|

Leszállás közben veszett oda egy Predator

Az Amerikai Egyesült Államok fegyveres erőinek legfontosabb pilóta nélküli repülőgéptípusa a General Atomics MQ-1 Predator és különféle változatai. Ennek tekintetében nem meglepő, hogy elég sok zuhan le belőle, főképp, mivel a háborús övezetekben (itt elsősorban Afganisztánra kell gondolni, de említhetnénk Irakot vagy egyes afrikai régiókat is) nagy számban használják. A repesemények leggyakrabban nem ellenséges tevékenység miatt, hanem rendszer – és pilótahibák következtében történnek, ami egy viszonylag új technológiával szemben még elfogadható.

2010. október 22-én pénteken, helyi idő szerint 13:20-kor az Új Mexikóban található Holloman légitámaszponton lezuhant egy General Atomics MQ-1 Predator UAV. A pilóta nélküli légi jármű leszállás közben szenvedett balesetet, mikor egy standard kiképző repülésről tért vissza a bázisra. Ez a típus egyik leggyakoribb oka a típus baleseteinek, lévén a Predator irányítását a földről végzik az operátorok, így nem ’érzik’ úgy a gépet a leszállásnál, mint az ember vezette repülőgépek esetében. A leszállás közbeni balesetek rendszerint a tapasztalatlan, tanuló MQ-1-pilóták körében fordulnak elő, de a rutinosabbakkal is megeshet ilyesmi.

MQ-1 leszálláshoz készül a Holloman AFB-re (Forrás) ,

A lezuhant Predator a USAF 43. ezredének 6. felderítő századába tartozott, mely egy kiképző egység, tehát több mint valószínű, hogy egy újonc operátor követte el az esetet. A földön a balesetben senki sem sérült meg, az anyagi károk is jelentéktelenek – már persze ha nem számolunk a cirka 4 millió dollárba kerülő MQ-1-el. Arról nincs információ, hogy a gép milyen szintű károsodásokat szenvedett, és hogy javítható állapotban maradt-e. A légierő egyelőre nem nyilatkozik az esettel kapcsolatban addig, amíg le nem zárul a vizsgálati procedúra.

Ez volt a Predator-család első balesete az október 1-jével elkezdett 2011-es pénzügyi évben. A 2010-es monetáris időszámítási esztendőben hét MQ-1 veszett oda, ezzel pedig rekord született, ugyanis eddig ez volt a típus legbiztonságosabb éve. Reméljük, a tendencia folytatódik továbbra is, és kevesebbszer kell majd beszámolnunk hasonló eseményekről.

3 hozzászólás “Leszállás közben veszett oda egy Predator”

  1. Hivatalos USAF adat a 2009-es árról: 20 millió a négy repülő, plusz vezérlő központ, plusz műholdas link. Ez egész jó ár (persze hihetetlen drága ahhoz képest, hogy mennyibe kerülhet előállítani, de majdnem minden hadieszköz az).
    A dugattyús, hobbirepülős motor, és az apró tömeg miatt gondolom a fenntartása is filléres, bár találtam 500-at és 5000-et is.
    Ezek plusz a 24 órás repülési idő alapján COIN feladatkörben nagyon klassz megoldásnak tűnik, bár CAS-hoz én kevésnek tartom. Ilyen célra a Super Tucano sokkal alkalmasabb lenne. Viszont a Predator sokoldalúbb, és alkalmas az ellenséges vonalak mögé történő behatolásra is, csendessége és alacsony észlelhetősége miatt.

  2. Pici, halk, kis felületű, a propeller hátul van. Ez nyilván radaron is jelent valamit, de mivel COIN-ról beszélünk, az ellenségnek még az ellenőrzése alatt tartott területen se nagyon van ilyenje. Konvencionális háború viselésére egyelőre igen korlátozottan alkalmas a cucc, bár feltételezem még így is kisebb az észlelhetősége mint egy támadó helikopternek, vagy egy A-10/Szu-25 jellegű repülőnek.