|

Airpower 2011 – 2. rész – Azok a csodálatos férfiak az ő repülő masináikkal

A múlt hétvégén megrendezett zeltwegi Airpower 2011 elnevezésű repülőnap számos érdekességet kínált mind a közel és távoli múlt repülőgépei iránt rajongóknak, mind a korszerű harci gépek, kötelékek, vagy a sportrepülés szerelmeseinek. Három részesre szánt válogatásunkban egy rövid képes ízelítőt szeretnénk nyújtani a rendezvény érdekesebb pillanataiból.

A sorozat első részében az osztrák légierővel és képességbemutató gyakorlatukkal ismerkedhettünk meg. A második részben a történelmi repülőgépek és a rendezvény fő szponzorának a flottáját vesszük górcső alá.

Mindig izgatottan várja az ember a tervezett repülőnapok előzetes programjait. A lehetőségeknek azonban egyre többször gátat szab az európai légierőket érintő egyre gyakoribb leépítések, valamint gazdasági okok miatt a rendezvényekről történő távolmaradás.  A lehetőségek beszűkűlnek, a rajongók étvágya egyre nehezebben elégíthető ki. Ezért is örülhetünk azoknak a kezdeményezéseknek, amelyeknek a keretében régi idők repülőgépeit újítják fel, vagy építik meg replikaként. Hazánkban is láthatunk erre példát, gondoljunk a Li-2, Po-2 gépekre, vagy a nemsokára levegőbe emelkedő MiG-15UTI-ra.

Szerencsére Zeltweg számos ilyen meglepetést kínált a régi technikák iránt érdeklődőknek. Persze, mint mindent ezt is lehet jól, rosszul, profin és reklám által vezérelve csinálni és ez igaz volt erre a rendezvényre is. Örülünk, ha P-38-ast, Corsairt, vagy B-25-ös bombázót láthatunk a levegőben, de nagyon nem tetszik  a piros bika az orrán. A másik végletet pedig a Messerschmitt és MiG-15UTI gépek képviselték, amelyek koruknak megfelelő festést viselték, így a mai lajtsromjelek és az a tudat sem rontanak az örömünkön, hogy némely típus esetében csak replikát láthatunk.  Bízzunk benne, hogy a későbbiekben egyre gyakrabban találkozhatunk felújított gépekkel, mert hiába szépek az F-16-osok, a változatosság gyönyörködtet!

Most pedig jöjjön egy képes összefoglaló a Zeltwegben felvonul történelmi és Red Bull színekben repülő gépekről.

Számomra a legjobban várt gép a lengyelek MiG-15-öse volt. Reméljük hamarosan láthatjuk a HA-UTI-t is repülni.

Számomra a legjobban várt gép a lengyelek MiG-15-öse volt. Reméljük hamarosan láthatjuk a HA-UTI-t is repülni.

A korai "lökös" látványa és hangja egy igazi időutazás volt. Érdekesség, hogy a mai gépekkel összehasonlítva kifejezetten halk gépről van szó.

Leszállás közben... Reméljük sokszor láthatjuk még a levegőben, esetleg kötelékben is a mi gépünkkel

Leszállás közben... Reméljük sokszor láthatjuk még a levegőben, esetleg kötelékben is a mi gépünkkel

Felszállás közben a Bf109-es

Felszállás közben a Bf109-es

Jól mutat a gép a levegőben, teljesen hozza a világháborús feelinget

Jól mutat a gép a levegőben, teljesen hozza a világháborús feelinget

A Szövetséges pilóták rémálma, bár amikor ezt látták, akár tüzelési pozíció is lehetett

A Szövetséges pilóták rémálma, bár amikor ezt látták, az akár tüzelési pozíció is lehetett

A váltótípus a levegőben. Bár a Messerschmitt 262-es "csak" egy replika, de nagyon jól sikerült

"Repül a rája, repül a rája..." Engem legalábbis nagyon arra emlékeztet. Természetesen a hajtóművek sem az eredetiek

Egy oldtimer egy mai repülőnapon. Remélem a jövőben a környékünkön is egyre többször láthatunk hasonló felhozatalt

Egy oldtimer egy mai repülőnapon. Remélem a jövőben a környékünkön is egyre többször láthatunk hasonló felhozatalt

Csütörtökre vártuk, végül péntek délelőtt érkezett meg a francia Noratlas szállítógép

Csütörtökre vártuk, végül péntek délelőtt érkezett meg a francia Noratlas szállítógép

A kevéssé ismert szállítógép engem leginkább egy jóllakott napközisre emlékeztet. Festése ennek is a korszakot idézi, oldalán a korábbi alakulatok jelzéseivel

A kevéssé ismert szállítógép engem leginkább egy jóllakott napközisre emlékeztet. Festése ennek is az alkalmazás korszakát idézi, oldalán a korábbi alakulatok jelzéseivel

A T-28 Trojan típusú gépet kiképzésre és alacsonytámadásra egyaránt használták

A T-28 Trojan típusú gépet kiképzésre és alacsony támadásra egyaránt használták

A KLM színeiben szereplő DC-2-es is igazi kuriózum

A KLM színeiben szereplő DC-2-es is igazi kuriózum

Majdnem DC-3, de csak majdnem. Leginkább az orr rész és a szárny - törzs átmenet különbözteti meg a jól ismert Dakotától

Majdnem DC-3, de csak majdnem. Leginkább az orr rész és a szárny - törzs átmenet különbözteti meg a jól ismert Dakotától

Svájci Hunter képében ismét egy senior jet az égen

Svájci Hunter képében ismét egy senior jet az égen

Bevallom nekem ez a tigris festés annyira nem jön be és az együléses változatot egyébként is jobban szeretem, de ennek ellenére maximális elismerésem az üzemeltetőknek

Bevallom nekem ez a tigris festés annyira nem jön be és az együléses változatot egyébként is jobban szeretem, de ennek ellenére maximális elismerésem az üzemeltetőknek

Az I. Világháború technikáját ez a Fokker Dr I képviselte

Az I. Világháború technikáját ez a Fokker Dr I képviselte

A Red Bull gépei kötelékben a levegőben. Be kell ismernem bár nem lelkesedek a vörös bikás festésekért, de a cég repülőeszközeinek a közös levegőbe emelése az esemény egyik fénypontja volt

A Red Bull gépei kötelékben a levegőben. El kell ismernem bár nem lelkesedek a vörös bikás festésekért, de a cég repülőeszközeinek a közös levegőbe emelése az esemény egyik fénypontja volt

A legnagyobb király és egyben a legnagyobb vas, a DC-6os felszállása

A legnagyobb király és egyben a legnagyobb vas, a DC-6-os felszállása

Aztán a levegőben is bemutatta a tudását, sőt legalább kétszer repült a nap folyamán

Aztán a levegőben is bemutatta a tudását, sőt legalább kétszer repült a nap folyamán

Nagyon szépen manőverezett a levegőben az ex-bombázó B-25-ös. Itt leszállás után láthatjuk a nézők előtt elgurulni

Nagyon szépen manőverezett a levegőben az ex-bombázó B-25-ös. Itt leszállás után láthatjuk a nézők előtt elgurulni

Felszállás közben az F4U Corsair

Felszállás közben az F4U Corsair

Még mai szemmel is nagyon aggresszívnak tűnik a gép felépítése

Még mai szemmel is nagyon aggreszívnak tűnik a gép felépítése

Levegőbe emelkedik a P-38 Lightning

Levegőbe emelkedik a P-38 Lightning

Még egy laikusnak is igazi érdekesség ennek a gépnek az alakja, hát még egy rajongónak

Még egy laikusnak is igazi érdekesség ennek a gépnek az alakja, hát még egy rajongónak

Amikor a fagyi visszanyal. Egy Alouette II-es fotóssal a fedélzetén

Amikor a fagyi visszanyal. Egy Alouette II-es fotóssal a fedélzetén

T-6-os leszállás közben

T-6-os leszállás közben

Vannak gépek, amelyeknek azért jól áll a Red Bull színvilága. Mint például ez a PT-17 Stearman

Vannak gépek, amelyeknek azért jól áll a Red Bull színvilága. Mint például ez a PT-17 Stearman

Ennek a PC-6-osnak sem kell elbújdosnia

Ennek a PC-6-osnak sem kellene elbujdosnia

Mindig tetszett a Cessna 337-es, azonban a levegőben itt sem láthattuk

Mindig tetszett a Cessna 337-es, azonban a levegőben itt sem láthattuk

A legnagyobb tapsot a Blanix kötelék kapta, akik repülésüket füstölőkkel és gyertyákkal tették látványossá

A legnagyobb tapsot a Blanix kötelék kapta, akik repülésüket füstölőkkel és gyertyákkal tették látványossá

Sajnos a Tunnant csak a múzeumban sikerült megtekinteni. A beígért svéd gép nem érkezett meg, de ez mindig benne van a pakliban

Sajnos a Tunnant csak a múzeumban sikerült megtekinteni. A beígért svéd gép nem érkezett meg, de ez mindig benne van a pakliban

7 hozzászólás “Airpower 2011 – 2. rész – Azok a csodálatos férfiak az ő repülő masináikkal”

  1. Egyre több olyan gépet látni szerencsére, amely megmentetett az enyészettől. ..és legyünk őszinték, a technológia ezen csodáiból minél többet kellene restaurálni, hiszen részei a történelmünknek, és a tetejében olyan szerencsés időszakban élünk, amikor a két régi világrend bármely gépe elérhető lenne.

    Erről jut eszembe bátyám, aki a napokban fényképhalmazt mutatott München mellett a repmúzeumból. Gyönyörű csarnokokban nézheted meg azokat a gépeket tökéletes állapotban, amiket itt szétvágtak, és kidobtak a szemétbe. Volt olyan is, ahol plexi kiegészítéssel mindent láthatóvá tettek a gép fülkéjében. MIG-23-as, 21-es, stb. Volt Typhoon is:)

    Ha érdekel valakit, egyszer felteszem a képeket:)