|

Hamarosan érkeznek a thai Gripenek

Hamarosan Thaiföldre érkezik az első hat darab JAS-39C/D Gripen, melyek beszerzéséről még 2007-ben született döntés. Az új gépek a kiöregedett F-5E/F Tiger II vadászbombázót váltják az ázsiai ország légierejében.

2011. februárjában érkezik haza az első hat Gripen, melyeket 2013 folyamán újabb hat követ. Az első gép még 2009 őszén emelkedett a levegőbe, azóta folyt a thai Griffek berepülése. A pilóták és a műszakiak képzése is a menetrend szerint halad, így februárra minden adott lesz az új gépek fogadására. A 12 Gripen a 7-es számú ezred kötelékében szolgál majd, mely a Surat Thani közelében található légibázison állomásozik. A korszerű technika optimális üzemeltetése érdekében a repülőtér infrastruktúrája is modernizálásra került.

A gépek érkezése kapcsán a Thai Királyi Légierő parancsnoka, Itthaporn Subhawong érdekes kijelentést tett: minden gépet saját maga tesztel le megérkezésük után.

„Mint vadászpilóta saját magam kívánom kipróbálni repülés közben az új vadászbombázókat, ám mindez nem történhet meg addig, amíg a leszállítás után a gépek bevethetővé nem válnak.”

12 hozzászólás “Hamarosan érkeznek a thai Gripenek”

  1. Vagy ha „bevethető” minősétést kapnak a gépek, akkor az ez a szó tényleg azt jelentse amit. 100%-os gépeket akar az emberei alá, amit teljesen rendben vannak! Követednő példa! Meg persze egy-két „potya” kör is benne van a dolgoban.:) Sugárzik a szavaiból, hogy nem a kedvence a papírmunka az íróasztal mögött. Több ilyen parancsnokra lenne szükség szerte a világban, fegyvernemtől függetlenül!

  2. Érdekesség, hogy az Iráni védelmi fórumon lehetett szavazni gépekre, a gripen vezette a szavazást. Bár nem értette a lényegét de azt hiszem az F5 pótlásáról vitáztak. Az az érdekesség hogy ott nem csak irániak vannak a hozzászólók között. Magam is szívesen nyomtam volna egyet szavazatot, de nem akartam regisztrálni.

  3. Én ma pakisztán oldalakon szörföztem. Ott találtam pár érdekes cikket.
    Elvileg az irániak érdeklődnek a JF-17-es után és ott a grippennel hasolítják a thundert. Egyébként rohadt sok infót nyomatnak a pakik is a grippenről. Valószínű az indiai tender miatt.
    Amúgy a Grippen SE és a JF-17 SE elképzelések iszonyatosan hasonlítanak egymásra.
    Lehet a svédek összefogtak a kínaiakkal? (csak vicc) :)

  4. A kínaiak és az Irániak összefogására viszont most találtam példát de hogy csavar is legyen bent, valamilyen szinten az oroszok is bent vannak. A Kína defense blog frissítését nézve feltűnt egy cikk, amiben a kínai új generációs gyakorlógép kiválasztásáról írtak. Lényeg hogy a JL-9 és a JL-15 közül az olcsóbb JL-9 et választották. No azért én megnézem a JL-15 mi a fene az. No mondanom sem kell alaposan meglepődtem amikor megnéztem a képeit, hiszen az Iráni fórumokon és dokumentumokon ez a gép látszik mint hazai fejlesztés, csak 1 hajtóművel és az irániak szerint (F14 óta) nélkülözhetetlen dupla vezérsíkkal SHAFAG2 néven. A kínai blog szerint az JL-15 régebben L-15 néven a j-20 is kifejlesztő cég terméke volt, némi Jakovlev segédlettel.Erősen hasonlít is a Jak-130, vagy az olasz M346 gépekre bár azok között is mostanában már nem sok közös alkatrész lehet. Az érdekesség hogy az iráni fórumokon holmi Vityaz-2000 orosz fejlesztés konvertálásáról beszélt valaki (valószínűleg orosz látogató), de szemre az bizony JL-15 (L-15)annyi különbséggel, mint amit előzőleg írtam, illetve az orrkúp nagyobbnak tűnik. És ennek a gépnek a favázát tettem itt egyszer közre, ami a sablongyártás elő terméke is lehet.És ugye ez a gép szuperszonikus, ami ugye nem mindegy. És a demonstrátor SHAFAG1 is döbbenetesen hasonlított a JL-15-hoz,még a műszerfal is. A gondolatom az hogyha a kínai légierő nem rendszeresíti ezt a viszonylag korszerű gépet akkor lehet hogy az Iránban SHAFAG-2 -ként kerül mint saját fejlesztés rendszeresítésre.