|

Do-17-esre akadtak a Csatornában

Pár nappal lelövésének 70. évfordulója után rábukkantak egy a Csatorna fenekén nyugvó Dornier Do-17 bombázóra. Az 1940. augusztus 26-án lelőtt közepes bombázó a hírek szerint meglehetősen jó állapotban vészelte át az elmúlt évtizedeket és a Royal Air Force Museum tervei szerint ki is fogják emelni és restaurálás után az Angliai csatának dedikált kiállítás egyik fő elemeként állítják majd ki.

A szóban forgó roncs szonárképe

A szóban forgó roncs szonárképe | Forrás ,

A múzeum által elmondottak alapján ugyan a bombázó utolsó bevetésén sohasem érte el az angol partokat, ám valahol nagyon is partközelben kell nyugodnia: a találatot kapott gép leszállásával kapcsolatban a Királyi Légierő múzeumától nyilatkozó illetékes elmondásában az szerepel ugyanis, hogy a gép azért maradhatott meg ilyen jó állapotban, mert a találatot követően sikerült leszállnia egy turzáson. Azok pedig sekély part menti vizekben alakulnak ki. Bár a kép így egyértelmű, hiszen az elmondottak alapján a gép nagyon gyorsan elmerült magával ragadva 2 főt az 5 fős legénységből A gép pilótája és 2 másik társa fogságba került.

A RAF múzeuma egyébként a mintegy 50 láb, azaz cirka 15 méter mélyen fekvő bombázó kiemelésével átvitt értelemben is nagy fogást csinálhat, lévén ezidáig egyetlen egyben maradt „Repülő ceruzáról” sem tudtak. Pontosabban 2007-ben a holland partok menti sekély vizekben találtak egy Do-17Z variánst, egy Dornier Do 215-öst.

Dornier Do-17Z kötelék valahol Belgium és Franciaország határa felett, 1940 magasságában

Dornier Do-17Z kötelék valahol Belgium és Franciaország határa felett, 1940 magasságában | Forrás ,

Frissítés @ 2010.09.05.: Kent partjai mentén van valahol a gép, ahol a 70 évvel ezelőtti, parton(?) végrehajtott hasraszállás után fejreállt.

12 hozzászólás “Do-17-esre akadtak a Csatornában”

  1. Hát azért szerintem nem azt fogják csinálni, hogy a maradványokat kidobálják és csak a roncsal foglalkoznak!
    Magyarországon is nagy hagyománya van a roncsmentésnek!
    A megtalált gépek személyzetét, ha maradt ilyen egyáltalán, hősi halottként kezelik és megkeresik a hozzátartozókat és eltemetik!
    Szerintem, ez a legjobb megoldás.

  2. Igen, ezt valóban kifelejtettem a hír szövegéből, hogy ez egy kérdés lehet az ügyben. Megvallom én ebben nem igen vagyok képben, ám ha kiemelik a gépet, benne a két német földi maradványaival, majd átadják Németországnak, ahol megtörténik a temetésük, akkor nem tárgytalan úgymond a kérdés?

  3. Ha megadják a végtisztességet, ahogy azt illik, akkor nem talán nem gond…
    A Bismarck, Yamato – s a sort sajnos még nagyon sokáig lehetne folytatni – mind-mind síremlék, ahogy írtátok.Ezek bolygatása, ha nem kegyelettel történik, – értsd visznek egy koszorút vagy egy csokor virágot, – akkor az sírrablás! De tételezzük fel, ha találnak egy B-17-es roncsot, ami veszélyes helyen van, akkor ne emeljék ki mert sírhely? Katonához méltó temetést adjanak a hősi halottaknak a géppel meg óvatosan, ha tényleg ez lenne az egyetlen helyreállított Do-17 a jövőben! S akkor nem vétenek a szabályok ellen! De tiszteletett és a kegyeletet meg kell adni!

  4. A brittek mindig is gentlemenek voltak, most pedig főleg, hogy a németek évtizedek óta komoly szövetségeseik egészen biztos vagyok benne, hogy ha találnak emberi maradványokat, akkor azokat a megfelelő kegyeletadás mellett továbbítják németországba, hogy ott méltó körülmények között eltemethessék őket.

  5. Olaszbol irok, ekezet nelkul. :)

    A viszont nem vicces, hogy egyesek meg ilyen hirnel is kepesek flemelni. Megall az eszem…

    A gep egy tortenelmi emlek. Illene megmenteni. A vegtisztesseg megadasa meg alap. Az egyik itt elesett szovjet pilotanak is elt meg rokona, mikor ertesitettek es nagyon is meghatotodd, hogy vettek a faradtsagot is megkerestek ot…