához szükséges radar kezelése a hídon ügyelő mindenkori tiszt dolga és teljesen mindegy mekkora és milyen hajóról beszélünk, a kormányos az egy matróz, a hajót nem a kormányos irányítja, hanem a szolgálatban lévő tiszt a három közül vagy egyenesen a kapitány, a kormányos dolga, hogy a kormánykereket kezelje.

    Ezekre a helyszínekre kell ember, a gépház vezérlője (ez itt konkrétan egy giga cruise-shipről). Innen irányítják a teljes gépészetet a motoroktól a generátorokon át a ballasztvíz tisztításáig vagy az áramellátásig:
    http://www.ship-technology.com/projects/mariner/images/image11.jpg
    Igen, a XXI. században élünk, a gépházban nem gatyára vetkőzött szutykos négerek lapátolják a szenet és nyakig szmötyis olajozók sürdörögnek bádogkannákkal és zsírtól csöpögő ecsetekkel. Kábé korvettől felfele ez a leosztás, mindegy, hogy ötszáz vagy ötezer tonnás hajóról beszélünk, van féltucat monitor és két ember elé.

    A híd, az alábbi képen egy integrált vezérő és navigációs pultot látsz három emberre (két tiszt +kormányos), fregatt és romboló méretű hajóknak:
    http://www.raytheon-anschuetz.com/index.php?StoryID=57&pid=38
    A innen irányítják a kormányműveket, a stabilizátorokat, a horgonyokat, innen navigálnak és kommunikálnak.

    A kávégép, kezeléséhez egy kadét szükséges:
    http://automaticespressomakernow.net/wp-content/uploads/2011/07/1310635863-69.jpg

    Továbbá nem múltak el azok az idők, amikor a második tiszt volt felelős a kisebb orvosi feladatokért, márpedig most arról beszélünk, hogy a hajót elviszik A pontból B pontba és nem arról, hogy kifutnak egy hónapos járőrbe.

  6. Oké Dudi, akkor még egy érv: tavaly Angliában láttam a tévében egy félórás riportfilmet a britek új rombolója, az HMS Daring próbaútjáról. A hajó méreteit tekintve majdnem az Arleigh Burke kategóriája, bár a legénység létszáma – az abszolút automatizáltságnak köszönhetően – jóval kisebb, csak 235 fő. Viszont a riportban elhangzott, hogy még így is 42 fő a Havaria egység létszáma a hajón! Egyrészt azért, mert más és más a szakterületük, a karbantartók között kevés a „reneszánsz ember”! :-)) Másrészt, akármennyire is gépesítve van minden, lehetnek olyan események, amikor minden technika beszarik, és nyers, brutális paraszti erővel lehet csak megakadályozni a vízbetörést, vagy kiszabadítani az elakadt horgonyláncot. Ha viszont 10 emberrel kizavarsz egy 360 fősre tervezett rombolót a nyílt tengerre, és ezáltal a Havaria csapat sincs a fedélzeten, akkor jobb, ha még a kikötőben mindenki megírja előre a végrendeletét…

  7. A pontból B pontba vezető útról beszélünk, nem pedig vészelhárításra felkészült méretű legénységről. Annak az esélye, hogy bármilyen katasztrofális esemény bekövetkezzen egy ilyen úton, mint a hajó a minimális személyzettel történő áthajózása egy hurrikán elől kábé egy az egymillióhoz. A világ összes teherhajója havária-egység nélkül üzemel. A haditengerészeteknél a vészelhárításra való autonóm felkészültség a speciális üzem, a háborús üzem miatt fontos, nem békeidőben van jelentősége.