|

Ezzel a géppel száll versenybe a Boeing?

2009 szeptemberében számoltunk be arról, hogy az Amerikai Légierő már elkezdte keresni az igen népszerű Northrop T-38 Talon sugárhajtású kiképzőgép leváltására szolgáló típust. A T-X tender keretében olyan oktatógépet keresnek, ami alkalmas mindhárom merevszárnyú kategóriára készülő (a vadászbombázókra, a csapásmérőkre és bombázókra, valamint a teherszállító repülőgépre kerülő) pilótacsoport haladó képzésére.

A jelenleg négy pályázó tűnik biztosnak, azonban csak három ajánlatáról lehetett eddig tudni, a Boeing háza táján készülő géptípus ezidáig rejtély volt, csupán annyit nyilatkoztak, hogy nem kívánnak társulni a BAe Systemsszel egy újabb Hawk-verzió létrehozására, hanem egy teljesen új típust fejlesztenek, ám akkor még nem döntöttek arról, hogy szubszonikus vagy szuperszonikus géppel pályáznak. Nos, az amerikai vállalat mérnökei közel két éve teljes információmegvonás közepette dolgoznak az ügyön, azonban most végre kiszivárgott némi információ az újszülöttel kapcsolatban.

Northrop Grumman YF-23 | Fotó: USAF ,

Június 7-én ugyanis újságírók egy csoportja volt a Boeing vendége, a látogatás során a T-X tenderre nevezendő típus szimulátorát is megtekintették, ahol egy érdekes szimbólumra lettek figyelmesek. A digitális kijelzőn látszódtak az új, egyhajtóműves gép körvonalai és vezérsíkjai, az ATF tender vesztesére, az YF-23-ra hasonlítottak, ami egy szuperszonikus típust sejtet. Bár a Boeing illetékesei a helyszínen egyből tagadták az újságírók feltételezéseit, egyáltalán nem lehetetlen, hogy az új típus az YF-23 köntösét kapja, mely számos szakértő elmondása alapján félelmetes manőverező-képességgel rendelkezett. Az sem elképzelhetetlen, hogy a Northrop Grummannal karöltve készítik a típust, akkor viszont nem túl meglepő, ha az hasonlít az NG által kifejlesztett YF-23-ra.

A Boeing részéről csak annyit nyilatkoztak, hogy már most a T-X tender 2 éves csúszásával számolnak, mivel a program a jelek szerint nem fér majd bele az elkövetkezendő évek költségvetésébe. Várakozásaik szerint az új típus csak 2017 táján állhat szolgálatba. A többi gyártó azonban nem ennyire pesszimista, ők úgy számolnak, hogy az eredeti ütemterv szerint, 2014 folyamán megkezdhetik a kiképzőrepüléseket a típus első példányaival.

28 hozzászólás “Ezzel a géppel száll versenybe a Boeing?”

  1. 1. Nagyon elvetemülten néz ki ezeken a képeken:)
    2. A követelmények egy transszonikus multifunkcionális kiképzőgépről szólnak. Az YF-23 nagyon nem annak lett kitalálva, félelmetes manőverezőképességgel teherszállítót szimulálni (szerintem alapból kicsit szezont a fazonnal dolog a bombázókat és teherszállítókat ilyenen oktatni)?
    A kicsinyített verziója is inkább lenne valami modern F5E jellegű könnyűvadász, mint klasszikus kiképzőgép, ha megépítik ténylegesen, és lent tudják tartani az árát, méltó szellemi örökösévé válhatna.

  2. Samoth, gyakorlatilag már mindegy az aerodinamika, az elektronika képes uniformizálni a jellemzőket, azaz egy kiképzőgépen a kiszemelt típus jellemzőit egyszerűen szimulálják…

    Viszont kezd piaca lenni a kiképzőgépeknek fegyveresen felszerelve, szóval lehet hogy megéri jó gépet csinálni…

  3. Ok, hogy a felfegyverzett kiképzőgépek terjednek a világon, de az USA totális légifölényre építő doktrínájába nem nagyon illenének bele az ilyen az igazi vadászbombázókhoz képest kissé limitált képességű jószágok. Nekik elég, ha a kiképző csak kiképzésre jó, mert ott lesz a rengeteg F-35, F-22, F15E.

  4. Nekem az YF-23-ra nézve mindig három szó jut eszembe.

    „Vadászrepülőgép fejlesztés aranykora.”

    Eszméletelen, hogy az akkori háttérrel milyen két protót tudtak összerakni. Hol voltak a mai szuperszámítógépek és minden más? Ehhez képest a többiek még ma is erőlködnek, hogy a hatványozottan nagyob erőforrásokkal megpróbáljanak valami ilyesmit összelegózni valahogy.

    Számomra egyszerűen felfogatatlan az a szintű mérnöki munka, ami az YF-22/23 gépekben benne van.

  5. Ízlésről nem illik vitatkozni. :) Csak mert szerintem ezerszer szebb az F22. :D Viszont végülis, ha csak úgy tekintjük, hogy az új generáció megjelenését követően 20 évvel elkezdték fejleszteni az új generáció kiképzőgépét, akkor logikusnak tűnik. Szerintem. Gondolom ez olyan, mintha Jak-ról átülnének a pilótáink Gripenre.

  6. Senki sem említette, hogy stealth gép lesz. Annyit mondtak, hogy a körvonala és a vezérsíkja hasonlít az YF-23-ra. A sárkányszerkezet egy dolog, a költségeket a méregdrága borítás és az elektronika dobja meg. Ha hagyományos „bőrt” kap, akkor nem szaladnak el annyira a költségek. Mindenesetre kíváncsian várom az első nyilvánosságra kerülő képeket, hogy valóban hogyan néz ki ez a misztikus típus.

  7. @Phoenix

    De akkor mi értelme van a bújtatott kipufogónak (franc se tudja mi a korrekt neve :D), a belső fegyvertérnek, meg a stealth sárkánynak? Ez kábé olyan, mint ha alapul vennénk az Audi S8-ast és megcsinálnánk papundekliből.

  8. Újfent említem, hogy nem egy YF-23-ast neveznek. Szó sincs belső fegyvertérről, a stealth sárkányt is cáfoltam az előbb. A rejtett kiömlők sem biztosak, csak a körvonal és a vezérsíkok hasonlítanak. Ha egy körvonalból megállapítod a belső fegyverteret, akkor fejet hajtok.

  9. Én nem vagyok pro, de úgy tudom, hogy a stealth kialakítás nem csak a burkolatban rejlik, hanem a sárkány körvonalában és a vezérsíkok alakjában is. Erre mondtam, hogy papundekli S8-as, ha csinálnak hagyományos anyagból egy olyan gépet, ami megfelelő borítással stealth is lehetne. Ha meg visszabutítják a rejtett kiömlőt, elég érdekes lenne, hogy ebbe ölnek egy rakás pénzt. A fegyverteret is visszabutíthatják hagyományosra, de minek? Nem lehet, hogy ez egy kacsa?

  10. sulyid, dehogynem, ez a gép mindent tud, amit sugall – erőt. gyorsaságot, és mellesleg gyönyörű. Azóta se volt ekkora áttörés a repülőiparban. Azon a szinten, ahol el kezdték fejleszteni, olyan dolgot vittek végbe, amit maradéktalanul ma is nehéz teljesíteni. …csak meg kell nézni a fejlesztés dátumait, hogy önmagában páratlannak nyilvánítsuk…:))

  11. Stealth gyakorló gép készítésének/üzemeltetésének én sok értelmét nem látom. Jó példa, hogy az EADS MAKO/HEAT koncepciója is megbukott.

    Az FG oldalán olvasott cikkből is inkább az jött le, hogy a látott repülőgépalaknak YF-23-szerű V-farka van. Remélem tényleg megcsinálja a Boeing, de sajnos koreai T-50 és az olasz M-346 előnyösebb helyzetben van, mert már repülnek.