|

Silent Hornetet Indiának!

Tavaly júliusban számoltunk be róla, hogy a Boeing egy hasonló ráncfelvarrást tervez az F/A-18E/F Super Horneten, mint azt tette az F-15E Strike Eagle-lel a Silent Eagle megalkotásakor. Persze, ha lesz rá vevő…

Arról is írtunk, hogy a Boeing egy újabb Hornet-verzió létrehozására biztatja Japánt, azonban a Farnborough-ban bemutatott „Silent Hornet” célkeresztjébe ezúttal India került, ugyanis az új típus az Aero India 2011 repülőipari kiállításon mutatkozik be hivatalosan a Nagyérdeműnek. A Boeing két különböző Hornet-verziót küld az ázsiai országba, az „igazi” Super Hornet a dinamikus bemutatót repüli, míg a statikus soron egy életnagyságú makettet állítanak ki. Ez a gép némileg más lesz, mint a levegőben is megcsodálható példány, mivel számos újdonság kap helyet rajta. Ilyenek az illeszkedő póttartályok, a 4 darab AIM-120 AMRAAM befogadására alkalmas, póttartályból kialakított belső fegyvertér, a körkörös lefedettséget biztosító MWS (Missile Warning System – rakéta közeledést jelző rendszer), a megnövelt teljesítményű hajtóművek, az F-35 Lightning II-n is alkalmazott újgenerációs pilótafülke, valamint az orr alá beépített (az F-35-ösön alkalmazotthoz hasonló) IRST.

Az új verzió megalkotásával a Boeing még közelebb paszírozhatja a Hornetet a következő generációhoz, növelve a típus exportesélyeit. Amennyiben akár Japán, akár India, vagy bármely más ország a típus mellett dönt, ezek a fejlesztések garanciát adnak arra, hogy a Hornet-család folyamatos továbbfejlesztésekkel további 30-40 évig világszínvonalon végezze a rá bízott légterek védelmét.

23 hozzászólás “Silent Hornetet Indiának!”

  1. …jó gép, kétségtelen – csak kérdés, hogy az AMIK valójában átadják-e a fegyverzettechnikát, vagy csak szállítják.

    A világ főleg az utóbbi tíz évben azt tapasztalja, hogy saját szájíz szerint adják, és vonják meg a szerkezetek-elektronika átadását az egykori szövetségeseknek.

    India nem lehet olyan ostoba, hogy sok milliárdjáért valódi technológiai gyarmatosítást vegyen a nyakába.:)

    Az orosz technika biztosan nem éri utol az amerikait, de legalább korrekt műszaki transzfert jelent, és ami nem elhanyagolható, a befizetett pénzért önálló fejlesztést is engedélyez.

    Ki akar ma jelenleg az USA függésében élni a feltörekvők közül? Hááát….

  2. Ez már lassan nevetséges.

    Miért? Saját kockázatra fejleszt saját pénzből.

    Ezt talán 10 évvel ezelőtt kellett volna meglépni.

    A Super Hornet első példányai kb. akkor kerültek ki az alakulathoz. Akkor még nem látszódott előre az F-35 probléma és az F-22 végszáma sem 187 volt. Inkább az a nevetséges, hogy ezt nem veszed figyelembe…

  3. A világ főleg az utóbbi tíz évben azt tapasztalja, hogy saját szájíz szerint adják, és vonják meg a szerkezetek-elektronika átadását az egykori szövetségeseknek.

    Ahogy a SZU tette és az amik régen és most is. Ergo semmi új, menjenek tovább, nincs itt semmi látnivaló… :)

  4. Puma. Pannon Puma

    Az amcsik nem tudják mi kell Indiának. Én tudom. Nem mondom meg……. Jó, jó megsúgom: repülőgép hordozó! Ezt kellene ajánlani az SH mellé és alá is !!!!
    Az F-35 gyors és határozott visszautasításával szerintem már csak ez az út volna járható…..

  5. Nem teljesen igaz, hogy saját pénzén fejleszti… Ha megrendelés van, onnantól már a megrendelőre van áthárítva valamilyen formában a fejlesztés! Egy makett, az nem nevezhető fejlesztésnek! Nem is nagyon értem, minek bármilyen kiállításra is maketteket építeni! Aki szakmailag döntést tud hozni, az nem hiszem , hogy makettek alapján fog dönteni!
    Ez is csak azt mutatja szerintem, hogy a döntéshozók körében túlsúlyban van akik a „de szééép a szííne” alapján befolyásolhatóak!

  6. Jó, jó megsúgom: repülőgép hordozó!

    Godolod? Akkor miért is nem kilincseltek ezzel? Vagy azért, mert nem is kell vagy azért, mert tudják, hogy ennek semmiféle realitása nincs…

    Nem is nagyon értem, minek bármilyen kiállításra is maketteket építeni!

    A mock-up tervezési fázis ismeretlen számodra?

    Nagyon sok kiállításra csak makettett visznek.

  7. Puma. Pannon Puma

    ” Godolod? Akkor miért is nem kilincseltek ezzel? Vagy azért, mert nem is kell vagy azért, mert tudják, hogy ennek semmiféle realitása nincs… ”

    Gondolom ! A politika útjai kiszámíthatatlanok – mint Isten akarata – de ami késik az nem múlik !

    Az F-35-öt nem tudták ! A hordozót tudják ?

  8. Lehet csak nekem fura a fenti kepen lathato `pot tartaly`. A has ala fuggesztett tartalyt nem hivnam illeszkedonek, legalabbis nem ugy mint az F-15SE-n, vagy az F-16-on. Ez inkabb amolyan raketa tarolo aerodinamikus/csokkentett eszlelhetosegu kulso fuggesztmeny lehet.

  9. Ami érdekes nekem, hogy a Boeing egymással két konkurens típust kinál eladásra.
    1. Silent Eagle
    2. Silent Hornet

    OK, a Sas-t már több ország használja, tehát megérni kilincselni az üzemeltetőknél, de az SH csak a kengurusoknál repül az amikon kívül.

    Az SH eleve csökkentett érzékelhetőségűnek lett tervezve, persze a fegyverzet elrejtésére ekkor még nem gondoltak. A tervezési szakaszban a gépet átmeneti időszakra tervezték az F-22 F-35 (akkor még Boeing vs Lockheed)rendszeresítéséig, illetve természetesen arra gondoltak, hogy a lopakodó gépek kiiktatják a légvédelmi radarokat, győznek a légiharcban aztán a nagyobb kapacítású, de érzékelhetőbb SH századok is támadásra lendülhetnek.

    Aztán kiderült, hogy az F-35 késésben van, valamint olcsóbb a Silent SH kifejlesztése exportcélra (ezzel is vesznek el piacot a F-35-től)..

    A SH-n nehezebb volt találni belső fegyverzet elhelyezése pontokat mint a Sas-on. Viszont a Sas-nak a függőleges vezérsíkjait talán mégis döntötten volna, mert kisebb a lokátorkeresztmetszetük, és kicsit komolyabban átterveztem volna a beömlő nyílásokat és az egész hajtómű elhelyezést… Fene tudja, majd meglátjuk mi lesz belőlük..

    Kele

  10. Aztán kiderült, hogy az F-35 késésben van, valamint olcsóbb a Silent SH kifejlesztése exportcélra (ezzel is vesznek el piacot a F-35-től)..

    Eddig csak az ausztrálok rendeltek átmeneti időszakra SH-t F-35 helyett. A legnagyobb exportpiacon – Európa – még senki nem törölte vagy változtatta meg a rendelés. Darabszám csökkentés volt, de elkötelezettek az F-35 mellett.

    A kanadaiaknál lehet még váltás, de már arra sem emlékszem, hogy mi az eredeti terv.

  11. Az F-15 SE fejlesztése hol tart most? Van már rá rendelés?

    Van egy átalakított példány, mintha már indított is volna rakétát. Nem tudom, hogy ez csak techdemo vagy gyak. sorozatgyártásra érett változat. Eddig nem rendelt senki. (Vagy szaúdiak akarták, de csak sima csapásmérőt kaphatnak?)

  12. Sziasztok!

    Az F-35 jövőbeni megrendelői elől is vehetnek el üzletet, mivel valószínüleg olcsóbb lesz.

    Az Silent Eagle szerintem Szingapur és Dél-Korea számára éri meg, mert a régebbi típusváltozatokat üzemeltetik, valamint Szingapurnak fontos a nagy hatótávoláság, Dél-Korea meg e légifölényt akarja megőrízni Észak felett. (Mondjuk utóbbihoz elég egy F-16C is, mélységi célpontok ellen meg ott a Slammer Eagle. Az Észak-Koreaiak max a sok lud disznőt győz elméletben bizakodhatnának, de iszonyú veszteségekkel a SAM és vadászrepülő egységeknél..

    Kele

  13. „…jó gép, kétségtelen – csak kérdés, hogy az AMIK valójában átadják-e a fegyverzettechnikát, vagy csak szállítják.”

    Szinte kizárt. Mért bárki más átadja/átadna? Kiirásnál ott van… és?

    „Az orosz technika biztosan nem éri utol az amerikait, de legalább korrekt műszaki transzfert jelent, és ami nem elhanyagolható, a befizetett pénzért önálló fejlesztést is engedélyez.”

    Ne Urban legendezzünk már… A multban ld Szovjet-arab import ban ugyanúgy durván butították a Szovjetek a gépeiket és nem kicsit tartották vissza a technologiát sem ahogy most is. Indiában 280db Su30at rendelt mégis nem annyit, hogy a hajtóművet nem gyárthatják, hanem még a nagyjavítás knowhowját se sikerült kikönyörögniük. Ha egy hajtómű bemondja az unalmast küldik ki Oroszhonba, Oroszok meg küldenek helyére cseredarabot. De sorolni lehet a pldakat.