|

Kína 10 000 MRAP-t gyártana – de minek?

Amikor az iraki és afganisztáni háborúk elsői éveinek keserű tapasztalatai nyomán a nyugati hadseregek, főleg az Egyesült Államok és Nagy-Britannia kifejlesztették és szolgálatba állították MRAP (Mine Resistant Ambush Protected – aknabiztos, orvtámadásoktól védett) járműveiket, senki sem kérdőjelezte meg azok értelmét és hasznát. Később többen követték példájukat, többek között hazánk is, mivel előbb-utóbb mindenki felismerte e típusok szükségességét. Azonban kérdés, hogy mennyire van szüksége MRAP-re egy olyan országnak, melynek katonái nem sokszor kerülnek az afganisztánihoz hasonló helyzetekbe?

Jelen esetben Kínáról beszélünk, mely a közelmúltban erőteljesen belekezdett MRAP állományának bővítésébe. Konkrétan a Mobil Land Systems dél-afrikai gyártótól rendeltek meg 11 MRAP-t, valamint nagyfokú együttműködésről állapodtak meg. Utóbbi keretében már több kínai mérnök járt Dél-Afrikában, ahol tanulmányozták a járművek gyártósorát és elkészülésük menetét. A hírek szerint az első kapcsolatfelvételre 2009-ben került sor, jelenleg a teljes technológiai transzfernél és a gyártás Kínába helyezésénél tartanak. További kilenc MRAP épül még meg az MLS üzemében, ahol bedobozolják és hajóra rakják őket, végső összeszerelésük pedig a kínai Changan Industries üzemében történik majd.

A Mobile Land Systems prospektusa szerint a CAPRIVI Mk1 névre hallgató, 14 főnyi katona szállítására képes MRAP kerül a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg állományába. Kínai nyilatkozatok szerint 289 példány legyártására kaptak engedélyt, de a távlati tervek 10 000 MRAP rendszerbe állításáról szólnak. Erre szerintük azért van szükség, mivel annak ellenére, hogy közel 8500 harckocsijuk van, az egyéb, könnyebben páncélozott harcjárművekből gyéren állnak: mindössze 1000 gyalogsági harcjárművel és 3500 páncélozott szállítóval gazdálkodhatnak – pedig a hadsereg állandó állományát 2,5 millió főre becsülik.

Így nézhet majd ki a kínai MRAP |Forrás: Chinese Defense Blog ,

Kérdéses azonban, hogy mi szüksége van Kínának MRAP járművekre, melyek kifejezetten az IED-k, azaz improvizált robbanószerkezetek ellen lettek tervezve? A beszerzés oka lehet a külföldi missziókban szolgáló katonák védelme, azonban erre nem kell 10 000 jármű, ráadásul kínai békefenntartók csak néhány helyen (Libanon, Kongó, Szudán, Elefántcsontpart, Haiti) tevékenykednek a nemzetközi erők kötelékében. Találgatások szerint Peking talán az ország nyugati felében egyre jobban lázadozó muszlim népesség felkelése miatt aggódik, ami reális félelem lehet, de még mindig nem indokol ilyen mértékű képességfejlesztést. Egy másik lehetőség, hogy Kína hosszú távon az irakihoz vagy afganisztánihoz hasonló méretű beavatkozásra készül Ázsiában vagy Afrikában, ami már sokkal inkább megkívánná az MRAP-k használatát.

Az egyik legéletképesebb választ a kérdésre Steve Zaloga biztonságpolitikai elemző adta meg. Szerinte Kína pusztán a trendet szeretné követni, mivel a nyugati országok fejlesztései láttán felmerült benne a vágy egy saját MRAP iránt. Ezt megerősíthette, hogy Oroszország is alkalmaz hasonló járműveket a Kaukázusban. Peking kétségtelenül érdekelt abban, hogy tartsa magát a jelenlegi technológiai trendekhez, függetlenül attól, hogy van-e belső igény rájuk. Hovatovább Kína mindig is exportorientált ország volt, ezért komoly bevételekhez juthat, ha előáll egy piacképes, de a konkurenseknél olcsóbb MRAP-vel – vagyis alkalmazza bevált taktikáját a védelmi piacon. Azt, hogy ez mennyire válik be, illetve logikus döntésnek bizonyul-e, csak a jövőben tudhatjuk meg, egyelőre csak a találgatások maradnak.

Érdekes egyébként a másik fél véleménye is: az Egyesült Államok törvényhozásában az utóbbi időben elkezdtek erősödni azok a hangok, melyek szerint jelentősen csökkenteni kellene az MRAP-kre költött összegeket, helyettük a csúcstechnológiájú fegyverekre kellene több pénzt fordítani, melyekkel ellensúlyozni lehetne Kína erősödését.

22 hozzászólás “Kína 10 000 MRAP-t gyártana – de minek?”

  1. Jesszus!! minek 10 000 belőle ?
    agyba főbe fejlesztenek mindent de sebaj ők is követik a szovjet példát.
    Az amiknál viszont ott a pont, több pénzt csúcstechnológiába .
    Meg is fogják ők oldani a válságukat abban biztosak lehettek.

    „az oroszokkal akik szerintem néha túlzásba viszik az atom ütőerő prioritását”

    Mivel 8-10 év alatt nem tudtak lezavarni egy szu-27 modernizációt ami sokkal olcsóbb mint egy új gyártású gép, így nem csoda hogy a nuki erőre támaszkodnak.

  2. Az amcsik ki vonják a nuki fegyvereiket cik kapcsán ez ügyben sok mindenről beszéltünk.

    Dudi. Oroszok nem hülyültek meg, a fontossági sorrendjük tűkrözi a külpolitikai céljaikat.

    Kevesebb pénzük van a haderőre mint a amcsiknak, kínaiaknak, indiaiaknak.

    Gruziában már jobban teljesitettek sokkal mint az első csecsen háborúba pedig nem is készültek rá.

  3. Eddig két típusról jelentek meg fotótk. Az az érzésem, hogy ez lesz a befutó.

    http://1.bp.blogspot.com/_3wZSwFvZzqM/TNSw64Ev9NI/AAAAAAAAJNA/pBQr78lTg6U/s1600/MLS_CIMG8548.JPG

    A 10000 példányt illetően szerintem várjunk még egy kicsit, de ha én is tippelhetek, lehet, hogy a WZ523 páncélozott kamion váltótípusának szánják, amit eddig is rendőri egységek használtak, valamint egy rakás afrikai államba exportáltak. Ennek a tükrében asszem nem olyan elrugaszkodott a 10000 szám

    http://www.military-today.com/apc/wz_523.htm

  4. A kínai termelés nem feltétlenül áll összhangban az igényekkel, ezért épülhetnek például olyan szellemvárosok amelybe több magyarországnyi embert lehetne beköltöztetni, olyan apróság hogy lesznek-e benne lakosok nem számítanak a tervezésnél, elég ha az illetékes elvtárs (aki talán építési vállalkozó) kiadja az utasítást és megépül a város.

    Itt is lehet hasonló dolog van a háttérben, az illetékes elvtárs úgy döntött 10.000 MRAP kell, a kivitelező elvtársak meg akkor is szó nélkül belekezdenének a dologba, ha 20.000-ről vagy 30.000-ről lenne szó. És jól jöhet még ez a sok jármű, hisz ki tudja, talán a jövőben valamelyik szomszédos állam a saját népére támad és akkor nincs mese, valamivel oda kellesz menni megvédeni a civileket és biztosítani a kínai humanitárius segélyt.

  5. „Pénzük kevés, így marad az elrettentés.”

    Kínát nem kell elrettenteni ,hisz az oroszoknak köszönhetik hogy idáig eljutottak . (Haditechnikába)
    Elrettenteni a jenkiket kell mert ők alattomosan mindenre képesek .

  6. Csak az a bőkkenő, hogy nem hagyományos háborúkban szokták őket használni. Ahhoz túl magasak, terepjáró képességük is elmarad a hagyományos APC/IFV től. Szinte kizárólag „belbiztonsági” feladatokra használják őket. Erre pedíg van nekik egy csomó sokkal potensebb típusuk, mellyek már szolgálatban állnak.
    Ezeket ha rendszeresítik valszeg belügyi/rendörségi egységek fogják kapni.

  7. Szerintem nem feltétlenül hülyeség.
    Manapság egy ország megszállását általában intenzív gerillaháború követi, az IED-k létrehozása egyszerűbb, mint valaha, mivel az internet segítségével könnyedén megszerezhetők az előállításukhoz szükséges szaktudás és a hozzávalók bármelyik nagyobb bevásárlóközpontban beszerezhetők.
    Ha katonai akcióra kerülne sor, akkor valószínüleg a kezdeti szakaszban hagyományos IFV -ket és APC -ket alkalmaznának, de a reguláris haderő felszámolása után lecserélnék őket MRAPekre, így könnyebben törhetik meg a maradék ellenállást.

  8. sulyid: De még mennyire, hogy így van!

    F1End: Nem tudom, de tippem szerint Kína mostanában nem nagyon tervezi másik ország megszállását. :)
    Ergo grillaharcokkal se kell számolniuk. Viszont belügyi feladatra megfelelhet.

  9. Hans,
    És más ország sem tervezi, hogy megtámadná, mégsem feloszlatja, hanem fejleszti a haderejét. Ráadásul nem is most kéne, mire hadrendbe állna az a többezer MRAP szerintem lesz 2020 vagy 25. Persze belügyi feladatra is remekül használható, de ezt már más is említette, ezért nem akartam kiemelni.
    Emellett, ugyan most minden elég csendes, de van néhány problémás szomszédja Kínának. És itt nem csak Tajvanról és Észak-Koreáról lehet szó, hanem olyan országok is említést érdemelnek, mint például Vietnám, Laosz, Burma vagy akár Kirgizisztán.

  10. Én is rájuk gondoltam hírtelen, de rajtuk kjvül minden városnak van saját rendfentartó/kommandós alakulata. Asszem a pekingi rendőrség 40000 fős és eddig WZ523 használtak, gondolom csak ők vehetnek vagy 40-50 darabot. A kis szirszar 2 milliós vidéki porfészkek is vásárolhatnak 10-30-at. A kérdés inkább a MRAP tulajdonjág, ezekben az esetekben mondjuk nem oszt, nem szoroz inkább az afrikaiak örvendenének nekik.
    Itt egy promo videó egy másik viszonyleg elterjedt járműről amit elég széles körben rendszeresítettek és sikerült jelentős mennyiséget Afrikába is exportálniuk.

    http://www.youtube.com/watch?v=XVvYmYRGyAQ

  11. Szerintem is inkább a rendőrség, esetleg a katonai rendészet és a személy-és vagyonvédelmi társaságok/cégek kapnának belőlük, a maradékot meg lehet exportálni, szintén Afrikába,Laoszba,Mianmarba,ÉK-ba…SZERINTEM

    Mackensen: a belinkelt vidi jó, de az az akcentus annyira fáj hogy félelmetes szúró égető érzés lett úrrá a fülemben :D