|

Új lengyel M-ATV a Germaztól

A 2010. szeptember 5-8 között megrendezett lengyelországi MSPO kiállítás (ahol az EADS bejelentette, hogy pályázik egy lengyel Eurofighter-megrendelésre) egyik legváratlanabb meglepetéseként tartja számon a szaksajtó a Dom Samochodowy Germaz vállalat új M-ATV járművét, melyet állami megrendelésre épített meg a német Unimog U5000 alvázára. A nagy mozgékonyságú, jól védett járművet minden bizonnyal nagy számban rendszeresíti majd a Lengyel Hadsereg, mely szeretne megfelelni a modern hadviselés újonnan támasztott követelményeinek.

A G-10 M-ATV (a kategória gyakorlatilag kicsi, könnyű, jó terepjáró képességekkel rendelkező MRAP-ket jelöl) nem egyedül a Germaz érdeme, a fejlesztésben részt vett a Wroclaw egyetem kutatócsapata is, a költségeket pedig a Védelmi Minisztérium állta. A programra azért volt szükség, mivel a Lengyel Hadsereg MRAP-téren jelenleg csak az Amerikai Egyesült Államoktól beszerzett 40 darab Cougar-H-ra támaszkodhat, viszont ennél többre van szüksége ahhoz, hogy az afganisztáni kontingensében szolgáló katonák biztonságát szavatolni tudja. Jó lengyel szokáshoz híven pedig az izmos hazai iparhoz nyúltak, s lám, meg is lett az eredmény.

A G-10 alapját, mint már említésre került, a jól ismert és bevált Unimog U5000 alváza alkotja, ami már önmagában jó jel, hisz kategóriájának egyik legmegbízhatóbb konstrukciójáról beszélünk. A felépítmény úgy lett megtervezve, hogy a lehető legjobban megvédje a bent ülőket az útszéli robbanóeszközöktől és a gránátvetőktől, de mindamellett megőrizze a jármű terepjáró-képességét és mozgékonyságát is. Védettségét tekintve egyébként a NATO STANAG 4569-es szabványának felel meg(azon belül is a 4b szintnek), tehát ellenáll a 200 méterről kilőtt 14.5 x 114 mm-es és az alatti űrméretű lőszereknek, egy 155 mm-es tüzérségi lövedék robbanása 30 méterről sem tesz kárt a bent ülőkben, valamint egy 8 kg-os harckocsiakna közvetlen találatát is átvészelhetik az általa szállított katonák.

G-10 M-ATV (Forrás) ,

Méreteit tekintve az amerikai Oshkosh M-ATV-hez hasonló: 2,4 méter széles, 2,7 méter magas, a belső tér szélessége 1,92 méter, amiből az ülések közötti szabad terület 0,62 méter. Különféle verzióit a szállítható személyek száma határozza meg: a legkisebb a mindössze kétfős befogadóképességű 9-9,4 tonnás, ezt követi az ötfős, 9,9-10,7 tonnás, a legnagyobb pedig a tízüléses, 10,7-12 tonnás. Természetesen a G-10 némi önvédelmi fegyverzettel is felszerelhető: a tetőn egy forgatható toronyba egy nehéz géppuska telepíthető.
A G-10 306 lóerős, automata sebességváltós dieselmotorja 100 km/h-s maximális sebességet biztosít üresen, teljes terhelés mellett pedig 70 km/h a leggyorsabb tempó. 200 liter üzemanyaggal 600 km-t tehet meg a jármű műúton, terepen ez csak 300 km.

A G-10 belső tere (Forrás) ,

Látható tehát, hogy a lengyel hadiipar ismét remek termékkel állt elő, melynek jó esélyei lehetnek a világpiacon is. Áráról egyelőre nem áll rendelkezésre információ, de egy jelentős állami megrendelés esetén biztosan nem haladja majd meg a konkurens M-ATV-két. Így tehát ezentúl a G-10-el is számolnunk kell, ha ebben a kategóriában keres valaki járművet hadereje számára.

6 hozzászólás “Új lengyel M-ATV a Germaztól”

  1. Volt ehhez valahol egy jó kis linkem, lássuk csak:
    http://moto.onet.pl/187814,7485033,1,zdjecie.html?node=27

    Egy „ilyet” mi is összehozhattunk volna a mentő-mercink helyett..

    rémeket látok, vagy másnak is úgy tűnik hogy az a hátsó konténer cserélhető lenne (?)
    Unimog már van is nálunk, de az is egy kérdés még számomra, mikorra vállalják a gyártást és milyen ütemben? Új modellek bevezetésénél ez is kardinális, nem lehet egyszerűen bevásárolni.