|

Falcon-problémák világszerte

Két napja egy gárdista F-16 Fighting Falcon zuhant le az Amerikai Egyesült Államokban, a tegnapi nap folyamán pedig egy görög Sólyom hajtóműve robbant szét gyakorlórepülés közben.

Június 7-én, helyi idő szerint 13 óra 20 perckor egy Adams megyei nyaralóra zuhant a Wisconsini Légi Nemzeti Gárda 115. vadászezredéhez tartozó egyik Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon típusú vadászbombázó. A gép a gárdisták Volk Field bázisáról még délelőtt szállt fel gyakorlórepülésre, melynek végrehajtása közeben egyelőre ismeretlen okokból lezuhant, ám a pilóta sikeresen katapultált és túlélte az esetet. A porig rombolt nyaralóban szerencsére senki sem tartózkodott.

HAF F-16C Block52+

HAF F-16C Block52+ | Fotó: Görög Légierő ,

Ennél némileg szerencsésebben alakult a Görög Légierő egyik Block 52+ verziójú Sólymának története, melynek szétrobbant és kigyulladt a hajtóműve. A teletankolt görög Falcon a Souda légibázisról kísérelt meg felszállást két 600 gallonos póttartállyal és (nem részletezett) fegyverzettel, amikor a felszállási (104%) teljesítményen pörgő F100-PW-229 erőforrásból kirepülő darabok lyukat ütöttek a törzsön, a fúvókán több turbinalapátot is kiköpködött. A kigyulladt hatóművű gép pilótája 340 méter magasan a tenger felett ledobta a póttartályokat és a reptérre visszafordulva sikeresen leszállt.

A görögöknek mostanában nincs szerencséjük a Falconokkal, május 17-én az orrfutójának kerekét hagyta el az egyik kétüléses példány felszállás közben.

10 hozzászólás “Falcon-problémák világszerte”

  1. Vagy csak a statisztika hozza helyre magát. A gárdisták többnyire a régebbi gépeket repülik. A hírből nem derül ki, hogy ez C Block 40/42-es – ami valószínű – vagy 50/52-es gyártmányú.
    Elég sok minden szóba jöhet a görög gép esetében. A turbina lapátok anyagfáradása vagy idegen tárgy beszívása stb.
    A „(nem részletezett) fegyverzet” találgatásra adhat okot. Talán a „gyroszosok” próbálgatták a gép teherbírását és ez betett a hajtóműnek.

  2. Erről az jut eszembe, hogy pont nemrég merült fel a CFT-k esetében a ledobhatóság hiánya a hagyományos pótosokkal szemben, egy ilyen balesetnél eléggé szerencsétlen lett volna a CFT. Az egy dolog, hogy plusz légellenállás meg súly (vitorlázásnál ez ugye elég szopó), plusz lassabban üríthető, de ráadásul elhelyezkedése miatt bőven meg lett volna az esély, hogy valamelyik törzset átütő izzó hajtóműdarabka abban köt ki, ami elég egészségtelen lenne a gép számára.

  3. @krisztian

    Mivel a mai gépek igen megbízhatóak, két plusz baleset egy év alatt irtózatosan nagy statisztikai kilengést tud produkálin. Pl. ha egy helyett két gép zuhan le, akkor az 100%-os növekedés. Mennyiségileg meg nem túl nagy aboszlút értékben.

    A ’80-as években volt olyan év a kerekedelmi repülésben, hogy az előző év átlagához képest asszem majd kétszerannyian haltak meg. Utána 18 hónapon keresztül egyetlen nagy kereskedelmi gép sem zuhant le. Ezt nevezem statiszikai kilengésnek.

    (Stephen Barlay egy könyéből van az infó.)